مهلت ۶ روزه متقاضیان طرح اقدام ملی برای واریز وجه

صدا و سیما – متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن خراسان جنوبی تنها تا پایان آبان مهلت دارند وجه ۴۰ میلیون تومان را واریز کنند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: افرادی که تا مهلت تعیین شده، واریز وجه داشته باشند می توانند برای واگذاری زمین و دریافت تسهیلات اقدام کنند. آسمانی مقدم با بیان اینکه تاکنون ۷ هزار و ۶۴۰ قطعه زمین در ۳۱ شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان برای واگذاری به متقاضیان تأمین شده است، افزود: تاکنون در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهر از طرح اقدام ملی مسکن استقبال کردند. وی افزود: از ۶ هزار و ۱۵۱ متقاضی ثبت نام شده در استان ۲ هزار و ۹۲۱ نفر واجد شرایط شناخته شده اند و افتتاح حساب داشتند و ۲ هزار و ۶۲۷ نفر وجه ۴۰ میلیون تومانی را واریز کردند. آسمانی قدم تسهیلات پرداخت در این طرح را ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت هفت ساله (دو سال دوران ساخت) و با نرخ سود ۱۸ درصد اعلام کرد.

بانک امانات هلال احمر خراسان جنوبی نیاز مبرم به کپسول اکسیژن دارد
ایرنا – مدیرعامل جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا کپسول اکسیژن و مانومتر از مهمترین درخواست‌های مراجعه کنندگان به بانک امانات هلال احمر است که همت خیران را برای تهیه این نیاز مبرم می‌طلبد. رضایی افزود: جمعیت هلال احمر استان آمادگی دارد تا اقلام و تجهیزات پزشکی بلااستفاده مردم را که علاقه‌مند به وقف آن‌ها هستند نگهداری کرده و به بیمارانی که نیازمند این تجهیزات بوده به صورت رایگان امانت بدهد. وی ادامه داد: ۱۴ بانک تجهیزات پزشکی هلال احمر در استان آماده خدمت و جمع‌آوری کمک خیران هستند رضایی با بیان اینکه ۳۴۰ متقاضی از ابتدای سال جاری تاکنون از خدمات بانک‌های تجهیزات پزشکی بهره‌مند شده‌اند تصریح کرد: تجهیزاتی همچون کپسول اکسیژن، ویلچر، تخت بیمارستانی، واکر، عصا و تشک مواج از مهمترین خدماتی است که به بیماران متقاضی به امانت داده می‌شود.

شناسایی ۳۱۳ مبتلای جدید به کرونا و ثبت ۵ فوتی در استان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۴۱۱ آزمایش کرونا در استان ۳۱۳ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۳۱۳ مبتلای جدید به کرونا، ۵۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۲۵۸ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸۷ مورد در بیرجند، ۱۰ مورد فردوس، ۶۱ مورد طبس، ۲۶ مورد نهبندان، ۶۴ نفر از قاین، ۷ مورد درمیان، ۹ مورد سربیشه، ۱۲ مورد سرایان، ۱۵ مورد زیرکوه، ۱۸ مورد بشرویه و ۴ نفر از خوسف شناسایی شدند. وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۸۷ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند،گفت: از این تعداد ۳۱۷ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۵۴ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و ۷۵ بیمار که ۳۳ نفر بهبود یافته کرونا هستند ترخیص شدند. مهدی زاده افزود: حال عمومی ۱۴ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است. وی گفت: با ثبت ۵ مورد جدید فوت بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌ها در اثر بیماری کرونا به ۴۴۸ مورد در خراسان جنوبی رسید. مهدی زاده افزود: ۳ مورد فوتی مربوط به بیرجند و ۲ مورد مربوط به فردوس گزارش شدند.

خبری خوش برای متقاضیان آزمون استخدامی دولت در شهرستان فردوس
نماینده مردم استان در شورای عالی استان ها، از موافقت سازمان سنجش آموزش کشور،در راستای برگزاری هشتمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی برای متقاضیان شمال استان در فردوس خبر داد. حسین اکبری، ضمن اعلام این خبر افزود: یکی از دغدغه های خانواده ها و خواست های متقاضیان شرکت در آزمون های استخدامی در مرکز استان مشکلات بوجود آمده در مسیر جاده و استرس های ناشی از طی مسافت ۲۰۰ کیلومتری تا مرکز استان و همچنین مسائل مربوط به اسکان شبانه و بویژه استرس های مربوط به ابتلا به ویروس کرونا بود که که خوشبختانه حل شد. رئیس شورای اسلامی شهرفردوس افزود: این آزمون قرار بود در آبان ماه امسال در مرکز استان برگزار شود که به علت بیماری کرونا به آذرماه موکول شد و طبق مصوبه مذکور ، مقرر شده این آزمون در محل دانشگاه پیام نور فردوس برگزار گردد. اکبری گفت:امیدواریم با پیگیری های انجام شده در سال آینده نیز دغدغه دانش آموزان و دانشجویان در راستای برگزاری آزمون های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و کاردانی به کارشناسی ناپیوسته نیز برطرف و شاهد برگزاری این آزمون در فردوس باشیم که موافقت های اولیه نیز در این راستا صادر گردیده است.

ناز (نرگس) خریدار ندارد
همین که لالایی زمستانی در گوش طبیعت خوانده می‌شود؛ سرمستی، ناز «نرگس» و رویش آن در نرگس زارهای خوسف آغاز می‌شود تا همزمان با سبک بالی و سکوت طبیعت، گل نرگس با ناز از دل خاک بیرون آید و زمستان را به بهار مبدل کند. سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه، پرورش در فضای باز، اقتصادی بودن این گل و نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل است از جمله مزایای کاشت گل نرگس در خراسان جنوبی است. هم اکنون کهن‌ترین نرگس زارهای خراسان جنوبی متعلق به شهرستان خوسف بوده که ثبت آثار ملی شده است و گل نرگس شهرستان خوسف در قیاس با گل‌های مشابه نرگس در کشور حرف اول را می‌زند.استان با داشتن بیش از ۴۳ هکتار سطح زیر کشت گل نرگس، رتبه پنجم در تولید گل نرگس را دارد که این ظرفیت بی نظیر در دل کویر نیاز به توجه و حمایت جدی دارد تا بتواند عاملی برای شکوفایی اقتصادی این استان باشد. این روزها ۷۵۰ بهره بردار گل نرگس از مشکلاتی اعم از نبود بازار فروش و چتر بسته حمایت بیمه‌ای این محصول رنج می‌برند و خواستار رسیدگی به این مشکلات از سوی مسئولان هستند. بنا به گفته کشاورزان عدم وجود خریدار در روزهای اوج برداشت گل، باعث می‌شود تا این قشر زحمتکش دسترنج شأن را به دیگران تعارف کنند که این شرایط نیازمند حمایت بیشتری از سوی متولیان است.

بازار فروش نداریم

یک بهره بردار گل نرگس در گفت و گو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر سه هکتار زمین زیر کشت گل نرگس دارم، گفت: در هر سال به طور متوسط ۱۵۰ هزار شاخه گل تولید می‌شود. محمد علیزاده با اشاره به مشکلات پیش روی نرگس کاران بیان کرد: طی سال‌های اول و دوم کشت، ساقه کوتاه بوده و بازار فروش خوبی ندارد. وی با بیان اینکه سال گذشته بخشی از محصولاتم توسط اداره تعاون خریداری شد، افزود: همچنین مشتریانی در دیگر شهرها دارم که گل را به صورت ماشینی ارسال می‌کنم. علیزاده افزود: برخی از خرده کاران که سالانه ۵۰۰ تا شش هزار شاخه برداشت می‌کنند، نمی‌توانند محصول شأن را به فروش برسانند. وی خواستار اسانس گیری گل شد و افزود: گل نرگس دارای عطر خاصی بوده و اگر کارخانه فرآوری ایجاد شود، کمک بزرگی به بهره برداران می‌شود.

نبود بیمه و دغدغه نرگس کاران

علیزاده عدم بیمه گل نرگس را از دیگر مشکلات پیش رو دانست و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته سالانه به دلیل سرمازدگی ۵۰ هزار شاخه گل خسارت وارد می‌شود. این بهره بردار خوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه گل‌ها تحت پوشش حمایتی بیمه قرار نمی‌گیرند، تمام بهره برداران نسبت به خسارت‌های احتمالی دغدغه دارند. وی گرانی کود را یکی دیگر از مشکلات پیش روی نرگس کاران دانست و افزود: کود برای بهره برداران سهمیه بندی شده که برخی سهمیه‌ها کفاف نمی‌دهد. علیزاده ادامه داد: سال گذشته ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره دریافت کرده‌ام که نقش بسزایی در رونق کسب و کارم داشت.یکی دیگر از بهره برداران گل نرگس در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر نیم هکتار زیر کشت گل نرگس دارم که سال گذشته ۵۰ هزار شاخه برداشت داشته‌ام. محمد عبقری نبود بازار فروش را یکی از مشکلات پیش روی بهره برداران دانست و گفت: در زمان اوج گل، بازار فروش نبوده و گل را به دیگران تعارف می‌دهیم.وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۵۰ شاخه گل برداشت کرده‌ام، اظهار کرد: برای فروش گل‌ها را به مغازه دار می‌دهم و هر شاخه‌ای به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

حلقه مفقوده فرآوری

عبقری،خواستار فرآوری گل نرگس شد و افزود: همچنین خرید تضمینی گل توسط نهاد یا ارگانی مشخص می‌تواند نقش شایسته‌ای در ایجاد بازار فروش داشته باشد. وی اظهار کرد: سال گذشته برخی دستگاه‌ها برای خرید گل پای کار آمدند که امید است در سال جاری هم این امر اتفاق بیفتد. عبقری با بیان اینکه در حال حاضر شهر کوچک و تولید گل زیاد است، افزود: در کنار ضرورت بازاریابی محصول، خواستار بیمه گل هستیم. یکی از نرگس کاران خوسف در گفت و گو با مهر با بیان اینکه وضعیت این محصول در سطح شهرستان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره گل نرگس در این شهرستان طی سال‌های گذشته، بازار گل نرگس از وضعیت بهتری برخوردار شده است. محمد صالحی ادامه داد: همچنین سال گذشته شهرداری خوسف با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به خرید گل از کشاورزان کرده که این امر سبب شده تا حدودی بازار فروش این محصول رونق بگیرد. وی با اشاره به مشکلات پیش روی بهره برداران گل نرگس بیان کرد: بیمه مزارع گل نرگس یکی دیگر از خواسته‌های کشاورزان برای توسعه کشت این محصول است. صالحی گفت: تسهیلاتی که طی سال‌های اخیر به برخی از نرگس کاران پرداخت شد سبب دلگرمی، توسعه سطح زیر کشت و بالا بردن کیفیت این محصول شده که نیاز است این کار با جدیت دنبال شود.

فعالیت ۱۳۰ بهره بردار در خوسف

رئیس جهاد کشاورزی خوسف در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل نرگس است. رضوی از فعالیت ۱۳۰ بهره بردار در پرورش گل نرگس خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس از اراضی زیر کشت، برداشت شود. وی با بیان اینکه در هر مترمربع ۶۰ شاخه گل برداشت می‌شود، ادامه داد: در سال جاری از محل فروش گل نرگس بیش از چهار میلیارد تومان عاید نرگس کاران می‌شود. رضوی با اشاره به بازار فروش گل نرگس بیان کرد: در حال حاضر نهادهایی مانند شهرداری و تعاون روستایی در خرید گل نرگس از بهره برداران همکاری داشته‌اند. رئیس جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه برخی از بهره برداران گل را به صورت سنتی در بازار به فروش می‌رسانند، گفت: همچنین برخی از بهره برداران در دیگر شهرها خریدارانی دارند.

استحصال عطر نرگس نیازمند سرمایه گذاری

وی با اشاره به فرآوری گل نرگس اظهار کرد: برای امر فرآوری نیازمند علم و تکنولوژی خاصی هستیم. رضوی با بیان اینکه استحصال عطر گل نرگس نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است، افزود: همچنین میزان تولید گل در استان پاسخگوی سرمایه گذاری بزرگ و ایجاد کارخانه نیست. وی ادامه داد: از سویی افزایش سطح زیر کشت گل نرگس هزینه بر بوده به گونه‌ای که هر هکتار نیازمند ۲۵۰ میلیون تومان است. رضوی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از نرگس کاران بیان کرد: طی سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

پیش بینی برداشت ۲۲ میلیون شاخه گل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: برداشت گل نرگس از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود و تا اواخر زمستان ادامه دارد. غلامرضا قوسی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل نرگس قرار دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲۲ میلیون شاخه از مزارع زیر کشت برداشت شود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد، افزود: طی دو سال گذشته سطح زیر کشت گل نرگس از ۳۷.۵ هکتار به ۴۳ هکتار افزایش یافته است. قوسی از فعالیت ۷۵۰ بهره بردار گل نرگس در استان خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۱۱۰ میلیارد ریال از محل فروش گل نرگس عاید بهره برداران شود. رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: محصولات این استان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان صادر می‌شود. در سال‌هایی که گل زیاد است بازار روزمره گل نرگس کشش خرید آن را ندارد پس باید در زمینه صادرات گل از سوی متولیان امر اقدامات لازم پیگیری شود همچنین نیاز است تا فرآوری این گل به ویژه اسانس گیری آن در دستور کار قرار گیرد اگرچه اکنون اعلام می‌شود زمینه این سرمایه گذاری در استان مهیا نیست اما این زیر ساخت را در سطح کشور هم نداریم که نکته‌ای قابل توجه است.
تمدید آموزش غیر حضوری مدارس خراسان جنوبی تا پایان آبان

آموزش غیرحضوری مدارس در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی تا پایان آبان تمدید شد. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: کلاس‌های درس تمام مدارس شهرستان‌های فردوس، قاین، نهبندان، طبس، بشرویه، بیرجند، سربیشه، زیرکوه، سرایان و درمیان به مدت یک هفته دیگر غیر حضوری خواهد بود. محمد علی واقعی افزود: تنها در شهرستان خوسف آموزش به صورت حضوری و با رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود. وی گفت: با وجود غیر حضوری بودن آموزش، ضدعفونی کردن مدارس همچنان ادامه خواهد داشت.

ابتلای دومین معاون استاندار به کرونا

جم – مدیر کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی از ابتلای معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به کرونا خبر داد. محبی با اعلام این خبر گفت: جواب تست تشخیصی بیماری کرونای میرجعفریان، مثبت اعلام شده و وی هم اکنون در منزل دوران درمان خود را می گذراند. پیش از این خوش خبر معاون سیاسی استاندار نیز به این بیماری مبتلا شد که پنجشنبه هفته گذشته پس از طی دو هفته دوره درمان به کار بازگشت.

کاهش شدید دمای هوا در استان

ایرنا – کارشناس اداره کل هواشناسی گفت: شاهد کاهش محسوس دمای هوا در استان خواهیم بود که بین هفت تا ۱۲ درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود. نخعی افزود: کاهش دما سبب ایجاد یخبندان خواهد شد که این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. وی گفت: سه‌شنبه با ورود سامانه ضعیف شاهد بارش پراکنده در استان خواهیم بود. بنابراین خبر صبح یکشنبه، دمای هوا در مرکز استان به زیر صفر می‌رسد و شاهد یخبندان خواهیم بود.

آغاز طرح پاییزه فروش کتاب

مهر – معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه از ۲۴ آبان طرح پاییزه فروش کتاب آغاز شده است، گفت: با توجه به شیوع کرونا در سال جاری خریدهای غیر حضوری نیز مشمول تخفیف می‌شود. رمضانی با بیان اینکه علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در تا ۳۰ آبان ماه می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی بهره ببرند، گفت: ۱۱ کتابفروشی در این ثبت‌نام کرده‌اند.

تسهیلات حمایت از فعالان فرهنگی در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت تسهیلات به منظور حمایت از فعالان هنری و کسب و کارهای سینمایی و سمعی و بصری در این استان خبر داد. نبی زاده اعلام کرد: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد، مهلت تنفس ۶ ماهه و دوره بازپرداخت حداکثر ۵۴ ماهه ارائه می‌شود و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در داخل استان و بیش از آن در تهران بررسی و اعمال می‌شود.

بی توجهی راننده خودرو ، عامل جان باختن عابر پیاده در بیرجند

بی توجهی راننده پراید به جلو عامل جان باختن عابر پیاده در بیرجند اعلام شد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: مأموران با حضور در صحنه مشاهده کردند که یک دستگاه سواری پراید با عابر پیاده برخورد کرده که در این سانحه رانندگی ، عابر پیاده مصدوم و توسط اورژانس به بیماستان منتقل شد اما به علت شدت جراحات در بیمارستان جان باخت

ابلاغ تسهیلات دربخش کشاورزی سربیشه درقالب کشاورز کارت

محمودآبادی- اعتبارات ویژه برای خرید نهاده کشاورزی در قالب کشاورز کارت به کشاورزان سربیشه اعطا می شود. رئیس جهادکشاورزی سربیشه در این خصوص گفت: با عنایت به اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ سود ۱۲ درصد جهت تامین نهاده های کشاورزی ( کود، سم و…) در قالب کشاورز کارت این مهم در شهرستان فراهم شده است. جوادی بایگی افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات که مشخصات آنها در سامانه جامع پهنه بندی ثبت شده باشد، می توانند جهت استفاده از تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان به سامانه سیتا مراجعه و درخواست تسهیلات کنند.

کتابدار فردوسی نمونه کشوری شد

در مراسم روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابخوانان برتر، کتابداران برتر در حوزه فعالیت‌های شاخص، کتابداران برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی، برگزیدگان حوزه فعالیت در فضای مجازی، خیرین، کتابداران فنی، کتابخانه‌های مشارکتی برتر، خدمتگزاران برتر، پیشکسوت برتر، انجمن‌های استانی و شهرستانی برتر معرفی شدند. در این مراسم فاطمه صالح نیا از شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی به عنوان کتابدار نمونه در حوزه فعالیت‌های ترویجی معرفی شد.

آمادگی کشاورزان برای مقابله با هجوم ملخ ؛ حجم آفت زدگی بالا نیست

مهر – فرماندار نهبندان با بیان اینکه کشاورزان نهبندانی آمادگی مقابله با هجوم ملخ‌ها را دارند، گفت: البته در حال حاضر و در شرایط فعلی حجم آفت زدگی مزارع و باغات شهرستان نهبندان زیاد نیست. بیکی ادامه داد: در صورت اینکه این ملخ‌ها به شکل هجومی و تهاجمی در مزارع و باغات شهرستان دیده شوند، علاوه بر امکانات شهرستان از ظرفیت‌های استانی نیز برای رفع این آفت استفاده خواهیم کرد تا زمینه رفع دغدغه‌ها و نگرانی کشاورزان فراهم شود.

زباله ای که زندگی می بخشد
سلامتی هم پس انداز می‌شود
رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در استانه ۲۵ آبان ماه روز جهانی خون بندناف به رسانه های گروهی گفت: موضوع نگهداری و حفظ خون بند ناف از زمانی مطرح شد که فایده استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.وی افزود: سلول‌های بنیادی از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها سلول‌های بنیادی مغز استخوان و دیگری سلول‌های بنیادی خونی است که از بندناف و جفت جنین به دست می‌آید. صادقی اظهار کرد: تهیه سلول‌های بنیادین از نمونه خون بند ناف از جمله شیوه‌های نوینی است که از سال ۱۹۹۸ حدود ۸ سال پس از تاسیس نخستین بانک‌های ذخیره نمونه خون بندناف، در جهان رایج شده است، برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ پروفسور گلوکمن در کشور فرانسه از سلول‌های خون بند ناف خواهر یک پسربچه مبتلا به کم خونی فانکونی استفاده کرد و و موفق شد بیماری این پسربچه را درمان کند، تا پیش از این بسیاری از افراد مبتلا، جان خود را از دست می‌دادند و این بیماری درمان قطعی نداشت.وی ادامه داد: در ایران کار تحقیق روی سلول‌های بنیادی از سال ۸۰شروع شده و در سال ۸۴ بانک خون بند ناف رویان به همت دکتر سعید آشتیانی آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از ۱۲۰هزار نمونه خون بند ناف از نقاط مختلف کشور در بانک خون بند ناف ذخیره شده است. صادقی گفت: این بانک در حال حاضر با ۴۲ نمایند گی در سراسر ایران آماده ارائه خدمات بانک خون بند ناف است. رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: به همه خانواده ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم حتما نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند استفاده شود.
ملیحه بهنامیان، مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان نیز اظهار کرد: این دفتر واقع در جهاددانشگاهی استان بوده و در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف از بهمن سال ۹۵ مجوز فعالیت دارد. وی افزود: تاکنون حدود ۶۵۰ نمونه خون بند ناف در استان دریافت و در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی شده است. مدیر بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اقدام به ذخیره سازی خون بند ناف از سوی والدین، از سال۹۶ روند رو به رشدی دارد ولی با توجه به میزان موالید انجام شده در استان، انتظار پوشش بیشتری داریم. بهنامیان ادامه داد: جهت فرهنگ سازی در خصوص ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان، نیاز به همیاری بخش‌های مختلف درگیر بوده و پزشکان، متخصصان زنان و زایمان و رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری دارند.

ارائه تسهیلات برای ذخیره سازی خون بند ناف

به گفته وی، هزینه اولیه عقد قرارداد حدود سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هزینه شارژ سالانه ۱۶۰ هزار تومان است لذا به منظور رفاه حال متقاضیان و حمایت از قشر کم درآمد استفاده از تسهیلات بانکی بدون بهره و قسط بندی هزینه امکان پذیر است که خانواده‌ها بهتر است این فرصت طلایی را از دست ندهند.مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: اگر فردی ذخیره سازی خون بند ناف نداشت و در آینده به آن نیاز پیدا کرد باید هزینه بسیاری برای تهیه نمونه از خارج از کشور پرداخت کند. بهنامیان ادامه داد: همچنین ذخیره خون بند ناف فرزند دوم نیز با توجه به ارائه تخفیف در هزینه برای خانواده هایی که خون بند ناف فرزند اولشان را ذخیره کرده اند توصیه می شود . مدیر دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان خراسان جنوبی گفت: علاقمندان به ذخیره خون بند ناف فرزندان خود می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۵۶۱۳۰۷۲ تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت www.rsct.ir اطلاعات لازم را کسب کنند. بهنامیان بیان کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف ذخیره شده، در درمان بیماری‌های خونی مثل لوسمی حاد و مزمن، لنفوم هوچکین و غیر هوچکین، انواع تالاسمی ها و انواع کم خونی‌های مزمن مادرزادی مانند آنمی فانکونی وآنمی آپلاستیک، بیماری‍های نقص سیستم ایمنی، نقص در تولید لنفوسیت ها و اخیرا در زمینه اوتیسم و فلج مغزی کودکان به صورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود. وی تاکید کرد: قدمت نگهداری نمونه‌ها در دنیا حدود ۲۸ سال است که پیش بینی می‌شود با گذشت زمان مدت زمان افزایش پیدا کند.

۶ فقره حادثه در روز‌های بارانی خراسان جنوبی
از شروع بارش‌های پاییزی در دو روز گذشته در خراسان جنوبی، ۶ فقره حادثه رخ داده است. مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: در ۴۸ ساعت گذشته ۵ مورد حادثه مربوط به حوادث جاده‌ای و یک مورد مربوط به آب گرفتگی بوده است. رضایی با بیان اینکه این حوادث ۷ حادثه دیده به دنبال داشته است، افزود: ۲ مورد حادثه در شهرستان سرایان، ۲ مورد در شهرستان بشرویه، یک مورد در شهرستان بیرجند و یک مورد در شهرستان نهبندان گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت