من هم ماسک میزنم

بهروزی فر- بر اساس آخرین دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، از امروز ۱۵ تیرماه، استفاده از ماسک در مراکز تجمع الزامی است، رئیس جمهور جدیت این موضوع را از ادارات و دستگاه های اجرایی شروع کرد، تا آن جا که مصوب نمود؛ ارائه خدمات در همه بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های دولتی، منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک است، مردم باید از ماسک استفاده کنند و اگر کسی ماسک نداشت‏‏‏‏، خدمتی هم دریافت نمی کند و سخت گیرانه تر آن که کارمندانی هم که ماسک نزنند، غیبت می‌خورند.
تمام این باید و نبایدها، حکایت از شرایط نامطلوبی دارد که این روزها بر کشور حاکم شده، آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خوبی گویای این واقعیت است و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در ایران در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به علت بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست می دهد و در عرض یک ساعت حدود ۵۰ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند. عمق فاجعه هم آنجاست که بنا بر اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر یک نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ۱۰ نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند و دهشتناک تر آن که هر فرد مبتلا، بدون فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، می‌تواند ۴۰۶ نفر دیگر را آلوده کند.کرونا، بیماری ناشناخته ای است که هر چه بیشتر از روزهای شروع شیوع آن فاصله می گیریم، چهره جدیدتری از خود را رو می کند، آخرین یافته های تجربی متولیان امر نیز ثابت کرده علیرغم آن چه در اوایل کار تصور می شد، کرونا در افراد زیر ۵۰ سال و به ویژه در افراد جوان و با سن کم بدون علامت و یا علامتِ بسیار کم بروز می کند و به این ترتیب جوانان مبتلا ناخواسته، آلودگی اطرافیان و نزدیکان خود را رقم می زنند و ندانسته منجر به بستری شدن طولانی‌ مدت یا حتی مرگ عزیزان خود می‌شوند.
قطعات پازل کرونا، در جای جای دنیا هر روز ریزتر می شوند و چینش این قطعه ها کنار هم برای رسیدن به یک نتیجه درست و منطقی، هر لحظه سخت تر و دشوارتر می گردد ولی آن چه تجربه همین چند ماه تلخ است، به خوبی نشان می دهد آن روزها که رعایت ضوابط بهداشتی برای مردم جدی بود، این ویروس منحوس، فرصت جولان نیافت، اگر ما همه، خود را برای دید و بازدیدهای عید وعده می دادیم، منتظر تکرار خاطرات خوش سیزده بدری بودیم، برای حضور بر مزار عزیزان از دست رفته در روز برات برنامه ریزی داشتیم و اگر … اما چون خود را مکلف به رعایت قانون کردیم، ضوابط بهداشتی را صرفاً راهکاری برای حفظ سلامت خود و جامعه در مقابل بیماری پذیرفتیم، قید همه تفریحات و دورهمی ها را زدیم و … آمارهای یک رقمی مبتلایان بازتاب و نتیجه آن همت جمعی شد.و حالا متأسفانه به دلیل کم توجهی های عده ای معدود که طولانی شدن این زمان را برنتافتند و مراقبت ها را عبث انگاشتند، هر روز خبرهای تلخی از افزایش آمار بیماران و حتی شمار فوت شدگان به گوش می رسد و بدون تردید همین کوتاهی ها سبب شده تکلیف ما بر رعایت ضوابط بهداشتی به گونه ای دیگر نمود پیدا کند و ماسک زدن در مراکز عمومی، اجباری شود.اما شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده که استفاده از ماسک در محافل عمومی چه ضرورتی می تواند داشته باشد؟
سازمان بهداشت جهانی اخیراً طی گزارشی مربوط به انتقال ویروس کووید ۱۹ نشان داده این بیماری، بیشتر توسط موارد دارای علامت، منتقل می‌شود. دوره نهفتگی کووید۱۹ -که زمان در معرض ویروس قرار گرفتن و شروع علائم است- به‌طور متوسط بین ۵ تا ۶ روز بوده می‌تواند تا ۱۴ روز هم باشد. در این دوره، که به آن دوره قبل از علامت داشتن هم می‌گویند، برخی از افراد آلوده می‌توانند ناقل بوده ویروس را به راحتی به دیگران منتقل کنند. در این شرایط استفاده از ماسک(حتی انواع ماسک ساده) یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید۱۹ را محدود نماید. تحقیقات هم نشان داده استفاده از ماسک در تعاملات روزانه باعث کاهش ۹۰ درصدی ابتلای افراد به ویروس کرونا در جامعه می‌شود، علاوه بر این رعایت فاصله فیزیکی یک متری ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی نیز ٧٨ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویروس کرونا ضعیف نشده و از بین نرفته لذا بهتر است هر کسی از خانه خارج می شود ماسک بزند و صد البته رعایت این اصل مهم، هزینه زیادی هم نمی طلبد چرا که به تأکید بسیاری از صاحب‌نظران بهداشتی، به هیچ وجه نیاز نیست صرفاً از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و جراحی استفاده شود، بلکه شما می توانید به راحتی با استفاده از یک پارچه ساده تمیز، ماسکی قابل شستشو و قابل ضدعفونی تهیه کنید. حتی دانشمندان کانادایی می‌گویند ماسک های خانگی که از چندین لایه پارچه تشکیل شده، جایگزین مناسبی برای ماسک‌های کارخانه‌ای است، چرا که می‌توانند از ۹۹ درصد آلودگی جلوگیری کرده، راه‌های ورود ویروس‌های معلق در هوا را مسدود نمایند. با این تفاسیر، تهیه ماسک کار سختی نیست، همه ما می توانیم به راحتی و با کمترین هزینه، ماسک تهیه کنیم و خود را در مقابل این بیماری مخوف قرن محفوظ نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

نسرین کاری – روز گذشته مراسم اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور به

بیشتر

میرکلانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت