مطالبه گری خوب ؛ مطالبه گری بد

دادرس مقدم – پرده اول : رئیس جمهور وقت به خراسان جنوبی سفر می کند پس از پایان سفر و در نشست خبری، خبرنگاران استان به عنوان یک مطالبه جدی مدیریت نشست را بر عهده می گیرند و اجازه طرح سوال به خبرنگاران ملی را نمی دهند ( یک اقدام خوب ) و در هماهنگی از قبل انجام شده بین خودشان و صاحبنظران استان ، مطالبات مهم از جمله آب ، راه ، اعتبار و … را عنوان می کنند ( یک دستاورد خوب ) . این مطالبه گری به مردم هم منتقل می شود و همگان از طرح دقیق اولویت ها توسط خبرنگاران مطالبه گر خرسند می شوند ( رضایت مندی عمومی) . پرده دوم : یک مقام عالی رتبه سیاسی به خراسان جنوبی سفر می کند یک خبرنگار به مسوول نزدیک می شود و به ادعای خودش به نمایندگی از بخش زیادی از مردم از او می پرسد چرا به خواسته دیرینه مردم خراسان جنوبی برای الحاق به استان خراسان رضوی و شمالی و گلستان و ایجاد یک ایالت جدید توجه نمی شود ( مطالبه سازی دروغین) هر چند که مسوول مورد نظر در این حوزه ورودی نمی کند و اظهار نظری هم نمی شود اما با ذهنیت اینکه مردم خراسان جنوبی از استان شدنشان ناراضی هستند پیام کاملا متضاد با واقعیت را به پایتخت منتقل می کند ( فضاسازی کاذب ) پرده سوم : یک مقام مسوول غیر بومی با لحنی طنرگونه از مدل مردم خراسان جنوبی در مواجه با کنسلی پروازها می گوید و اذعان می کند که در شهر ما اگر پروازی کنسل شود مردم فرودگاه را روی سرشان می گذارند و اما در بیرجند وقتی پرواز کنسل می شود همه می گویند حتما خیریتی بوده و از کنار آن می گذرند ( ترغیب مردم به مطالبه گری) پرده چهارم : پرواز مشهد به بیرجند یک هواپیمایی به دلیل نقص فنی باطل می شود . مسافران حاضر در فرودگاه مشهد به شدت مطالبه گری می کنند ( مطالبه گری پسندیده ) و علیرغم باطل شدن پرواز و نقص فنی ، شرکت مورد نظر در اقدامی نادر برای هم استانی ها یک هواپیمای جایگزین از تهران اعزام می نماید . شرکت مربوطه به مطالبه به حق مسافران پاسخ می دهد و زمان پرواز جدید اعلام می گردد . در این بین شرکت هواپیمایی که موظف به پذیرایی از مسافران تا موعد انجام سفر است بر اساس لیست پرواز پک های شام کترینگ خود را بین مسافرین توزیع می کند که در نوعی مطالبه گری ، علیرغم عمل به تعهداتش با پرت کردن بسته های شام به وسط سالن توسط چند نفر محدود به واسطه دلخوری از توزیع بر اساس لیست مواجه می شود ( بی انصافی و مطالبه گری ناپسند ) . آنچه در چهار پرده از روایت های مختلف مطالبه گری خواندید واقعیت هایی است که در استان ما اتفاق افتاده است . مردم نجیب و فهیم خراسان جنوبی که آسیب های جدی سکوت در مقابل مطالبات خود را دیده اند کم کم و به مدد همراهی رسانه ها به سمت مطالبه گری می روند اما در این مسیر انحرافات ناخواسته یا بعضا برنامه ریزی شده خطر ناکام ماندن این فرهنگ مهم را هشدار می دهد . در پرده اول ورود منطقی و جمعی با چاشنی وحدت مطالبه گران قابل تقدیر بود اما در پرده دوم ، سواستفاده از نام مردم و مطالبه سازی کاذب به اسم مردم به وضوح دیده می شد که زنگ خطر جدی برای اعتماد مردم به این فرهنگ و فعالان این حوزه را به صدا در می آورد . در پرده سوم ، یک مسوول به درستی ضرورت ترویج فرهنگ مطالبه گری را در قالب خاطره تبیین می کند اما در پرده چهارم به خوبی نشان می دهد که اقدامات غیر منطقی در یک فرآیند مطالبه گری منطقی (که به خوبی هم نتیجه داد و به برقراری پرواز جایگزین منجر شد) بعضا فرهنگ و اصالت مردم یک منطقه را می تواند زیر سوال ببرد . قطعا مطالبه گری خوب با حسن نیت برای اصلاح ، انصاف و درک درست از شرایط انجام می شوند و متاسفانه مطالبه گری های بد گاها با چاشنی مطالبه سازی دروغ یا اقدامات دور از شان جامعه رخ می دهد . به نظر وظیفه همه ماست که با دقت و تفکر بیشتر در موضوعات به آنچه که به عنوان مطالبه مطرح می گردد توجه نمائیم و با تطبیق آن بر فرهنگ بومی مان از انحرافات جلوگیری کنیم . مسیر مطالبه گری در خراسان جنوبی آغاز خوبی داشته که باید با مراقبت ، تداوم خوبی را هم برای آن تضمین کنیم .
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۵۶۶۵۷۸۲ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت