مشکل سوخت کامیون داران حل می شود؟

امین جم – چند روزی هست که مشکل دریافت گازوئیل برخی کامیون داران رسانه ای شده است و حتی برخی کامیون داران به نشانه اعتراض در بلوار پیامبر اعظم جمع شدند تا صدایشان به گوش مسئولان برسد.خبرنگار آوا برای پیگیری این موضوع با برخی کامیون داران و مسئولان گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.ظهر سه شنبه به جایگاه سوخت معصومیه مراجعه کردم.برخلاف تصور ، جایگاه خلوت بود و فقط چند کامیون در حال سوختگیری بودند.

پیمایش کامیون ثبت شده است اما خبری از سهمیه سوخت نیست
مرد میانسالی کنار کامیون خود ایستاده و منتظر است نوبتش شود.به سمتش می روم و می پرسم آیا از جریان مشکل سوخت کامیون داران خبر دارد یا نه؟ ، می گوید : بله من خودم مشکل دارم.برای ۱۵ روز ۶۰ لیتر برایم ریخته اند! درحالی که سامانه جی پی اس هم هم داشته ام.میپرسم این سامانه برای چیست؟ می گوید : به ما گفتند برای دریافت سوخت باید پیمایش شما محاسبه شود و دستگاه سیپاد نصب کنید.ما هم ما ۵ میلیون تومان دادیم و دستگاه را روی کامیون نصب کردیم.طبق اطلاعات دستگاه حتی کامیون من پیشمایش داشته است اما خبری از سهیمه گازوئیل نیست!وی که مشغول به حمل بار درون شهری است ، ادامه می دهد : شرکت نفت باید سهیمه را بریزد و امار دستگاه ما هم مستقیم برای انها می رود.دیروز بعضی بچه ها میگفتند برای بعضی هایشان ۸۰ لیتر ریخته اند! بسیاری هم زیر ۲۰۰ لیتر! بخدا اینطور نمی شود کار کرد.زندگی خود را با همین کار میگذرانیم و با این وضع شرمنده خانواده خود شده ایم.
میپرسم قبلا چند لیتر سهیمه داشته اید؟ می گوید : قبلا برای ما ماهی حداقل ۲ هزار و ۳۰۰ تا میریختند.سال قبل مشکل نداشتیم با اینکه همین سامانه ها وصل بوده است.
پرسیدم سوخت آزاد هم میتوانید بگیرید؟ می گوید : سوخت آزاد در جایگاه هامون نزدیک گردنه ثمن شاهی می دهند.حدود ۳۵ لیتر.اما بخواهیم برویم انجا و برگردیم که دیگر ۳۵ لیتر تمام شده است!

انگار شانسی میریزند!
مرد دیگری که درحال سوختگیری در جایگاه است صدای صحبت ما را می شنود و می گوید : آقا شناسی میریزند ! سال قبل کار میکردیم و مشکلی نبود.اما امسال معلوم نیست چه خبر است! من پیمایش داشته ام.سیپاد و بارنامه دارم اما سوخت تخصیص داده نشده است.شما تصور کنید من ماه قبل ۴ هزار لیتر سوخت گرفته ام اما این ماه ۴۰۰ لیتر به من داده اند! وی با بیان اینکه این اتفاق دور از انصاف است و ما هرچه گفته اند انجام داده ایم ، می گوید : من خودم از گردنه خاک می آورم برای کارخانه ها.الان هم که کمی سوخت برایم مانده است بخاطر این است که از قبل کمی ذخیره داشته ام. می پرسم چرا خلوت است ؟ می گوید : چون سهیمه ای برایشان نمانده؛خیلی ها ماشین ها را خوابانده اند تا ببینند تکلیفشان چه می شود.مخاطب بعدی من مرد جوانی است که راننده چرثقیل است.نظرش را درخصوص مشکل پیش آمده می پرسم.می گوید : بنظرم بیشتر برای کامیون های شهری مشکل ایجاد شده است.قبلا برای خودم ۹۰۰ لیتر میریختند اما این ماه ۶۰۰ لیتر ریخته اند. سیپاد هم دارم ولی این ماه متفاوت شده است.من خودم امروز یک کار انجام دادم تا بتوانم سهمیه را به اخر برج برسانم.

گویا بیشتر مشکل کامیون های
درون شهری است
آنچه من متوجه شدم ، این است که بیشتر این مشکل برای کامیون داران درون شهری اتفاق افتاده است و برخی کمتر از سهمیه معمولشان سوخت دریافت کرده اند.با اینکه پیشمایش خود را هم مانند رواق قبل ثبت کرده اند.خلوتی پمپ هم ظاهرا بخاطر همین دلیل است که کسی سوخت ندارد و سعی میکنند خود را به اخر ماه برسانند تا ببینند از هفته آینده سوخت برایشان به روال همیشگی ریخته می شود یا نه؟برای پیگیری با شهرداری صحبت کردم که گویا متولی کامیون های حمل بار درون شهری است.

شهرداری متولی صدور
پروانه فعالیت است
رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار ومسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص نحوه تخصیص سهمیه سوخت به کامیون ها درون شهری ، گفت : این موضوع توسط کارگروه ملی سیستم پیمایش سهمیه سوخت کشور که وزارتخانه های مختلف زیرمجموعه آن هستند پیگیری می شود و شهرداری در این موضوع متولی صدور پروانه فعالیت و پروانه اشتغال برای فعالین حوزه حمل بار است.سید محمود حسینی با بیان اینکه طبق مصوبات برای اینکه یک کامیون بتواند سوخت بگیرد باید از شهرداری پروانه فعالیت داشته باشد ، گفت : بعد از آن فرد می تواند نسبت به نصب دستگاه ثبت پیمایش سیپاد و همچنین صدور باربرگ برای خود اقدام نماید.
وی افزود : چند سالی است که طبق مصوبات کشوری کامیون داران در بیرجند نیز اطلاعات پیمایشی خود را ثبت نموده و براساس آن سامانه سوخت تخصیصی به کامیون را تعیین می کند.

با مسئولان استانی برای پیگیری مشکل نامه نگاری کرده ایم
وی ادامه داد : مشکلی که اکنون برای برخی کامیون داران پیش آمده ، این است که پیشمایش خود را ثبت کرده اند اما سوخت تخصیص داده نشده است.در پی همین موضوع اعتراض کامیون داران انجام شد و ما نیز به مسئولان استان نامه نگاری کرده و مشکل را اعلام کردیم.رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار ومسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه چون موضوع کشوری است از دست شهرداری کاری ساخته نیست ، گفت : باید این موضوع از مرکز پیگیری شود اما مسئولان استانی می توانند در حد اختیارات خود ، مساعدت هایی با این عزیزان داشته باشند که البته قول هایی نیز در این خصوص به کامیون داران داده شده است.حسینی با بیان اینکه کامیون داران در چندسال اخیر به تمام مصوبات از جمله نصب سیپاد ، ثبت باربرگ و … عمل کرده اند ، گفت : حالا وقت آن است که مسئولان پشت این عزیزان بوده و پیگیر حق و حقوقشان باشند.

طبق مصوبات اختصاص سهمیه براساس میزان پیمایش است
برای ادامه روند پیگیری با شرکت پخش فراورده های نفتی استان صحبت کردم.پاسخ شرکت پخش فرآورده های نفتی استان را در ادامه می خوانید.
-۱ به استناد مصوبه ۱۳۷۳۱۹/ت۵۱۵۱۲ ه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ هیئت محترم وزیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس از دریافت اطلاعات پیمایش و تردد خودرو نسبت به اعمال شارژ کارت سوخت ناوگان دیزلی اقدام می نماید . بنابراین بر اساس روال معمول و اجرایی ۱۰ سال گذشته به استناد پیمایش احصاء شده توسط متولیان( سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان شهرداری دهیاری ها کشور )نسبت به شارژ کارت این ناوگان اقدام گردیده است. لذا با توجه به نقش این شرکت در فرآیند شارژ که صرفا « واریز کننده» می باشد، می بایست هرگونه موضوعی مبنی بر کسر و یا کاهش سهمیه از طریق متولیان استانی و‌ کشوری این ناوگان (سازمان های یاد شده) پیگیری گردد.

برای رفع مشکل رانندگان محترم
ساز و کار موقتی اتخاذ شده است
۲ – میزان توزیع نفتگاز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در کشور دارای رشد حدود ۷ درصدی می باشد که با توجه به رشد ۱۰ درصدی در استان خراسان جنوبی، تبعا پیش بینی و تامین مناسب همه نیازی نرمال این بخش صورت پذیرفته است.در پایان و با توجه مسئولیت های اجتماعی و ملی این شرکت و اهمیت رفع مشکل رانندگان محترم و در راستای پوشش کاستی و نواقص ایجاد شده توسط متولیان این بخش، ساز و کار موقتی جهت تامین سوخت مورد نیاز ناوگان معترض معمول گردید تا بخشی از مشکلات رانندگان در این خصوص مرتفع شود.

سخن پایانی :
به نظر می رسد مسئولان استانی راه حل موقتی برای حل مشکل سوخت کامیون داران معترض اتخاذ کرده اند و باید منتظر بود و دید آیا در شروع اردیبهشت ماه وضعیت تخصیص سهمیه ها درست شده و به روال قبل برمیگردد یا خیر؟ نکته بعدی اینکه با وجود تاکید مسئولان بر ثبت پیمایش در سامانه های سیپاد یا باربرگ الکترونیک ، مشکل پیش آمده در این ماه احتمالا بخاطر اختلال در سامانه کشوری است.زیرا طبق بررسی های خبرنگار ما بسیاری از رانندگان معترض می گویند ما چندسال است سیپاد و … داریم و مشکلی نداشته ایم.اما این ماه به ما تخصیص داده نشده است.مشکلی که به نظر می رسد باید از سمت استانداری ، نمایندگان و شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی به اطلاع مرکزنشینان رسیده و چاره ای برای حل آن اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت