مرکز استان؛قربانی یک دعوا

مهدی آبادی- دعوا بر سر ایجاد تقاطع هم سطح، بازگشایی یک معبر، ایجاد یک بوستان جدید و… نیست. دعوا بر سر یک آیلند بلوار است. شاید اگر این مطلب را در یک کلان شهر مطرح کنید، به شما بخندند، حرف تان را جدی نگیرند و فکر کنند که دروغ می گویید اما همه شما می دانید دعوای این روزهای شورای شهر با شهرداری بر سر آیلند خیابان مدرس است. موضوعی که هیچکس تا همین چند وقت پیش فکر نمی کرد متولیان شهری مرکز استان خراسان جنوبی آنقدر سطح کاریشان پایین بیاید که به جای درگیری بر سر مسائل مهم شهری، درگیر تعویض آیلند یک خیابان شوند.

ماجرا از کجا شروع شد؟
شهرداری بیرجند در یک اقدام تعجب برانگیز دست به تغییر و تحول در چند خیابان اصلی شهر و به ویژه آیلندهای خیابان مدرس زد که بلافاصله با مخالفت رئیس شورای شهر بیرجند مواجه شد. حسنی صفت در نامه ای عدم تصویب عملیات عمرانی در وسط خیابان مدرس توسط شورای شهر را به شهردار گوشزد و این اقدام بهترین را مخالف مُرّ صریح قانون دانست. پس از آن نیز نامه ای از فرماندار بیرجند فاضلی فر در شبکه های اجتماعی منتشر شد که به علت عدم استاندارد بودن تیربرق های تهیه شده توسط شهرداری و عدم تایید شورای ترافیک شهرستان مبنی بر تغییر عرض آیلند مدرس از ۳۰ به ۵۵ سانتی متر، خواستار تغییر فوری عملیات عمرانی در خیابان مدرس شد. پس از این واکنش ها، موجی از انتقادات در بین افکار عمومی و به ویژه فعالان شبکه های مجازی از این تصمیم شهرداری بیرجند، فضای عمومی شهر را در برگرفت و آرام آرام مرکز استان دچار بحران شهری شد و دوباره انتقادات از شهرداری و شورای شهر به اوج رسید.

دعواهای کودکانه
یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار آوا با بیان اینکه از بحران اخیر دچار شکه شده است، گفت: واقعا مرکز استان باید درگیر چنین مسائل پیش پا افتاده ای باشد؟ پویانفر افزود: اختلافات شهردار با اعضای شورای شهر به حالت کودکانه ای درآمده است که اصلا در شان مرکز استان نیست. وی با طرح این پرسش که چرا اختلاف به این کوچکی در این سطح به نمایش گذاشته می شود، بیان کرد: به راحتی و با یک جلسه این مشکل قابل حل بود اما با رفتارهای کودکانه این اختلاف به سطح عموم کشیده شد و ناخواسته بیرجند را با یک بحران شهری روبه رو کرد. پویانفر اضافه کرد: تهیه تیربرق های غیر استاندارد نیز از آن مواردی است که آدم را متعجب می کند، مگر شهرداری قبل از تهیه این تیربرق ها نباید از استاندارد بودن یا نبودن آن اطلاع کسب کند؟ به گفته این شهروند موضوع آیلند خیابان مدرس فقط یک مورد از اختلافات شهردار با اعضای شورای شهر می باشد و در سایر پروژه ها نیز دو دستگی بین آنها به طور کامل مشخص است.

مسئله خیلی بزرگتر از تغییرآیلندهاست
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به نامه های
رئیس شورای شهر و فرماندار بیرجند گفت: اگر شهردار باید از شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان مجوز می گرفت، چرا این کار را انجام نداد ؟ احمدی با بیان اینکه مسئله خیلی بزرگ تر از تعویض آیلند یک خیابان است، اظهار کرد: آنچه در این مدت از اعضای شورای شهر و شهردار بیرجند دیدیم به نوعی لجبازی دو طرف است که گویا هرکدام، طرف دیگر را اساسا قبول ندارد. این شهروند اضافه کرد: در این مدت دو بار شهردار توسط برخی از اعضای شورای شهر به استیضاح کشیده شد. اگر دلایل این استیضاح ها که به نارضایتی مردم هم ربط دارد منطقی است، چرا رای نیاورد و حامیان وضع موجود دقیقا از چه چیزی دفاع می کنند.
احمدی اضافه کرد: وجود چنین مسائلی کاملا نشان از بحران در مدیریت شهری بیرجند است که نه شورا و نه شهردار توانایی اداره شهر را ندارند.

مگر برای هر کاری باید از شورا اجازه گرفت؟
یکی دیگر از شهروندان نظر متفاوتی نسبت به دیگر شهروندان داشت. عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار آوا درباره عملکرد شهرداری گفت: مگر باید برای هر کار کوچکی از شورا اجازه گرفت؟ وی اضافه کرد: برخی از کارها در حوزه اجرایی قلمداد می شود و نیازی نیست که برای آن از شورا مجوز گرفت اگر این روال باشد اعضای شورا خودشان شهر را اداره کنند. عباسی با بیان اینکه متاسفانه انتقادات غیر منصفانه ای از شهرداری می شود، تصریح کرد: از همان روز اول انتخاب شهردار جدید هجمه هایی نسبت به ایشان روا داده شد. وی با گلایه از برخی اعضای شورای ششم بیرجند، عنوان کرد: انتقادات جدی به عملکرد شهردار است اما چوب لای چرخ کسی گذاشتن که هنر نیست، برخی از اعضا شبانه روز در حال تخریب شهرداری هستند. عباسی با بیان اینکه نباید بیرجند به سمت دعوا و درگیری حرکت کند، اضافه کرد: باید همه اعضای شورای شهر و شهرداری برای خدمت به منافع مردم تلاش کنند و اختلافات داخلی خودشان را به راحتی به میان مردم نیاورند.

آیلند خیابان مدرس اولویت شهرداری بود؟
یکی دیگر از شهروندان نیز با طرح این پرسش که آیا تعویض آیلند مدرس اولویت شهرداری بود، گفت: چرا وقتی آیلندهای این خیابان نیاز به تغییر نداشت، شهرداری باید آن را تخریب کند؟ محسنی با بیان اینکه شهرداری مگر از کیسه خلیفه می بخشد که اینقدر راحت دست به تخریب می زند، اضافه کرد: آیا شهرداری جوابگوی هدررفت بیت المال در این موضوع خواهد بود؟ وی افزود: به نظر می رسد شهرداری در اولویت بندی پروژه های شهری دچار اشتباه شده و شاید چون توان اجرایی مناسبی برای مسائل مهم تر
بیرجند ندارد، به این کارهای کوچک اقدام می کند. وی به نوعی حرف حساب می زند. به گفته این شهروند دلیل عمده این رفتارها به خاطر اختلافات بین اعضای شورای شهر بیرجند است که از همان روزهای اول شورای ششم به سطح مردم کشیده شده است.

به کارهای روزمره، پروژه نگوییم
یک کارشناس حوز عمران و مسکن نیز در گفتگو با آوا گفت: به طور کلی شهرداری ها بر اساس برنامه و بودجه مصوب شورای شهر باید در حوزه های گوناگون به فعالیت بپردازند. موسوی، با بیان اینکه برخی پروژه ها به مجوز شورای شهر نیاز دارد، ادامه داد: اگر شهرداری فعالیتی خارج از برنامه مصوب داشته باشد، در آخر سال و با ارائه متمم بودجه شهرداری قادر به انجام آن خواهد بود. وی در این گفتگو یک استثنا نیز برای مخاطبان روزنامه بیان می کند. به گفته موسوی، اگر شهرداری در حال احداث بلواری به بزرگی بلوار پیامبر اعظم (ص) می بود، آنوقت نیاز به کسب مجوز از سوی شورای شهر نمی داشت، اما وقتی اسم این کارها را پروژه می نامند، باید از شورای شهر مجوز کسب کنند .
وی با بیان اینکه پروژه های شهری باید بر اساس بودجه محدود شهرداری اولویت بندی شود، بیان کرد: با این بودجه محدود باید مسائل مهم شهری در دستور کار قرار گیرد، اما آیا تعویض آیلند خیابان مدرس اولویت شهرداری بیرجند بود؟ این کاشناس با بیان اینکه متاسفانه شهرداری دچار روزمرگی شده است، گفت: احداث سرویس بهداشتی، ساخت یک راستگرد، تعویض آیلند و… اصلا در حد این نیست که آن را پروژه نام گذاری کنیم. به گفته وی، این رویه در این چند سال در بیرجند در حال انجام است که موضوعات پیش پاافتاده از نظر مسئولان شهری، پروژه نام دارد. موسوی عنوان کرد: حتی پرداختن به موضوع آیلند در شان شهروندان و رسانه ها نیست و نباید آنها نیز دچار این روزمرگی شوند. وی با اشاره به تعریف آکادمیک پروژه شهری، تصریح کرد: پروژه از نظر متخصصان یک تقاطع همسطح، احداث ایستگاه های آتش نشانی، بازگشایی معبر، رفع نقاط ترافیکی، توسعه فضای سبز و… می باشد.
دعوا برسر مشکلات مردم نیست
موسوی با انتقاد شدید از رفتار اعضای شورای شهر بیرجند، گفت: دعوا اکنون بر سر مسائل و مشکلات اساسی مردم نیست و اعضای شورای با یکدیگر لجبازی دارند. وی به موضوع آیلند خیابان مدرس اشاره و بیان کرد: آیا تعویض آیلندهایی که چند سال از عمرشان نمی گذشت، تضییع بیت المال نبود؟ موسوی اضافه کرد: آیلند خیابان مدرس حداقل تا ۱۰ سال دیگر نیز کارایی داشت و اصلا نباید شهرداری به این حوزه ورود می کرد. به گفته وی، وقتی در مرکز استان، پروژه مهمی تعریف نشود، آقابان مجبور می شوند به سمت تغییر آیلندهای خیابان بروند. این کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی اضافه کرد: مدیران میانی شهرداری بیرجند باید تا عید نوروز درگیر این موضوع کوچک باشند و وقت و انرژی آنها گرفته می شود و دیگر توانایی پرداختن به موضوعات و مسائل مهم شهری را ندارند.

دعوا نه، اما اختلاف بله
عضو شورای شهر بیرجند نیز در گفتگو با آوا با بیان اینکه بحث نظارت بر عملکرد شهرداری در دوره ششم شورای شهر از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: بازدیدهای سرزده بسیاری توسط اعضای شورا از سازمان های زیر مجموعه شهرداری در این دوره انجام گرفته است. سروری، با بیان اینکه اختلافات در همه جا وجود دارد، افزود: اینکه ما اسم اختلاف را دعوا بگذاریم، درست نیست و این اختلافات نیز طبیعی است. وی با بیان اینکه بیرجند را باید به عنوان مرکز استان به طور ویژه نگاه کرد، بیان نمود: مردم از ما انتظار تحول شهری را دارند و نباید شهرداری فقط درگیر آسفالت چند خیابان و آیلند باشد.

تغییری در خیابان مدرس دیده اید؟
سروری افزود: شهرداری باید به دنبال پروژه های کلان شهری برود و نباید عدم توانایی مالی را بهانه کند، بلکه بایستی با تلاش و رایزنی به دنبال منابع مالی پایدار حرکت کند. وی با بیان اینکه باید در حوزه شهرسازی تفکر مناسبی را انتخاب کنیم، تصریح کرد: می بایست بر اساس اولویت های شهر بیرجند پروژه های خودمان را تعریف کنیم. وی با انتقاد از برخی پروژه های شهری، گفت: پارک توحید چه مشکلی دارد که دوباره برای آن باید هزینه کنیم و آیا بهتر نبود این مبلغ را صرف کارهای مهم تری کنیم؟ وی ترمیم سر در بازار مرکزی بیرجند را کار خوب دانست اما گفت: اکنون این پروژه اولویت شهر نبود و به نظرم نباید انجام می گرفت. وی با اشاره به تعویض آیلندهای خیابان مدرس، گفت: آیا شما به عنوان شهروند بیرجندی تغییری در شکل و شمایل بلوار می بینید؟ حتی با توجه به نظر کارشناسان سنگ های قدیمی به مراتب از سنگ های جدید به کار گرفته شده، بهتر بود.

دچار روزمرگی شده ایم
سروری دوباره به موضوع اختلاف بین اعضای شورای شهر پرداخت و گفت: ما در شورا دعوا با هیچ گروهی و فرد خاصی نداریم و همه کارهای ما بر اساس منافع شهروندان است. وی اضافه کرد: در شورای شهر ۹ عضو با فکر و تفکرهای گوناگون حضور دارند که اختلافات موجود طبیعی جلوه می کند. وی با بیان اینکه برای ورودی مهرشهر طرحی تهیه شد، گفت: اما شهرداری به بهانه اینکه منابع مالی ندارد به این طرح توجه ای نکرد، در حالی که اساسا شهرداری باید به سمت درآمدزدایی حرکت کند. وی ادامه داد: ما دچاز روزمرگی شده ایم، اما تمام تلاش خودمان در شورای ششم برای جلوگیری از این روند انجام خواهیم داد.

قول کمک استانداری محقق نشد
عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز درباره اجرایی نشدن پروژه های بزرگ در بیرجند، گفت: زمانی که شهرداری درآمد زیادی ندارد نباید انتظار پروژه بزرگی از این سازمان داشته باشیم. فروزانفر اضافه کرد: برخی از ادارات در ارتباط با پروژه های بزرگ مانند احداث تقاطع غیر همسطح قول هایی دادند که تاکنون اجرایی نشده است. وی با بیان اینکه شهرداری باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند، تصریح کرد: شهرداری بایستی به سمت پروژه های درآمدزا و آوردن سرمایه گذار اقدام کند. این عضو شورای شهر بیرجند در خصوص مجوز شهرداری برای تعویض آیلند خیابان مدرس هم بیان کرد: در شورای ترافیک استان مجوز این کار را بعد از اجرایی شدن، اخذ کردند، گویا که می دانند تصمیمات شان اجرایی می شود.

ورود استانداری به ماجرا
در این میان و پس از افزایش بحث ها و خصوصا ایجاد دودستگی در شورای شهر ، کار به استانداری هم رسید. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: بهسازی معابر شهری از جمله تغییر آیلند خیابان مدرس براساس نظرات کارشناسی کمیته فنی و پلیس راهور بوده است. عباس زاده افزود: مصوبات شوراها باید طبق قانون اجرا شود، اما شورای شهر حق دخالت در امور اجرایی شهرداری را ندارد. وی گفت: تمامی مصوبات شورای شهر موشکافانه بررسی می‌شود و اگر تشخیص دادیم که شورای شهر در امور اجرایی قصد دخالت دارد، پیگیری خواهد شد. معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: اولویت بازگشایی خیابان‌ها ارتباطی با شورای شهر ندارد بلکه تشخیص با کارشناسان شهرداری است. وی گفت: تصویب بودجه شهرداری از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است و امسال به طور دقیق بودجه را بررسی خواهیم کرد. عباس‌زاده افزود: البته شورای شهر می‌تواند ناظر بر عملکرد شهرداری باشد اما اعضای شورای شهر بیرجند درخصوص شرح وظایف و مدیریت، نظرات دیگری داشته و تصور می‌کنند به همه جزئیات امور باید تسلط داشته باشند.

اصلاح معابر شهری با هدف منفعت مردم است
شهردار بیرجند نیز در این ارتباط گفت: اجرای برخی پروژه‌های اصلاح معابر شهری با توجه به ضرورت‌هایی است که منفعت شهر و شهروندان را به دنبال دارد. بهترین افزود: با توجه به ایرادات، کاستی و مسایل غیراستاندارد که وجود داشت، شهرداری به موضوع نوسازی و بهسازی معابر عمومی شهر ورود پیدا کرده است. وی اضافه کرد: زیباسازی و مبلمان شهری از دیگر اهداف شهرداری در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌هاست، به طوری که از آخرین بهسازی برخی معابر از جمله خیابان مدرس بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و این معابر نیازمند بازسازی است. بهترین افزود: اگرچه برخی از سلایق ممکن است با اجرای مصوبات متفاوت باشد، اما شهرداری مکلف به اجرای قانون بوده و باید براساس نظرات علمی اقدامات را پیش ببرد. وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی استانداری و ارتش بتوان مشکل خیابان ارتش را برای همیشه حل کرد و مردم شهر طمع شیرین خدمت را بچشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت