مروری بر زندگی اقشار آسیب پذیر در استان

کاری – شاید وقتی با پاهای سالم و چشمانی بینا از خیابان‌های شهر گذر و از خدمات و امکانات عمومی بهره‌ می‌گیریم، کمتر استاندارد نبودن این فضاها نظرمان را جلب می کند و شاید در ذهن‌مان عدم استفاده معلولان از این فضاها هم نرسد. در بسیاری از خیابان های حتی با وجود قانونی برای متناسب سازی محیط برای معلولان، هنوز از استاندارد های لازم برخوردار نیست. به این بهانه نشست اختصاصی با آقای شرفی سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با عنوان« مناسب سازی محیط معلولان و برابری حقوق اجتماعی معلولان» برگزار کردیم:

استقلال و توانمند سازی معلولان با طرح مناسب سازی

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده از شبکه اینستاگرام روزنامه پخش می شد، گفت: بخشی از مناسب سازی مربوط به مکان های شهری و بخشی دیگر مربوط به منازل و وسائل نقلیه می باشد. حسن شرفی با بیان اینکه ضرورت مناسب سازی منازل مددجویان بهزیستی ابتدا توسط کارشناسان ارزیابی می شود، افزود: هدف از این طرح توانمند سازی معلولان برای رسیدن به استقلال کامل بدون تکیه به دیگران است.وی یادآور شد: این مناسب سازی شامل ایجاد سطح شیبدار برای عبور ویلچر، استفاده از سرویس بهداشتی مناسب، شیر آب اهرمی و مناسب سازی خودرو براساس نوع معلولیت فرد می باشد.

کمتر از یک میلیارد، سهم مناسب سازی منازل و خودرو

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۹۰ میلیون تومان برای مناسب سازی منازل و خودرو مددجویان هزینه شده است، افزود: در سال جدید این اعتبار دوبرابر افزایش می یابد و سقف اعتباری از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون خواهد رسید. سرپرست اداره کل بهزیستی استان بیان کرد: ۲۲۳ نفر در خراسان جنوبی از این اعتبارات بهره مند شده اند که این اعتبارات برای خودرو منزل تخصیص داده شده است
شرفی با اشاره به اینکه مناسب سازی منازل و خودرو براساس اولویت بندی تحت نظر کارشناس انجام می شود، خاطر نشان کرد: کارشناس این سازمان از مکان و محل مورد نظر بازدید و براساس نظر کمیته ارزیابی نسبت به مناسب سازی خودرو و منزل مددجو اقدام می شود.
وی با بیان اینکه در منازل شمال شهر اولویت سکونت برای معلولان در طبقات همکف لحاظ شده است یادآور شد: مددجویان این واحدها حق فروش منزل را ندارند اما متاسفانه برخی مددجویان منزل را به فروش رساندند که با نقل و مکان به طبقات دیگر باعث مشکلاتی شدند. این مقام مسئول افزود: برای این واحدها آسانسور پیش بینی نشده و یا شارژ آسانسور پرداخت نشده که خود ساکنین واحدها موظف به پیگیری مشکل ساختمان هستند. وی با بیان اینکه این واحد ها در سال ۸۶ در دو طبقه ساخته شده اند، یادآور شد: در این واحدها آسانسور تعبیه نشد و بر این اساس معلولان معلولان جسمی و حرکتی شدید و متوسط در طبقه همکف و زنان سرپرست خانوار یا معلولان جسمی و حرکتی با مشکل کمتر در طبقه دوم ساکن شوند.

سقف ۱۰ میلیون تومانی کمک هزینه مناسب سازی خودرو

وی درباره مناسب سازی خودرو معلولان نیز گفت: براساس نوع معلولیت کمک هزینه مناسب سازی خودرو تا سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود و همچنین صدور پلاک ویژه خودرو معلولان در استان محقق شده که اتفاق خوبی است.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه شرط استفاده از خدمات بهزیستی در قدم اول تشکیل پرونده در این سازمان است، افزود: خدمات مستمری برای اقشار کم درآمد و سه دهک پایین جامعه می باشد و سایر مددجویان از دیگرخدمات براساس نظر کارشناسان بهره مند خواهند شد. شرفی تاکید کرد: بهره مندی از خدمات بهزیستی براساس آزمون وسع محاسبه می شود و مددجویان تحت کفالت سرپرست براساس درآمد کل خانواده محاسبه می شود. وی عنوان کرد: اگر مددجوی مجردی بخواهد از کفالت سرپرست خارج شود باید به دفاتر پیشخوان و اداره کل رفاه و امور اجتماعی مراجعه و درخواست خود را ثبت کند

مستمری ۴۲۰ هزار تومانی برای مددجویان در سال جدید

وی با بیان اینکه پرداخت مستمری رافع کل مشکلات مددجویان نیست، ادامه داد: اما مبلغ ۴۲۰ هزار تومانی کمک هزینه بخشی از مشکلات معلولان خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: همچنین برای معلولان ضایع نخاعی نیازمند مراقبت کمک هزینه یک میلیون تومان حق پرستاری لحاظ شده است. وی تصریح کرد: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمامی سازمانها و موسسات دولتی باید در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی امکان دسترسی و بهره مندی معلولان را مانند افراد عادی فراهم کنند. وی با بیان اینکه براساس این قانون دستگاه ها موظف شده اند بخشی از اعتبارات سالیانه خود را برای مناسب سازی اماکن و اداره هزینه کنند، ادامه داد: سازمان بهزیستی پس از بازدید و ارزیابی به آن سازمان درباره رعایت این قانون امتیاز و نمره می دهد. سرپرست اداره کل بهزیستی استان اضافه کرد: این سازمان برای رعایت دقیق مناسب سازی جدیت کامل دارد تا محیط مناسبی برای معلولان استان فراهم شود. به گفته شرفی باتوجه به رفت و امد افراد مسن در داروخانه ها، مناسب سازی این مکان ها نیز دستور کار قرار گرفته است.

استفاده افراد سالم از پارکینگ ویژه معلولان!

وی با اشاره به پارکینگ ویژه معلولان گفت: متاسفانه گاها افراد سالم از این پارکینگ ها استفاده می کنند که طبق قانون توسط راهنمایی و رانندگی جریمه خواهند شد.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت بهینه سازی ناوگان عمومی یادآور شد: در گذشته اتوبوس مناسب سازی شده با بالابر ویلچر در بیرجند راه اندازی شد که متاسفانه به دلیل مشکلاتی فعال شد. سرپرست اداره کل بهزیستی استان درباره استفاده از مکان های ورزشی برای معلولان نیز گفت: باشگاه های ورزشی با تخفیف۵۰ درصدی در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت که اکنون نیز سالن ورزشی واقع در بلوار شهید ناصری برای استفاده معلولان اعلام آمادگی کرده است. شرفی درخصوص مشکل مناسب سازی آیلند خیابان الهیه بیرجند عنوان کرد: امیدواریم شهرداری بیرجند قبل از احداث آن به دغدغه معلولان توجه کند، هرچند که اداره توانبخشی پیگیری این موضوع مهم نیز هست. این مقام مسئول در این گفتگو درخواستی از فرماندار و رئیس کمیته مناسب سازی شهری داشت. شرفی افزود: سازمان ها و ادارات دولتی را ملزم به اجرای قانون مناسب سازی اماکن برای حضور راحت معلولان کنند.

پیگیر یک درخواست

در این گفتگو موضوع آیلند خیابان الهیه یک از دغدغه های معلولان بود که پیام های زیادی در این باره توسط شهروندان ارسال شده بود. شرفی در این گفتگو قول سریع مشکل را داد و پس از پایان گفتگو از این مکان بازدید کرد. وی بعد از بازدید به خبرنگار روزنامه آوا گفت: آیلند الهیه مشکلی خاصی ندارد و در هر ده متری فضای خالی برای عبور ویلچر فراهم شده که با استانداردها همخوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت