مردم از وضع اجاره خانه گلایه دارند

امین جم – «دوماه به قراردادم مانده ولی صاحب خانه پیام داده تخلیه کن.گویا قرار است مستاجر جدید دوبرابر من اجاره بدهد و خب چاره ای هم جز تخلیه ندارم.با این حقوق ها مگر میتوان چقدر اجاره داد؟حقوق من ۲۰ درصد هم زیاد نشده اما اجاره ام دوبرابر شده!».
این پیام یکی از شهروندان است که برای ما فرستاده است.این هفته سعی کردیم در گفتگو با مسئولان و متخصصان امر ، به طور دقیق تر به موضوع اجاره مسکن در بیرجند بپردازیم و امروز هم نظرات مردم در این خصوص را در این مطلب میخوانید.

برخی صاحب خانه ها شرط می گذارند!
«رفتم خونه اجاره کنم ، صاحب ملک اونقدر پررو بود که کدملی منو گرفت تا استعلام بگیره! من نمیدونم واقعا چه وضعیه؟مگر قراره کارگرش بشم که اینطور نگاه از بالا پایین به ما دارن؟».این سخنان زوج تازه عروسی است که دنبال خانه می گردند و از وضع اجاره خانه گلایه دارند.محمد که به همراه همسرش بنگاه به بنگاه درحال گشتن خانه هاست ، می گوید : واقعا قیمت ها بالاست و از طرفی برخی صاحب خانه ها هم که میدانند دست ما زیرسنگشان است ، تا دلتان بخواهد شرط و شروط میگذارند.نمونه اش همین که همسرم گفت.هیچ جایی برای رسیدکی و شکایت هم نیست.می گویند نمیخاهی ، برو جای دیگر. رسما موجر ها دارند پادشاهی می کنند.رفته بودیم خانه ببینیم، گذشته از اینکه پیلت را یک واحد مجزا ساخته بودند و باید سر و صدای پارکینگ را تحمل می کردی، بعد از درآوردن شجره نامه ی من شرط گذاشتند که نباید زیاد مهمان بیاید و قبل از ۱۱ مهمان ها بروند!
اجاره خانه را زیاد کردم چون تنها ممر درآمدم است
مرد دیگری کنار در بنگاه املاک که گویا صحبت های ما را شنیده ، به میان بحث امد و می گوید : آقا من خودم یه خانه اجاره ای دارم.کل درامدمم از اجاره ماهانه همین خانه است.تورم صد درصد بالا رفته.من نباید بیشتر کنم اجاره ام را به نسبت سال قبل؟بخدا قیمت ها را ببینید.یک تخم مرغ بخری صد تومان می شود.من هم باید خانواده ام را بچرخانم.میپرسم خب مستاجر چه گناهی دارد؟می گوید : من با مستاجرم راه می آیم.اما شما هم نمیدانید وقتی مستاجر می آید ، چقدر خانه افت قیمت میکند و آسیب میبیند.همه اش را هم من باید درست کنم و هزینه کنم.بخاطر همین هم رهن میگیرم.

خانه خوب یا نیست یا گران است
مخاطب بعدی من ، دختر جوانی است که تازه ازدواج کرده است.وی از مکافات خانه دار شدن در بیرجند اینگونه می گوید : برای اجاره دو ماه هست همه جا را میگردیم.یکی رهن میخواهد ، یکی ضعیف است، یکی به جیبمان نمی خورد و … .وی با اشاره به قیمت های «دیوار» می افزاید : انگار بیشتر خانه ها را در همین دیوار میگذارند.چون بنگاه ها هم خودشان در این سایت خانه ها را میگذارند.خانه خوب هم سریع می پرد! من دیروز در دیوار یک خانه مناسب دیدم، شماره را ذخیره کردم که امروز تماس بگیرم اما گفت اجاره داده است!

نقشه خانه ها ضعیف است و نوساز هم کم پیدا می شود
مخاطب بعدی من ، مرد جوانی که به گفته خودش دو فرزند دارد. می گوید: شرط موجر فرزند نداشتن است! بقیه ی خانه ها هم که قدیمی اند و قائل به بازسازی نیستند. تازه بازسازی هم بکنند قیمتش را دو برابر می زنند.متاسفانه در بیرجند خانه خوش ساخت کم پیدا می شود.واقعا شاید امثال من یا یک زوج جوان یک خانه ۷۰ متری هم برایشان کافی باشد.ولی انقدر نقشه خانه ها ضعیف و یا قدیمی است که مجبور میشوی دنبال خانه متراژ بالاتر بروی یا به مناطق ارزان تر اثاث کشی کنی.وی ادامه می دهد : خانه نوساز هم در بیرجند خیلی کم است.شما دیوار را چک کنید متوجه می شوید چه می گویم.

برخی مشاوان املاک خود سبب افزایش قیمت اند
«برخی املاکی ها خود مسبب افزایش قیمت اند.قبل عید که دنبال خانه می گشتم ، طرف جلوی من آمده به صاحب خانه می گوید یک ماه صبر کن ، بعدا با اجاره بیشتر برایت قرارداد میبندم!حتی نگذاشت صد تومن تخفیف بگیرم». این گلایه یکی از شهروندان از مشاوران املاک است.این شهروند بیرجندی اینطور ادامه می دهد : درست است که صاحب خانه حق دارد گران کند و هرعددی که بخواهد بگوید.اما قبول کنید برخی از این مشاورین املاک قیمت ها را مشخص می کنند و صاحب خانه ها هم وسوسه می شوند.حتی دیده ام که برخی عمدا به صاحب خانه می گویند فلان خانه داد ۵ تومن ، تو میخواهی ۴ تومن اجاره بگیری؟خب اینها تاثیر دارد.

اعداد اجاره منطقی نیست
پیام های زیادی از سمت شهروندان در هفته اخیر دریافت کردیم و همه حاکی از نارضایتی است.مهمتر اینکه اغلب مردم معتقدند باید قیمت ها کمتر باشد و این اعداد فعلی غیرمنطقی است.نکته بعدی که در مصاحبه با رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز مطرح شد ، بحث مزایده ها و نحوه فروش و اجاره دادن ملک های دولتی است.ملک هایی که معیار هر منطقه می شوند و حسابی روی قیمت ها تاثیر دارند.

نمی شود مسئولان از حمایت از خانواده بگویند و این وضع مسکن باشد!
در نهایت اما به نظر می رسد مسئولان مربوطه از راه و شهرسازی ، شهرداری ، بنیاد مسکن و … باید به نتیجه واحدی برای حل مشکل فعلی برسند.نمی شود مسئولان از حمایت از خانواده و فرزنداوری و … بگویند ولی در شهری مثل بیرجند ، اینگونه بازار مسکن مهارنشدنی باشد.هرچند خبرهای خوبی درخصوص اهدای زمین برای ساخت درنهضت ملی مسکن مطرح می شود اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده و نتیجه آن هم روی بازار به زودی مشخص نخواهد شد.به تازگی نیز طرح اضافه شدن روستاهای اقماری به بیرجند توسط شورای شهر رد شد که خود جای بحث دارد.اما مطمینا درصورت عدم مدیریت درست ، حاشیه نشینی افزایش و شهر در شرایطی که عرضه و تقاضا برابر نیست ، روز به روز گران تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت