یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

محورهای خراسان جنوبی قتلگاه شترها

گونه های مختلف جانوری همچنان در جادهها بر اثر تصادف با اتومبیل جان خود را از دست میدهند و این مشکل در جادههای بیابانی خراسانجنوبی بیشتر در برخورد با شتر رخ میدهد. از طرف دیگر در برخی از موارد لاشه این حیوانات در جادهها باقی مانده و کسی نسبت به جمعآوری آن احساس مسئولیت نمیکند. به گزارش مهر، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: سالانه تعداد زیادی از گونههای جانوری بهواسطه تصادف در جادهها جان خود را از دست میدهند. حسن اکبری با اشاره به اینکه تصادفات جادهای جانوران نشان دهنده تقابل میان نیازهای انسانی و حیوانات است، بیانکرد: انسانها در جامعه مدرن و امروزی نیازمند آن هستند تا با سرعت و ایمنی به مقصد خود برسند و از سوی دیگر جانداران برای ادامه حیات وحش و تولید مثل به مناظر و طبیعت پیوسته محتاج اند.اکبری ادامه داد: حیوانات به منظور دستیابی به غذا، جفت و پناهگاه از جادههای ساخت بشر عبور میکنند و در حین عبور از این مسیرها توسط اتومبیلها به قتل میرسند. وی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات جادهای در جادههای مناطق حفاظت شده اتفاق میافتد اظهار کرد: متأسفانه هیچ آمار رسمی درباره تعداد حیوانات کشته شده در جادههای ایران در دست نیست و عمدتاً حیوانات خاص در معرض انقراض مورد توجه هستند.وی از وجود دو راهکار برای پیشگیری از مرگ حیوانات در جادهها نام برد و افزود: یکی از این راهکارها تغییر رفتار رانندگان است.  اکبری گفت: روشهای گوناگونی برای تغییر رفتار رانندگان وجود دارد که از آن جمله میتوان به اطلاعرسانی و افزایش آگاهی درباره پیامدهای منفی مرگ حیوانات در جادهها، نصب تابلوهای هشدار، خطکشی، افزایش روشنایی جادهها و کاهش سرعت رفت و آمد اشاره کرد. وی با بیان اینکه یک راهکار دیگر تغییر رفتار جانوران است، اظهار کرد: با کاهش جمعیت حیوانات پیرامون جادهها از طریق تغییر مکان منابع آب و غذا یا تغییر فضای جادهها به گونهای که برای حیوانات ناامن به نظر برسند، بازداشتن حیوانات از عبور از جادهها (حداقل هنگام عبور خودروها) از طریق ایجاد امواج فراصوت، نصب بازتابگر و حصاربندی، ایجاد روگذر و زیرگذر برای حیوانات میتوان به کاهش این تلفات کمک کرد. اکبری با تأکید بر اینکه جمعآوری لاشه حیوانات مرده از جادهها برای تأمین امنیت جادهها ضروری است، گفت: گاهی حیوانات دیگر به سمت لاشهها میآیند و خود خودروها هم برای اینکه لاشه را دور بزنند ممکن است با خودروهای دیگر یا گارد ریل برخورد کنند.

ثبت سفارش 81 درصد دانش آموزان برای دریافت کتب درسی

صدا و سیما- بیش از 81 درصد دانش آموزان خراسان جنوبی در دورههای مختلف تحصیلی برای دریافت کتب درسی ثبت سفارش کردند. مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: 84 درصد دانش آموزان دورهی ابتدایی و 75 درصد دانش آموزان متوسطهی دوره اول تاکنون موفق به ثبت سفارش کتب درسی شدند. وی گفت: دانش آموزان برای ثبت سفارش الکترونیکی کتب درسی سال تحصیلی جدید تا 23 خرداد مهلت دارند به سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com به مراجعه کنند

تأمین 320 میلیون تومان اعتبار ملی برای باغ جهانی اکبریه
صدا و سیما – 320 میلیون تومان اعتبار ملی برای مرمت باغ موزه جهانی اکبریه بیرجند اختصاص یافت. مسئول موزههای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: تأمین 320 میلیون تومان اعتبار ملی برای باغ جهانی اکبریه: از این رقم 300 میلیون تومان برای مرمت باغ اکبریه و 20 میلیون تومان برای مرمت اشیاء موزه این باغ اختصاص یافت.
شعیبی افزود: با این اعتبار مرمت اتاقهای این باغ انجام خواهد شد. باغ جهانی اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است این بنا در دوره قاجاریه در دو طبقه ساخته شدهاست.این باغ با نام «مجموعه اکبریه ، مسجد و عمارت و باغ» خرداد 1378 در فهرست آثار ملی ایران و در نشست سی و پنجم یونسکو در سال 2011 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

افزایش 33 درصدی کمک مردم استان به عتبات عالیات
صدا و سیما – کمک های مردم استان به عتبات عالیات از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد افزایش یافته است.رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون مردم استان یک میلیارد تومان برای بازسازی عتبات عالیات کمک کردند این کمک ها در سال گذشته 750 میلیون تومان بود.

مورد جدیدی ازابتلا به کرونا در استان شناسایی نشد

صدا و سیما – مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا از 64 آزمایش انجام شده در خراسان جنوبی شناسایی نشد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون از 5 هزار و 693 آزمایش انجام شده، تست 5 هزار و 14 نفر منفی و جواب تست 679 نفر مثبت شد. مهدی زاده افزود: از این تعداد 625 بیمار از بیمارستانها ترخیص شدند و 9 نفر در بیمارستان بستری است که حال عمومی یک بیمار وخیم است.

تبیین راه انقلاب، عملی مقدس است

صدا و سیما- نماینده ولی فقیه در استان در نشست جمعی از فعالان فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ، با بیان اینکه تبیین راه انقلاب، هم مقدس و هم ضروری است گفت: این راه موانعی دارد ازجمله موانع نفسی و اجتماعی که باید از میان برداشته شود و اینکه برخی مسائل در انقلاب هنوز تحقق پیدا نکرده به خاطر وجود این موانع بوده است. آیت ا… عبادی با بیان اینکه برای تبیین راه انقلاب ، کارشناسی درست ، جهاد و صبر شرط است، افزود: حوزه های علمیه در بخش های مختلف موفقیت های بسیاری را کسب کرده اند که امید است در مسیر تبیین راه و آرمان های انقلاب نیز بیش از پیش موفق باشند.


زندگی دوباره در کانون پرورش فکری استان

گروه خبر- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: خدماتدهی مستقیم مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان به کودکان و نوجوانان از تیر امسال آغاز میشود. طاهره حمیدی افزود: مراکز فرهنگی هنری ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی به منظور برنامهریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان، همزمان با سراسر کشور از روز گذشته بازگشایی شدند اما خدمات دهی مجازی است. وی افزود: به زودی بستر اینترنتی برای فعالیتهای مجازی با عنوان کانون مجازی برای بهرهمندی بیشتر مخاطبان فراهم میشود.

بیمه بیکاری برای 5300 آسیب دیده از کرونا

5 هزار و 300 متقاضی ثبت نام شده در سامانه بیمه بیکاری در خراسان جنوبی واجد شرایط در مرحله اول تشخیص داده شدند. به گزارش صدا و سیما، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: 5 هزار و 976 نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت درخواست داشته اند که پس از پایش قانونی و انطباق درخواستها با رستههای شغلی آسیب دیده 5 هزار و 300 نفر واجد شرایط در مرحله اولیه تشخیص داده شده اند.اشرفی افزود: این افراد جزو رستههای اعلام شده از سوی دولت هستند که مقرری بیمه بیکاری برآنها برقرار شده و افراد باقیمانده در کمیتهها در دست بررسی است.

تمام کلاسهای سواد آموزی تا پایان خرداد

صدا و سیما- واقعی مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: تمامی کلاسهای سواد آموزی که فرآیند آموزش آنها به اشکال مختلف مجازی و غیر حضوری استمرار داشته است و بیش از 40 درصد دوره آموزشی خود را گذرانده اند، در صورتی که تا پایان خرداد فرآیند آموزش را به اتمام برسانند مجاز به برگزاری آزمون هستند.

تحلیل عملکرد تجارت خارجی استان
رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: طی فروردین و اردیبهشت ماه 88 میلیون و 161 هزار دلار کالا از گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود صادر شده است. علیرضا خامهزر در جلسه تحلیل عملکرد خارجی در سال 98 که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، ادامه داد: میزان کالاهای صادراتی از گمرکات خراسانجنوبی در سال 98 از نظر ریالی حدود 487 میلیون دلار و از وزنی حدود دو میلیون و 80 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن از نظر ارزشی 21 درصد کاهش و از نظر وزنی 8 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه موضوع تعهدات ارزی و اصلاح ارزشهای پایه صادراتی از جمله علل کاهش صادرات است، ادامه داد: این در حالی است که به صورت کلی میزان صادرات ما به افغانستان دو برابر صادرات به اتحادیه اروپا است. وی گفت: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان ما موضوع انتقال پول با کشور افغانستان است که در زمینه حل این مشکل نیز باید تدبیری اندیشیده شود.
خامه زر با اشاره به اینکه میزان صادرات کالا از گمرکات استان در فروردین و اردیبهشت 99 از نظر ارزی 107 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: اگر این روند در ماههای آتی ادامه داشته باشد بیشک اتفاق بسیار مثبتی در حوزه صادرات کالا در استان رخ خواهد داد. وی اظهار کرد: در بازه زمانی یاد شده شده 479 هزار و 493 تن کالا به ارزش حدود 88 میلیون و 161 هزار دلار از گمرکات، بازارچه مرزی و گمرک ماهیرود شهرستان سربیشه صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت