محصولتان را ارزان نفروشید

مهدی آبادی- زرشک، زعفران و عناب ۳ محصول استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می شود که در کشور این محصولات را به نام استان می شناسند اما هر ساله که زمان برداشت محصول فرامی رسد کشاورزان با مشکلاتی مواجه می شوند و از آنجایی که بسیاری از آنها غیر از کشاورزی، منبع درآمدی دیگری ندارند، ناچارند حاصل دسترنج خود را در مدت زمانی کم به قیمت ناچیز به فروش برسانند. این موضوع در محصولات زرشک و زعفران با حمایت مسئولان کم رنگ شده اما در حوزه محصول عناب کشاورزان از حضور دلالان صحبت می کنند که عناب متوسط و ریز آنها را به قیمت ناچیز می خرند و آن را با چند برابر قیمت به کشورهای دیگر صادر می کنند.

نهاد پشتیبان نداریم

یکی از کشاورزان با گلایه از نبود نهاد پشتیبان برای عناب، بیان کرد: در محصولات دیگر استان نظیر زرشک و زعفران اقدامات حمایتی خوبی انجام شده است اما گویا مسئولان استان عناب را فراموش کردند. وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان کار دیگری ندارند و باید پس از برداشت محصول خود را بفروشند که این باعث سواستفاده برخی ها می شود. محمدی افزود: متأسفانه عناب استان به قیمت بسیاری اندکی خریداری می شود اما در بازار های استان های دیگر به چند برابر قیمت به فروش می رسد.این کشاورز اضافه کرد: عناب به طور فله ای در این چند سال به بازار عرضه شده و بهتر است مسئولان برای این مهم چاره‌ اندیشی کنند تا دسترنج کشاورزان در قطب تولید عناب بسته‌ بندی و فرآوری شود. این کشاورز اضافه کرد: عناب ریز و متوسط استان توسط برخی از دلالان با قیمت ناچیز خریداری می شود و سپس با قیمت زیاد به کشورهای پاکستان و هندوستان صادر می شود.

کشاورزان صبر کنند

یکی از کارشناسان محصولات کشاورزی با بیان اینکه خراسان جنوبی سه محصول استراتژیک مهم در کشور دارد، گفت: از بین این ۳ محصول عناب فقط در خراسان جنوبی و در محدوده بیرجند و قائن کشت می شود. موسوی اضافه کرد: محصول عناب به دو نمونه درشت و متوسط تقسیم می شود که عناب متوسط و ریز به کشورهای دیگر صادرات می شود. وی با بیان اینکه قیمت عناب در چند سال اخیر افزایش آنچنانی نداشته است، افزود: صادرات عناب در انحصار چند تاجر غیر بومی در کشور است که این محصول را به کم ترین قیمت از کشاورز هم استانی خریداری می کنند. موسوی با اشاره به سیاست های دولت به خرید محصولات استراتژیک استان، بیان کرد: باید اقدامات حمایتی که برای زرشک و زعفران در استان انجام شده است، برای محصول عناب نیز فراهم شود تا قیمت این محصول استراتژیک در استان تعیین شود. وی با بیان اینکه کشاورزان برای فروش عناب عجله نکنند، افزود: متاسفانه کشاورزان به دلایل گوناگون پس از برداشت به فروش این محصول اقدام می کنند که باید در این مورد صبر پیشه کنند. به گفته این کارشناس قیمت عناب صادراتی با توجه به افزایش نرخ ارز افزایش خواهد یافت و کشاورزان عجله ای در فروش نداشته باشند. موسوی با اشاره به قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد، عنوان کرد: قیمت همه محصولات با توجه به این اصل مهم اقتصادی تعیین می شود و اگر کشاورزان استان عرضه محصولات خودشان را کنترل کنند؛ مطمئنا سود بهتری نصیبشان خواهد شد.

عناب را ارزان نفروشید

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزان محصولات خودشان را ارزان نفروشند، گفت: از کشاورزان درخواست داریم در قالب تشکل‌های کشاورزی محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا متضرر نشوند و اگر عرضه محصول عناب به بازار توسط کشاورزان مدیریت شود، مشکل در بازاریابی و فروش داریم. ضیائیان احمدی با اشاره به تاثیر فرآوری عناب در افزایش قیمت عناب، افزود: عناب تازه اگر خشک شود، بازار خوبی دارد از طرف دیگر فرآوری آن در قالب حبه هم انجام می‌شود که به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. وی در ارتباط با خرید تضمینی عناب نیز بیان کرد: خرید تضمینی تعداد خاصی از محصولات کشاورزی کشور انجام می‌شود و عناب از جمله محصولاتی است که خرید تضمینی نمی‌شود. احمدی با بیان اینکه مشکلی برای فروش عناب خشک در بازار وجود ندارد، گفت: برخی از کشاورزان در زمان پیک پنجم به عرضه عناب تازه رو آوردند که با توجه به شرایط کرونایی ضررهای زیادی برای کشاورزان به وجود آمد.

چین، بازار جهانی عناب را در اختیار دارد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه صاردات عناب سود آنچنانی ندارد، گفت: کشور چین بزرگترین تولیدکننده عناب در جهان است و بازار های جهانی این محصول را در اختیار خودش دارد. به گفته وی نزدیک به ۲۰۰ محصول فرآوری شده عناب توسط چین به بازارها عرضه شده است. احمدی اضافه کرد: کشاورزان محصول عناب خودشان را حداقل دو هفته در بارگاهی خشک کنند و سپس با قیمت بالاتری به فروش برسانند. وی تصریح کرد: عناب تازه اگر خشک شود، بازار خوبی دارد از طرف دیگر فرآوری آن در قالب حبه هم انجام می‌شود که به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: عناب با کیفیت و درجه یک به نسبت قیمت خوبی در بازار دارد و نزدیک به ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تفاوت زیاد بین کیفیت های عناب

معاون مدیریت امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه فروش محصول بر عهده کشاورز است، گفت: اگر به کشاورز بگوییم در این قیمت نفروش و سپس قیمت کاهش پیدا کرد، چه کسی باید جواب این ضرر را بدهد؟ دره کی افزود: البته کشاورزان محصول خود را به مراکز مورد اطمینان به فروش برسانند. وی درباره محصول عناب نیز بیان کرد: تاکنون برای عناب مشکل قیمتی پیش نیامده و بین کیفیت های این محصول نیز اختلاف های زیادی وجود دارد. دره کی ادامه داد: هنوز استاندارد های مشخصی برای دسته بندی این محصول به وجود نیامده و زمانی گفته می شود قیمت عناب ۳۰ هزار تومان است، مشخص نیست که کدام نوع عناب را می گویند. وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی درختان بار زیادی داشتند که باعث ریز بودن عناب های استان شده است. معاون مدیریت امور باغبانی جهادکشاورزی ادامه داد: این موضوع باعث کم شدن قیمت عناب در بازارها شده اما به هرحال عناب درجه یک استان در بازار با قیمت مناسبی به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت