شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

محدودیت های متولی آب رسانی در چالش تشنگی شدید استان

مهدی آبادی- با توجه به کاهش چشمگیر میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری ظرفیت ذخایر آب با کاهش چشمگیری روبه رو شده است و همین موضوع نگرانی‌هایی را درخصوص تامین آب ایجاد کرده است. شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم در اطلاعیه ای از احتمال کاهش فشار و یا قطعی آب در استان خبر داد. به همین منظور با امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفتگویی انجام دادیم.

شهروندان صرفه جویی کنند

مهندس امامی در این گفتگو که به طور زنده از اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد گفت: این خشکسالی در چند دهه کشور بی سابقه بوده و باعث کاهش منابع آبی در کشور شده است. وی ادامه داد: بخش زیادی از آب شهروندان از قنوات و چشمه ها تامین می شود که با گرمای شدید امسال این موضع با چالش اساسی روبه رو شده است. این مقام مسئول به برنامه های شرکت آب و فاضلاب استان هم اشاره و عنوان کرد: هر سال در پاییز و زمستان پیش بینی لازم برای فصل گرما توسط همکاران ما انجام می شود و براساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام می دهیم. امامی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، بیان کرد: با توجه به کاهش محسوس نزولات جوی در سال جاری و تاثیر آن بر منابع آب زیرزمینی و گرمای شدید هوا که به کاهش چشمگیر سطح ارتفاع مخازن ذخیره شده منجر شد از شهروندان درخواست داریم نسبت به صرفه‌جویی مصرف آب اقدام کنند. رئیس شرکت آب و فاضلاب استان گفت: در بسیاری از مجتمع های روستایی که دارای تنش آبی هستند، برنامه ریزی های لازم انجام در این باره شده است. امامی با بیان اینکه مراکز تولید آب در استان پراکنده است، عنوان کرد: باید خطوط انتقال و توزیع مدیریت شود تا مصرف مشترکان را پایدار نگه داریم. امامی اضافه کرد: 380 حلقه چاه آب شرب 580 ایستگاه پمپاژ در استان وجود دارد.

145 روستا نیازمند شبکه آبرسانی

وی به وسعت طولانی خراسان جنوبی نیز اشاره کرد و ادامه داد: باید برای برطرف کردن مشکلات کم آبی برنامه جامعی تهیه شود تا با برنامه ریزی اصولی از این مشکلات جلوگیری کنیم. امامی با اشاره به آبرسانی سیار به 13 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه، یادآور شد: 145 روستای بالای 20 خانوار استان، نیازمند شبکه آبرسانی است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه 985 روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی است، تصریح کرد: بیش از 592 روستا بالای 20 خانوار و بیش از 156 روستا زیر 20 خانوار هستند. این مقام مسئول به مشکل قطعی برق هم پرداخت و گفت: با توجه به محدودیت ها و قطعی برق شبکه تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه می شود و از خاموشی های این چند روزه شرکت آب و فاضلاب نیز بی بهره نبوده است.

12 هزار کنتور جدید تا پایان سال

وی به مصرف بالای آب شرب مرکز استان اشاره و اضافه کرد: مرکز استان با جمعیت بالغ بر 250 هزار نفر مصرف آب بالایی را دارد و یک چهارم مصرف آب استان در شهرستان بیرجند وجود دارد. وی به خرابی برخی از کنتورها در استان اشاره و گفت: تعویض کنتورهای معیوب مشترکین به منظور کاهش میزان هدر رفت ظاهری آب و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مشترکین انجام می شود. امامی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از هدررفت آب و محاسبه دقیق مصرف آب، شناسایی کنتور‌های خراب و تعویض به موقع آن‌ها است. این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته برای تعویض هزار کنتور ماهانه برنامه ریزی شده است، افزود: با این روند تا آخر سال 12 هزار کنتور خراب تعویض خواهد شد که در مدیریت مصرف آب کمک شایانی خواهد کرد. وی افزود: 15 میلیارد تومان اعتبار ملی برای عملیات اصلاح و نوسازی شبکه و تعویض کنتور در خراسان جنوبی در حال جذب است

آخر هفته های شلوغ روستاها

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان به موضوع باغ ویلاها هم پرداخت و اضافه کرد: در روستا‌ها به ویژه در باغ ویلا‌ها برخی افراد مصارف بخش کشاورزی را به شبکه‌های آب تحمیل می‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود روستا‌هایی که در مجتمع‌های بزرگ و در انتهای شبکه هستند با محدودیت تأمین آب مواجه شوند و حتی آب شرب هم نداشته باشند. امامی با اشاره به اقداماتی مهم در راستای تامین آب پایدار در روستاهای استان با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها افزود: با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن جمعیت روستاها در پیک پایان هفته و استفاده ناصحیح از منابع آبی، در این ایام دچار مشکل در تامین آب می‌شویم. وی اضافه کرد: آخر هفته در برخی از روستاها مصرف آب به 3 برابر مصرف نیز می رسد.

دوران تصمیم گیری

این مقام مسئول آبیاری فضای سبز و باغ ویلاها با آب شرب، استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف ساخت و ساز، آب دهی به ملک مجاور و ذخیره آب در تانکر را جزو مواردی عنوان کرد که تامین پایدار آب در مناطق روستایی را با مخاطره روبه رو می‌کند و از مشترکان خواست با رعایت این موارد گامی مهم در راستای حفظ منابع موجود آب و جلوگیری از قطعی آب بردارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: براساس قانون، شرکت آب و فاضلاب می‌تواند در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا نسبت به قطع موقت انشعاب آب نیز اقدام کند. به گفته وی در یکی از بررسی های انجام شده باغی 3 انشعاب داشت تا رشد تصاعدی برایش ثبت نشود. وی در پاسخ به اینکه چرا در برخی از نقاط چندین انشعاب وجود دارد،بیان کرد: این موضوع به دلیل نبود تصمیم گیری واحد و چرخش تصمیم گیری اتفاق افتاده بود که حتی قبل از نصب کنتور به شبکه آب وصل بودند.

نگران از تراکم جمعیت در حاشیه شهر

مدیرعامل آب و فاضلاب استان به موضوع ساخت و ساز ها در حاشیه مرکز استان هم اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت زیادی در حاشیه شهر بیرجند حضور دارند که در دراز مدت می تواند شبکه توزیع آب را دچار مشکلاتی کند که در این ارتباط باید چاره اندیشی شود. وی ادامه داد: باید در این موضوع طرح آمایش سرزمینی مبنای مسئولان قرار گیرد که متاسفانه توجه ای به آن نمی شود. امامی افزود: برای ایجاد ساختمان های جدید باید حلقه چاه حفر شود و نزدیک به یک میلیارد تومان نیز هزینه می شود که باید در این موارد از شرکت آب و فاضلاب مشورتی نیز گرفته شود. امامی در این گفتگو به سوالات شهروندان نیز جواب داد. وی در پاسخ به قطعی آب در برخی از مناطق بیرجند، گفت: در هیچ نقطه شهر قطعی آب وجود ندارد مگر در شرایطی که حادثه ای رخ دهد. امامی با بیان اینکه در برخی از طبقات ساختمان های مسکونی افت فشار اتفاق می افتد، اضافه کرد: مخازن شهرستان هر روز بررسی می شود و اگر یکی از مخازن آب کمتری داشته باشد از سایر مخازن آب انتقال می دهیم. وی به خیابان ظفر هم اشاره کرد و گفت: در خیابان ظفر به دلیل تراکم جمعیت مشکلات زیادتری در این مورد وجود دارد که این افت فشار در این خیابان حل خواهد شد.

دوماه تاخیر داریم

امامی درباره آخرین معوقات پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب هم گفت: حدود دو ماه از معوقات نیروهای شرکتی فعال پرداخت نشده است و این معوقات هم به دلیل تخصیص ندادن بودجه در سال های گذشته بود. وی اضافه کرد: در برخی از شهرستان ها مثل نهبندان مطالباتی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم پرداخت کنیم. وی با اشاره به وضع آب مهر شهر افزود: مخزن 2000 لیتری برای این منطقه پیش بینی شده که تا یک ماه آینده وارد مدار می شود. وی اضافه کرد: در دستگرد نیز تراکم جمعیت باعث افت فشار آب در این منطقه می شود که با راه اندازی خط جدید و مخزن 1000 لیتری بخش زیادی از این مشکلات بر طرف می شود. امامی درباره چهکند گفت: ظرفیت حفر چاه در این منطقه وجود ندارد و این منطقه را به شبکه آبرسانی بیرجند وصل می کنیم. با این حال مدیرشرکت آب و فاضلاب استان از ساختمان سازی به عنوان چالشی برای آبرسانی یاد می کند که در بلندمدت وضع توزیع آب با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

25میلیارد تومان برای مهار هدر رفت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه هدررفت آب در شبکه روستایی 40 درصد و در شبکه شهری 32 درصد است، اظهار کرد: شبکه‌های فرسوده آب خراسان جنوبی در سال 1400، دو و نیم درصد کاهش می‌یابد. امامی با اشاره به فرسودگی 32 درصدی شبکه آب روستایی معادل هزار و 300 کیلومتر و 27 درصدی شبکه آب شهری معادل 700 کلیومتر فرسوده، گفت: 12 پیمانکار در 11 شهرستان خراسان جنوبی در حال اجرای عملیات اصلاح شبکه آب هستند و 25 میلیارد تومان نیز تجهیزات در این ارتباط خریداری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت