متکدیان چهره شهر بیرجند را نازیبا کرده اند

کاری- حضور متکدیان در معابر و چهارراه‌های اصلی شهر بر چهره زیبای شهر بیرجند آسیب و خراش وارد می‌کند که مقابله با آن نیازمند انجام کار فرهنگی، ناامن کردن فضا برای متکدیان و عزم جدی تمامی دستگاه‌های متولی است.این روزها که کم کم به آغاز سال جدید نزدیک می شویم آمار گدایانی که در کوچه ها و خیابان ها فعال هستند بیشتر می شود اما خبری از برخورد جدی با این گدا نمایانی که بعضا روزانه چند صد هزار تومان در آمد دارند نیست.حضور و پرسه متکدیان از کودکان تا بزرگسالان با ظاهر آشفته و لباس مندرس و ژولیده نه تنها موجب ناراحتی و نگرانی عابران و شهروندان می شود بلکه چهره شهر بیرجند را نیز در نظر مسافران به ویژه گردشگران در شهرهای توریستی مخدوش و نازیبا می سازد که حتما باید برای آن چاره سازی شود!

حضور پر رنگ متکدیان در بازار

یکی از بازاریان شهر بیرجند با بیان اینکه متکدیان در بازار مخصوصا در روزهای آخر سال بیشتر شده اند، ادامه می دهد: برخی هم به خانه‌ها می‌روند و طلب برنج و روغن و دیگر مایحتاجشان را می‌کنند. مغازه‌دار بیرجندی خاطر نشان می کند: مواد خوراکی مثل رب، ماکارونی، برنج، چای و هرچه را که به دستشان می‌رسد به مغازه‌های دیگر می‌برند و می‌فروشند. بانویی مشغول خرید است. گفته او را تأیید می‌کند و ادامه می‌دهد: چند روز پیش خانمی با بچه خردسالش به خانه ما آمد. گفت شوهرش بیمار است و بچه‌هایش گرسنه. پول می‌خواست. گفتم که پول ندارم اما غذا آماده است. می‌خواهی بدهم؟ اما او قبول نکرد و درخواست پول کرد.

کودک خردسال در کنار متکدیان

یکی دیگر از همشهریان با بیان اینکه شهرداری وشورای شهر بجای اینکه درگیر دعوای داخلی باشند و آخر سال به فکر رفاه مردم باشند، ادامه داد: حضور طفل شیرخوار یا کودک خردسال در کنار متکدیان این شبهه را ایجاد می‌کند که چطور مادری قبول می‌کند فرزندش را ساعت‌ها در سرما و گرما روی زمین بگذارد؟ چرا این بچه‌ها همیشه خواب‌آلود هستند؟ وقتی به او می‌گویم چرا سراغ شغل دیگری نرفتی، می‌گوید: دست و پایم از کار افتاده است و توان کار ندارم‌، مجبورم اینگونه زندگی خود را بگذرانم.از او می‌پرسم نهادی، سازمانی کمکت نمی‌کنند؛ در جوابم می‌گوید: چرا کمیته امداد گاهی دستم را می‌گیرد اما کافی نیست.در همین مدتی که کنار او نشسته بودم، به واکنش شهروندان هم توجه می‌کردم؛ اکثراً اعتنایی نمی‌کردند و می‌گفتند نمی‌توانیم اعتماد کنیم اما افرادی نیز بودند که دو هزار تومانی و پنج هزار تومانی مقابلش می‌گذاشتند.

خیابان معلم پاتوق کودکان متکدی
کودکان نوجوان دختر و پسر که در سر چهار راه غفاری و معلم اسپند دود کرده و و از عابرین تقاضای پول و خرید عید دارند، چندان فرقی با زنی که کنار خیابان نشسته و گدایی می‌کند، ندارد.سراغی یکی از بچه ها می روم دوستانش محمد صدایش می کنند. از او می پرسم چرا این کار را انجام می دهد می گوید: پدرم در زندان است و مادرم مریض و مجبور به کار کردن در شهر هستم. به دنبالم راه می افتد و تقاضای پول می کند برخی از افراد به او پول می دهند. بعد از یکساعت کار کردن، کنار خیابان می‌نشیند و خستگی دَر می‌کند، اسکناس‌ها را در دست گرفته و می‌شمارد، در نهایت با خوشحالی می‌گوید “خدا بده برکت امروز خوب کار کردم”.

توان خرج و مخارج زندگی را ندارم

مردی میانسال در حالی که دستمالی کثیف در دست دارد در خیابان جلوی ماشین ها را می گیرد تا شیشه آن را تمیز کند، برخی از رانندگان بشدت با او برخورد می کنند و برخی اجازه تمیز کردن را می دهند و مبلغی را در مشت او می گذارند، با او صحبت می کنم و درباره زندگیش اش می گوید: در یکی از محلات پایین شهر مستأجر هستم، چهار بچه قد و نیم قد دارم، همسرم بیمار است و با این وضعیت اقتصادی، توان تأمین خرج مخارج زندگی را ندارم.می‌پرسم چرا این شغل؟ می‌گوید “قبلاً کارهای بسیاری انجام دادم اما در این یکی موفق بودم، بعدشم کار بدی نیست، شیشه تمیز می‌کنم‌، اسپند دود می‌کنم پول می‌گیرم.وقتی می‌گویم ولی به اجبار شیشه مردم را تمیز کرده و جلوی خودروها را می‌گیری، عصبانی شده و با خشم جواب می‌دهد: “خلاصه هر حرفه‌ای فوت و فنی دارد، من هم مجبورم اینگونه باشم.”

شناسایی ۲۳۹ متکدی از ابتدای سال

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند می گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۹ بی خانمان در شهر بیرجند شناسایی و در این مرکز پذیرش شده‌اند. منصوره امیرآبادی با بیان اینکه از ۱۵ اسفند طرح ضربتی ساماندهی متکدیان در شهر بیرجند آغاز شده است، ادامه می دهد: این افراد ابتدا شناسایی شده و با همکاری نیروی انتظامی به مجتمع فوریت های خمات اجتماعی منتقل می شوند وی یادآور می شود: این افراد از طریق ایجاد اشتغال توانمند شده یا به خانه سالمندان و دیگر شهرستان‌ها اعزام شده‌اند.مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند با تاکید بر اینکه همه خدمات در این مرکز رایگان است خاطر نشان می کند: افراد پذیرش شده در زمینه بهداشت عمومی مانند حمام، لباس تمیز و سه وعده غذای اصلی خدمات دریافت می‌کنند.

بانک اطلاعاتی متکدیان بیرجند تکمیل شده است

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی این افراد تکمیل شده است، ادامه می دهد: این افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار می گیرند.مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند یادآور می شود: اگر متکدیان زیر ۱۸ سال باشند و معتاد باشند با حکم مقام قضایی برای ترک اعتیاد به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل می شوند. وی با اشاره به اینکه سالمندان نیازمند به کمیته امداد معرفی می شوند، عنوان می کند: چنانچه سالمند از کار افتاده باشد نیز با حکم قضایی به خانه سالمندان منتقل خواهد شد.وی خاطر نشان می کند: معتادین متجاهر توسط شهرداری جمع آوری شده اند برای سابقه درمان در بهزیستی پذیرش می شوند، ادامه می دهد: چنانچه تکدی گری افراد سابقه دار شود برای اجرای حکم مجکومیت به مقام مقضایی ارجاع داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت