ماجراهای افتتاح یک خیابان

جم – بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی ، متناسب با افزایش جمعیت و ساخت و ساز ها روز به روز با مسائل ترافیکی بیشتری مواجه می شود.همین مسئله نیز حساسیت ها برای طرح های افتتاحی و راهکارهای اجرایی جدید را بیشتر کرده است.از طرفی طرح جامع ترافیک شهر بیرجند هم در حال بازنگری است که به گفته حسنی صفت یکی از اعضای شورای شهر ، اگر مصوب مجلس شود، اجرایی شدن آن ۱۵ سال طول می کشد! این یعنی طرح های اجرایی فعلی پیوستگی چندانی با هم ندارند و در نهایت ممکن است کمکی هم به شهر نکنند! در سنوات اخیر هم متاسفانه طرح های مدیریت ترافیک اجرا شده همواره منتقدان زیادی داشته و از نبود یک نگاه آینده نگر و همه جانبه رنج می برده است.در مقاطعی مدیران شهری برای کنترل ترافیک به ساخت میدان رو آورده بودند و زمانی هم سرعتگیرها ، راه حل اساسی تلقی می شد.به تازگی نیز افتتاح خیابان جدیدی در امتداد خیابان عدل اعتراض های بسیاری به همراه داشت.خیابانی که به اسم امتداد خیابان عدل است اما در راستا با خیابان عدل نیست! یعنی شهرداری با تصمیم تازه خود سه راهی جدیدی به خیابان ارتش اضافه کرده است که ظاهرا جز ایجاد بار ترافیکی جدید به واسطه ساخت و سازهای کنار این خیابان ، باری از روی دوش ترافیک شهری برنخواهد داشت.ایجاد ۳ عدد سه راهی با فاصله کمتر از دویست متری از هم(سه راه معلم – سه راه عدل – سه راه جدید) منطقی به نظر نمی رسد و حتی نگرانی هایی درخصوص افزایش تصادفات نیز در پی دارد!جالب است بدانید شورای شهر نیز با این طرح موافق نیست! رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در مصاحبه اخیر خود با بیان اینکه بازگشایی خیابان عدل انتفاعی برای شهر و شهروندان ندارد ، اظهار کرد: به دلیل نواقص موجود افتتاح این پروژه مو‌رد تایید شورای اسلامی شهر بیرجند نیست و این اقدام به تنهایی کمکی به کاهش بار ترافیکی این محدوده نمی کند. حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد ادامه داد: بازگشایی همزمان خیابان های عدل و معلم مورد درخواست شورا است و بازگشایی خیابان عدل به دلیل نبود در یک مسیر مستقیم بر بار ترافیکی این محور خواهد افزود و شورا بر بازگشایی همزمان آن با خیابان معلم اصرار دارد.نکته جالب تر اما این است که وی تاکید می کند لزومی به افتتاح این پروژه در دهه فجر نیست و می بایست آنچه به نفع شهر و شهروندان می باشد محقق شود.موضوعی که به نظر می رسد کنایه مستقیم و اشاره به یکی از دلایل تعجیل شهرداری است.رئیس شورای شهر سابقا نیز تاکید کرده بود در صورت تحقق ۳ شرط، بازگشایی خیابان عدل بلامانع است.وی با اشاره به تفاهم نامه ۱۳ ماده ای که فی ما بین استانداری، ارتش، شهرداری و سایر ادارات زیربط پیرامون خیابان ارتش منعقد و مورد تایید همه قرار گرفته است، افزود: در کارگروه ویژه ای که در استانداری برای مسائل و پروژه های مهم شهری برگزار می شود و هم چنین در جلسات داخلی شورای شهر بیرجند بر بازگشایی خیابان عدل با تحقق ۳ خواسته موافقت شده است. وی از بازگشایی همزمان خیابان های عدل و معلم به عنوان یکی از این خواسته ها نام برد و گفت : تعریض خیابان عدل به عنوان دومین خواسته شورای شهر می باشد که در این بازگشایی مورد توجه قرار نگرفته است .وی از تخریب ساختمان فروشگاه شمس و کانون بازنشستگان به عنوان سومین خواسته شورای شهر نام برد که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است. این در حالی است که بهترین شهردار بیرجند با اشاره به انتقال پادگان ارتش از داخل شهر و بازگشایی معابر آن، گفت: این موضوع آروزی ۲۰ ساله مردم شهر بود که بعد از سفر و دستور مقام معظم رهبری امروز شاهد تحقق آن هستیم.وی با بیان اینکه اجرای بلوار حدفصل خیابان ارتش و شهید قرنی براساس مصوبات قانونی کمیسیون ماده پنج و شورای ترافیک استان انجام شد، افزود: این بلوار در روان سازی و حل مشکلات ترافیکی منطقه به خصوص بعد از اسکان بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن موثر است.این سخنان شهردار خود چند سوال ایجاد می کند.اول اینکه آیا واقعا افتتاح این خیابان تازه نشانی از خروج پادگان و نمادی از احقاق خواسته بیست ساله ی مردم است؟دوم اینکه آیا افتتاح این خیابان تازه که به گفته کارشناسان و حتی اعضای شورای شهر کمکی به روان سازی ترافیک خیابان ارتش نمی کند، پس از سکونت مردم در خانه های نهضت ملی و ساخت و ساز های جدید ارتش ، قرار است نقش موثری در ترافیک ایفا کند یا بار ترافیکی جدیدی به خیابان کوچکی مثل ارتش اضافه نماید؟دیگر اینکه اگر این معبر تازه مجوز شورای ترافیک را دارد ، چگونه شورای شهر با ان مخالفت جدی دارد و علنا اظهار می کند؟چگونه حتی در فضای مجازی و حقیقی اینچنین موجب گلایه مردم شده است و هیچ مدافعی هم ندارد؟ در فضای مجازی برخی از این بلوار به عنوان معبر ورودی ساختمان ها نام برده اند و می گویند چنین خیابانی برای حل مشکل ترافیک نیست.برخی هم می پرسد که شهرداری با پول مردم ، چرا برای این خانه ها خیابان کشی کرده است و آن را به اسم مردم و پروژه مناسبتی دهه فجر ، افتتاح کرده است؟ در پایان باید گفت احداث این خیابان جدید با این حجم اعتراضات جای سوال دارد و لازم است شهرداری در این خصوص شفاف سازی کرده و مشخصا بگوید این خیابان چه کمکی به شهر می کند و دلیل انتقاد گسترده شورای شهر به این طرح چیست؟آیا شروطی که رئیس شورای شهر مطرح می کند واقعیت دارد یا ساخت این خیابان با هدف دیگری بوده است؟
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۵۶۶۵۷۸۲ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت