یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

لیست دغدغه های استان پیش روی وزیر

تولیدکنندگان، بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی خراسان جنوبی در حضور وزیر جهاد کشاورزی که به این استان سفر کرده است، مشکلات، دغدغه‌ها و ایده‌های خود را مطرح کردند. نظر رضایی نماینده جامعه عشایری خراسان جنوبی در این نشست گفت : آبیاری سیار، نصب توربین بادی، نصب پنل خورشیدی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به جامعه عشایر خراسان جنوبی از خدمات دولت است که قابل تقدیر است. وی با بیان اینکه باید خرید توافقی و تضمین فرآورده‌های دامی همانند محصولات کشاورزی در دستور کار دولت قرار گیرد، عنوان کرد: همیشه تصمیمات غیر کارشناسی در خصوص واردات گوشت باعث ضرر به عشایر می‌شود. وی بیان کرد: عشایر برای فروش محصولات خود هیچ پشتیبانی ندارند و باید نهاده‌های دامی مدت‌دار همانند سال‌های گذشته در اختیار عشایر قرار گیرد. رضایی عنوان کرد: با توجه به اینکه بازار مصرف گوشت عشایر خراسان جنوبی در سایر استان‌ها است، عشایر برای جابجایی دام خود به خصوص در اخذ مجوز حمل مشکل دارند که این موضوع نیازمند همراهی هر بیشتر مسئولان متولی است.

درخواست راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی

نماینده بهره‌برداران منابع طبیعی خراسان جنوبی هم در این نشست خواستار راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی شد. علی احراری افزود: این صندوق در راستای توانمندسازی بهره‌برداران منابع طبیعی و مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی راه اندازی شود که نیاز است دولت هم سهم خود را تامین اعتبار کند. وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که نیاز است اعتبارات این بخش هم در رتبه دوم قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از خسارت توفان و شن‌های روان جبران شود و یا از حرکت آنها جلوگیری شود.احراری گفت: خراسان جنوبی پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار بوده که نیاز است به این موضوع توجه جدی شود. وی افزود: توسعه طرح‌های بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی با توجه موفقیت این طرح در مشارکت جوامع محلی ضروری است.

لزوم ترویج سامانه‌های نوین کشاورزان در بین کشاورزان

حجت الاسلام شریفی نماینده بخش آب و خاک خراسان جنوبی هم در این نشست اقدامات دولت در راستای اجرای طرح‌های نوین آبیاری را قابل تقدیر دانست و گفت: هزینه احداث استخر و اجرای سیستم بر عهده کشاورز گذاشته که نیاز است جهاد در این زمینه هم مشارکت کند.وی عنوان کرد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ۶۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و از طرفی ۱۰۰ درصد بازدهی محصول را داریم که نیاز است این طرح بین کشاورزان ترویج شود.

دامداری با نهاده‌های گران
و عدم صرفه اقتصادی

عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران و رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در زمینه دامداری در خراسان جنوبی سخت گرفتار شده‌ایم.حجت‌الاسلام سید محمود موسوی رستگار افزود: باید به گاوی که روزانه ۱۶ کیلوگرم کنسانتره بدهیم به دلیل گرانی هشت کیلوگرم می‌دهیم که این موضوع باعث لاغری دام و عدم فروش آنها شده است، وضعیت به گونه‌ای است که نه می‌توانیم دام خودمان را نگه داریم نه می‌توانیم حذف کنیم.وی عنوان کرد: در چند سال گذشته واکسن دام‌های سنگین، رایگان بود که الان آن‌هم پولی شده است و برخی دامدارن که به دام‌های خود واکسن نزدند گرفتار امراض دام شدند. موسوی رستگار گفت: شیر و گوشت با قیمت تولید و گاهی اوقات هم کمتر از آن خریداری می‌شود که این موضوع باعث ضرر دامداران استان شده است.وی اظهار کرد: دامداری با این نهاده‌های دامی گران صرفه‌ اقتصادی برای دامدار ندارد و مشکلات دامداران دو چندان شده است.

صادرات گل استان با اتوبوس

نماینده گلخانه داران خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در زمینه ساخت گلخانه‌ها با افزایش شدید تجهیزات مواجه هستیم که این موضوع ما را با مشکل مواجه کرده است.محمدحسین قاسمی افزود: در خواست ما این است که در ساخت گلخانه‌ها، ۸۰ درصد وام یکجا و در قسط اول آزادسازی شود چرا که با وجود وثیقه بانکی هیچ راه فراری وجود ندارد.وی اظهار کرد: افزیش درصد سود تسهیلات باعث شده که استقبالی از دریافت تسهیلات نشود، همچنین بانک کشاورزی در تامین وثایق دریافت وام با گلخانه داران کم لطفی می‌کند، املاک ما در تامین وثایق ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر قیمت‌گذاری می‌شود و نرخ افزایش روزانه آن هم در نظر گرفته نمی‌شود.وی گفت: ما همه وارد کننده بذر گلخانه هستیم که افزایش قیمت تامین نهاده‌ها با دلار آزاد باعث افزایش هزینه‌ها شده است.قاسمی افزود: صادرات گل تولیدی خراسان جنوبی با اتوبوس انجام می‌شود و این موضوع برای استان که طلایه دار حوزه تولید گل است جالب نیست.

ضرر ۱۵۰۰ میلیاردی مرغداران

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم در این نشست گفت: صنعت طیور متاسفانه به علت شیوع بیماری کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی دستگاه‌های دولتی به‌خصوص ستاد تنظیم بازار دچار ضرر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در نیمه نخست سال جاری شده است. سید حسین خیریه افزود: در این راستا واحدهای تولید مرغ مادر که دارای اهمیت فراوان در زمینه تولید گوشت سفید کشور است صدمه بیشتری دیدند به گونه ای که جوجه تولیدی خود را با ۲ هزار تومان زیرقیمت تمام‌شده به بازار عرضه کردند و در نیمه نخست امسال زیان وارده بر این بخش بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در صنعت طیور هیچ گونه اختیاری بر میزان تولید، توزیع، قیمت‌گذاری، سن حذف گله و تامین نهاده‌های مصرفی خود را ندارند، افزود: ارگان‌های دولتی تصمیم‌گیرنده نهایی در این صنعت هستند که این اقدام صنعت طیور را به بحران و ورشکستگی نزدیک کرده است.خیریه با تاکید بر اینکه درخواست مرغداران از وزیر جهاد کشاورزی پرداخت خسارت به مرغداران برای برون‌رفت از این مشکل است، ادامه داد: همچنین برای رفع مقطعی مشکل مرغداران تقاضا می‌شود تحویل نهاده‌های اصلی ذرت، سویا و جوی مصرفی به مدت ۲ ماه به صورت امانی با دریافت ضمانتنامه بانکی ۲ ساله به پشتیبانی امور دام واگذار شود تا کمکی به تامین نقدینگی فعالان این صنعت شده و بتوانند از بحران عبور کنند. این فعال صنعت مرغداری با گلایه از نحوه توزیع نهاده‌های دام و طیور به خصوص سویا از طریق سامانه بازارگاه، تصریح کرد: متاسفانه نهاده‌هایی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و مرغداران برای تامین نهاده مورد نیاز مجبور به خرید از بازار آزاد هستند. وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۵۴ تا ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته واردات سویا داشته‌ایم و این مسئله باعث کمبود شدید و افزایش قیمت سویا از ۲ هزار و ۴۵۰ تومان به ۱۴ هزار تومان شده و قیمت ذرت نیز از هزار و ۵۰۰ تومان به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.خیریه با بیان اینکه کمبود نهاده در صنعت مرغداری باعث کاهش تولید و کاهش کیفیت محصول شده است، افزود: جهت جلوگیری از سوء استفاده دلالان و تولید محصول با کیفیت که باعث افزایش بازدهی تولید و صرفه‌جویی یک میلیون تنی نهاده‌ها خواهد شد، پیشنهاد می‌شود خام‌فروشی نهاده‌های دام و طیور در مدت ۲ ساله تعدیل و نهاده‌ها به کارخانه‌های تولید دان واگذار شود تا کنترل نهاده‌ها توسط کارخانجات از بازارگاه صورت گیرد.رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به کمبود نهاده‌ها در استان، درخواستی به استاندار تحویل شد که در نشست با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۲۰ هزار تن نهاده از طریق پشتیبانی امور دام به کارخانه‌های تولید دان تحویل شود اما تاکنون بیش از نیمی از حواله تحویل نشده که درخواست تحویل سریعتر آن را داریم.

مدیریت زرشک و عناب
به خراسان جنوبی واگذار شود

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مدیریت زرشک و عناب به عنوان محصولات انحصاری به استان واگذار و سازمان‌های مستقلی برای این امر تشکیل شود که بتوانیم از شرایط کنونی خارج شویم.محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: طی سال گذشته نهضت آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در استان رقم خورد که تحول بسیار خوبی در روستاها داشته است.وی با بیان اینکه مجوز واردات شتر به خراسان جنوبی برای واردات دام از مرز پاکستان اخذ و اقدامات اولیه انجام شده است، افزود: طی دو دهه گذشته نیمی از روستاهای تخلیه شدند، اما با احیا و مرمت و آبدهی قنوات به دلیل ایجاد سیل بندها، در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت معکوس به روستاییان بوده‌ایم. استاندار خراسان جنوبی از کلنگ‌زنی ۲۰۰ طرح آبخیزداری در سال گذشته گفت و ادامه داد: اجرای این طرح‌ها نقش بسزایی در افزایش سطح آبدهی قنوات پایین دست و ماندگاری روستاها دارد. معتمدیان بیان کرد: سال گذشته پروژه سیستم نوین آبیاری در ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است و هیچ محدودیتی در راستای تخصیص اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین وجود ندارد. وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری دو مجتمع آبرسانی به محلات عشایر به بهره برداری رسیده و در آینده‌ای نزدیک کلنگ احداث آبرسانی به محله عشایری دستگردان بر زمین زده می‌شود. استاندار خواستار توجه ویژه مسئولان به احداث پنل‌های خورشیدی در محلات عشایری شد و افزود: همچنین در تامین آب مورد نیاز محلات عشایری نیازمند کمک هستیم. وی با اشاره به احداث هزار هکتار گلخانه در برنامه یک ساله در استان، افزود: در راستای اجرای این پروژه نیازمند تخصیص تسهیلات ارزان قیمت هستیم تا در دهه فجر شاهد بهره برداری تعدادی از این مجمتع‌ها باشیم. استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی برخی از مناطق در شرایط بحرانی قرار گرفته است که خوشبختانه تصویب سند سازگاری با کم آبی آثار و برکات مطلوبی داشته است. معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی کم‌درآمدترین استان در کشور است، یادآور شد: خام‌فروشی محصولات استراتژیک در استان یکی از مشکلات بوده که نیازمند توجه است.

برای مشکلات راه حل داریم

وزیر جهاد کشاورزی هم در پایان پس از شنیدن درد و دل فعالان این حوزه گفت: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه به شدت نظارت می‌شود و برای مرغداری‌های مختلف سهمیه نهاده در این سامانه مشخص شده است. کاظم خاوازی افزود: ما اکنون نسبت به تامین جو و کنجاله عقب هستیم در حالی که شرایط اداره کشور نیز شرایط عادی حتی پنج ماه قبل نیست. وی افزود: شرایط به گونه‌ای نیست که اگر جای من را با استاندار یا برعکس عوض کنند شق القمر شود بلکه فشار بسیار زیاد است اما سعی کرده‌ایم در این مدت از بخش کشاورزی دفاع کنیم. وی تصریح کرد: اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مانند زمان جنگ شروع به نظارت کردن کرده‌ایم و براساس سامانه، نهاده‌ها توزیع می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: لیست عده زیادی از افرادی که در تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی فعالیت داشته‌اند از جمله افرادی که در تامین و توزیع ارز، کالا و توزیع نهاده اقدام کرده یا نکرده‌اند در اختیار رییس قوه قضاییه قرار گرفت و اگر دو یا سه لیست دیگر تحویل بدهیم بخشی از این ماجرا به پایان می‌رسد. وی با بیان اینکه رییس جمهوری برای تهاتر واردات کالا موافقت کرده است افزود: تهاتر اتفاق افتاده و کنجاله در حال وارد شدن به کشور است و اکنون ۲۶۰ هزار تن ذرت، ۳۴ هزار تن جو و ۵۴ هزار تن کنجاله آماده معامله است.
وی گفت: در بخش کشاورزی به اندازه بخش، تسهیلات دیده نشده که باید در قانون بودجه برای بخش کشاورزی تدبیری اندیشیده شود و این اقدام نیاز به کمک نمایندگان دارد. وزیر جهاد کشاورزی از تهیه طرحی برای صنعت دام خبر داد و گفت: اگر این طرح تصویب شود برای بخش دام، تولید گوشت و قیمت گوشت شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. وی با بیان اینکه برای جابه‌جایی دام بین استان‌ها نیز همکاری می‌شود افزود: درخصوص کمبود نقدینگی، در کشور فقط به پنج قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و برای مابقی ارز نیمایی در نظر گرفته می‌شود.

مشکل مردم با قوانین منابع طبیعی دل همه را به درد می آورد

خاوازی در ارتباط با قانون اراضی طبیعی و مشکلات کشاورزان اظهار کرد: اینکه فردی بعد از ۸۰ سال در زمین آبا و اجدادی کشاورزی کند اما بعد از مدتی اراضی برای منابع طبیعی تشخیص داده شود دل همه را به درد می‌آورد که در این خصوص نمایندگان مجلس باید ورود کنند.
وی درباره گوشت قرمز عشایر گفت: یک طرف مصرف کننده و یک طرف تولید کننده است لذا هم باید قیمت گوشت افزایش پیدا نکند و هم تولید کننده راضی باشد که در این خصوص طرحی در حال تهیه است تا به نفع هر دو طرف باشد. وزیر جهاد کشاورزی به گلایه‌های مطرح شده درخصوص وام و اقساط کشاورزان اشاره کرد و گفت: درخواست داریم از سوی بانک کشاورزی برای وام‌ها دوره تنفس در نظر گرفته شود.
وی به حوزه زراعت خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این بخش اقدامات خوبی در استان انجام شده اما هنوز نیاز به کار زیادی داریم و کشاورزان باید به سمت کشت گیاهان کم آب‌بر سوق داده شوند. خاوازی اظهار کرد: اگر کشاورزی به شکل سنتی در استان ادامه یابد منابع آبی تحت تاثیر شدید قرار خواهد گرفت بنابراین باید کشت محصولات کم آب‌بر را در استان توسعه داد. وی با اشاره به صنعت طیور در خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند این صنعت وابسته به دان‌هایی مانند ارزن و سورگم است و حتی بخشی از کنجاله را می‌پوشاند بنابراین باید به این سمت برنامه‌ریزی کنید. وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین باید برنامه توسعه کشت گیاه خارشتر با توجه به میزان کم آب مصرفی، دارای پروتئین بالا، ریشه یک متری و سایر مزایا در استان بیابانی و کم آب مانند خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و دنبال شود. وی افزود: هنوز برخی افراد در جریان وضعیت کشور، شرایط بودجه و ارز نیستند اما ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی از شما حمایت می‌کنیم و با تمام وجود در اختیار استان کم آب خراسان جنوبی هستیم تا شما طرح‌ها را تبدیل به برنامه کرده و پیش ببرید. خاوازی باغبانی را یکی از مزیت‌های نسبی استان خراسان جنوبی دانست و گفت: همانطور که کشت محصول زعفران در همه جای کشور گسترده و پخش شد برای محصول عناب خراسان جنوبی نیز شاید این اتفاق رخ بدهد لذا باید برای محصولات استراتژیک زرشک و عناب استان باغ مادری یا ذخیره‌گاه ژنتیکی داشته باشید.

نیازمند صنایع تبدیلی

وی با تاکید بر اینکه باید از گیاهان بومی استان محافظت شود افزود: بدون چون و چرا این استان نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است که ما برای راه‌اندازی این صنایع در استان کمک می‌کنیم. وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: محصول عناب در سطح کشور و برخی استان‌ها هنوز شناخته شده نیست و محصول زرشک و عناب هنوز به درستی معرفی نشده است. وی اظهار کرد: برای حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداریم و تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
خاوازی گفت: برای آب باید یک کار بزرگ انجام شود لذا از مجمع نمایندگان چهار استان کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان درخواست داریم اعتباری برای قنوات از صندوق توسعه ملی مصوب کنند. وی افزود: آماده سرمایه‌گذاری در زمینه منابع آب شور و پرورش ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی هستیم چراکه پرورش این نوع ماهی چهره اقتصادی استان را عوض خواهد کرد. وی گفت: از سازمان جهاد کشاورزی استان درخواست داریم این موضوع و جذب سرمایه‌گذار در این خصوص را به جد دنبال کنند و ما نیز آمادگی کامل برای کمک کردن را داریم، از ظرفیت بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان نیز می‌توان استفاده کرد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد و توسعه گلخانه‌ها هیچ گونه محدودیت اعتباری برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان نداریم اما هر کدام از فعالیت‌های بخش کشاورزی اگر به صورت زنجیره‌ای نباشد، موفق نخواهیم بود.

نجات با گلخانه داری

وی با بیان اینکه نجات استان خراسان جنوبی در بحث آب با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای امکان پذیر است افزود: با توجه به کمبود آب در استان باید به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بروید. خاوازی گفت: برای تشکیل کارگروهی از نخبگان و داشتن اختیارات موافق هستیم و تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای انجام تحقیقات روی محصولات راهبردی استان ایده خوبی است. وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی استان آماده هستیم اما باید سرمایه گذاری در این خصوص جلودار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت