لطفاً آمارها را به دقت بخوانید

بهروزی فر-۱ –  بامداد پنجشنبه (ساعت ۰۲:۲۵) ۲۵ شهریورماه در برخورد رخ به رخ یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ با کامیون کشنده در کیلومتر ۸۵ محور طبس به یزد، راننده و ۴ سرنشین‌ سواری در دم جان باختند. پلیس راه استان، علت این حادثه را انحراف به چپ سواری پژو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده عنوان کرد. ۲ – بامداد یکشنبه (ساعت ۰۲:۲۵) ۲۱ شهریور ماه در اثر یک فقره تصادف بین کامیون کشنده با یک دستگاه اتوبوس در کیلومتر ۲۵ محور طبس به بشرویه ۴ نفر جان خود را از دست داده‌ و ۶ نفر نیز مصدوم شدند.  پلیس راه استان، علت این حادثه را انحراف به چپ کامیون کشنده ناشی از خستگی و خواب‌ آلودگی راننده گزارش کرد. ۳ – بامداد شنبه(ساعت ۳:۲۵) ۱۳ شهریورماه در حادثه تصادف  اتوبوس و تریلی در محور فردوس به بجستان، ۱۶ نفر مجروح شدند و یک نفر جان باخت. پلیس راه استان، علت این حادثه را عدم توجه به جلو ناشی از خستگی راننده اتوبوس که از بندر عباس به سمت مشهد در حرکت بوده، اعلام کرد. همین سه حادثه ای که به شهریورماه ۱۴۰۰ خراسان جنوبی، رنگ خون داده، کافی است تا ثابت کند، آمار حوادث رانندگی استان در سال جاری قابل تأمل شده است. بر اساس آمار، تعداد فوتی های ناشی از تصادفات سطح استان در کل سال ۹۹، ۱۳۱ نفر (شامل ۱۷ نفر در معابر شهری و ۱۱۴ نفر در محورهای برون شهری) بوده، در حالی که این آمار با رشدی فزاینده تا نیمه شهریور ۱۴۰۰ به رقم ۱۳۲ نفر ( شامل ۱۷ نفر در معابر شهری و ۱۱۵ نفر در محورهای برون شهری) رسیده است، بدین معنا که با احتساب آماری مشابه در نیمه دوم سال، افزایش چشمگیری در آمار فوتی های ناشی از تصادفات در سال جاری خواهیم داشت، آماری که به واسطه مرگ و میرهای ناشی از کرونا، از محور توجه خارج شده اند.  حالا به این آمار، تعداد مجروحین ناشی از تصادفات درون شهری و برون شهری را هم اضافه کنید که در حالی در تمام سال گذشته ۲ هزار و ۳۱۶ نفر بوده که این رقم تا نیمه شهریور ماه به ۲ هزار و ۴۴۲ نفر رسیده است و این آمار، منهای ۴ هزار و ۲۳ فقره تصادف خسارتی می باشد که با رشد ۱۳ درصدی به نسبت کل سال ۹۹، تا نیمه شهریور ماه ۳ هزار و ۵۵۳ فقره ثبت و گزارش شده است. بد نیست به این نکته هم اشاره شود که بر اساس مقایسه شرایط مناطق مختلف، شهرستان بیرجند، طی این مدت سردمدار آمار تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارت بوده که بخش عمده ای از آن، قرار گرفتن این منطقه در مسیر یکی از پرترددترین کریدورهای مواصلاتی کشور است. بر اساس گزارش های موجود، ۴۸ درصد تصادفات این مدت در محورهای اصلی و ۴۵ درصد نیز در مسیر های فرعی استان رخ داده، به این معنا که جاده های روستایی نیز سهم بسزایی در ارتقاء آمار سوانح داشته اند. در بین عوامل مؤثر در بروز سوانح و تصادفات( وضعیت جاده، کیفیت خودرو و خطای انسانی) ، گزارش های صحنه ای حاکی از این است که عوامل انسانی با ۵۴ درصد، بیشترین سهم را از آن خود کرده اند، که البته سرعت زیاد، عجله کردن در رسیدن به مقصد، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب آلودگی راننده، سبقت غیرمجاز و نیز فاصله زیاد بین مبداء و مقصد و خستگی ناشی از آن، از مهمترین خطاهای انسانی در سوانح می باشند.  بررسی تصادفات همین نیمه اول سال هم حکایت از این دارد که در حوزه برون شهری ۴۷ درصد فوتی ها به واسطه واژگونی و خروج از جاده خودرو رقم خورده، ۴۳ درصد تصادفات برون شهری به دلیل عدم توجه به جلو، ۳۲ درصد تصادفات درون شهری نیز به علت عدم رعایت حق تقدم عبور و ۲۹ درصد هم به دلیل عدم توجه به جلو رخ داده است. در تحلیل نوع خودروی مقصر در بروز تصادف هم، در ۱۹ درصد تصادفات، معادل ۳۷۷ فقره، وسایل نقلیه سنگین عامل حادثه بوده اند، اما سهم خودروهای سواری و کوچک با رقم ۶۰ درصد در تصادفات برون شهری و ۶۵ درصد در معابر درون شهری، خیلی پررنگ است و در این بین علیرغم این تصور که بخش عمده ای از تصادفات به علت ناآشنایی رانندگان با مسیر رخ می دهد، آمارها نشان می دهد ۶۹ درصد متوفیان حوادث رانندگی استان، بومی می باشند. آمار غم انگیز دیگری هم که بد نیست همین جا به آن اشاره شود، این است که ۴۷ درصد فوتی ها در صحنه تصادف، جان به جان آفرین تقدیم نموده اند که این رقم سنگین، نشان دهنده حجم سانحه و شدت برخورد می باشد. این که در ۵۰ درصد تصادفات، عابرین پیاده یک طرف حادثه بوده و در بخش عمده ای از تصادفات هم مقصر اصلی بوده اند، آمار تکان دهنده دیگری است که کلی حرف در پس پرده دارد. گزارش پزشکی قانونی نیز بر رشد ۳۰.۵ درصدی آمار مصدومین و افزایش ۷.۵ درصدی تعداد فوتی ها در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ صحه می گذارد. نکته این که؛ تصادف، یک اتفاق تلخ است، حادثه‌ای که در کسری از ثانیه رخ می دهد و عواقب گاه جبران ناپذیرش تا ابد باقی می ماند، اما این که بخش عمده‌ای از تصادفات به علت خطای انسانی است، حکایت از لزوم تغییر رویه های ما در رانندگی دارد. شاید به زعم خیلی ها، این حرف نادرست است اما شما بگویید این که دوربین های بلوار پیامبر اعظم(ص)، با وجود محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعتی که تعیین شده، سرعت ۱۷۰ کیلومتر را ثبت می کنند، یا در حوالی میدان سفیر امید، خودروی پژو ۴۰۵ به محور میانی بلوار برخورد کرده و همان جا واژگون می شود، یا خودروی سواری در میدان مرکزی شهر- امام خمینی(ره) – جنب بزرگترین و شلوغ ترین مرکز تجاری شهر معلق زده واژگون می گردد، یا راننده کم سن و سالی که با وجود نداشتن گواهینامه، فرمان تریلی را به دست می گیرد و به علت خواب آلودگی حادثه ساز می شود و یا …. و خراسان جنوبی رتبه ۱۶ کشور در بحث تصادفات را در مقایسه جمعیت و وسعت از آن خود کرده، کدام یک نشان دهنده تمکین ما از قوانین راهنمایی و رانندگی است؟!

(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت