قصه همراه‌خوابی بیماران در خیابان‌های این شهر تمامی ندارد

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک خانواده را به چالش بکشد در کنار این مساله اگر مجبور باشی برای درمان بیماری به یک شهر یا استان دیگر بروی و در یک شهر ناآشنا با مشکلاتی همچون غریبی و بدون سرپناهی دست و پنجه نرم کنی این درد را مضاعف می کند. در اکثر استانهای کشور همراه سرا برای بیماران و همراهشان در نظر گرفته شده است اما متاسفانه در بیرجند به عنوان مرکز خراسان جنوبی پس از گذشت سالها مرکزیت و با داشتن چندین بیمارستان و پزشکان متخصص ، همراه سرا همچنان جزو ضروریات معطل مانده به حساب می آید . سوال اینجاست چرا در مرکز استان که بیمارانی از از سایر شهرستانها حتی از کشور افغانستان پذیرا می شود، به این مساله مهم توجهی نشده؟ آیا وجود همراه سرا در بیرجند لزومی ندارد؟ یا آنقدر این مساله بی اهمیت بوده که به دغدغه متولیان امر تبدیل نگردیده است؟ قطعا وجود اینگونه فضاها و مراکز اینچنینی می تواند به گردشگری سلامت استان نیز کمک شایانی کند.

درد بی سرپناهی در کنار درد بیماری

یکی از هم استانی ها که از روستاهای قاین برای درمان سرطان مادرش به بیرجند آمده است، گفت: چندین روز است که در این شهر سرگردان هستیم و به دلیل هزینه های بالا امکان استفاده از هتل یا مسافرخانه ها را نداریم، چرا که مدت درمان مادرم معلوم نمی کند چه مدت مجبور هستیم در این شهر بمانیم. وی با بیان اینکه در این شب‌های سرد خوابیدن در خودرو طاقت فرسا است، اما چاره‌ای نیست و توان مالی برای پرداخت هزینه مسافرخانه را هم نداریم، ادامه داد: گاهی نصف شب‌ها از سردی هوا داخل خودرو خوابم نمی‌برد و به پارک می روم و روی صندلی می‌نشینم تا صبح شود. وی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکل بیماری مادرمان گاهی دچار استرس می شویم، ادامه داد: زمانی که مجبورید در خیابان بخوابید ترس از اینکه مورد هجوم و سرقت قرار بگیرید نیز استرس را دوچندان می کند و این همیشه کابوس همراه ماست.

سرگردانی در شهری
که در آن غریب هستیم

گاهی جوان هایی را در داروخانه ها و پارک ها می بینیم که مشخص است مسافر و از چهره شان اضطراب و دل نگرانی مشهود است. رضایی که بابت بیماری فرزندش از یکی از شهرستانهای مرزی استان به بیرجند آمده است و در داروخانه برای گرفتن دوای فرزندش منتظر است با فرد کنار دستی اش درد دل می کند. وی با بیان اینکه گاها مجبور هستیم شب را در پارک یا محوطه بیمارستان بگذرانیم ادامه می دهد : از طرف دیگر دوری از خانواده و غریبی بر مشکلات ما می افزاید. رضایی با اشاره به اینکه چون با این شهر آشنایی نداریم برای رفتن به داروخانه یا یک مرکز خرید و غذا نیز با کلی چالش روبرو می شویم. وی بیان می کند : محلی برای اسکان همراهان بیمار شهرستانی در مرکز استان ضروری است چرا که درد مریض‌داری یک طرف و نداشتن محلی برای اسکان نیز بر مشکلاتمان می افزاید .

ضرورت ایجاد همراه سرای بیمار

چالش نبود همراه سرا استان مساله ای قدیمی در خراسان جنوبی می باشد، سال گذشته استاندار خراسان جنوبی هم در بازدید از بیمارستان رازی کمبود همراه سرای بیمار را از دغدغه‌های استان عنوان کرد و خواستار شد که در این خصوص فکری برداشته شود. قناعت گفت: به دلیل کمبود مراکز استقرار و اسکان، افرادی که بیماران خود را برای درمان از دیگر نقاط به مرکز استان می‌آورند، به ناچار در همان حیاط بیمارستان یا در پیاده روی خیابان‌ها فرش پهن می کنند و شرایط سختی را متحمل می‌شوند. وی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر متولیان را مکلف کرد با بررسی شرایط، درخصوص راه اندازی همراه سرای بیمار با استفاده از ظرفیت‌های موجود، راهکار مثبتی ارائه کنند.

همراه سرا نیاز مبرم مرکز استان

مدیرعامل انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: امروزه اهمیت مساله اسکان همراهان بیماران برکسی پوشیده نیست و باید برای آن فکری اساسی شود. بهارشاهی یادآور شد: در باب اهمیت این موضوع در حوزه سلامت و درمان برمی گردم به سخن رهبر معظم انقلاب که « ما می خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد،آن خانواده جز رنج بیمار داری،رنج دیگری نداشته باشد.» وی با بیان اینکه بیرجند به عنوان مرکز خراسان جنوبی نقش مهمی درحوزه درمان دارد، اضافه کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد چندین ساله هنوز در حوزه اسکان همراهان بیمار این مساله معضلی حل نشده است . وی یادآور شد: متاسفانه سوال اینجاست چرا در همه این سالهایی که گذشته است مسوولین در این حوزه ورود پیدا نکرده و در واقع برای ساخت آن اقدامی نشده است؟

خطرات فراوان
و استرس بیمار و همراهان

بهارشاهی با بیان اینکه بیماران که از نقاط دور دست به مرکز استان می آیند خطرات بسیاری را متحمل می شوند، اضافه کرد: با وجود خطرات جاده ای و استرس و اضطراب هزینه های بالای درمان ، مساله اسکان دردی مضاعف بر درد آنها می باشد. وی با اشاره به ظرفیت خیرین یادآور شد: قطعا خیران بسیاری هستند که تمایل دارند در حوزه اسکان بیماران و همراهانشان پیش قدم شوند که باید آنها را جذب کرد. مدیرعامل انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان استان عنوان کرد: چرا دولت از ظرفیت خیّرین کمک نگرفته است و چرا خیّرین در این موضوع ورود نکردند؟
وی با بیان اینکه همواره در انجمن اقشار آسیب پذیر جامعه شاهد رنج و استرس این خانواده بیماران در خصوص هزینه های بالای درمانی،هزینه های بالای ایاب و ذهاب شان،خطرات مسیر راه، تحمل سختی گرمای تابستان و سرمای زمستان با اسکان حاشیه خیابان و هزینه های بالای اقامت در هتل ها و مهمانسراها می باشیم ادامه داد: در این انجمن سعی کرده ایم از خانواده هایی که بیماریدارند حمایت ویژه می شود اما حمایت های ما تکافوی این حجم مشکلات را نمی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت