فقط ۸ درصد سرمایه گذاری خارجی جذب شد

رونق اقتصادی خراسان جنوبی و جذب سرمایه گذاری های خارجی نیازمند تغییر نگاه مسئولان و ارائه راهکارهایی برای جلب اعتماد صاحبان سرمایه است. شمار زیادی از سرمایه‌داران ایرانی مقیم خارج از کشور تمایل بسیاری به مشارکت برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند که به باور فعالان اقتصادی تنها با ۲ تصمیم ملی در زمینه بسترسازی برای ارتباط‌گیری و تسهیل قوانین و مقررات مخل کسب و کار، می‌توان پای آنان را به این عرصه باز کرد. سرمایه مالی و دانش گسترده ایرانیان مقیم خارج، بخشی از منبع بالقوه و ارزشمند توسعه کشور است که در جهت رونق تولید و اشتغال ایران می‌توان از آن بهره برد. اما مقصد بخش بزرگی از سرمایه‌های خارج شده از ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و امارات متحده عربی، کویت، قطر و عمان سهم بالایی از سرمایه‌های ایرانیان مهاجر را جذب کرده‌اند.  موانع اصلی تحقق ایده بازگشت سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور، تا حد زیادی ریشه‌های داخلی دارد. گذشته از لزوم تأمین مبانی حقوقی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت و اصلاح ساختارهای مالی و شفافیت‌های مالیاتی، مشکل جدی، فراهم‌سازی فضای روانی و جلب اعتماد ایرانیان دارای سرمایه و تخصص مقیم خارج از کشور است. به دلیل اهمیت این موضوع برای خراسان بزرگ نشست مشترک دبیرخانه‌های شوراهای استانی شرق کشور در راستای هم‌افزایی ظرفیت‌های استانی برای بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین منابع مورد نیاز پروژه‌های و کسب و کارهای متوسط و بزرگ برگزار شد.

تغییر نگاه مسئولان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی در این باره گفت: ظرفیت و پتانسیل ایرانیان خارج از کشور عظیم است که برای استفاه حداکثری از آن نیاز به راهکارهای پایدار و مدبرانه از سوی دولت سیزدهم داریم. حیدری فرد تصریح کرد: برای استفاده از این ظرفیت احتیاج به تغییر نگاه داریم تا از نگاه سیاسی و امنیتی محور به نگاه اقتصادی و جذب حداکثری تبدیل شود. به گفته وی لازم است که نگاه مقامات عالی کشور تغییر پیدا کند و نگاهی همراه با عطوفت از نظام داشته باشیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با توجه به تجربیات ما جامعه ایرانیان خارج از کشور به ویژه در اروپا جزو طبقات فرهیخته هستند و مشخصاً در آلمان جایگاه‌های رفیعی در ساختار سیاسی و اجتماعی دارند. حیدری فرد با بیان اینکه نقطه ضعف ما در جامعه ایرانیان خارج از کشور پراکندگی این جامعه است، عنوان کرد: نیاز داریم با ایجاد اتحادیه یا انجمن و برگزاری همایش و سمینار این جامعه در ابتدا شناسایی و بعد آنها را در کنار هم و در زیر یک چتر واحد جمع کنیم. به گفته وی لازم است که بانک جامع اطلاعاتی نهادهای ذی ربط درخصوص ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود. وی اضافه کرد: در بخش شناسایی باید متولی و ارگان اصلی این کار برای شناسایی و جذب آنها در داخل کشور مشخص شود که وزارت امور خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌توانند متولی این کار باشند.

رفع مشکلات و تسهیل شرایط

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی بیان کرد: به عنوان راهکار عملیاتی و پایدار پیشنهاد این است که یک کارشناس متخصص در بخش امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه وجود داشته باشد تا رابطی بین کنسولگری و رایزنان اقتصادی سفارت باشد. حیدری فرد با اشاره به اینکه باید عملگرایانه صحبت و واقع‌گرایانه تصمیم گرفت، تأکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات نبود امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است. به گفته وی در شرایط نوسانات ارزی، مشکلات انتقال پول و بروکراسی شدید اداری نباید صحبتی از جذب بزنیم و لازم است در ابتدا این مشکلات رفع شوند و بعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا ایرانیان خارج از کشور را داشته باشیم. وی بیان کرد: تا زمانی که این مشکلات رفع نشود صحبت‌های ما بی نتیجه خواهد بود و امیدواریم یا همکاری نهادهای داخلی، استانی، همکاری وزارت خارجه و راهکارهای پایدار در این مسیر موفق عمل کنیم.

جذب ۸ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در استان

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز در این زمینه عنوان کرد: برای جذب سرمایه‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور لازم است که همه حوزه‌های امنیتی، انتظامی، اقتصادی، دیپلماسی و سرمایه‌گذاری در کنار هم با یک نوع تفکر و نگاه قرار گیرند. بهروزی فر بیان کرد: سرمایه‌گذار خارجی وقتی به کشور وارد می‌شود شرایط را با کشورهای دیگر می‌سنجد و انتظار دارد از حداقل استانداردها در کشوری که سرمایه‌گذاری می‌کند بهره‌مند شود. به گفته وی در خراسان جنوبی یک میلیارد دلار رقم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است که متأسفانه تاکنون این عدد اجرایی نشده و تنها حدود ۸ درصد این رقم جذب شده است. بهروزی فر بیان کرد: در خراسان جنوبی علی رغم اقدامات خوبی که انجام شده است، سرمایه‌گذار خارجی جذب نشده که این نشان دهنده وجود موانع و مشکلات این بخش است.

ایجاد بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار کرد: در جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور باید به مسائل فرهنگی نیز توجه شود و فقط نباید به دنبال راهکار اقتصادی باشیم. بهروزی فر پیشنهاد کرد: بسته‌های حمایتی جهت سرمایه‌گذاران خارجی به صورت عام و برای ایرانیان خارج از کشور به صورت خاص باید در نظر گرفته شود. وی تصریح کرد: همچنین پروژه‌های قابل قبول و فرصت‌هایی که بتوانند این افراد در آن سرمایه‌گذاری کنند، تعریف شود. به گفته وی دو یا سه سال است که لایحه قانون مشارکت امور خصوصی دولت ارائه شده و در کمیسیون‌های دولت نیز مصوب شده ولی در مجلس باقی مانده است که اگر تبدیل به قانون شود در مشارکت عمومی و خصوصی به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند.

ایجاد یک قانون برای رفع دغدغه‌ها

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار کرد: تعریف پروژه ها و تفاهمنامه‌های مشترک با کشورهای محل اقامت ایرانیان خارج از کشور و همچنین انعقاد تفاهم نامه‌های خواهر خواندگی از دیگر پیشنهادات می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. بهروزی فر با بیان اینکه می‌توان با کمک ایرانیان مقیم خارج از کشور محصولات مختلف کشاورزی، استراتژیک و صنعتی را برندسازی کرد، گفت: لازم است که ایران یک قانون خاص برای ایرانیان مقیم خارج از کشور داشته باشد.به گفته وی ۵ درصد جمعیت کشور ایران در خارج از کشور زندگی می‌کنند، که باید از این ظرفیت استفاده کرد و در این خصوص لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شود. وی تأکید کرد: به همین دلایل ارزش دارد که یک قانون ویژه داشته باشیم که همه دغدغه‌ها و چالش‌ها در آن دیده و رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت