شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

فقط برای مطالعه مسئولان محترم!

فقط برای مطالعه مسئولان محترم!

کسی نیست که نداند تقریباً خرید خانه، خرید خودرو، داشتن یک شغل خوب، رفتن به یک مسافرت بدون دغدغه، خرید یک زمین کوچک و جمع جور در یک روستای نزدیک برای یک کشاورزی و تفریح محدود، خوردن یک غذای خوب هفته ای در یک رستوران مناسب، ازدواجی به دلخواه و داشتن یک پس انداز مناسب، به یک رؤیای دست نایافتنی تبدیل شده است.«باید باید» کردن های بعضی مسئولین در رسانه ها، قصه غم انگیز غصه هایی است که سخت آزارمان می دهد. من می دانم که بنده خدا مسئولان استان، در استانی که به جای رفاه باید به روستاهایش آب برسانند و به جای توسعه اقتصادی، به جوانانش کار بدهند، به جای حفظ سرمایه های اجتماعی شهرها باید تلاش کنند روستاهای استان خالی از سکنه نشوند و به جای ارتقای شاخص محیط زیست باید تلاش کنند مشکلات بادهای صد و بیست روزه و طوفان های شن و تبعات خشکسالی کمتر شود، چه کار سختی دارند! می خواهم نتایج سه نظرسنجی را که شاید شما هم دیده باشید با هم مرور کنیم و بعد به یک نتیجه برسم. نظرسنجی اول؛ موسسه انگلیسی «لگاتوم» سیزدهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده است که براساس دوازده رکن ایمنی و امنیت، آزادی فردی، حکمرانی، سرمایه اجتماعی، محیط سرمایه‌گذاری، شرایط کسب‌ وکار، دسترسی و زیرساخت، کیفیت اقتصاد، شرایط زندگی، بهداشت، محیط‌ زیست و آموزش به ترسیم نقشه راه کشورها در دستیابی به رفاه می‌پردازد. رتبه ایران در شاخص رفاه در سال ۲۰۱۹ به رتبه 1۱۹ در میان ۱۶۷ کشور جهان رسیده است، این در حالی است که برآورد قبلی این مؤسسه بیانگر جایگاه ۱۰۸ ایران در سال ۲۰۱۸ و در بین ۱۴۹ کشور جهان بوده است.در سال 2019 رتبه ایران در تمام ارکان مدنظر این شاخص بین‌المللی تنزل یافته است. سه کشور برتر این فهرست سوئیس، نروژ و دانمارک هستند. نظر سنجی دوم؛ بر اساس رتبه بندی برترین کشورهای جهان،کشور سوئیس برای پنجمین بار متوالی بهترین کشور جهان انتخاب شده است. بعد از آن کانادا، ژاپن، استرالیا و انگلستان قرار دارند. در سال 2020 برخی از کشورها مانند آنگولا، بلژیک، مجارستان، ایران، عراق، ایرلند، نیجریه، پاکستان، تانزانیا و اروگوئه از لیست بهترین کشورهای جهان حذف شدند! نظرسنجی سوم؛ «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاستی»
(A.c. f.r. a.p.s) در روزهای اخیر گزارش «شاخص افکار عمومی جهان عرب» در سال 2018 را منتشرکرد که حاصل اجرای نظرسنجی در 11 کشور عربی (عربستان سعودی، اردن، کویت، عراق، فلسطین، مغرب، لبنان، سودان، مصر، تونس و موریتانی) است. از شهروندان عرب پرسیده شده «وضعیت درآمد خانوار خود را چگونه ارزیابی می کنند؟»
22 درصد اعلام کردند درآمد خانوار آن ها، به طور کامل مخارج زندگی شان را پوشش و به آن ها امکان پس انداز نیز می دهد. 46 درصد گفتند درآمد خانوار آنها، به طور کامل مخارج زندگی را پوشش می دهد اما به آنها امکان پس انداز نمی دهد. از شهروندان سؤال شده است «آیا تمایل دارید به کشور دیگری مهاجرت کنید؟» 26 درصد از شهروندان عرب تمایل به مهاجرت دارند و 73 درصد چنین تمایلی ندارند. نتایج نشان داده، 55 درصد از شهروندان به وزارتخانه های دولت اعتماد دارند. 42 درصد از شهروندان کشورهای عربی به پارلمان و شوراها در کشور خود اعتماد دارند. 48 درصد از شهروندان عربی عملکرد نمایندگان مجلس شان را مثبت ارزیابی می کنند. نمی خواهم نتیجه گیری کنم که وضعیت ما بهتر است یا وضعیت آنها. نمی خواهم القاء کنم که ما از زندگی لذت بیشتری می بریم یا آنها. نمی خواهم قضاوت کنم که عملکرد مسئولان ما در مجموع در برنامه ریزی و سیاست گذاری و حرکت از فقر به سوی رفاه موفق بوده یا نه. اما نکته مهم این است آمارها دروغ نمی گویند و معمولاً هم چون از سوی نهادهای مستقل و علمی ارائه می شوند نزدیک به واقعیت هستند. کاهش رتبه ما در شاخص ها می‌تواند مانع جدی در دسترسی ها به اهداف سندهای توسعه ای و چشم‌اندازی باشد. نکته مهم دیگر اینکه ما روز به روز فاصله هایمان با کشورهایی که در جایگاه بهتری از نظر اقتصادی قرار دارند و حتی با کشورهای هم سطح خود ما و با کشورهایی که روزگاری پایین تر از ما بودند، زیادتر می شود. مهم این نیست که بعضی مسئولان چه می گویند، واقعیت آن چیزی است که مردم حس می کنند و از همه مهم تر اینکه شاخص هایی مثل تمایل به مهاجرت، اعتماد به وزارتخانه ها و مجلس را در کشور ما با آنها مقایسه کنید. مسئولان استانی صدای مشکلات استان ها برای مسئولان کشور باشند. این انتقال صداها و دردها و ناله ها و رنج ها، شاید بعضی از عزیزان را دچار شوک کند و برای حداقل های زندگی مردم تصمیم های مناسب تری بگیرند. شرایط در جامعه ای که هم مردم به عنوان خریدار می نالند و هم بازاری و مغازه دار به عنوان عرضه کننده در سختی است، شرایط خوبی نیست و نباید شک کنیم که جایی از کار می لنگدد. مردم صبور و نجیبی داریم اما درد که از آستانه گذشت، تضمینی وجود ندارد. مخصوصاً برای بعضی از مناطق کمتر توسعه یافته استان باید کاری کرد – هرم پور

(لطفا نظر و پیشنهاد خود در رابطه با یادداشت های روزنامه را به شماره 09304943831 ارسال فرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت