فرزندخواندگی در حرف آسان، در عمل سخت

صباغی – فرزندخواندگی بهترین راه برای فراهم ساختن آرامش کودکان بی ‌سرپرست و ایجاد ثبات تربیتی آنان است و سپری کردن این مسیر باید با راهکارهای تشویقی دولت برای سالم‌ سازی جامعه، رفع مشکل های روحی کودکان بی‌ سرپرست همراه با بسته های حمایتی، ارائه مشاوره های پیش از فرزندخواندگی به کودک و خانواده، همراه باشد. این موضوع باعث می شود که این کودکان در جریان زندگی تازه خود کمتر با بحران دوگانگی مواجه شوند و در برابر ناهنجاری‌ های روانی زوج‌ هایی که از نعمت فرزنددار شدن محروم هستند کاسته شود.

چگونگی بیان موضوع فرزند خواندگی

یک روانشناس با بیان اینکه داستان فرزند خواندگی به کودک را می توان به شیوه های گوناگونی مطرح کرد، افزود: فقط باید قویا این نکته را در نظر داشته باشید، که کودک نسبت به والدین حقیقی خود تنفر پیدا نکند. عباسی افزود: باید دقت کنید که بیان شما طوری نباشد که کودک حس کند والدین اولیه و اصلی، از روی عدم علاقه و بی توجهی او را سر راه گذاشته اند. وی تاکید کرد: برای بیان موضوع بهتر است ابتدا در قالب یک داستان یا واقعیت بیرونی آن را مطرح کنیم . این روانشناس با بیان اینکه سخت ترین تجربه برای کودکان فسخ فرزندخواندگی است، افزود: برخی خانواده ها که به هر علتی با احساس پیش می آیند و بعد تاب شنیدن حرف اطرافیان را ندارند یا دلشان را می زند، بزرگ ترین لطمه را به کودک وارد می کنند. برای همین باید از ابتدا دقیق بررسی شوند.

ثبت ۲۸۰ مورد فرزند خواندگی در استان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد ۱۴۱خانواده از خانواده های پشت نوبت ، قبل از سال ۹۹ در سامانه توسط کارشناسان شهرستان ثبت گردیده اند، ادامه داد: برای فرزندخواندگی در استان از سال ۹۹ تاکنون نزدیک به ۲۸۰ خانواده ثبت نام کرده اند. عرب نژاد افزود: تعداد کودکان قابل واگذاری در طول سال حدودا ۴۰ تا ۵۰ کودک است که براساس پذیرش و درخواست این تعداد متفاوت است. وی با بیان اینکه سامانه فرزند پذیری با هدف شفافیت نحوه واگذاری کودکان راه اندازی گردیده ادامه داد: مراحل درخواست فرزند خواندگی از ثبت تا دریافت نتیجه از طریق سامانه به آدرس http://adoption.Behzisti.Net انجام می شود. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تأمین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست است، ادامه داد: براساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان پزشکی قانونی و اداره تشخیص هویت، نظریه مشاوران تطابق آنها با قوانین و مقررات جاری، کارشناسان بهزیستی راجع به صلاحیت متقاضیان اظهارنظر می‌کند.

ثبت نام هیچ تعهدی ایجاد نمی کند

وی با اشاره به اینکه تکمیل هرگونه فرم و ارائه اطلاعات به سازمان بهزیستی صرفاً به منظور کسب اطلاعات اولیه از متقاضیان است، تاکید کرد: ثبت نام هیچگونه تعهدی برای سازمان بهزیستی به وجود نمی‌آورد و ممکن است در هر مرحله صلاحیت متقاضیان مورد تایید نهایی قرار نگیرد. وی ادامه داد: ممکن است صلاحیت متقاضیان بعد از معرفی به مراجع ذیصلاح قانونی پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت و مشاوران مورد تایید قرار نگیرد. عرب نژاد یادآور شد: همچنین تحویل و واگذاری کودک بر اساس شرایط سنی خانواده در زمان تحویل به شرح ذیل انجام می شود با توجه به اینکه خانواده ها اکثرا متقاضی نوزاد می باشند.

اولویت دارهای فرزندخواندگی

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه متقاضیان فرزند خواندگی سه گروه هستند، ادامه داد: زوجین فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوجین دارای فرزند که دارای شرایط فرزند خواندگی باشند در اولویت با خانواده های فاقد فرزند می باشد . عرب نژاد درباره شرایط فرزند خواندگی با اشاره به اینکه والدین باید تابعیت ایرانی داشته باشند، افزود: زوجین فاقد فرزند باید ۵ سال از ازدواج آنان گذشته باشد، همچنین بالای سی سال بودن سن یکی از زوجین متقاضی نیز مهم است. عرب نژاد با بیان اینکه متقاضیان نباید محکومیت جزایی داشته باشند عنوان کرد: والدین باید دارای تمکن مالی باشند. یعنی دارای شغل ثابت با درآمد ثابت، وجود بیمه های اجتماعی پایه و درمان و خانه مسکونی اعم از ملکی یا استیجاری باشند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تقریبا تعداد کودکان با جنسیت پسر به نسبت دختران بیشتر می باشد، افزود: ولی بیشتر خانواده ها متقاضی نوزادان دختر می باشند. وی با اشاره به اینکه نگاه متفاوت و همراه با ترحم اعضای خانواده و سایر وابستگان به کودک مورد سرپرستی واقع شده از دیگر چالش هایی است که باعث می شود تا وی برخورد عادی را احساس نکند، ادامه داد: کودکی که هنگام بازی با سایر همسالان، به راحتی از فضای متفاوت به وجود آمده باخبر می شود، همبازی شدن با بچه های فامیل هم برایش دردسرآفرین است. وی عنوان کرد: این خود نوعی ناهنجاری رفتاری و پرخاشگری را به ارمغان می آورد، در نتیجه همراه با شکست روحی رشد خواهد کرد. وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد ۵ کودک زیر دو سال و ۷ کودک بالای ۶ سال قابل واگذاری می باشد که خانواده های واجد شرایط در حال تکمیل مدارک پرونده در سامانه برای تحویل است. عرب نژاد با بیان اینکه انتقال بخشی از اموال به نام شناسنامه ای کودک بعد از حکم دائم و صدور شناسنامه انجام می شود، ادامه داد: قبلا یک سوم اموال مد نظر بوده ولی درحال حاضر بخشی از اموال قابل قبول است که با توافق خانواده، تحت نظر حوزه قضایی و بهزیستی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت