فراز و نشیب ثبت نام دانش آموزان در مدارس بیرجند

فارس – با آغاز ثبت‌نام مدارس در بیرجند مانند سال‌های دیگر در برخی از مدارس صف‌های طولانی برای ثبت‌نام تشکیل شده است. با پایان مدارس و آغاز تعطیلات دغدغه ثبت‌نام دانش‌آموزان برای والدین ایجاد می‌شود. شرایط ثبت‌نام برای دانش‌آموزان اول ابتدایی و انتخاب مدرسه برای فرزندان بسیار مهم است چراکه پایه اول برای دانش‌آموزان حکم زیربنای تحصیل را دارد.
خانواده‌ها علاقه دارند فرزندان خود را در بهترین مدارس ثبت‌نام کنند ولی زمینه ثبت‌نام برای همگان فراهم نیست. وجود مدارس غیرانتفاعی در کنار مدارس دولتی سبب شده خانواده‌هایی که از توان مالی برخوردار هستند فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند چراکه معتقدند این مدارس از معلمان بهتری برخوردار بوده و فضای آموزشی مناسب‌تری برای فرزندانشان دارند.با تمام این وجود آمار بالای دانش‌آموزان در شهر بیرجند و همچنین مهاجرت از دیگر مناطق استان و استان‌های مجاور امر ثبت‌نام در مدارس بیرجند را با مشکل جدی مواجه کرده است. فضای آموزشی در این شهر محدود بوده و این موضوع سیل دانش‌آموزان متقاضی ثبت‌نام را در پی دارد.

وجود مدارس خاص در محلات خاص شهر

این مشکل هر ساله وجود داشته و دارد و والدین برای ثبت‌نام در برخی از مدارس مدت‌های طولانی در پشت درب مدارس شهر بیرجند انتظار می‌کشند و اما سؤال اینجاست آیا عدالت آموزشی در مدارس خراسان‌جنوبی برقرار خواهد شد؟
رقیه سبزبان، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: ما در محله شمال شهر بیرجند زندگی می‌کنیم و در آنجا منزل استیجاری داریم.وی با بیان اینکه فرزندم قرار است دوره اول ابتدایی را آغاز کند، تصریح کرد: مدارس این محدوده از امکانات و فضای آموزشی خوبی برخوردار نیست و نمی‌خواهم در این قسمت ثبت‌نام کنم.این شهروند بیرجندی با بیان اینکه مدارس در محلات دیگر از فرزندم ثبت‌نام نمی‌کنند، یادآور شد: اصرار دارند در محدوده جغرافیایی خودمان باید باشد.
سبزبان با بیان اینکه دوره اول برای دانش‌آموز خیلی مهم است، ادامه داد: در این دو سال که کرونا مدارس را تعطیل کرده بود دانش‌آموزانی که دوره اول را با این شرایط آغاز کرده بودند ضربه هنگفتی متحمل شدند چراکه کلاس‌های حضوری خیلی بهتر از کلاس‌های آنلاین است.
وی با بیان اینکه والدین در تلاش هستند تا بهترین‌ها را برای فرزندان خود برگزینند، افزود: مدارس خاص تنها در محلات خاص وجود دارد و ما از آن بی‌بهره هستیم.
احسان علی‌پور یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: بیشتر خانواده‌ها خواستار ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس خاص هستند.
وی با بیان اینکه در مدرسه‌ای که متقاضی ثبت‌نام فرزندم هستم بیش از ۴۰ درصد ثبت‌نام شده‌ها در محدوده نیستند، تصریح کرد: بیشتر آن‌ها از قولنامه‌های سوری برای ثبت‌نام فرزندشان استفاده می‌کنند.

لزوم اجرای عدالت آموزشی

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه برخی از مدارس توسط گروه‌های خاصی پر می‌شود، یادآور شد: در برخی از موارد برای کسانی که در محدوده مدرسه سکونت دارند نیز به سبب ازدحام متقاضیان مشکل ایجاد می‌شود.علی‌پور با بیان اینکه عدالت آموزشی باید در تمام مدارس وجود داشته باشد، ادامه داد: در این شرایط خانواده‌ها مجبور نیستند فرزندان خود را در محدوده‌ای خارج از محل زندگی خود ثبت‌نام کنند و هزینه‌های ایاب و ذهاب را متحمل شوند.وی با بیان اینکه برخی از مدارس پیش ثبت‌نام انجام می‌دهند، افزود: نظارت جدی در این زمینه وجود ندارد و در حق برخی از دانش‌آموزان اجحاف می‌شود.
این شهروند بیرجندی خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه هر خانواده شرایط تحصیلی و آینده فرزندش است و مسئولان نیز باید این مهم را مدنظر قرار دهند چراکه آینده‌سازان کشور همین‌ها هستند.
مجید بهدانی، مدیر آموزش و پرورش بیرجند اظهار داشت: نظام آموزشی ما نگاهی به مدارس خاص ندارد و ما احساس می‌کنیم همه مدارس ما در یک سطح هستند و به نظر ما بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است.مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه مدارس خاص ساز و کار مشخصی دارد، یادآور شد: این مدارس شامل مدارس شاهد و تیزهوشان هستند که دستورالعمل‌های وزارتی دارند.

عدالت آموزشی در تمام مدارس اجرا می‌شود

بهدانی با بیان اینکه ما احساس می‌کنیم همه مدارس ما در سطح شهرستان در یک تراز هستند، ادامه داد: عدالت آموزشی در همه مدارس اجرا می‌شود اما این باور و نگاه برخی از والدین است که مدارس خاص هستند.وی با بیان اینکه فضای کلاسی مدارس در شمال شهر از جنوب شهر جدیدسازتر است، افزود: از نظر امکانات هم همین طور در شمال شهر امکانات جدیدساز هستند.مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه تعداد محدودی هستند که از شمال شهر در جنوب شهر تمایل به ثبت‌نام دارند، اضافه کرد: شاید عدم آگاهی والدین سبب این موضوع باشد.
بهدانی با بیان اینکه براساس تصمیماتی که انجام شده در پایه اول معلم‌ها جذبی هستند، گفت: طبق بررسی و مشورتی که با مدیران داشتیم اعتراف کردند بهترین آموزگاران در پایه اول را در شمال شهر داریم چراکه منزل آن‌ها همان جا است و تمایل ندارند به جنوب شهر بیایند.
وی تصریح کرد: به سبب عدم آگاهی برخی‌ها که تصور می‌کنند بهترین آموزگاران ما در جنوب شهر هستند خیلی از باسابقه‌ترین آموزگاران در شمال شهر هستند و نزدیک‌ترین مدرسه را انتخاب می‌کنند.مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه در گذشته یک سری مدارس مانند علامه حلی جذبی بودند، یادآور شد: اکنون این موضوع وجود ندارد و مدرسه‌ای که در شمال شهر وجود دارد نیز جذبی است.بهدانی با بیان اینکه مدرسه دکتر شکوهی نیز مورد استقبال قرار گرفته است، ادامه داد: تعداد مدارس تک شیفت در شهرستان کم است و خیلی از اولیا کارمند هستند و ترجیح می‌دهند فقط در شیفت صبح فرزندانشان را به مدرسه ببرند.

ازدحام جمعیت در مدرسه دکتر شکوهی

وی با بیان اینکه در شهرستان مدرسه دکتر شکوهی خیلی شلوغ شده است، افزود: شاید باور پیشین و گذشته بوده که معلمانش جذبی است و ما همتراز این مدرسه نداشته باشیم.مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه برای مدارس شاهد ما ثبت‌نام در سامانه پادا صورت گرفته و قوانین خاص خود را دارد، اضافه کرد: در این سامانه امتیازبندی می‌شوند و نتیجه به مدارس اعلام می‌شود.
بهدانی با بیان اینکه در مدارس شاهد بخشی در راستی‌آزمایی و بخشی به مدارس ابلاغ شده که می‌توانند مراجعه کنند، گفت: شرط ورود به مدارس شاهد امتیازبندی است و اولویت با ایثارگران است.
وی با بیان اینکه مدارس نمونه و تیزهوشان دستورالعمل وزارتی دارد، تصریح کرد: آزمون در دو هفته گذشته برای تیزهوشان و نمونه برگزار شد و امیدواریم تا پایان مردادماه سال جاری نتیجه آن مشخص شود.مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه در یک بازه زمانی نگاه آموزش پرورش بر جمع‌آوری مدارس خاص بود و در نهایت تصمیم علنی نشد، یادآور شد: ما در متوسطه اول فراخوان دادیم و در دو مدرسه نمونه شهید مطهری و کاشی نیلوفر دو کلاس داریم که سهمیه هفت دختر و هفت پسر روستایی را خواهیم داشت.
بهدانی با بیان اینکه ثبت‌نام مدارس دولتی از ۱۶ خردادماه سال جاری با شعار ثبت‌نام مطلوب، نظارت همگانی و نصیب برابر آموزشی آغاز شده است، ادامه داد: آیین‌نامه اجرای مدارس اعلام کرده خانواده‌ها به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت باید مراجعه کنند.

تیم‌های نظارتی ۱۰۰ بازدید از مدارس بیرجند انجام دادند

وی با بیان اینکه در دستورالعمل اجرایی وزارت که بیان شده یک تبصره وجود دارد، افزود: زوجینی که کارمند هستند می‌توانند در نزدیک‌ترین مدرسه محل کار خود ثبت‌نام کنند در صورتی که ظرفیت خالی وجود داشته باشد.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه این تبصره شامل آن‌هایی که شغل آزاد دارند، نمی‌شود، اضافه کرد: والدین این فرصت را به ما بدهند ما اعلام کردیم تا پایان شهریورماه امسال در صورتی که ظرفیت خالی در کلاس‌ها وجود داشته باشد این موارد را موردی می‌توان بررسی کرد.
بهدانی با بیان اینکه پیش ثبت‌نام وجود ندارد، گفت: تیم‌های نظارتی ما حدود ۱۰۰ مدرسه را بازدید کردند و اگر مواردی باشد پیگیری می‌کنیم.وی با بیان اینکه مواردی که در محدوده نیست مدیران ما صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی می‌کنند، تصریح کرد: اگر نیاز به بررسی بیشتر وجود داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه برای ابتدایی اجاره‌نامه رسمی یا سند منزل یا فیش آب و برق که به اسم ولی باشد مورد نیاز است، یادآور شد: در پایه اول والدین همزمان به چند مدرسه مراجعه کرده و ثبت‌نام می‌کردند و ظرفیت کافی برای ما ایجاد می‌شد و به این نتیجه رسیدیم که فرآیند ثبت‌نام را بهتر مدیریت کنیم تا از ازدحام والدین جلوگیری کنیم.بهدانی خاطرنشان کرد: بررسی فیش آب و برق تنها برای جلوگیری از ازدحام و راستی‌آزمایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت