فراخوان عمومی برای غربالگری

محمودآبادی- اجرای طرح غربالگری باید با کمک مردم انجام شود. این درحالی است که هنوز عده ای در استان کرونا را جدی نگرفته اند، و آمار بیماران رو به افزایش است. دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری روزگذشته که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد گفت: اجرای موفق طرح غربالگری کرونا نیازمند مشارکت مردم، اما متأسفانه با وجود توصیه‌های مکرر برخی هنوز خطر کرونا را جدی نگرفتند.
محمد دهقانی فیروزآبادی با اشاره به روند رو به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی، گفت: متأسفانه با وجود اطلاع رسانی ها بخش مهمی از شهرها با موضوع شیوع کرونا جدی برخورد نمی کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اجرای طرح غربالگری ویروس کرونا در استان خبر داد و افزود: اجرای موفق این طرح نیازمند همراهی مردم و رسانه ها است تا موارد مشکوک به بیماری کرونا شناسایی شوند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: درگاه اینترنتی salamat.gov.ir در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خود ارزیابی افراد در کشور راه اندازی شده است و هموطنان می توانند از طریق این سامانه با وارد کردن شماره ملی خود به سوالات ساده خود ارزیابی بیماری
کووید – ۱۹ پاسخ داده و راهنمایی لازم را مطابق آخرین دستور عمل های وزارت بهداشت دریافت کنند. وی بیان کرد: روش دوم غربال‌گری، مراجعه حضوری افراد به مراکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرها و پایگاه‌های بهداشتی روستایی است که توسط مراقبان سلامت ارزیابی می‌شوند.

اجازه ورود نمی دهیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه در حال حاضر مسافران و رانندگان در ۹ ایستگاه ورودی به استان توسط تیم‌های مستقر پایش می‌شوند، افزود: در این
پایش ها افراد علامت‌دار بومی به مراکز درمانی استان معرفی می شوند اما به افراد علامت‌دار غیربومی اجازه ورود به استان داده نمی شود.

انتقال ویروس؛ درون استانی
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاستی مبنی بر مسدود کردن راه‌های استان نیست، تصریح کرد: اگر افرادی وارد روستاها شوند، باید اهالی روستا در صورت علامت بیماری داشتن این افراد، سریعا موضوع را به مراکز بهداشتی اطلاع دهند.وی با بیان اینکه تولید مواد ضدعفونی در استان کفایت نمی کند، افزود: شرکت تولیدی داخل استان، محلول‌های ضدعفونی دست را با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند اما میزان مراجعه و تقاضا بسیار زیاد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: از ظرفیت سایر استان‌ها استفاده شده و محلول‌های ورودی به استان با نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه توزیع شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در مورد این اقلام بهداشتی و به ویژه محلول ضد عفونی‌کننده از ظرفیت سایر استان‌ها هم استفاده کرده‌ایم ولی هنوز نیازمندی‌هایی در استان وجود دارد که باید مرتفع شود. دهقانی بیان‌کرد: در مورد ماسک نیز اولویت ما تأمین مایحتاج کادر درمانی است و در صورتی که به اندازه کافی نیازمندی‌های پرستاران و پزشکان و کادر درمانی تأمین شد با تصویب ستاد استانی در اختیار مردم نیز قرار داده می‌شود. دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال در درون استان یا همان انتقال محلی وجود دارد، گفت: اکنون در یک مورد سه نفر از اعضای یک خانواده درگیر این بیماری شده‌اند که با روند رو به افزایش مبتلایان از داخل استان مواجه خواهیم شد.
وی به تشدید نظارت‌ها در سطح شهر اشاره کرد و افزود: تیم هایی به صورت خودرویی در خیابان‌های شهر برای اطلاع رسانی پیام‌های بهداشتی به مردم تردد می کنند.

نتایج اولیه غربالگری
معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست ویدئو کنفرانسی گفت: ۱۷ درصد مردم خراسان‌جنوبی به صورت تلفنی غربالگری بیماری کرونا شده‌اند.کامبیز مهدی‌زاده افزود: از دوشنبه هفته گذشته تا ظهر دیروز ۴۱ هزار و ۹۸۷ خانوار خراسان‌جنوبی به صورت تلفنی غربالگری کرونا شده‌اند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: این تعداد شامل ۱۶۳ هزار و ۷۴۹ نفر است که حدود ۱۷ درصد جمعیت خراسان‌جنوبی را شامل می‌شود. مهدی‌زاده ادامه‌داد: از این تعداد که مورد غربالگری واقع شدند حدود ۱۴ هزار و ۷۱۵ نفر بر اساس شرح حال شان مشکوک تشخیص داده شدند که از این میزان ۴۷۵ نفر به پزشک مراجعه کردند. وی افزود: از این ۴۷۵ نفر تعداد ۳۱۶ نفر بعد از بررسی‌های پزشکی مشکلی نداشتند، ۱۴۵ نفر نیازمند مراقبت در منزل تشخیص داده شدند و ۱۴ نفر نیز مشکوک به کرونا بودند که برای آزمایش‌های
بیشتری به مراکز درمانی ارجاع شدند.

یک هشدار دیگر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از نظر تأمین داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران کرونا هیچگونه مشکلی نداریم، گفت: طرح غربالگری بیماری کرونا را تا رسیدن به نتایج مطلوب چه به صورت خود اظهاری و چه به صورت تلفنی ادامه می‌دهیم. مهدی‌زاده یادآور شد: رسیدن به اهداف طرح غربالگری بیماری کرونا نیازمند همکاری و همیاری همه مردم است. وی گفت: هم استانی‌های عزیز توجه و مد نظر داشته باشند که هیچ وقت همکاران ما در مراکز جامع خدمات سلامت از طریق تلفن همراه برای غربالگری با آنان تماس نمی‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی که از آروزهای

بیشتر

بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت