فاصله زیاد بیرجند تا مرکز استان

مهدی آبادی- مرکز استان هرچند در گذشته از رشد و توسعه کمی برخوردار بود اما پس از استان شدن خراسان جنوبی، بیرجند رشد غیر قابل تصوری داشت به گونه ای که یک سوم جمعیت کل استان در بیرجند سکونت دارند. این تراکم جمعیت بالا به مرور زمان مشکلات و معظلاتی را در مرکز استان پدید آورد که اکنون به وضوح کامل مشاهده می کنیم. هرچند در دولت های گذشته اقدامات شایانی برای توسعه این شهر گرفته شده اما اکنون همه نگاه ها به دولت سیزدهم برای رفع کاستی ها و معظلات مرکز استان می باشد. باتوجه به این موارد از جناب فاضلی فرد فرماندار مرکز استان دعوت کردیم تا در گفتگویی درباره برنامه های ایشان برای توسعه و پیشرفت بیرجند صحبت کنیم.

در شان مرکز استان کاریم نکردیم

فرماندار بیرجند در این گفتگو که به طور زنده از شبکه اینستاگرامی روزنامه نیز پخش می شد، گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی عید غدیر احیا و یک پویش مردمی در بیرجند شکل گرفت که بیش‌از پنجاه برنامه محوری و متنوع با همکاری و تلاش مجموعه‌های فرهنگی مرکز استان برگزار شد. فاضلی فرد با اشاره به مهم ترین مشکلات مرکز استان، اظهار کرد: با توجه به پیشینه فرهنگی غنی و ظرفیت بی‌نظیر بی‌نظیر نیروی انسانی بیرجند، فعالیت ارزشمندی که در شان این شهرستان انجام نداده ایم. وی با بیان اینکه بیرجند را باید در هم طراز مراکز استان های دیگر ببنیم، عنوان کرد: کانون های جمعیتی زیادی در حاشیه این شهر قرار دارند که متناسب با این جمعیت خدمت رسانی نشده است. فاضلی فرد با اشاره به توسعه نیافتن زیر ساخت های بیرجند، اضافه کرد: در مرکز استان گلوگاه های ترافیکی هنوز وجود دارد که به طور مثال تقاطع صیادشیرازی با خیابان ارتش همیشه مشکل ترافیکی در آن وجود دارد. وی با بیان اینکه در مرکز استان هنوز تقاطع غیرهم سطحی نداریم، تصریح کرد: در تقاطع شهید ناصری با خیابان غفاری هنوز گره ترافیکی وجود دارد که باعث مشکلات زیادی برای شهروندان شده است. به گفته وی همه این مثال ها بیانگر نبود توسعه زیرساخت ها در بیرجند است که باید با هم افزایی و نگاه ویژه دستگاه های اجرایی برطرف شود. فرماندار بیرجند در پاسخ به این سوال که چرا در مرکز استان برخی از ادارات دولتی نمایندگی ندارند، گفت: سازمان های دولتی مانند صمت، فرهنگ و ارشاد در مرکز استان نمایندگی ندارند که این انتظار برای ایجاد مراکز شهرستانی را از این اداره کل ها وجود دارد. فاضلی فرد ادامه داد: البته این مشکل در استان های دیگر کشور نیز وجود دارد اما به دلیل کثرت مشکلات در مراکز استان ها این موضوع قابل پذیرش نیست. به گفته وی باید این سازمان ها با ساختار جدید برای رفع مشکلات شهروندان تلاش کنند.

نگاه فرمانداری به افراد متخصص
و کاردان است!

فرماندار بیرجند به یکی از مهم ترین آسیب های نبود مراکز شهرستانی سازمان های دولتی اشاره و بیان کرد: در جلسات متعدد شهرستانی افراد متفاوتی در این جلسات حضور دارند که علاوه بر نداشتن اشرافیت درباره موضوع، اختیار تصمیم گیری نیز ندارند. عالی ترین مقام دولت در شهرستان با بیان اینکه مدیران اداری سازمان ها باید از قوی ترین افراد موجود باشند، گفت: نگاه فرمانداری مرکز استان در دولت سیزدهم استفاده از افراد متخصص و کاردان بوده است و تغییرها نیز بر این مبنا انجام خواهد شد. به گفته وی تاخیر در برخی از عزل و نصب ها به دلیل این مهم بوده است.

کمبود فضای آموزشی و سرانه ورزشی در مرکز استان

فرماندار بیرجند با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی و سرانه ورزشی یکی از مشکلات اساسی مرکز استان است، گفت: سرانه اموزشی بیرجند پایین تر از میانگین استان است که این رتبه در روستاهای حاشیه ای بسیار کم تر می باشد. فاضلی فرد اضافه کرد: به طور مثال در روستای حاجی اباد برخی از مدارس به طور دو نوبته برقرار می شود که ظلم به خانواده ها می باشد که باید برای رفع ان تلاش شود. وی با بیان اینکه همزمان با رشد جمعیت به امکانات زیرساختی توجه نشده است، اظهار کرد: فقط در شهر بیرجند ۳۰ مدرسه دو نوبته وجود دارد که تعداد بسیار بالایی می باشد. فاضلی فرد با بیان اینکه برای رفع این معظل اعتبارت خوبی امسال پیش بینی شده است، گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات و همیاری خیرین بخشی از این عقب ماندگی جبران شود. فرماندار اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی در دو سال آینده جبران نمی شود و این نکته را نیز باید در نظر گرفت که رشد جمعیت در مرکز استان و حاشیه های شهر بیرجند افزایش قابل توجه ای یافته که باید اقدامات مهمی در این خصوص انجام شود.

وجود ۱۷ محله
کم برخوردار در بیرجند

عالی ترین مقام دولت در شهرستان درباره محروم بودن شهرستان بیرجند نیز گفت: از ۵۲ محله کم برخوردار، ۱۷ محله برای شهرستان بیرجند است که باید برای رفع آن تلاش ویژه ای شود. فاضلی فرد درباره اقدامات این فرمانداری برای رفع این محرومیت ها نیز بیان کرد: در ستاد بازآفرینی شهری ۳ محله را مدیریت و اقداماتی برای رفع محرومیت انجام داده ایم، هرچند که باید تلاش بیشتری در این خصوص انجام پذیرد. به گفته وی علاوه بر حل مشکلات زیرساختی در این محلات باید در حوزه نرم افزاری ( فرهنگ، اشتغال پایدار و…) نیز فعالیتی انجام شود. وی به بازدیدهای استاندار از برخی از محلات محروم بیرجند اشاره و افزود: دیدارها و نشست های صمیمی با مردم این مناطق به منظور حل مشکلات انها برگزار شد. فاضلی فرد اضافه کرد: به دنبال این بازدیدها کارگروه های تخصصی و توسعه ای با حضور دستگاه های مرتبط برای حل مشکلات محلات برگزار شده است.

ایراد فنی به تاسیس شهر باقران

فرماندار درباره تاسیس شهر باقران در حاشیه بیرجند نیز گفت: طرح تاسیس این شهر به وزرات کشور ارسال و به دنبال آن کارشناسان تقسیمات کشوری وزرات خانه برای بررسی میدانی این موضوع به بیرجند آمدند. وی با بیان اینکه کارشناسان به این طرح ایراد فنی وارد کردند، اضافه کرد: دو پیشنهاددر این خصوص توسط این کارشناسان مطرح شد. نکته اول به دلیل اینکه در محدوده شهر قدیم، هیچ شهر جدیدی نمی تواند احداث شود، پیشنهاد محدود کردن شهر بیرجند را مطرح شد. فاضلی فرد با بیان اینکه پیشنهاد بعدی الحاق این دو روستا به شهر بیرجند بود، گفت: اکنون این پیشنهادها در مرحله بررسی کارشناسی است که با اتمام این روند اطلاع رسانی لازم به شهروندان خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چرا به ایجاد شهر اسلامیه در فردوس چنین ایرادی وارد نشد، گفت: بین اسلامیه و فردوس فاصله وجود دارد اما طبق طرح تفصیلی حریم شهر بیرجند تا ورودی روستای حاجی آباد مشخص شده است. فرماندار با بیان اینکه همین مشکل در بخش شاخنات نیز وجود دارد، بیان کرد: با شکایت برخی از افراد و رای دیوان عدالت اداری روند تاسیس بخش شاخنات متوقف شد اما در نهایت با پیگیری های فرمانداری به زودی با صدور حکم دادگاه، بخشدار شاخنات مستقر خواهد شد.

کمبرندی چهکند آسفالت می شود

فرماندار درباره اعتبارات شهرستان نیز گفت: مرکز استان به تنهایی جمعیت یک سوم استان را در خود جای داده است اما با این وجود محلات محرومی در آن وجود دارد. فاضلی فرد اضافه کرد: از مجموع اعتبارات تملک سرمایه‌ای استان سهم مرکز استان باید ۳۰ درصد باشد که اکنون این عدد ۲۰ درصد می باشد. وی با بیان اینکه مرکز استان را ویژه ببینم، عنوان کرد: بسیاری از پروژه های بیرجند نظیر ورودی مرکز استان، فرودگاه، بیمارستان و… فقط برای این شهرستان نیست، نفع آن برای مردم کل استان می باشد. فاضلی فرد افزود: امیدواریم سهم ۳۰ درصدی بیرجند در اعتبارات تحقق پیدا کند و مرکز استان رو ویژه ببینیم. فرماندار مرکز استان درباره علت تعلل در تامین اعتبار کمربندی چهکند، نیز بیان کرد: در اعتبارات سفر اول رئیس جمهور اعتباراتی برای این منطقه اختصاص یافته است که اداره کل راهداری روکش آسفالت را امسال انجام خواهد داد.

شورا و شهردار به فکر
خدمت رسانی باشند

وی در پاسخ به این سوال که آیا نام میدان راه و شهرسازی تغییر می کند یا خیر، گفت: با وجود اینکه مرکز استان دانشمندان زیادی دارد اما اسامی آنها در خیابان ها و محلات بیرجند کم فروغ است که انتقاداتی نیز در جلسه شورای فرهنگی نیز مطرح و مقرر شد از اسامی این افراد استفاده شود. فرماندار بیرجند گلایه شهروندان از اجرا نشدن پروژه های عمرانی در شهر را پذیرفت و گفت: اگر بین شورای اسلامی و شهرداری اختلاف نظر وجود داشته باشد، این اختلاف به اجرای پروژه های عمرانی نیز کشیده خواهد شد. فاضلی فرد افزود: شهرداری و شورا باید در کنار یکدیگر برای خدمت رسانی به شهروندان مرکز استان تلاش کنند. به گفته وی مردم از شهرداری مرکز استان توقع عملکرد فراتر از این حال را دارند. فرماندار در این لایو درباره دغدغه مردم درمورد بنرهای تبلیغاتی که در پل دژبان نصب شده است، گفت: نه فقط در این پل بلکه در شهر چندین پل هوایی وجود دارد که مردم از آن استفاده نمی کنند که شهرداری و کمیته فنی ترافیک باید برای بحث جانمایی پل ها دقت بیشتری کنند تا مردم از ان بهره مند شوند.

اتمام پروژه گردشگری
بنده دره، به زودی

فاضلی فرد درباره منطقه گردشگری بند دره نیز بیان کرد: در دولت قبل هم افزایی خوبی در ارتباط با این منطقه انجام شد اما با این حال این پروژه به اتمام نرسید و در مقطع زمانی متوقف شده است. وی اضافه کرد: این‌موضوع در جلسات متعددی مطرح و اکنون درحال برطرف کردن نواقص هستیم و منابع لازم برای اتمام پروژه پیش‌بینی خواهد شد. فاضلی فرد درباره محموعه گردشگری بادامشک آبشار چهارده نیز بیان کرد: سرمایه گذاری خوبی توسط بخش خصوصی انجام شد و بخشی از جاده نیز آسفالت شده است. به گفته وی ۴۵۰ متر از مسیر باقی مانده است که با رفع بخشی از مشکلات این مسیر نیز آسفالت خواهد شد. فرماندار بیرجند در پایان گفت: شهروندان از طریق شماره تماس های فرمانداری و رسانه های استان انتقادات خود را با ما درمیان بگذارند و این نکته را بدانند که با گوش جان به این موارد پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت