غلبه کرونا بر ورزش قهرمانی استان

قاسمی- این‌روزها شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌ها و اماکن ورزشی مشکلات زیادی برای ورزشکاران و قهرمانان ورزشی ایجاد کرده است که به گفتۀ کارشناسان ورزشی ترک دراز مدت فعالیت‌های ورزش برای ورزشکاران به‌ویژه رشته‌های حرفه‌ای می‌تواند عضلات، مغز، خلق و خوی را تحت تأثیر قرار داده و طبیعتاً باعث افت بدن شود. به همین دلیل لازم است که ورزشکاران حرفه ای به تمرینات خود ادامه دهند در همین راستا با چند ورزشکار حرفه ای و قهرمان استان گفت و گو کردیم تا از وضعیت کنونی آنها با خبر. گویا تنها درخواست آنها این است که سالن های ورزشی مانند پایگاه قهرمانی فقط برای قهرمانان بازگشایی شود تا در تایم های خاص با تعداد محدود به ورزش خود ادامه دهند.

ورزشکاران تمرینات خود را انفرادی انجام دهند

مهسا کدخدا، عضو تیم ملی والیبال در این باره عنوان کرد: در این دوران تمرینات والیبال چون گروهی است کنسل بود و تا زمانیکه در بیرجند بودم با همکاری مسئولان پایگاه قهرمانی آقایان تندیس و سیادت از پایگاه قهرمانی استفاده می کردم. وی ادامه داد: از حدود اول مهر ماه به تهران آمدم چراکه با تیم پیکان تهران قرارداد داشتم و تمرینات والیبالم را با این تیم شروع کردم. به گفتۀ وی هر ورزشکاری با توجه به نیاز های رشته ورزشی خود باید تمرینات تخصصی را چه تمرینات بدنسازی و چه تمرین تخصصی رشته ورزشی را به صورت انفرادی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام دهد. کدخدا در زمینه نقش مسئولان در این دوران برای ورزشکاران هم گفت: مهمترین نقش را مسئولان دارند تا بتوانند سالن تمرینی را به صورت اختصاصی در اختیار ورزشکاران قرار دهند و با هماهنگی ورزشکاران بتوانند بدون تجمع افراد زیاد در سالن تمرین کنند.

مسئولان تایم بندی خاص
برای باشگاه بگذارند

محمودآبادی، از قهرمانان پاورلیفتینگ که قبل از کرونا شگفتی ساز شده بود هم درباره تمرینات خود در دوران کرونا گفت: دیگر ورزش نمی کنم چرا که باشگاه ها تعطیل است و زمانی هم که باز باشد به دلیل حفظ سلامت خانواده ام ترجیح می دهم در فضاهای شلوغ قرار نگیرم. وی از مسئولان درخواست کرد که در زمان بازگشایی باشگاه ها تایمی را اختصاصی به قهرمانان دهند تا سانس ها شلوغ نشود.

انتظاری از مسئولان نداریم

الهام پدید، قهرمان سنگ نوردی با بیان اینکه تمرینات بدن سازی، هوازی و دوچرخه سواری را در منزل انجام می دهد، گفت: شرایط خیلی سخت است و ورزشکاران حرفه ای برای تمرینات حرفه ای خود چندان نمی توانند در منزل کاری انجام دهند ولی حفظ آمادگی جسمانی می تواند برای شرایط بعد از کرونا کمک کننده باشد. وی در زمنیه اینکه مسئولان استان در این دوران برای قهرمانان چه کاری می توانستند انجام دهند هم بیان کرد: مسئولان حتی قبل از کرونا برای ورزشکاران کار شاخصی انجام نداده اند و نمی توان انتظار داشت که در این دوران کاری انجام دهند. به گفتۀ وی مسئولان می توانستند برای حمایت از باشگاه ها و ورزشکاران تایم هایی را برای قهرمانان خود از باشگاه های خصوصی اجاره کنند تا با تعداد خیلی کم در یک ساعت تمرینات خود را انجام دهند.

پایگاه قهرمانی فقط برای قهرمانان

بخشی، قهرمان کشتی نیز عنوان کرد: از آنجایی که تمرینات کشتی به حریف تمرینی نیاز دارد، تمرینات تخصصی انجام نمی دهم و در منزل خیلی کم تمرین آمادگی جسمانی دارم. تقاضای وی از مسئولان این است که از ورزشکاران حمایت کنند و از آنجایی که تعداد قهرمان کشوری استان کم است درب پایگاه قهرمانی فقط برای این ورزشکاران باز باشد و با تعداد محدود در هر تایم به تمرینات خود بپردازند.

فضاهای ورزشی روباز را تعطیل نکنند

بهرامیان، رکوردار پرش طول هم عنوان کرد: تمرینات دو و میدانی خود را در پیست سلامت و تمرینات هوازی در ارتفاعات استان و تمرینات وزنه نیز با وسایل موجود در پیست سلامت انجام می دهد. وی تصریح کرد: ورزشکاران در این دوران باید آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند چرا که ارتقا داده نمی شود و فقط حفظ آن مهم می باشد. به گفتۀ وی مسئولان باید فضاهای روباز را برای تمرین باز بگذارند، به عنوان مثال پیست غدیر را تعطیل کرده اند در حالی که می توان با افراد محدود در آنجا تمرینات هوازی و دو میدانی خوبی را انجام داد چرا که حداقل پیست تارتان آنجا برای ورزشکاران حرفه ای مناسب است و آسیب زایی ندارد.

طراحی برنامه تمرینی هوشمندانه

فیاض زاده، قهرمان جودو و دفاع شخصی نیز در این باره گفت: تمرینات تخصصی جودو به دلیل اینکه به حریف تمرینی نیاز دارد قابل اجرا نیست و تعطیل می باشد ولی تمرینات مشابه به تکنیک های اصلی را شبیه سازی کرده ام و به تنهایی تمرین می کنم. وی در این باره توضیح داد: تمرینات تکنیکی خود را با کش و دیگر وسایل موجود انجام می دهم و از لحاظ حفظ آمادگی جسمانی نیز تمرینات هوازی دو را در ایستگاه سلامت و اسکای رانینگ را روزانه در ارتفاعات باقران دارم. قهرمان جودو به دیگر ورزشکاران هم توصیه کرد: با توجه به شرایط کنونی و تعطیلی اماکن ورزشی حداقل تمرینات را در منزل و در فضاهای باز انجام دهند چرا که تنها راه حل موجود حفظ آمادگی جسمانی برای آینده می باشد تا افت نداشته باشند. فیاض زاده با بیان اینکه اگر کسی کاری بخواهد انجام دهد راهی پیدا می کند و گرنه بهانه ای، ادامه داد: وضعیت موجود برای ورزشکاران حرفه ای خیلی سخت است و خود ما هم نباید مانع دیگری در این راه ایجاد کنیم و از آنجایی که صحبت بر روی ورزشکاران حرفه ای است توانایی این را دارند که حرکات و تکنیک های مشابه به ورزش تخصصی خود را طراحی کنند و با تمرینات هوشمندانه در این شرایط آمادگی خود را با حداقل ترین امکانات در حدی حفظ کنند و در آینده برای بازگشت فشار کمتری به خود بیاورند.

اجرای پویش ها توسط فدراسیون ها

قهرمان دفاع شخصی و جودو کشور با اشاره به پویش های ورزش در خانه توسط فدراسیون ها نیز گفت: فدراسیون جودو به عنوان نمونه پویش کشوری راه اندازی کرد که ورزشکاران ترغیب شدند که در انجام حرکات و تکنیک هایی در منزل باهم رقابت کنند. فیاض زاده تصریح کرد: چنین پویش هایی باعث می شود که ورزشکار انگیزه ای برای تمرین کردن و حفظ آمادگی خود داشته باشد به گونه ای که در این پویش کشوری من توانستم مقام سوم را کسب کنم. به گفتۀ وی مسئولان استانی هم می توانستند با برنامه ریزی دقیق از افت ورزشکاران حرفه ای خود بکاهند و با مدیریت پایگاه قهرمانی، تایم ها را برنامه ریزی شده در اختیاز دو تا سه ورزشکار حرفه ای بگذارند تا بدون مشکل تمرین کنند و از ازدحام ها هم جلوگیری شود. وی ادامه داد: هر چند از مسئولان استانی انتظاری نداریم و ورزشکاران بهتر است که خود برای آینده و پیشرفت خود برنامه ریزی داشته باشند.

بازگشایی اماکن ورزشی
بعد از محدودیت ها

قطبی، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان هم در پاسخ به درخواست ورزشکاران حرفه ای گفت: سالن ها، باشگاه ها و پایگاه های قهرمانی زمانی که محدودیت ها وجود نداشته باشد بازگشایی می شوند و می توانند تمرینات خود را داشته باشند. وی در زمینه مشکل پایگاه قهرمانی و شلوغی آن نیز عنوان کرد: پایگاه قهرمانی بعد از بازگشایی برای قهرمانان باز می باشد و تایم بندی نیز وجود دارد. به گفتۀ وی از آنجایی که پایگاه قهرمانی مجهزتز از باشگاه های خصوصی می باشد، نیازی نداریم که برای ورزشکاران از باگشاه های خصوصی تایم هایی را اجاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت