طرح غربالگری؛ گامی مؤثر در مهار بیماری کرونا

گروه خبر- سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا استان از مردم خواست طرح غربالگری کرونا را جدی بگیرند زیرا با اجرای این طرح و شناسایی افراد مشکوک، می‌توان گام‌های موثری برای مهار بیماری کرونا برداشت. دهقانی فیروزآبادی افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir نسبت به تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کنند. وی اظهار کرد: برای افرادی که امکان ثبت اطلاعات به صورت اینترنتی را ندارند، مراجعه حضوری به مراکز بهداشت، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع سلامت، تعریف شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: اطلاعاتی که توسط فرد در سامانه بارگذاری می‌شود یا در مراکز بهداشتی در پرونده سلامت فرد درج می‌شود، توسط مراقبین بهداشت پایش می‌شود. وی با اشاره به اینکه فرد از طریق دریافت پیامک از نهایی شدن اطلاعاتش در سامانه مطلع می‌شود، گفت: مراقبین سلامت بعد از ارزیابی اطلاعات در صورت مشاهده نمونه‌های مشکوک، موارد را پیگیری می‌کنند. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: علت اصلی راه‌اندازی این سامانه، تشخیص زودهنگام و تسریع در روند درمان بیماران احتمالی است. وی افزود: با جدی گرفتن طرح غربالگری، می‌توان گام‌های موثری در مهار بیماری کرونا برداشت.
بنابر این گزارش، خراسان جنوبی از روز شنبه ۱۷ اسفند و ۲ روز زودتر از دیگر مناطق کشور، طرح غربالگری کرونا را آغاز کرد و تا صبح پنجشنبه ۲۲ اسفند ۲۵ هزار نفر پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل کرده‌اند.

نشست ویدئو کنفرانس مسئولان استان با وزیر بهداشت
همچنین استاندار به همراه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی، فرمانده و قائم مقام سپاه انصارالرضا (ع) استان از طریق ویدئو کنفرانس با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد مدیریت کرونا شرکت کردند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه از تلاش همه حوزه‌ها در کل کشور برای زمین گیر کردن ویروس کرونا قدردانی کرد و گفت: در ابتدای کار با توجه به غافلگیر شدن مردم، با موج عظیمی از مراجعه افراد مبتلا و سالم به بیمارستان‌ها مواجه شدیم که به جهت اختلاط این افراد، میزان آلودگی افزایش یافت. سعید نمکی با اشاره به تجربه‌های پیشین کشور در موضوع ریشه کنی فلج اطفال و کنترل فشار خون تصریح کرد: در مورد کرونا هم هدف استفاده از تجربه‌های گذشته و به کارگیری ظرفیت همه دستگاه‌ها برای مهار بیماری است.
وی ادامه داد: ما قصد داریم از طریق پرونده‌های الکترونیک سلامت به درون خانه‌های مردم برویم، موارد مشکوک را شناسایی کرده با جداسازی آنها از افراد سالم، در اسرع وقت برای درمان بیماران اقدام کنیم. وزیر بهداشت گفت: در مورد بیماران مبتلا ترجیح بر ادامه روند درمان در فضای منزل است، به این ترتیب که وضعیت این بیماران هر روز از طریق مراقبین بهداشت کنترل می‌شود و در صورت تشدید علائم، نسبت به بستری کردن این افراد در بیمارستان ها اقدام می‌شود.
وی با اشاره به تعطیلات نوروزی و احتمال افزایش ترددهای بین شهری متذکر شد: از روز شنبه ضمن افزایش اکیپ‌های مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرها برای شناسایی افراد مشکوک و انتقال سریع آنها به مراکز درمانی، با افرادی که بیماری خود را ابراز نکرده باشند برخورد خواهد شد. نمکی بر کنترل مراکز عمومی، هتل‌ها و پارک‌ها توسط ستادهای استانی تاکید کرد و گفت: با افزوده شدن گزینه بهداشت محیط به سامانه پایش کرونا، استانداران می‌توانند موارد لازم درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی را به صورت مرتب رؤیت کنند. وی افزود: کرونا، پدیده‌ای است که از سر ما خواهد گذشت و این روزها به عنوان سند افتخاری برای سرزمین ما به یادگار خواهد ماند. قائم مقام وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اهمیت آموزش تک تک افراد جامعه خاطرنشان کرد: با افزایش سطح دانسته‌های مردم، سرعت اقدامات ما بیشتر از ویروس خواهد بود.
حمیدرضا جمشیدی از آمادگی ۶۰ هزارمراقب بهداشت برای اجرای طرح غربالگری از منزل در کشور خبر داد و افزود: این طرح، ضمن تسریع روند شناسایی و درمان بیماران، به مردم هم این اطمینان خاطر را می‌دهد که از سلامت آنها مراقبت می‌شود. معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در تشریح نحوه عملکرد سامانه الکترونیک پایش کرونا گفت: آمارهای به ثبت رسیده طی یک روز گذشته به خوبی حکایت از کاهش آمار مراجعات به بیمارستان‌ها دارد. علیرضا رئیسی تاکید کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه
salamat.gov.ir پرسشنامه غربالگری کووید ۱۹ را تکمیل کنند.
وی گفت: نتیجه ثبت اطلاعات در سامانه، بلافاصله به فرد اعلام می‌شود، مراقب بهداشتی مربوطه در لحظه موارد را رؤیت می‌کند و به همین ترتیب کار ادامه می‌یابد و در صورت تشخیص ابتلا، نسبت به ارجاع فرد به بیمارستان اقدام می‌شود. معاون وزیر بهداشت افزود: از پیامدهای این طرح این است که از بروز پیک‌های جدید بیماری خودداری، دوره بیماری کوتاه‌تر و از همه مهمتر اینکه تا قبل از فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، افراد مشکوک شناسایی می‌شوند و به این ترتیب از تردد بیماران احتمالی ممانعت خواهد شد. این نشست با طرح موضوعات مختلف توسط استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت