یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

طرح آبرسانی به ۴۰ محله عشایری خراسان جنوبی افتتاح شد

وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه در آیین بهرهبرداری همزمان از 625 پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور که به نمایندگی از این پروژهها با افتتاح آبرسانی پایدار به 40 محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهوری برگزار شد، گفت: امروز با افتتاح 625 پروژه آبرسانی در کشور 21 هزار خانوار عشایری به آب شرب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند که تا پایان دولت نیز 20 هزار خانوار دیگر زیر پوشش قرار میگیرند.کاظم خاوازی افزود: برای اجرای این پروژهها، هزار و 710 کیلومتر لولهکشی و حدود 9 میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شده است. وی از حفر 46 حلقه چاه آب برای پروژههای افتتاح شده خبر داد و گفت: همه این اقدامات برای دسترسی عشایر به آب سالم، پایدار و بهداشتی انجام شده است. وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تمام فعالیتهای وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از روستاییان است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید توجه بسیار ویژهای به جامعه عشایر شده است بطوریکه شورای عالی عشایر در این دولت احیا شد و مصوبات بسیار خوبی داشت.وی ادامه داد: پشتیبانی این مصوبات سه هزار و 800 میلیارد تومان برای 130 هزار خانوار عشایر بود که اتفاقات خوبی در بخشهای زیربنایی افتاد. خاوازی بیان کرد: یکی از این اتفاقات تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای خانوادههای عشایر بود که در طول این دولت سطح برخورداری از 43 درصد به 63 درصد ارتقا پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع کشت و صنعت سربیشه بازدید کرد
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه و اجرای 2 طرح آبیاری تحت فشار بازدید کرد. مجموع سرمایهگذاری انجام شده در بخش دام، طیور و آبزیان مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه 410 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال 86 نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است. در این مجتمع، در طول سال به طور میانگین حدود 100 نفر نیروی روزمرد علاوه بر نیروهای دائمی به کار گرفته میشود. کاظم خاوازی از 2 طرح آبیاری تحت فشار شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران (دشت مختاران) و مجتمع بیدمشک نیز بازدید کرد.

کلنگ زنی آموزشگاه شبانه روزی 6 کلاسه در حاجی آباد
با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار، کلنگ احداث آموزشگاه شبانه روزی 6 کلاسه حاجی آباد بخ زمین زده شد. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این واحد آموزشی در سال تحصیلی آینده به بهره برداری می رسد.این واحد آموزشی به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و با مشارکت شرکت ملی صنایع مس ایران احداث می شود.
زمین در نظر گرفته شده برای بخش آموزشی این آموزشگاه 600 مترمربع است و خوابگاه شبانه روزی آن در زمینی به مساحت 900 متر مربع بنا خواهد شد.

بازدید اتاق تعاون استان ازمنطقه ویژه اقتصادی بیرجند

رئیس اتاق تعاون استان به همراه خورشید زاده دبیر اتاق، از برخی واحدهای تولیدی وصنعتی فعال و مستقردر سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بازدید کردند.
زارعی، مدیریت اقتصادی وسرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بازدید از مجتمع تولیدی وصنعتی آذین چرم خاوران؛ (تنها تولیدکننده چرم مصنوعی درشرق وجنوب شرق کشور) و پروژه درحال احداث کارخانه تولید کاشی وسرامیک با ظرفیت سالانه 10 میلیون مترمربع، عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اولین منطقه ویژه درکشور می باشد که 100 درصد سرمایه گذاری ها وزیر ساخت آن به نحو خصوصی انجام گرفته است. رئیس اتاق تعاون هم با ابراز خرسندی بابت پیشرفت های چشم گیر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نسبت به بازدیدهای سال های قبل؛ افزود: باعث خوشحالی وخرسندی است که با وجود تمامی مشکلات حاد سرمایه گذاری دراین منطقه؛ شرایطی توسط منطقه ویژه اقتصادی ایجادشده است که چه در بحث اشتغال وچه در بحث صادرات وواردات برای استان حائز اهمیت است. حسینی افزود: به عبارتی این سود ومنفعت 2 طرفه است هم عمومی برای استان وهم به طور خصوصی برای سرمایه گذار ازارزش والایی برخورداراست، حسینی افزود: اتاق تعاون زیر مجموعه بخش خصوصی محسوب می شود با این شرایط که دارای قدرت حاکمیتی می باشد. وی درادامه گفت: اخیرا میان اتاق تعاون ایران و وزارت های مربوطه؛ توافقی صورت گرفته به صورت تفاهم نامه ای به عنوان مسکن ویژه کارگری وساخت مسکن ارزان قیمت درجوار کارگاه ها وشهرک های صنعتی، که البته دراستان هایی ازجمله فارس وخراسان رضوی به صورت پایلوت سابقا انجام گرفته است. لذا همگرایی تشکل ها دراستان بیش از پیش احساس می شود چرا که تعاونی ها ازطرفی به تولید سوق داده می شوند وازطرفی دیگرسرمایه های سرگردان به سمت توسعه استان سوق داده می شوند.

184میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان خراسان جنوبی پرداخت شد

مدیرکل کمیته امداد استان از پرداخت 184 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در نیمه نخست امسال به مددجویان این نهاد در راستای توانمند سازی خانوارهای تحت حمایت خبر داد. سلم آبادی، گفت: تعهد سالانه اشتغال برای سال جاری در استان 4300 طرح بوده که هزار و 325 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. وی گفت: از این تعهد در 6 ماه نخست امسال 552 طرح اجرا و 184 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است. مدیرکل کمیته امداد تصریح کرد: طرحهای اشتغال اجرا شده در زمینههای حمل و نقل، خدمات، دامداری، طیور، کشاورزی، زنبور و ماهی، صنعتی، فرش و گلیم و صنایع دستی بوده است. وی با بیان اینکه از طرحهای اجرا شده 13 مورد کارفرمایی بوده است گفت: 421 طرح خودکفایی، 107 طرح توانافزایی و 24 طرح کارانگیزی در 6 ماه نخست امسال از تسهیلات اشتغال کمیته امداد بهرهمند شدهاند. سلم آبادی عنوان کرد: 208 زن و 344 مرد امسال موفق به دریافت تسهیلات اشتغال کمیته امداد شدهاند که 229 نفر در مناطق شهری و 323 نفر در مناطق روستایی هستند. وی افزود: در حال حاضر 109 هزار و 655 مددجو کمیته امداد در استان اعم از معیشتبگیر و غیر معیشتبگیر هستند و در هفت سال گذشته 15 هزار و 784 طرح اشتغال ویژه مددجویان کمیته امداد با استفاده از منابع امداد و دولتی اجرا شده است.

صندوق توسعه منابع طبیعی در استان راهاندازی میشود

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه اندازی خواهد شد که از وزیر جهاد کشاورزی میخواهیم یک میلیارد تومان اعتبار برای شکلگیری این صندوق اختصاص دهد.مسعود منصور، اظهار کرد: خراسان جنوبی جزء نخستین استانهایی است که طرحهای بیابان زدایی را آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با اجرای سه پروژه بینالمللی در حوزه مشارکتهای مردمی و بسیج جوامع محلی جزء استانهای پیشرو است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی بیش از 96 درصد اراضی ملی و 4.5 میلیون هکتار از اراضی آن بیابانی است.رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: سالانه 70 میلیارد تومان خسارت فرسایش بادی به زیرساختهای و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی وارد میشود.منصور ادامه داد: بیش از از شش هزار قنات در این استان وجود دارد؛ بنابراین باید حفظ منابع آب و خاک در اولویت باشد و برای توسعه بخش کشاورزی باید منابع آبی استان حفظ شود.

۷ هزار تن زرشک خراسان جنوبی روی زمین مانده است

ایسنا – رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: هفت هزار تن از محصول زرشک سال گذشته در انبارهای کشاورزان استان باقی مانده است؛ این در حالی است که زرشک جدید نیز در حال برداشت از باغات بوده و کشاورزان مستاصل هستند که با این محصول چکار کنند . حسین خسروی اظهار کرد: مسئولان استان باید گزارش دقیق از خسارتهای سیل شهریورماه داشته باشند چراکه برای زمستان علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: در دیدار ابتدای سالجاری با وزیر جهادکشاورزی موضوع تکمیل آزمایشگاه دامپزشکی خراسان جنوبی و نیاز اعتباری پنج میلیاری این پروژه مطرح شد.خسروی با بیان اینکه با گذشت شش ماه هنوز این اعتبار اجرایی نشد و با توجه به تورم اکنون پروژه به اعتبار بیشتری نیاز دارد، تصریح کرد: تاکنون 85 درصد آزمایشگاه دامپزشکی تکمیل شده است که راهاندازی سریعتر آن کمکهای فراوانی به استان خواهد کرد. وی با بیان اینکه لازم است نیازهای تشکلهای کشاورزی از سوی مسئولان جدی گرفته شود، اظهار کرد: رئیس سازمان تعاون روستایی میگوید کشاورزان نگران نباشند، اما صرف گفتن، نگرانی کشاورزان را رفع نمیکند چرا که امروز از گفتار درمانی عبور کردیم. نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغههای کشاورزان تنها با عملگرایی و تحقق وعدههای مسئولان رفع میشود، یادآور شد: برخی روستاییان خراسان جنوبی در مزرعه خود خانه کارگری احداث کردند تا تولید و اشتغال ایجاد کنند، اما جلوی آن گرفته میشود.

فعالیت ۲۱۷ تشکل کشاورزی در استان برای افزایش بهرهوری

ایسنا – رییس جهاد کشاورزی استان گفت: 217 تشکل در نقاط مستعد ایجاد شده که از ظرفیتها و پتانسیلهای خوبی برخوردارند. قوسی، اظهار کرد: تشکلها کمک خوبی برای توسعه کشاورزی بوده و از جمله در تامین، توزیع و تولید بذور اصلاح شده بسیار کمک کننده هستند. وی با بیان اینکه تولید و توزیع این بذور توسط شرکتهای سهامی زراعی صورت میگیرد، افزود: یکی از رسالتهای ما برای افزایش بهره وری تولید بذور اصلاح شده است. رییس جهاد کشاورزی با بیان اینکه تکمیل زنجیرهها و توجه به آنها یکی دیگر از برنامهها است، تصریح کرد: زنجیره ارزش تولید عسل، پنبه و گوشت مرغ در استان وجود دارد. وی با اشاره به فعالیت صندوقهای خرد زنان روستایی در استان، یادآور شد: یکی از فعالیتهای این صندوقها تولید محصول سالم است که سال گذشته 4 محصول را هدف گذاری کرده و و امسال نیز 10 محصول را برای دریافت مجوز هدفگذاری کرده ایم.

بصیرت، زمینه ساز تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران

صداوسیما- بیداری و بصیرت آحاد جامعه و نیروهای مسلح شرط تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در همایش عقیدتی سیاسی فرماندهان یگانهای آجا در استان گفت: شرط تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وحدت، بیداری و هوشیاری همه در برابر توطئههای دشمنان است لذا لحظهای نباید غفلت کرد و میدان را برای جولان ترفندها و مقاصد شوم دشمنان باز گذاشت. خسروی نقش نیروهای مسلح به ویژه نیروی زمینی ارتش را در پیشبرد اهداف انقلاب و در عرصههای مختلف از حضور در جنگ هشت سال دفاع مقدس تا خدمات رسانی به مردم در سیل و زلزله ارزنده برشمرد و افزود: مردم امروز بیش از گذشته به اینگونه خدمات فداکارانه نیازمند هستند.

واگذاری 34 محدوده معدنی از طریق مزایده عمومی در خراسان جنوبی

سرپرست سازمان صمت استان از واگذاری 34 محدوده معدنی دارای گواهینامه کشف و پروانه بهرهبرداری این استان از طریق مزایده خبر داد. جرجانی، گفت: مزایده 19 محدوده معدنی دارای گواهینامه کشف و 15 معدن دارای پروانه بهره برداری استان از دوشنبه 7 مهرآغاز شده و تا ساعت 19 روز دوشنبه 21 مهر ادامه دارد. جرجانی افزود: سرمایهگذاران باید برای ثبتنام در مزایده به آدرس www.setadiran.ir مراجعه کنند. هچنین شرایط و مراحل شرکت در مزایده، در آدرس www.khs.mimt.gov.irبارگذاری شده است،

3 چالش محیط زیستی خراسان جنوبی

ایسنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پدیده گرد و غبار، پسماند، شکار غیرمجاز را از مهمترین چالشهای محیط زیستی استان عنوان کرد و گفت: در راه پیشگیری و حل موضوعات و مسائل زیست محیطی در استان علاوه بر همکاری سایر دستگاههای ذیربط، سرمایههای اجتماعی که همان مردم نیز هستند، موثر خواهد بود. اکبری،در کارگروه زیست محیطی کمیسیون سلاح و مهمات غیرمجاز استان، اظهار کرد: با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت استان و کمبود نیرو برای حفاظت و حراست از مواهب خدادادی قطعا همیاری و همکاری سایر دستگاهها و نهادها در این امر مهم لازم است؛ لذا همکاری مجموعه نیروی انتظامی استان به خصوص پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با حفاظت محیط زیست در استان قابل تقدیر است.

بستری 109 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های خراسان جنوبی

مهر- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان از بستری 109 بیمار مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: حال چهار نفر نامساعد است. غلامرضا شریف زاده با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان بیان کرد: بر اساس آخرین آمار تا پایان وقت اداری یکشنبه 220 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته 9 نفر افزایش داشته است. وی افزود: از شهروندان خواستاریم پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده و هنگام حضور در اجتماعات و مکانهای عمومی حتماً از ماسک استفاده نمایند.

مدیرعامل بانک کشاورزی: محدودیتی در پرداخت تسهیلات گلخانه نداریم ؛ گلخانه های بزرگ تر در دستور کار قرار بگیرد

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: مکلف هستیم از توسعه گلخانهها حمایت کنیم لذا محدودیتی برای پرداخت تسهیلات گلخانه نداریم. خدارحمی تصریح کرد: هر طرح موجه آماده اجرا را تامین مالی میکنیم و کسی دست خالی از بانک برنخواهد گشت. وی گفت: تعیین نرخ تسهیلات در دست ما نیست و سال گذشته با نرخهای هفت و 9 درصد تسهیلات در استانها پرداخت شد اما امسال بدون یارانه با نرخهای 12.5 و 14.5 تسهیلات پرداخت میشود. وی عنوان کرد: انتظار داریم در استانی مانند خراسان جنوبی مقیاس گلخانه به منظور اقتصادی بودن آن بیشتر شود و گلخانههای در دست اجرا با مقیاس بزرگتر در دستور کار قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت