شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

صندوق ثروت در روزهای کرونایی

  • محمودآبادی

محمودآبادی – همه کشورهای صادرکننده نفت، به دلایل مختلف بخشی از درآمدهای نفت خود را ذخیره کرده اند. ایران نیز دو صندوق ثروت تحت عناوین حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی به ترتیب در سال‌های هفتاد و نه و هشتاد و چهار شمسی برای تثبیت درآمدهای نفت و گاز و تبدیل آنها به ثروت‌های ماندگار، مولد و زاینده تاسیس کرده است. اگر این نهادها خوب عمل می‌کردند و مدیرانشان استقلال حتی نسبی داشتند، در این روزهای سخت کرونایی باید به کمک کشور می‌آمدند. نمونه موفق صندوق‌های ثروت، صندوق نفت نروژ است که امسال به کمک دولت نروژ آمده و در بودجه تعدیل شده نروژ برای کرونا، دولت اجازه یافته برابر چهل و هشت میلیارد دلار از آن برداشت کند. رقم برداشت سال قبل بیست و سه میلیارد دلار بوده. صندوق ثروت نروژ در سال نود و شش میلادی تاسیس شد. کل نفت نروژ را بخش خصوصی می‌فروشد و به دولت پنجاه و هشت درصد مالیات می‌دهد که این وجوه مستقیم به صندوق نفت نروژ واریز می‌شود. دولت می‌تواند حداکثر سه در صد ارزش روز را برداشت کند که غالبا کمتر برداشته. برغم این، همین برداشت کم برابر بیست درصد کل درآمد بودجه کشور است؛ وجوهی که عملا از محل سود صندوق مصرف می‌شود. در بودجه کرونایی امسال استثنا دولت اجازه یافته پنج درصد از ارزش صندوق را برداشت کند. مسئولیت صندوق نفت نروژ با بانک مرکزی است که مدیریت را به سازمان بازنشستگی نروژ سپرده است. به عنوان بزرگترین صندوق از نوع خود در دنیا، صندوق نفت نروژ بیش از هزار میلیارد دلار ارزش روز دارد. در نه هزار سهام هفتاد و چهار کشور سرمایه‌گذاری کرده؛ صدها ساختمان بزرگ در دنیا دارد، و به بعضی کشورها و شرکت‌های بزرگ هم وام داده. از کل سهام پذیرفته شده در بورس‌های جهان یک و نیم درصد در مالکیت این صندوق است.سه اصل در اداره صندوق رعایت می‌شود: دارایی‌های صندوق باید غیرنروژی باشد؛ سهام اخلاقی باشد و مربوط به شرکت‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌زنند یا تنباکو و اسلحه… نباشد؛ به علاوه دارایی‌های صندوق ابزار سیاست خارجی قرار نگیرد. طبعا چنین صندوق‌هایی است که در بحران کرونا می‌تواند به کشورها کمک کند.
حال در ایران مدتی است که از ثبت نام ضرردیدگان از کرونا خبر می دهند ثبت نامی که قرار است، به دنبال آن وام هایی با بهره های کم به متضرران پرداخت شود. اما سوال اصلی این است که بعد از گذشت حدود سه ماه از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کار ها تا به حال چند واحد تولیدی یا چند نفر کاسب زیان دیده توانسته است این وام را دریافت کند؟
ماجرای مرغداران استان را که مرور می کردیم نیز وعده ی وام داده شده بود اما هنوز یا چیزی دست مرغداران را نگرفته یا شرایط دریافت آن برای وام گیرندگان پر چالش است. از طرفی شنیده می شود حتی آنهایی که برای دریافت وام احداث گلخانه ثبت نام کرده اند همچنان اندر خم یک جاده اند.و هنوز نتوانسته اند وام مورد تقاضا را دریافت کنند. از سوی دیگر سیاست دولت در معرفی بورس به مردم چنان واکنشی را در میان مردم ایجاد کرد که عده ی زیادی پول های خود را از بانک ها خارج کرده و وارد بازار بورس شدند. بازاری که ورود به آن بدون دانش یک اشتباه بزرگ به حساب می آید. از یک سوی صدای خالی بودن صندوق ثروت همه جا به گوش می رسد و از سوی دیگر تلاش می شود بازارها و کسب و کار ها را با وعده ی وام و وعده ی بخشودگی دیرکردها کمی آرامش دهند. در حالی که تز شواهد معلوم است این بخشودگی ها آن طور که در بوق و کرنا شد هم نبوده است. شاید این کرونا اندکی اندیشه ی اقتصادی مسئولان را تغییر دهد و به دنبال ثروت های پایدار تری باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت