شوک بیرجند و عذرخواهی شرکت آب

قاسمی- شنبه ۲۴ خردادماه نیمی از مردم بیرجند با قطعی آب روبه رو شدند که با توجه به فصل گرما و شیوع کرونا با عث نارضایتی مردم شد. ساکنان بسیاری از مناطق شهر بیرحند از اطلاع رسانی نکردن در باره قطعی آب گلایه هایی داشتند. در حالی که مسئولان اعلام کردند : علت قطعی این بوده که برای اولین بار در استان شیر قطع سریع آب در زمان های بحرانی نصب شده و اطلاع رسانی ها در حد امکان انجام شده است.

سختی یک روز گرم برای مردم
به گفتۀ یکی از شهروندان بیرجندی در صورت قطعی آب با این وسعت باید مسئولان به مردم برای ذخیره آب و امور بهداشتی اطلاع می دادند چرا که نیمی از روز را که زمان گرمای شدید هوا بود، آب نداشتیم و برای خیلی از مسائل بهداشتی، گرمایشی و از همه مهمتر ترس از کرونا با مشکلاتی روبه رو بودیم که از نظر روانی و روحی فشار زیادی به ما آورد. او این سوال را مطرح کرد که چرا وقتی قراراست زمان طولانی آب قطع باشد ، آب و فاضلاب طی شب برای اقدامات مربوطش عمل نمی کند ؟ رضایی از دیگر شهروندان بیرجندی هم از کم فشار بودن آب در این فصل گلایه داشت و گفت: هر سال مسئولان قول هایی برای این مشکل می دهند ولی ما هیچ تغییری نمی بینیم و نه تنها برای خانه های ویلایی کم بودن فشار مشکل ساز شده است بلکه برای افرادی که در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند قطعی آب را به همراه دارد و برخی نیز از پمپ آب استفاده می کنند و به همین دلیل فشار آب کمتر هم می باید در این زمینه متولیان فکری بیندیشند چرا که نه تنها به دلیل گرما مردم با مشکل مواجه می شوند که با شیوع کرونا و افزایش توجه به مسائل بهداشتی این مسئله برای خانواده ها اهمیت زیادی دارد و باید راهکار درستی برای آینده دیده شود.

امکان شب کاری وجود نداشت
مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند در این باره اعلام کرد: قطعی آب به دلیل نصب شیر قطع سریع در خروجی مخزن ۱۷ شهریور بیرجند برای اولین بار در تأسیسات آب و فاضلاب استان بود. ندائی جوان با عذرخواهی از مردم عنوان کرد: نصب شیر قطع سریع و مدرن در خروجی مخزن ۱۷ شهریور به عنوان یک اقدام بزرگ، انجام شد که برای انجام این عملیات فنی گسترده مجبور به قطع آب برخی نقاط شهر بیرجند شدیم، همچنین در برخی از نقاط نیز کمبود فشار آب را داشتیم. وی به دلایل اهمیت انجام این عملیات اشاره کرد و گفت: این یک اقدام بزرگ در مدیریت بحران است که در صورت بروز زلزله و شکستگی خطوط اصلی لوله های شبکه توزیع، این شیر قطع سریع به صورت اتوماتیک آب را از خروجی مخزن قطع کرده و با نصب این شیر، مخازن آب تخلیه
نمی شود و آب ذخیره شده در مخزن برای موارد اضطراری در زمان بحران قابل استفاده می باشد. به گفتۀ وی تمام پروژه های فنی که در این مدت در استان انجام شده است در طول شب بوده اما برای این پروژه به دلیل مسائل فنی و نظارت های صحیح امکان شب کاری وجود نداشت.
مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند بیان کرد: برای اطلاع رسانی نیز در فضای مجازی اعلام شده بود ولی اینکه درخواست هایی شده بود مبنی بر پیامک برای مردم منطقه که باید گفت چنین امکانی برای پیامک های منطقه ای و محله ای وجود ندارد چراکه عمومیت نداشته است یا اینکه درخواست نصب بنر برای قطعی آب داشتند که
نمی توان در هر خیابانی این کار را انجام داد و باز هم بخشی از مردم بی اطلاع می ماندند، ولی در حد توان این اطلاع رسانی ها انجام شده است. وی خاطر نشان کرد: با این وجود روز گذشته بعد از قطعی آب چندین بار در رادیو اعلام شد که تانکرهای آب رسانی در مناطق وجود دارند و حتی در تماس های مردمی نیز این نکته گفته شد ولی کاملا حق با مردم است و باید اطلاع رسانی بیشتری می شد.

قطع پمپ های غیرقانونی
مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند در زمینه کم فشار بودن آب برخی از مناطق نیز گفت: یکی از این دلایل نصب پمپ های مردمی می باشد که با نظارت های انجام شده با متخلفان برخورد می شود. ندائی جوان افزود: پمپ ها فقط برای طبقه سوم به بعد اجازه اجرا دارد و آن هم باید به مخزن نصب شود و حق نصب به شبکه را ندارد. وی خاطر نشان کرد: قاریان کنتورها و ناظران ما به صورت رندوم این کار را انجام می دهند ولی مردم هم در صورت دیدن چنین تخلفاتی و نصب پمپ در دیگر منازل بدون رعایت شرایط قانونی می توانند با شماره ۱۲۲ امور آب تماس بگیرند و کارشناسان اداره برای قطع و بررسی به محل سریعا اعزام می شوند.

طرح توسعه اقتصادی در ۱۳۵ روستای استان

ایرنا – رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها، در فاز دوم با مسوولیت جهاد دانشگاهی برای ۱۳۵ روستای استان در دست اجرا است. جلال‌الدین صادقی افزود: فاز اول طرح پژوهشی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاها سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ۱۰۹ روستای استان اجرا و منجر به احصای پتانسیل‌ها و استعدادهای اقتصادی روستاهای مورد مطالعه شد.
وی افزود: در فاز دوم این طرح ۱۳۵ روستای منتخب در قالب ۱۸ دهستان از شهرستان های قاینات، فردوس، بشرویه، طبس و سرایان برای بررسی پتانسیل‌های توسعه اقتصادی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.
رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این پروژه که با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حال اجراست در ۶ ماه آینده خاتمه یابد.وی، توصیف، تحلیل و تبیین وضع موجود روستاهای منتخب در این پروژه، اولویت‌بندی مزیت‌های نسبی، رقابتی و استراتژیک، قابلیت‌ها و تنگناهای منابع تولید برای توسعه اقتصادی را از محورهای اصلی این پژوهش عنوان کرد. صادقی بیان کرد: گروه پژوهشی مطالعات شهری و روستایی جهاد دانشگاهی با ساماندهی مراجعه متخصصان و کارشناسان به روستاها، تشکیل جلسات کانونی برای گردآوری اطلاعات در سطح روستاها، انجام مصاحبه با اهالی روستا و همچنین جذب مشاوران متخصص در حوزه توسعه روستایی اجرای این طرح را ساماندهی کرده‌ است.وی تصریح کرد: در این پروژه فرصت‌های اشتغال مولد در روستاها شناخته خواهد شد و الگوهای بهره‌برداری از فرصت‌های شناسایی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکید این فاز مطالعاتی بر شناسایی، بازتعریف و تکمیل زنجیره‌های ارزش است افزود: ترسیم زنجیره‌های مطلوب و پیشنهاد زنجیره‌ای جدید از مهم‌ترین خروجی‌های علمی این طرح تحقیقاتی است. وی گفت: فاز دوم این طرح برای هر روستا و همچنین برای هر دهستان به صورت جداگانه یک سند توسعه کاربردی تنظیم خواهد شد تا برای افراد سرمایه‌گذار، مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و بخشداران و دهیاران مورد استفاده قرار گیرد. صادقی یادآور شد: با توجه به اهمیت حوزه کشاورزی به عنوان پیشران‌های اقتصادی توسعه روستاها و جایگاه محصولات استراتژیک استان در روند رونق اقتصادی منطقه در این پیمایش حوزه کشاورزی با محوریت گیاهان دارویی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه امسال ۶ طرح پژوهشی در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی دنبال می‌شود تصریح کرد: گسترده ساختن فعالیت سایت الکترونیکی مربوط به مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی، اشتغال‌زایی با اجرای برنامه‌ها، ارایه مشکلات و نیازهای بخش صنعت و خدمات در قالب طرح‌های نظرسنجی و کسب ثروث از مزیت‌های منطقه‌ای اولویت‌ برنامه‌های کاری جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی در سال جاری است.

تشدید نظارت ها برمهار کرونا

نظارت بر مشاغل برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تشدید می‌شود.، استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کوید ۱۹ در استان به دلیل کاهش رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی گفت: کمیته نظارت و بازرسی نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها را افزایش می‌دهیم.
معتمدیان گشایش برخی مشاغل را هم دیگرمصوبه این جلسه اعلام کرد و افزود: سلامت مردم خط قرمز ماست و اگر سلامت مردم به خطر بیفتد ناچار خواهیم بود محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنیم. همچنین در این جلسه مقرر شد که امتحانات دانشگاه آزاد در استان به صورت غیر حضوری برگزار شود که این پس از اخذ نظر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، ابلاغ و اجرایی خواهد شد. تولید محتوا و برنامه‌های آموزشی برای آگاهی بخشی مردم توسط کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی دیگر مصوبه این جسه بود. به علاوه مقرر شد تالار‌های پذیرایی برای نقاطی که شرایط قرمز ندارند در چارچوب دستورالعمل‌ها بازگشایی شود به نحوی که بیشتر از ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش نشود. همچنین کتابخانه‌های عمومی و قهوه خانه‌ها در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که اعلام خواهد شد مجاز به فعالیتند.

هدیه بنیاد مستضعفان به دانش آموزان استان

صدا و سیما- بنیاد مستضعفان ۲۲۲ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان مدارس علوی خراسان جنوبی اهداء کرد. این بسته شامل کیف مدرسه و انواع نوشت افزار است که به ارزش بیش از ۶۵میلیون تومان تهیه و بین دانش آموزان چهار مدرسه شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و فردوس توزیع شد.این هدایا از نتایج سفر پارسال فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور به خراسان جنوبی است.

ممنوعیت ورود مصالح ساختمانی به استان

مهر- معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی مجاز نیستند که برای پروژه‌های عمرانی از خارج استان مصالح ساختمانی وارد کنند و این موضوع به شدت پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود. میرجعفریان افزود: حمایت از تولید داخل و به ویژه تولیدات داخل استان در راستای اقتصاد مقاومتی از جمله تأکیدات ما در خریدهای مرتبط با پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی است.

رسیدگی آن لاین ۱۳۰۰ پرونده قضایی

ایرنا – معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی گفت: نخستین بار در کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا، رسیدگی به هزار و ۳۰۰ پرونده قضایی در استان به صورت آنلاین برگزار شد. عباس اسماعیلی افزود: دادگاه‌های آنلاین از طریق پایگاه ابری قوه‌ قضاییه برگزار می‌شود که از این طریق هم امنیت اطلاعات اشخاص مورد نظر قرار گرفته و از طرفی افراد از منزل و محل کار هم می‌توانند در این دادگاه حضور یابند.

تابوشکنی تعاون روستایی استان

مدیر تعاون روستایی استان در اقدامی متفاوت هزینه تبلیغات به مناسبت هفته جهاد کشاورزی را برای کمک به یکی از مراکز بهزیستی اختصاص داد. مضیائیان احمدی در بازید از مرکز حضرت ابوالفضل عباس (ع) هدفش را را تقویت فرهنگ خیر جمعی و رسیدگی به افراد نیازمند عنوان کرد و افزود؛ با عنایت به قرار داشتن در هفته ی جهاد کشاورزی و بدلیل محدودیت های کرونایی که برگزاری جلسات و گردهمایی ها را تحت تأثیر قرارداده بر این شدیم تا قسمتی از هزینه های تبلیغات میدانی این مناسبت را به این کار خیر اختصاص داده تا فرهنگ خدمت به همنوعان و مخصوصا افرادی که هیچ گونه سرپرست، شغل و درآمدی نداشته و در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند را تقویت کنیم عرب نژاد مدیرکل بهزیستی استان هم کاهش شدید مشارکتهای مردمی در این گونه مراکز تحت تاثیر بیماری کرونا اشاره و از این اقدام پسندیده وتوجه انسانی به مراکز نیازمند کمک و اهدای اقلام غذایی همچون برنج، روغن، رب و… تشکرکرد.

ضدعفونی اوراق امتحانی دانش آموزان

با خریداری ۴ دستگاه استریلراسیون حرارتی، اوراق امتحانی دانش آموزان ضدعفونی می‌شود.مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت:این دستگاه‌ها که ساخت داخل است، در اختیار حوزه‌های تصحیح شهرستان‌های بیرجند، فردوس، طبس و قاین قرار گرفته است. واقعی با بیان اینکه این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم دما از ۳۰تا ۹۰درجه سانتی گراد را دارد افزود: برای خرید این ۴ دستگاه ۳۰ میلیون ریال از محل اعتبارت آموزش و پرورش استان تأمین و هزینه شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت