شهرستان های استان آماده سفر شده اند؟

برزجی-در حالی که دور اول سفرهای رئیس جمهور به پایان رسیده است و هر پایان هفته احتمال ورود آیت ا… رئیسی به استان می رود شهرستان های بیرجند سربیشه ودرمیان مهمترین مطالبات خود را برای دور دوم سفر استانی رییس جمهور در بخش های آب و راه جمع بندی کرده اند تا بتوانند مصوباتی از این سفر استانی برای سرعت بخشیدن به اتمام پروژه ها را از آن خود کنند و این در حالی است که سایر شهرستان ها هیچ جمع بندی قابل ارائه ای را برای تنویر افکار عمومی در اختیار نداشته و یا به رسانه ها ارائه نمی کنند .
به گزارش خبرنگار آوا، اولین سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته گرچه به صورت سرزده و اتفاقی رقم خورد اما ۱۰۰ مصوبه در حوزه های مختلف به همراه داشت . سهم اعتبارات سفر رئیس جمهور برای استان در سال گذشته ۷۱۹ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل این سفر تخصیص یافته است. از آنجایی که قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به‌زودی در اختیار استان قرار گیرد به نظر می رسد ۱۳۲ درصد اعتبارات از محل مصوبات سفر رییس جمهور تاکنون محقق شده است.
یکی از طرح‌های مهم و کلیدی خراسان جنوبی که در سفر رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت، احداث خط ریلی بیرجند – قاین – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر است.
بر اساس آخرین گزارش مسئولان کنسرسیوم بانکی این طرح به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام شده که در صورت تزریق این حجم از تسهیلات توسط بانک‌های متولی، تا پایان سال جاری شاهد شروع عملیات اجرایی این طرح مهم خواهیم بود. آبرسانی، راه ها ، باند دوم و تکمیل زیرساخت های گردشگری از دیگر حوزه هایی بود که دور اول سفر رییس جمهور توجه ویژه ای به آن شده و همچنان پیگیری ها برای تحقق مصوبات ادامه دارد.
اما از آنجایی که زمزمه سفر دوم رییس جمهور در آینده نزدیک به گوش می رسد بر آن شدیم که از مطالبات شهرستان ها و پیشنهادات ارایه شده برای مصوبات دور دوم سفر بنویسیم. آنطور که آیت الله رییسی در سفر اخیر خود به استان کرمان گفته سفرهای استانی برای به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام است.وی از متفاوت بودن نحوه سفرهای استان دولت در دورهای بعدی خبر داد و اظهار کرد: اولویت‌ها و کارهای فوری را در سفرهای اول دنبال کردیم و ضمن پیگیری مصوبات باید دنبال باشیم گام‌های برتری برداریم که بتوانیم محور پیشرفت و عدالت را برای کشور در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌ها داشته باشیم.

راه های روستایی و فاضلاب اولویت های بیرجند برای تخصیص اعتبار

فرماندار بیرجند توجه به حوزه راه ها و اصلاح شبکه آب شرب را از مهمترین مطالبات شهرستان در دور دوم سفر رییس جمهور دانست . علی فاضلی فرد در گفت و گو با خبرنگار آوا، اصلاح روکش آسفالت راه های روستایی و فرعی و تکمیل پروژه های فاضلاب را از دیگر مطالبات شهرستان بیرجند برای طرح دور دوم سفر رییس جمهور برشمرد. وی با بیان اینکه اجرای پروژه های ورزشی و ارتقای زیرساخت ها در این حوزه نیز مورد مطالبه است گفت:توجه به پروژه های این حوزه به ارتقای سرانه فضای ورزشی شهرستان کمک می کند.
فرماندار بیرجند ادامه داد: اجرای خط انتقال برق و آبرسانی به منطقه ویژه اقتصادی نیز از پروژه های اولویت دار شهرستان بیرجند است . وی با بیان اینکه احیا و مرمت ۵۴ قنات در شهرستان بیرجند برای طرح در دور دوم سفر رییس جمهور و جذب اعتبار پیشنهاد شده است گفت:بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در کانون های بحران شهرستان، اجرای طرح های آبخیزداری، ساخت ۲۰ فضای آموزشی در سایت مسکن مهر و روستاهای حاشیه شهر و کمک به پروژه های شهرداری نیز از پیشنهادات فرمانداری برای سفر دوم رییس جمهور است. فاضلی فرد با تاکید بر لزوم اختصاص اعتبار به کتابخلنه عمومی مرکزی استان افزود: پروژه جامع دانشگاه فرهنگیان استان و تکمیل ساختمان مرکز انتقال خون بیرجند از دیگر پروژه های نیمه تمام شهرستان بوده که انتظار می رود در این سفر به آن توجه شود.

آب ، راه ، برق و کشاورزی

فرماندار سربیشه نیز مهمترین نیاز های این شهرستان را در حوزه های آب و فاضلاب، راه، برق و کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سربیشه ۲۵۰ روستای دارای سکنه دارد و ۱۲۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند، در ۳۵ روستا آبرسانی سیار انجام می شود لذا احداث مجتمع های آبرسانی جدید و تکمیل مجتمع های نیمه تمام از اولویت های شهرستان برای جذب اعتبار است.لکزایی در گفت و گو با خبرنگار آوا افزود: برای همین منظور پنج پروژه پیشنهاد شده که امید است از محل سفر دوم مصوبه تامین اعتبار به آن تعلق گیرد.
وی ادامه داد: احداث مجتمع آبرسانی چاهخو، پروژه آبرسانی چاه رزمندگان، تکمیل پروژه آبرسانی مجتمع خوشاب، تکمیل پروژه آبرسانی مجتمع درویش آباد و بهسازی و نوسازی مجتمع های آبرسانی فرسوده موجود در همین رابطه برای جذب اعتبار پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به پروژه های حوزه راه و شهرسازی شهرستان سربیشه نیز گفت: احداث میدان امام رضا(ع) شهر سربیشه ، احداث میدان و روگذر سه راهی درح، بهسازی جاده سربیشه – مختاران و اتصال آن به جاده راور کرمان و تامین زیرساخت های مسکن شهرهای سربیشه، مود و درح نیز برای طرح در مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور پیشنهاد شده است.
فرماندار سربیشه با بیان اینکه احداث ۹۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۲۰ خانوار از دیگر اولویت های شهرستان سربیشه است افزود: ایمن سازی محور سربیشه- پلیس راه، تکمیل ۱۵۵ کیلومتر راه روستایی و روکش آسفالت ۹۴۴ کیلومتر از راه های اصلی و فرعی در حوزه راهدارری پیشنهاد شده که امید است منجر به اخذ مصوبه از سفر دوم رییس جمهور شود.
وی یادآور شد: یکی از نیازهای فعلی شهرستان تکمیل دو پست برق فوق توزیع در منطقه مختاران و مود بوده و همچنین نوار مرزی و چاه های کشاورزی دشت خوشاب نیز نیازمند تکمیل برق رسانی است.
لکزایی بیان کرد: تکمیل مجتمع های گلخانه ای، احداث جاده دسترسی به مزارع شرکت دشت خوشاب و احداث خطوط انتقال آب و کانال آبیاری مزارع شهرستان از دیگر اولویت های جذب اعتبار است.

باند دوم اسدیه – بیرجند مهمترین پروژه اولویت دار درمیان

فرماندار درمیان نیز با اشاره به لزوم تسریع در آسفالت و ارتقای محورهای ارتباطی شهرستان گفت: آنچه در این حوزه برای دور دوم سفر رئیس جمهور پیشنهاد شده تعریض محورهای ارتباطی، روکش آسفالت گرم، آسفالت ۴۲ کیلومتر راه نیمه تمام و بهسازی ۹۰ کیلومتر راه روستایی خاکی است. مهدی فرجامی فرد افزود: یکی از پروژه های مهم شهرستان نهبندان اجرای باند دوم محور اسدیه- بیرجند به طول ۷۰ کیلومتر است که نیاز به تعریف ردیف اعتباری دارد. وی در ادامه خواستار تخصیص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه مسک اسفزار و تخته جان گمنج شد. فرماندار درمیان با بیان اینکه تکمیل مجتمع های آبرسانی و اصلاح شبکه های آب شرب نیز از اولویت های فعلی شهرستان درمیان است گفت: تامین برخی تجهیزات بیمارستان و زیرساخت های بهداشت و درمان نیز برای طرح در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور پیشنهاد شده است.
وی عنوان کرد: احداث ۱۲ کلاس درس جدید، مرمت بناهای تاریخی و توسعه زیرساخت های گردشگری، احداث مجموعه ورزشی نیز دیگر اولویت های شهرستان است.
فرجامی فرد با اشاره به نیازهای حوزه اقتصادی شهرستان درمیان گفت: توسعه مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذار و حمایت از فعالان حوزه های کشاورزی، دامداری و قالی بافی نیز مورد انتظار است.
وی یادآور شد: ادامه نهضت احیا و مرمت قنوات، احداث بندهای خاکی و توجه به نیازهای عشایر و روستائیان هم به عنوان پیشنهاداتی در سفر دوم رئیس جمهور اولویت بندی شده است.

نگرانی مردم درمیان
از وضعیت راه ها و جاده ها

رییس شورای اسلامی شهرستان درمیان نیز در خصوص مهمترین خواسته و مطالبات مردم شهرستان از رییس جمهور گفت :انتظار می رود در این سفر به وضعیت نامطلوب و نگران کننده جاده های مواصلاتی شهرستان اعم از شهری و روستایی توجه شود.
فیروزغلامی با اشاره به نگرانی شهروندان درمیانی از وضعیت فعلی جاده ها اظهار کرد: کیفیت پایین جاده ها خطراتی و حوادث ناگواری را رقم می زند که نیاز است پروژه های دوبانده سازی سرعت گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام شهرستان درمیان افزود:همچنین معیشت مردم در این شهرستان مرزی با مشکلاتی مواجه بوده که توجه به بحث اشتغال و معضل بیکاری، فعال کردن ظرفیت های مرز و اقتصادی آن مورد انتظار از دولت مردمی است.
رییس شورای اسلامی شهرستان درمیان با اشاره به معضل مهاجرت جوانان از شهرها و روستاهای درمیان گفت: قطعا مصوباتی در خصوص ایجاد کارگاه های زودبازده در حل مشکل بیکاری جوانان موثر خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم خرید تضمینی محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی عنوان کرد: این موضوع به کوتاه شدن دست واسطه ها کمک می کند و منجر به بالا رفتن سطح درآمد مردم شهرستان خواهد شد.
غلامی در ادامه خواستار توجه به مشکلات عشایر شهرستان شد و افزود: به خاطر عدم برنامه ریزی در خصوص آبخیزداری متاسفانه شاهد برون رفت سیلابها به خارج ازمرز هستیم لذا ایجاد سد ویا بندهای خاکی توسط دولت مورد انتظار است.
وی با تاکید بر اینکه راه انداری مرز میل ۷۳ بر اقتصاد و توسعه شهرستان سهم بسزایی خواهد داشت گفت: تامین قیر رایگان برای روستا و شهرها و بومی گزینی در شهرستان از دیگر درخواست های مردمی است.
در حالی که استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری استان که اوایل هفته برگزار شد این نوید را داد که خراسان جنوبی جزو اولین مقاصد سفر دور دوم رییس جمهور باشد اما در خصوص مطالبات سایر شهرستان ها متاسفانه برخی از فرمانداران همکاری لازم را با خبرنگار روزنامه آوای خراسان جنوبی نداشتند . به طوری که فرمانداران سرایان،بشرویه، فردوس و طبس هیچ پاسخی خصوص مطالبات این شهرستان ها در دور دوم سفر رییس جمهور ارایه نکردند. فرماندار زیرکوه پیشنهاد داد موضوع از طریق استانداری پیگیری شود، فرماندار قاینات عنوان کرد که هنوز موارد در حال جمع آوری از دستگاه های اجرایی است و فرمانداران خوسف و نهبندان نیز خواستند که به واسطه کارشناسان خود مطالبات و پیشنهادات را ارسال کنند که تا لحظه تنظیم این گزارش موردی توسط خبرنگار روزنامه دریافت نشده است.

کشاورزی و خام فروشی محصولات از مصوبات عقب نماند

البته رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی در خصوص مطالبات سایر شهرستان ها به خبرنگار آوا گفت: راه آهن و انتقال آب به استان که اجرای پروژه های آن طولانی شده نیاز است که در جریان سفر دوم رییس جمهور تعیین تکلیف شود.
محمد رضا حاجی آبادی با اشاره به وضعیت جاده ها و راه های روستایی استان این مهم را نیز برای طرح در گرفتن مصوبه از سفر دوم رییس جمهور لازم دانست و افزود: کشاورزی مدرن ودانش بنیان باتوجه به کم آبی دراستان ،لزوم استفاده از اعتبارات ملی برای اجرای پروژه های فاضلاب در بسیاری از شهرستان های استان، توجه به مسئله خام فروشی و تامین زیرساخت های لازم برای حل این مسله از دیگر اولویت هایی است که انتظار می رود مسئولان برای طرح در دور دوم سفر رییس جمهور به آن توجه کنند. وی با تاکید بر اینکه مدیریت مهاجرت روستاییان از جمله دغدغه هایی است که باید دولت پاسخگو آن باشد ادامه داد: وضعیت پرواز های استان و گذرهای رسمی شرق کشور که در استان تعطیل هستند نیز جزو مطالبات مردمی است که باید دولتمردان در این سفر به آن بپردازند.
این عضو شورای اسلامی استان جدی گرفتن خرید تضمینی دام مازاد دامداران ،لزوم پرداختن به مشکل افزایش قیمت نهاده ها ،توجه به زیرساخت های آموزشی و فرهنگی در استان و مسئله آنتن دهی تلفن همراه به خصوص در نقاط روستایی را از دیگر مطالبات مردمی برشمرد .
به عقیده وی توجه به روستاهای هدف گردشگری نیازمند افزایش بودجه است که سفر دوم رییس جمهور فرصتی مناسب برای آن خواهد بود. حاجی آبادی در ادامه بر لزوم توجه بیشتر به طرح توسعه شهرستان سربیشه تاکید کرد و گفت: از ۹ سال گذشته این طرح هیچ اعتباری نگرفته و به نظر می رسد سفر دوم رییس جمهور فرصت خوبی برای جذب اعتبار برای این منظور باشد.
وی توجه به پتانسیل های معدنی استان، پرداخت عواید حاصل از فروش نفت مرزنشینان و افزایش شعاع از ۲۵ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر در شهرستان های مرزی را خواستار شد و گفت: آزاد کردن خودروهای سنگین وارداتی بدون هزینه گمرکی برای به کارگیری در معادن شهرستان نیز از درخواست های مردمی است.
بدون شک سفرهای استانی رئیس جمهور از منظر توجه به مطالبات مردمی یک سفر تاثیرگذار بر وضعیت شهرستان هاست . در سفر اول رئیس جمهور به دلیل عدم آمادگی قبلی برنامه های خوبی برای جذب اعتبارات پیش بینی نشده بود و به همین دلیل بارها و بارها متمم به مصوبات سفر اضافه گردید و علیرغم این موضوع هنوز میزان بهره مندی خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها رقم قابل توجه ای را نشان نمی دهد و حال در آستانه دور دوم سفرها ، متاسفانه اکثر فرمانداران استان در حالی که هر لحظه امکان اعلام سفر وجود دارد از آمادگی لازم برای طرح مطالبات برخوردار نبوده و یا حاضر به تبیین آن برای مردم و رسانه ها نیستند . استان برای توسعه در دولت مردمی آیت ا… رئیسی به شدت به مصوبات سفر آتی رئیس جمهور نیاز دارد و این سطح از آمادگی مسوولین بیم آن را می برد که مثل سفر گذشته ، بهره مندی مردم خراسان جنوبی در حداقل ممکن بسته شود .
به نظر می رسد مدیریت عالی شهرستان های استان نیز تعامل مناسب با حوزه رسانه را نیز در اولویت قرار نداده که و بر خلاف سیاست های استاندار و تیم مدیریت عالی استان خود را به پاسخگویی سریع ملزم نمی داند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت