شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شناسایی 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس

صدا وسیما – 30 محوطه پارینه سنگی در شهرستان فردوس شناسایی شد.برآبادی ، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملیات این بررسی سطحی، کاملا پیمایشی و در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس انجام شد که از 13 خرداد تا 11 تیر به طول انجامید. سرپرست بررسی‌های باستان شناسی پارینه سنگی شهرستان فردوس نیز گفت: آثار دوران پارینه سنگی قدیم تا ابتدای دوران نوسنگی را می‌توان در این محوطه‌ها مشاهده کرد.صدرایی با بیان اینکه پیشینه مطالعات پارینه سنگی در این منطقه به بیش از 7 دهه قبل باز می‌گردد، افزود: بررسی‌های اخیر در شهرستان فردوس، نخستین گام برای انجام مطالعات هدفمند در این بخش از فلات ایران است که امیدواریم با پیگیری آن به دوران پارینه سنگی در شرق ایران بیشتر پرداخته شود.وی گفت: دوران پارینه سنگی از سه میلیون و 400 هزار سال پیش برای اولین بار در قاره آفریقا شناسایی و آغاز شد که مشخصه این دوران این است که انسان‌ها از سنگ به عنوان ابزاری برای تامین نیاز‌های اولیه به ویژه شکار و سلاخی استفاده می‌کردند. سرپرست بررسی‌های باستان شناسی پارینه سنگی شهرستان فردوس با اشاره به اینکه دوران پارینه سنگی در ایران طبق شواهد به دست آمده جدیدتر است، افزود: مطالعات در این حوزه در غرب کشور بیشتر و در شرق ایران به ویژه خراسان کمتر انجام شده است که بر اساس مطالعات اخیر مشخص شد کمبود اطلاعات در شرق کشور در این زمینه به دلیل نبود شواهد از دوران پارینه سنگی نیست بلکه میزان مطالعات و بررسی‌ها کم است.

خسارت کرونا به به رزهای استان 

مهر– مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تولید روزانه سه هزار شاخه گل در خراسان‌جنوبی گفت: شیوع کرونا و تعطیلی مراسم به تولیدکنندگان گل رز استان خسارت زیادی وارد کرد. عبدالرضا رضایی افزود: خراسان‌جنوبی ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش گل رز داشته و گل تولیدی در این منطقه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار شاخه گل رز در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: متأسفانه شیوع کرونا در ماه‌های ابتدایی سال 99 و تعطیلی برخی مراسم‌ها تقاضا برای خرید گل را به شدت کاهش داد. رضایی ادامه‌داد: این کاهش تقاضا برای خرید، گلخانه‌داران استان را وادار به کاهش تولید کرد و این مسئله در کنار کاهش قیمت خسارت زیادی را به تولیدکنندگان گل رز استان وارد کرد. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تولید گل رز تا حد زیادی در خراسان‌جنوبی به روال عادی برگشته است، گفت: روزانه در خراسان‌جنوبی بین سه هزار تا سه هزار و 500 عدد گل رز تولید می‌شود.مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی  ادرامه دارد:  گل تولیدی در خراسان‌جنوبی به استان‌های مشهد، اصفهان و تهران ارسال شده و بخشی از آن نیز در داخل مصرف می‌شود.

رضایی با بیان اینکه دو واحد پرورش گل رز در خراسان‌جنوبی وجود دارد، بیان‌کرد: این دو واحد به طور متوسط اشتغال‌زایی برای 20 نفر از شهروندان ایجاد کرده‌اند و بیشتر گل رز تولیدی نیز مربوط به شهرستان بیرجند است.وی ادامه‌داد: با توجه به کیفیت بالای گل رز تولیدی در خراسان‌جنوبی، استان ظرفیت صادرات این محصول را با لحاظ شرایطی دارا است. مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: افزایش سطح زیر کشت تولید گل رز یکی از الزامات صادرات محور شدن تولید این محصول در استان است و با لحاظ این شرایط می‌توانیم پایانه صادراتی گل رز در خراسان‌جنوبی داشته باشیم.

افتتاح دو سینمای استان با حضور مسئولان سازمان سینمایی کشور

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: مراسم بهره برداری از این دو سینمای بهسازی شده فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین امروز با حضور حیدری خلیلی معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی سازمان سینمایی کشور و تاجیک مسئول امور استان‌های این سازمان، برگزار می شود. زمزم افزود: برای بازسازی  سینما فردوسی بیرجند 900 میلیون   و   سینما پارک قاین 600 میلیون تومان تومان هزینه شد.

آبرسانی 70 روستای سربیشه با تانکر

70 روستای شهرستان سربیشه به وسیله تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مسئول آبفای شهرستان سربیشه گفت: از این تعداد 30 روستا بالای 20 خانوار هستندسمیعی افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی 4 مجتمع آبرسانی خوشاب، جیک و زیدر، درویش آباد و چنشت در دست اجرا است که برای اتمام این مجتمع‌ها بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اعلام 7700 شکایت به سامانه 124

ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت هزار و 700 مورد شکایت مردمی به سامانه 124 اعلام شده است داود شهرکی افزود: در این مدت 12 هزار و 300 مورد بازدید و نظارت بر واحدهای صنفی استان انجام شده است.

ایمن سازی راه های دیهوک در اولویت

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بخش دیهوک با بیان اینکه اولویت کاری این اداره ایمن سازی راه های ارتباطی بخش دیهوک است، گفت : در راستای وظایف ذاتی این اداره ، اقدامات وسیع و گسترده ای در خصوص ایمن سازی محورهای حوزه استحفاظی انجام شده است. مهدی کیانپور به شستشوی سراسری تابلو و علائم در حوزه کاری خود اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقاء سطح ایمنی ، سهولت تردد وسایل نقلیه، شفاف سازی جهت بازتاب و انعکاس علائم در محورهای مواصلاتی ، راهداران اقدام به شستشوی تابلوها و علائم جاده ای نمودند. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دیهوک همچنین افزود: در طول سه ماهه نخست امسال تعداد 50 عدد از تابلوهای اطلاعاتی و 900 عدد از دیگر تابلوهای طول محورهای حوزه استحفاظی این اداره عملیات تعمیر و نگهداری شده است.

خرید 11 تن گندم از کشاورزان 

محمود آبادی -11 هزار و821تن  خرید تضمینی از گندمکاران خراسان جنوبی  انجام شده است. مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از مراکز خرید گندم گفت: آخرین میزان خرید گندم  11هزار و 821 تن به ارزش   296  میلیارد و 234 میلیون ریال است که از این میزان مبلغ 244 میلیارد و 679 میلیون ریال  معادل 82  درصد وجوه خرید از آغاز خرید تضمینی تا   9 تیرماه به کشاورزان پرداخت شده است. اسداللهی میانگین  گندم تحویلی هر کشاورز را  8  تن و 500 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این میزان خرید از 1  هزار و 375کشاورز طی 2 هزار و 488 محموله خریداری شده و متوسط پرداختی هر کیلوگرم به مبلغ 25060ریال می باشد .

تجهیزخانه های مشارکت کودک روستایی

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: آئین تجهیز سه خانه مشارکت کودک در سه روستای استان و همچنین توزیع صد و پنجاه عروسک ویژه دختران دو تا شش سال در قالب طرح دختر مهربان برگزار شد. حسینی افزود: در خانه مشارکت کودک، در روستاها قرار است فضای آموزشی جذاب برای ارائه برنامه‌های مختلف مد نظر قرار گیرد که از آن جمله می توان به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی احترام به قانون و مسئولیت‌پذیری مشارکت‌جویی اشاره کرد.

 افتتاح 7 خانه ورزش روستایی در طبس

هفت خانه ورزش روستایی در طبس به بهره برداری رسید. به گزارش صداوسیما، رئیس اداره ورزش و جوانان طبس گفت: این خانه‌های ورزشی در روستا‌های جمز، بهشت آباد ، هودر، ده محمد ، ملوند ، زنوغان و دهنو با مجموع اعتبار 75 میلیون تومان به بهره برداری رسید.قدیمی افزود: تجهیزات این خانه‌های ورزشی شامل میز پینگ پنگ، میز فوتبال دستی، میز شطرنج، صفحه دارت ، تشک تاتامی ، توپ و تور و طناب است.

تولید حدود 111 تن محصول ارگانیک در استان

صدا و سیما – حدود 111 تن محصول ارگانیک در یک سال گذشته در خراسان جنوبی تولید شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این محصولات شامل 103 تن زرشک، 234 کیلوگرم زعفران و 7 تن و 624 کیلوگرم گل محمدی است که سالم و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی، تولید شد.قوسی افزود: در خراسان جنوبی، 151 هکتار زمین زیر کشت محصولات ارگانیک است.

فعالیت 387 پایگاه اوقات فراغت در استان

ایرنا – 387 پایگاه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان دختر و پسر استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شده است که با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند.دبیر ستاد اوقات فراغت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان در استان به صورت مجازی برگزار می‌شود. حسن صباغ افزود: براساس شیوه‌نامه ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش، کلاس‌های حضوری هم به صورت محدود برگزار خواهد شد.

تمدید مهلت ثبت نام در سامانه کارا تا 31 تیر

صدا و سیما- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: مهلت ثبت نام در سامانه کارا برای شاغلین آسیب دیده از کرونا تا 31 تیر تمدید شد. اشرفی افزود: 268 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌های 6، 12 و 16 میلیون تومانی به استان تزریق شده است. وی با اشاره به اینکه تسهیلات به 14 رسته شغلی شامل 550 شغل تعلق می‌گیرد، گفت: تاکنون 2 هزار و 144 پرونده برای دریافت 30 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت