شمه ای از خلاقیت لیلی جلیلی بانوی کارآفرین و صنعتگر چرم استان

کاری – زنان همواره در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، نقش مهم و تاثیرگذاری را داشته اند. پر واضح است که زنان از طریق تمایل به مشارکت در فعالیت های گوناگون اقتصادی، افزایش نقش اجتماعی با گذر از قالب های سنتی و حضور فعال در عرصه های اجتماعی، فرآیند ارتقا و اعتلای مادی و معنوی جامعه را تسهیل کرده و مشارکت زنان در این عرصه ها به عنوان شاخصی تاثیرگذار و مهم تلقی می شوند یکی از این بانوان پرتلاش و موفق بیرجندی برای تعدادی از زنان بی سرپرست خانواده شغلی ثابت با درآمد مناسب فراهم کرده است. وی از برگزاری نمایشگاهی صحبت می کند که قرار است از نیمه آبان با حضور این زنان در مرکز بیرجند شناسی بیرجند برگزار می شود و از هم استانی دعوت می کند که با بازدید از این نمایشگاه از این قشر آسیب دیده حمایت کنند.
بانوی با ذوق هنری سرشار
در حرفه چرم دوزی
لیلی جلیلی بانوی جوان و پرتلاش بیرجندی که به گفته خودش از ذوق هنری سرشاری برخوردار است، بیش از ۷ سال است که کار چرم دوزی آغاز کرده و امروز در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ظرافت و دقتی که لیلی جلیلی در تولید خود به کار برده باعث شده محصول او در آن ور مرزها هم خریدار داشته باشد.بانوی کارآفرین بیرجندی با علاقه‌ای که به هنر چرم‌دوزی دارد، با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک، جدای از ایجاد اشتغال با صادرات محصولاتش به روسیه و آلمان زمینه‌ای را برای رونق تولید و ارزآوری به کشور ایجاد کرده است. او معتقد است: هنر در کنار ظرافت زنانه می توانند کالاهای خلق کننده که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
فعالیت بیش از ۳۲ زن سرپرست خانوار
وی با اشاره به اینکه مصنوعات چرمی شرکت ما با نام تجاری “ تیهو” به ثبت رسیده است، ادامه می دهد: در حال حاضر بیش از ۳۲ زن و دختر سرپرست خانوار با ما همکاری دارند.وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این زنان توانسته اند با همت و تلاش خود به درآمد نسبتا خوبی برسند که بالاخص در ماههای آخر سال دست سازهای آنها به به فروش می رسد. این هنرمند و کارآفرین موفق هم شهری با اشاره به اینکه دو سال است که کار چرم دوزی را به طور حرفه ای انجام می دهم، ادامه می دهد: پس از اینکه کارها در مجموعه برش می خورد سپس خانمهای همکار در منزل کار دوخت و طراحی را انجام داده و برای فروش آماده می کنند .

صفر تا صد محصولات چرمی کار دست است
جلیلی خاطر نشان می کند: این محصولات چرمی بسیار ظریف و زیباست چرا که صفر تا صد آن کار دست است و خانم ها با هنر دستانشان کالاهای زیبا را خلق می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش محصولات در بیرجند و با چند کارخانه هم استانی فراهم شده است، اضافه کرد: همچنین فروشی اینترنتی بویژه در پایان سال در ابعاد زیاد انجام می شود. این هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه ادارات و مسئولان در طول سال چندین میلیارد هدیه را برای مهمان هایشان در نظر می گیرند، خاطر نشان کرد: با خرید از این بانوان صنعتگر علاوه بر اینکه ارز از خارج کشور وارد استان می شود، این خانواده های بی سرپرست هم به درآمد نسبی می رسند. وی با اشاره به صادرات محصولات به روسیه و آلمان، یادآور شد: در نمایشگاه تبریز با فعالان در حوزه صنعت چرم آشنا شدیم و برخی افراد نیز پس از دیدن محصولات دست ساز علاقمند شدند و اکنون در حال آماده سازی نمونه کار برای آنها می باشیم. جلیلی با بیان اینکه بیشتر زنان همکار ما از طرف میراث فرهنگی و فنی و حرفه ای معرفی می شوند، ادامه داد: در بین این زنان ۱۱ خانم افغانی هست که بسیار فعال هستند و گاهی در طول یک روز بیش از ۱۰۰ کیف با دست می دوزند.

آموزش همکاران در فنی و حرفه ای استان
وی با اشاره به اینکه اکثر این افراد در مرکز فنی و حرفه ای آموزشهای تخصصی دیده اند، اضافه کرد: آنها براساس مقدار کاری که انجام می دهند دستمزد دریافت می کنند .
این کارآفرین موفق هم شهری با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی در مرکز بیرجند شناسی یادآور شد: تاکنون حدود ۵۰ خانم هنرمند برای این نمایشگاه ثبت نام کرده اند.جلیلی خاطر نشان کرد: از همشهریان و مردم هنردوست دعوت می کنم با شرکت در این نمایشگاه و خرید از این زنان سرپرست خانوار کمک شایانی از این قشر زحمتکش داشته باشند.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی از ۱۵ تا ۱۹ آبان
وی با بیان اینکه نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی از ۱۵ تا ۱۹ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در مرکز بیرجند شناسی دایر می شود، ادامه داد: شهرداری ذینفع اصلی در این نمایشگاه است و خدمات بسیار خوبی توسط، دکتر بهترین، مهندس یونسی و مهندس رمضانی به این مرکز شده است. جلیلی با اشاره به اینکه در نمایشگاه بین المللی تهران، صنایع دستی کیش و چندین نمایشگاه استانی شرکت داشته ام، یادآور شد: نمایشگاه صنایع دستی تهران بازخورد خوبی داشت چرا که به طور اختصاصی در حوزه چرم بود و توانستیم تعامل خوبی با مشتریان و علاقمندان برقرار کنیم. وی با بیان اینکه چنانچه یک وام با درصد پایین برای این زنان سرپرست خانوار فراهم شود کمک عالی برای رونق کار انها می شود، اضافه کرد: اکثر این خانم ها در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و در کار خودشان حرفه ای هستند و البته نیازمند حمایت می باشند.

فروش محصولات زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت
وی تاکید کرد: همکاری یک اسپانسر یا حامی که بتواند برای تبلیغات محصولات همکاری کند، کمک بسیار موثری برای موفقیت و پیشرفت کار بانوان صنعتگر خواهد بود. وی عنوان کرد: بدلیل اینکه از چرم طبیعی استفاده می کنیم این کالاها علیرغم هزینه بالایی که دارد ماندگاری خیلی خوبی هم داشته که خرید آن را مقرون به صرفه می کند وی با تاکید به حمایت بانوان فعال صنعتگر اضافه کرد: با حمایت ویژه این زنان اتفاقات خوبی هم برای استان هم برای خانواده های نیازمند رقم می خورد.وی خاطر نشان کرد: اگر مردم و مسئولان هدیه های تبلیغاتی آخر سال خود را از این افراد خرید کنند علاوه بر ارزآوری بالا برای استان باعث می شوند این زنان و دختران سرپرست خانوار به درآمد رسیده و مشکلات اجتماعی نیز کاهش پیدا می کند.

شهرداری تمام قد پشتیبان برگزاری نمایشگاه است
جلیلی با بیان اینکه شهرداری تمام قد پشتیبان برگزاری نمایشگاه است، ادامه داد: به دنبال جذابیت های برای نمایشگاه از جمله برپایی سیاه چادر و موسیقی سنتی در بازه برپایی نمایشگاه هستیم. این هنرمند و کارآفرین موفق هم شهری با اشاره به آموزش خصوصی، ادامه داد: بانوانی که علاقمند هستند با یادگیری فعالیت های هنری نه تنها درآمدی کسب می‌کنند، بلکه از جایگاه احتماعی خاصی هم برخوردار می‌شوند.وی خاطر نشان کرد: توصیه من به بانوان متعهد سرزمینم بعنوان عضوی از جامعه زنان که همپای مردان برای اعتلای کشورم تلاش می کنم این است که در هر مقام و جایگاه شغلی که قرار دارند به انتخاب راه درست در انجام وظیفه ای که به آنان محول شده اعتماد راسخ داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل –

بیشتر

پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت