شرایط قرنطینه سخت اما قابل تحمل است

نسرین کاری – شرایط قرنطینه سخت هست ولی با تمرین و صبر قابل تحمل هست.این را یک متخصص عفونی پزشکی که تمام دغدغه ی او و همکارانش در این اوضاع نفس های بلند بیماران کرونایی است. بیست و سوم اوت مصادف با روز اول شهریورماه به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ طب ایران، به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است. اندیشمند فرزانه ای که با پشتکار فراوان و با اندیشه و دانش خویش عزت و سربلندی را برای ایران و ایرانی در سراسر این گیتی پهناور رقم زد. حرفه پزشکی دارای فراز و نشیب های زیادی است. با نجات جان انسانی لبخند بر لبان همراهان بیمار نشانده می شود و با مرگ انسانی دیگر، غبار غم بر چهره کادر درمانی، مردم و همراهان بیماران می نشیند این روزها هم با شیوع ویروس کووید -۱۹ کارکنان خط مقدم خدمات پزشکی را با چالش هایی جدی مواجه ساخته است از این رو برای پاسداشت از این حرفه با یکی از متخصصین بیرجندی دکتر مسعود رضا موحد دانش متخصص عفونی و بیماری های گرمسیری به گفتگو نشستیم:

افتخار خدمت در اغلب بیمارستانهای بیرجند

این پزشک بیرجندی سال ۱۳۷۰ در رشته دکترای پزشکی تهران قبول شد و طرحش را در نهبندان گذراند. او یادآور می شود: پس از آن در رشته تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری در دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شدم و در سال ۱۳۹۱ فارغ التحصیل شدم. دکتر موحد دانش می افزاید: در اغلب بیمارستان های شهر بیرجند خدمت کردم و اکنون علاوه بر افتخار ویزیت بیماران در سمت معاون درمان تامین اجتماعی افتخار خدمت رسانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی را نیز بر عهده دارم.

۶ ماه فرزندم را نبوسیده ام

وی با تاکید بر حساسیت و سختی این بیماری یادآور می شود: در این روزها که کرونا شایع شده رفت و آمد من به خانه کمتر شده الان من دو فرزند کمتر از ۴ ساله ام را ۶ ماه است که نبوسیدم و وقتی به منزل می روم در اتاقی جدا از آنها هستم.
این پزشک بیرجندی می گوید: حتی رفت و آمد به خانه مادرم را به حداقل رسانده ام و اغلب از همان در منزل آنها را می بینم و برمی گردم، سعی می کنم بیشتر تماس بگیرم.

رفت و آمدها با اقوام قطع شده است

وی با اشاره به اینکه سایرین هم سعی می کنند هم بخاطر اینکه شرایط بهداشتی را رعایت کنند و به قول خودشان مراعات حال من را کنند تقریبا رفت و آمد را با ما قطع کرده اند. وی بیان می کند: برخی از آشنایان هم ترس و واهمه دارند که چون من با بیماران تماس دارم آلوده باشم و باعث آلودگی آنها بشوم از من و خانواده فاصله گرفته اند که قابل درک است. موحد دانش تاکید می کند: هر شغلی سختی خودش را دارد و اگر عشق به کار نباشد انجام آن سخت می شود البته رشته پزشکی بدلیل اینکه با جان مریض سرو کار دارند سختی بیشتری دارد. وی خاطر نشان می کند: وقت پزشک متعلق به خودش نیست و هر زمان بیماری بود باید او هم باشد. وی با بیان اینکه اغلب فکر می کنند که پزشکان دیگر نباید بیماری و دغدغه داشته باشند، یادآور می شود: اما این طور نیست بارها از فرط فشار کاری و مریض داشتن دیگر حوصله جواب به تلفن و یا صحبت با کسی را ندارم ولی اگر موبایل زنگ زد و مشاوره پزشکی داشت باید جواب بدهم و باید هم جوری باشد که طرف ناراضی نباشد.

وظیفه پزشک توجه به روح و جسم توامان

وی توجه به جسم بیمار را در کنار روح و روان را مهم می داند و می گوید: وظیفه ذاتی پزشک تزکیه نفس است به گفته وی سخت ترین قسمت کار عدم پیشرفت بهبودی بیمار و ناامیدی بیمار و همراهان وی است. پزشک باید علاوه بر برانگیختن امید حداکثر تلاش خود را برای درمان بکند. وی خاطر نشان می کند: بهترین قسمت حرفه پزشکی بهبودی بیمار و دیدن امید به زندگی و رهایی از بیماری در بیمار هست. یعنی جایی که به کمک خدا زحمت پزشک به نتیجه رسیده است.

پزشک با اخلاق نگاه درآمدی ندارد

موحد دانش با بیان اینکه یک پزشک با اخلاق نباید به این حرفه به عنوان کسب درآمد نگاه کند، عنوان می کند: علاقمندان و جوانان خواهان شغل پزشکی در صورتی که عشق کمک به همنوع را در سینه دارند و استعداد کافی برای مقابله با سختی های این شغل را دارند پزشکی رو انتخاب کنند. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی منطقه محروم هست و خدمت در این استان از افتخارات من هست، ابراز تاسف می کند: در این استان در بعضی نقاط با کمبود متخصص روبه رو هستیم. که امید است با تدبیر مسئولان دانشگاه معضل حل شود.

کرونا بیماری نوظهور

متخصص عفونی و بیماری های گرمسیری با اشاره به اینکه کرونا بیماری نوظهور هست هنوز اطلاعات کافی از آن بدست نیامده، ادامه می دهد: در مواردی که بیمار علامت دار هست احتمال انتقال زیاد هست متاسفانه بعضی افراد علائم خفیف دارند و یا بدون علائم هستند و آلوده به ویروس هستند و باعث انتقال ویروس به دیگران می شوند وی با بیان اینکه گروه های پرخطر در بیماری کرونا شامل چند گروه هستند و در دو طیف سنی افراد مسن و کودکان. خانم های باردار، احتمال ریسک پذیری بیشتری دارند. وی ادامه می دهد: همچنین بیمارانی که سابقه بیماری مزمن مثل دیابت بیماری قلبی و نارسایی کلیه نارسایی کبد دارند و کسانی که نقص ایمنی مثل پیوند اعضا داشته و کسانی که شیمی درمانی می شوند نیز در گروه پرخطر جای می گیرند.
موحد دانش می گوید: این بیماری چون ویروسی است آنتی بیوتیک تاثیر چندانی ندارد و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث افزایش مقاومت دارویی و عوارض نا خواسته دارویی می شود.

مصرف دارو فقط طبق نظر پزشک

وی با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک و هر داروی دیگری باید بر طبق نظر پزشک مصرف شود، بیان می کند: بیماران کرونا باید استراحت کافی به همراه مصرف فراوان مایعات را در برنامه خود داشته باشند و غذای مقوی مصرف کنند.
این پزشک بیرجندی با اشاره به اینکه خوشبختانه فعلا در خصوص کرونا مشکلی از نظر امکانات در استان نداریم، ادامه می دهد: اگر مردم استان اصول بهداشتی را رعایت کرده، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند به امید خدا بعد از این هم اختلالی در روند درمان و کنترل بیماری روی نخواهد داد. متخصص عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه فرد بیمار باید در یک اتاق مجزا قرنطینه شود که تهویه داشته باشد، می افزاید: همچنین بهتر است از حمام و دستشویی مجزا استفاده کند و اگر امکان سرویس بهداشتی مجزا ندارد باید از محلول ضد عفونی بعد از هر نوبت استفاده نماید. وی تاکید می کند: شرایط قرنطینه سخت هست ولی با تمرین و صبر قابل تحمل هست.

با رعایت بهداشت کادر درمان را حمایت کنید

وی با بیان اینکه از مردم استان تقاضا می کنم با رعایت اصول بهداشتی و ماسک زدن و بهداشت دست در کنترل بیماری پزشکان و کادر درمان را حمایت کنند، خاطر نشان می کند: از طرفی این امر برای حفظ جان خودشان و اعضای خانواده شان و سالمندان اهمیت دارد تا به امید خدا از کردار خود پشیمان نشویم. موحد دانش با یادآوری اینکه تمام دوران طبابت من پر از خاطرات تلخ و شیرین است، بیان می کند: قطعا نجات جان مریض و بهبودی بیماران از شیرین ترین خاطرات هست امیدوارم خداوند همه بیماران رو شفا عنایت فرماید و من نور امید در چشمان بیماران و همراهان بیمار ببینم.

مراجعات بی مورد بدلیل ناآگاهی

وی یادآور می شود: ترس از ابتلا به کرونا موجب افزایش مراجعات بی مورد به مراکز درمانی شده است، بسیاری از مراجعات بی مورد ناشی از ناآگاهی فرد است باید آگاهی مردم را در زمینه راه های ابتلا و پیشگیری بالا ببریم ما شاهد افزایش مراجعه افرادی هستیم که عنوان می کنند نمی توانند راحت نفس بکشند اینها نشان از اضطراب افراد دارد و این روزها شیوع بالایی پیدا کرده است. درحالی که تنگی نفس در بیماری کرونا حتما باید با سرفه همراه باشد.
مردم تصور می کنند اگر کرونا بگیرند
می میرند در حالی که ممکن است آزمایش کرونا ۸۰ درصد افراد مثبت باشد اما هیچ علامتی را نشان ندهد این افراد باید دو هفته در خانه قرنطینه شوند. از صد نفر مبتلا به کرونا تنها ۲ تا ۳ نفرشان از دنیا می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت