شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شرایط بحرانی تامین مسکن در استان

قیمت مسکن در کشور و خراسان جنوبی در ماه های اخیر با چنان شیب تندی در حال افزایش بوده که هیچ گونه توجیه منطقی پشت این روند صعودی وجود ندارد و می توان گفت این موضوع در استان به یک بحران برای خانواده هایی که در جست و جوی مسکن مناسبی هستند تبدیل شده است.افزایش بیش از صد درصدی قیمت مسکن، شرایط را به قدری بحرانی ساخته که در عمل امکان خرید مسکن توسط عموم مردم تقریبا کاری محال شده است. از جمله دلایل گرانی که در گزارش قبلی روزنامه آوا منتشر شد مربوط به عدم وجود نظارت بر فعالیت بورس بازی مشاوران املاک، ضعف متولیان این حوزه در تولید انبوه مسکن، قوانین ضعیف مالیاتی، تعریف اشتباه مردم از مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، قیمت بالای مصالح، عدم نظارت بر قیمت های ارائه شده توسط انبوه سازان و قیمت بالای شهرداری در اخد عوارض و صدور پروانه بود. در همین راستا برای دریافت شاید پاسخی قانع کننده با مسئولان و متولیان این مشکلات که شامل شهرداری، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی بود، گفت و گویی داشتیم. هر چند گویا مشکلات خیلی عمیق تر از این مسائل است ولی در حال حاضر طرح اقدام ملی را راه حلی برای کاهش قیمت ها در کشور و استان می دانند.

پروانه و مجوز چندان نقشی در قیمت ندارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در زمینه قیمت عوارض و مجوزها به آوا گفت: عوارض شهرداری ها به هیچ وجه بالانیست و شهرداری در قیمت عوارض و پروانه کمتر از 20 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که تورم 40 درصدی بوده و ما همین مقدار
می توانستیم افزایش قیمت داشته باشیم. فخیم زاده تصریح کرد: با وجود کم بودن این قیمت ها برای تسهیل و کمک به انبوه ساز و مردم تقسیط هزینه های پروانه را داریم و برای اماکن مذهبی و خیرین کلا رایگان می باشد. وی تأکید کرد: پروانه ها و مجوزهای شهرداری در قیمت مسکن نقش چندانی ندارند چرا که قیمت یک مجتمع 8 طبقه بیش از 700 میلیون تومان است ولی قیمت صدرو پروانه فقط 75 میلیون تومان برای چنین ساختمانی هزینه دارد، اما فقط برای طراحی ساختمان، دفاتر طراحی بالای 50 میلیون تومان دریافت می کنند و ارگان های دیگر باید پاسخگو باشند. به گفتۀ وی عامل اصلی گرانی مسکن، زمین است که در اختیار شهرداری نیست. مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی نیز در این باره عنوان کرد: در زمینه مسکن های شهری نقشی نداریم و بیشتر در روستا و حاشیه های شهری کار انجام می دهیم. آسمانی مقدم افزود: به دلیل اینکه دلال ها وارد نشوند واگذاری زمین در روستاها و حاشیه شهرها نداریم و خود مستقیم مسکن را ساخته و به دست افرادی که نیازمند هستند، می دهیم. به گفتۀ وی مشکل گرانی در سراسر کشور وجود دارد و حتی وضع خراسان جنوبی بهتر از دیگر استان ها است. وی تأکید کرد: تا زمانی که مسکن به عنوان یک کالای اقتصادی دیده شود افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود و باید در این زمینه برنامه ریزی دقیقی شود که هر خانواده فقط دارای یک مسکن باشند و از بخش سرمایه گذاری خانوار خارج شود.

طرح اقدام ملی

مدیرکل بنیاد مسکن استان به طرح اقدام ملی اشاره کرد و گفت: ساخت و ساز این طرح در شهرهایی که بالای 10 هزار نفر جمعیت دارند بر عهده بنیاد مسکن است و در شهرهای بالای 100 هزار نفر راه و شهرسازی این اقدام را برعهده گرفته است. آسمانی مقدم افزود: در این طرح بنیاد مسکن برای حدود 3 هزار نفر در شهرها و روستاهای زیر 100 هزار نفر این کار را انجام می دهد که تاکنون حدود 1400 نفر ثبت نام کرده اند که در پایش اولیه 360 نفر تأیید شده اند. وی تصریح کرد: در این طرح باید افراد جزو خانه اولی ها و از قشر کم در آمد جامعه باشند. به گفتۀ وی طرح اقدام ملی می تواند باعث کاهش قیمت مسکن در استان شود.

مسکن دار شدن بیش از 5 هزار نفر در استان

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان هم در زمینه طرح اقدام ملی به آوا گفت: طرح اقدام ملی در کشور در حال اجرا می باشد که برای ساخت 400 هزار واحد دیده شده است و در خراسان جنوبی نیز با رایزنی های انجام شده ظرفیت استان به 5 هزار و 198 واحد رسیده و تأمین زمین آن نیز انجام شده است. علیزاده ادامه داد: ساخت مسکن در شهرهای پایین تر از 100 هزار نفر برعهده بنیاد مسکن است و زمین برای 720 واحد نیز به تعاونی ارتش داده شده است و بالای 100 هزار نفر برعهده راه و شهرسازی قرار دارد که برای حدود 3 هزار و 700 واحد این طرح در شهرها با این جمعت دیده شده است و ساخت و ساز انجام می شود. وی خاطر نشان کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استاندار، خراسان جنوبی به عنوان یکی از پنج استان پیشتاز در امر خانه‌دار شدن مردم در طرح اقدام ملی، در مرداد ماه سال ۹۸ با حضور ریاست جمهور و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس موضوع اختصاص و تأمین زمین مناسب برای احداث ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی را در سطح استان آغاز شد و به همین منظور عملیات آماده‌سازی و تهیه طرح مربوط به ۴۷۷ هکتار زمین در شهرستان بیرجند، ۷۶ هکتار در شهرستان طبس، ۳۵ هکتار در شهرستان فردوس و ۱۰ هکتار در شهرستان سرایان آغاز گردید و البته در سایر شهرستان‌ها نیز تأمین زمین مورد نیاز انجام شده است. به گفتۀ وی از آنجایی که زمین و مسکن به عنوان یک محرک اقتصادی در ایجاد توسعه جوامع مطرح است،اجرای طرح اقدام ملی مسکن با گردش مالی بیش از ۱۳۰۰۰ میلیارد ریال موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در حوزه مباحث مربوط به ساخت و ساز در استان می‌شود و با اجرای طرح اقدام ملی تأمین زمین ضمن افزایش شاخص تأمین مسکن استان شاهد بهره‌مندی اقشار متفاوت جامعه خواهیم بود به طوری که هم محرومین و دهک‌های یک و دو و سه جامعه و هم دهک‌های متوسط چهار و پنج و شش جامعه از مسکن مناسب برخوردار خواهند شد.

گسترش شهر امکان پذیر نیست

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: گسترش شهری مانند بیرجند امکان پذیر نیست چرا که مالکیت بخش زیادی از زمین ها به اشخاص و بنیادهای دیگر تعلق دارد و چندان زمین دولتی در اختیار نداریم که این کار اجرایی شود و تمام زمین های شناساسی شده همان هایی بود که گفته شد و زمین آنچنانی در اطراف شهر در اختیار نداریم. علیزاده در زمینه قیمت مصالح هم گفت: در این زمینه تفاهم نامه ایی وزارت راه و شهرسازی با انجمن تأمین کنندگان مصالح امضا کرداه است، که در این تفاهم نامه مقرر شد که مصالح را به قیمت مناسب تر به انبوه سازان بدهند. وی بیان کرد: لازم است که قیمت های مسکن تحلیل شود که این کار باید بر عهده کارشناسان رسمی دادگستری باشد تا انبوهسازان، بنگاه داران و دلالان نتوانند هر قیمت سلیقه ای را برمردم تحمیل کنند و قیمت ها به صورت منطقه ای و کارشناسی شده اعلام شود. به گفتۀ وی راه و شهرسازی برای تأمین زمین و ساخت و سازها از بالادست دستور می گیرد و باید طرح های دیگری مانند اقدام ملی و مسکن مهر، ابلاغ شود تا در استان اجرایی شود – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت