سیمای محور «نهبندان-شهداد» ۴ سال بعد از سیل

فارس – محور «نهبندان-شهداد» چند سال است که تجارت و درآمد بیش از ۶۵۰ هزار نفر از اهالی شهداد، نهبندان، سربیشه و پنج شهر استان سیستان و بلوچستان از جمله زابل و هیرمند را تحت‌الشعاع قرار داده و با مشکل روبرو کرده و طولانی‌تر شدن آن به معنای تحمیل هزینه‌های اضافی به بخش‌های مختلف این سه استان است.
سال ۹۸ با یک سیل ویرانگر آغاز شد، سیلی که در برخی مناطق کشور همه‌چیز را با خود شست و برد؛ از خانه‌ها گرفته تا پل، زیرساخت‌های شهری، احشام، زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و حتی آدم‌ها. این داستان روزهای آغازین فروردین‌ماه امسال در اغلب نقاط کشور از جمله خراسان‌جنوبی و شهرستان نهبندان است.
در پی این سیل که خسارات مالی و جانی زیادی بر جای گذاشت، ۲۵ فروردین‌ماه سال ۹۸ سیلاب ۳۰ کیلومتر از جاده ترانزیتی «نهبندان- شهداد» را تخریب کرد، هنوز رد سیل در تن زخمی جاده‌ها جا خوش کرده است، حتی در جان خسته صاحبان کسب و کار و رانندگانی که از این مسیرها ارتزاق می‌کنند.

«نهبندان- شهداد» شاهرگ حیاتی در اقتصاد منطقه

جاده «نهبندان- شهداد» قبل از مسدود شدن به‌عنوان یکی از زیباترین جاده‌های کشور به‌دلیل عبور از تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران در یونسکو مشهور شده بود و شریانی تأثیرگذار در حمل و نقل ترانزیتی محسوب می‌شد و تنها راه جایگزین جاده کرمان- راور- فردوس برای دسترسی به استان‌های شمال شرق محسوب می‌شود.
محور «نهبندان- شهداد» بیش از ۲۹۳ کیلومتر است و تمامی این محور در منطقه کویری با آب و هوای خشک و تابستان بسیار گرم و سوزان قرار دارد و به علت وجود کلوت‌ها (کوه‌های شنی دیواره‌دار) یکی از محورهای گردشگری محسوب و سالانه علاقه‌مندان زیادی از داخل و خارج از استان به این منطقه سفر می‌کنند.در کنار همه این جاذبه‌های طبیعی و جادوی بی‌نظیر خلقت از شهداد به سمت نهبندان خارج شوی پس از عبور از کلوت‌ها به ناگاه با صحنه‌ای ناب و خارق‌العاده روبه‌رو می‌شوی که جلوه‌ای ناب از شکوه قدرت لایزال الهی در پهنه کویر تشنه ایران را به تصویر کشیده است دریاچه‌ای که چون نگینی درخشان در کنار کلوت‌های افراشته در بیایان، جلوه‌گری می‌کند و این عظمت و شکوه به عجایب کویر بکر لوت زیبایی صد چندان داده است.

آب ناشی از بارندگی‌های بهاره به سمت زمین‌های پست کویر لوت سرازیر و پس از تخریب پل کالیشور راور وارد کویر لوت و منطقه شهداد شد، بارندگی‌ها و سیل و آبگرفتگی بر ۱۵ کیلومتر از محور ارتباطی تازه ساخت شهداد- نهبندان که کویر لوت را به دو نیم تقسیم کرده بود تاخت و این محور را در آب فرو برد.از نهبندان که راهی شهداد می‌شوی، اولین زخم‌ها بر تن جاده را در کیلومتر ۱۸۰ می‌توان به وضوح دید، آسفالت‌های در هم شکسته با عمق زیاد، شکاف‌های ایجاد شده از سیل گاهی به دو متر هم می‌رسد، با گذشت ۴ سال از وقوع سیل و تخریب جاده، این مسیر همچنان غیرقابل تردد است.

۶۵۰ هزار نفر چشم‌انتظار بازگشایی

محور «نهبندان- شهداد» چند سال است که تجارت و درآمد بیش از ۶۵۰ هزار نفر از اهالی شهداد، نهبندان، سربیشه و پنج شهر استان سیستان و بلوچستان از جمله زابل و هیرمند را تحت‌الشعاع قرار داده و با مشکل روبرو کرده و طولانی‌تر شدن آن به معنای تحمیل هزینه‌های اضافی به بخش‌های مختلف این سه استان است.
بسته شدن محور «نهبندان- شهداد» نه تنها حوادث جاده‌ای این منطقه را کاهش نداده بلکه سبب شده خودروهایی که مسیرهای فرعی و بیراهه را در پیش می‌گیرند سرگردان شده و گاهاً در مسیر گم شوند.آن طور که از شواهد بر می‌آید و برخی شهروندان نهبندان و مسئولان می‌گویند مسدود بودن این مسیر ارتباطی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد منطقه داشته و علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر برای ترانزیت کالاها و سخت شدن شرایط امدادرسانی، حوزه گردشگری و اشتغال نهبندان را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

وعده‌های بر زمین مانده مسئولان وقت

از آن زمان تاکنون قول و وعده‌های بسیاری برای بهسازی این جاده داده شده و به طور مثال در تاریخ یک آذر ماه ۹۹ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز طرح مطالعاتی محور «نهبندان- شهداد» که بر اثر سیل سال ۹۸ تخریب شده بود، خبر داد!
از ۲۵ فروردین‌ماه سال ۹۸ تا امروز تنها اتفاقی که در راستای بازگشایی جاده روی ‌داده است ایجاد یک جاده خاکی برای رفت‌وآمد اضطراری است، مسئولان برای رفع مشکل این جاده در انتظار فرونشست آب بودند که بعد از سیلاب یک ماه بعد در شهداد وضعیت بغرنج‌تر شد و همان جاده خاکی اضطراری نیز بسته‌ شد.«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس اظهار داشت: متأسفانه در سیل ابتدای سال ۹۸ این جاده مانند بسیاری دیگر از جاده‌های کشور در شمال و غرب تخریب شد ولی متأسفانه برای بازسازی آن اقدامی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه مجموع این عوامل منجر به تذکر کتبی ما به عنوان نمایندگان مردم در این زمینه به وزیر راه(وقت) شد، تبیین کرد: از آنجایی که پاسخ‌های وزیر برای ما قانع کننده نبود، طرح سؤال از وزیر را مطرح کردیم. نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس افزود: فروردین‌ماه امسال نیز در خصوص جاده «نهبندان- شهداد» که یکی از شریان‌های اصلی شرق کشور است و معیشت بسیاری از مردم در سه استان خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان به این جاده گره خورده در صحن علنی مجلس تذکر دادم.نخعی افزود: از آن زمان تاکنون قول و وعده‌های بسیاری برای بهسازی این جاده داده شده و در تاریخ یک آذر ماه ۹۹ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز طرح مطالعاتی محور «نهبندان- شهداد» که بر اثر سیل سال ۹۸ تخریب شده بود، خبر دادند.
سرانجام پس از آمد و شد مسئولان و بازدید های مکرر از این محور ترانزیتی و قول‌های بر زمین مانده آنان تاکنون هیچ اتفاقی در این محور رخ نداده و اکنون نیز «مصطفی نخعی» نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس با با وزیر راه و شهرسازی دیداری داشته که در این دیدار بر بازگشایی محور «نهبندان- شهداد» تأکید شده است.

آغاز بازسازی جاده نهبندان-شهداد!

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد: با توجه به پیگیری‌های دو ساله، مقرر شد اعتبار این جاده تأمین و بازسازی و تعمیر آن هفته جاری با حضور معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری کشور، آغاز شود.
نخعی خاطرنشان کرد: در این دیدار مقرر شد دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی از محل ماده ۵۶ قانون برای مسیر «نهبندان- شهداد» با عنوان فوریت به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شود.
هرچند قطعه تخریب شده در استان خراسان‌جنوبی قرار ندارد اما این محور به‌عنوان شاهرگ حیاتی در اقتصاد مردم منطقه به‌خصوص شهرستان محروم نهبندان به‌حساب می‌آید که مسدودشدن آن تأثیرات منفی بر اقتصاد شهداد، نهبندان و زابل گذاشته است به طوری که کشاورزان و باغداران شهدادی با بازارهای سنتی نهبندان و بیرجند تبادل داشته و با مسدود شدن این مسیر این تبادلات گاها به صفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

درباره کاهش سن مصرف دخانیات و افزایش میزان آن در گروه نوجوانان بیش از این

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت