سیستم سلامت استان در تب می سوزد

مهدی آبادی – بسیاری از بیماران و همراهان آنها در هنگام مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر مشکلات بیماری با کاستی های متعددی مانند خدمات ضعیف، کم توجهی تعداد زیادی از پزشکان و کادرهای درمانی نسبت به بیماران و شلوغی و بی نظمی مطب ها و کلینیک های پزشکی مواجه اند. در کنار این موارد برخی از پزشکان و پرستاران نیز گلایه هایی نسبت به وضعیت خود دارند که باعث انتقاد از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شده است. مدتی قبل سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جلسه معارفه خود قول تغییرات را داد و بارقه امیدی برای تحول در این مجموعه ایجاد کرد، تغییراتی که به دیده بسیاری از صاحب نظران این حوزه به دلیل وجود مافیاهای قدرتمند در حوزه سلامت استان و کشور که به سنگ بزرگی در مسیر توسعه خدمات بهداشتی و درمانی استان تبدیل شده اند، کار بسیار سختی می باشد.

منتظر در سالن های بدون تهویه

انتظار چند ساعته در برخی مطب ها یکی از نشانه های ضعف نظام سلامت استان است که بیانگر کمبود پزشک در خراسان جنوبی می باشد. این گلایه را شاید بتوان یکی از اولین درخواست های شهروندان از سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد. یکی از شهروندان که به گفته خودش بیش از یک ساعت در مطب پزشک در انتظار ویزیت است، گفت: بیماران در این مکان بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حضور دارند. حسنی با بیان اینکه سالن های پذیریش بیماران کوچک است، افزود: اما جمعیت زیادی در این مطب ها حضور دارند که متاسفانه تهویه مناسبی نیز برای آنها فراهم نشده است. این شهروند با اشاره به کمبود پزشک متخصص و مشهور، اضافه کرد: شهروندان به تعداد کمی از پزشکان متخصص اعتماد دارند و این یکی از دلایل شلوخی برخی از این مطب ها می باشد.

معاینه با سرعت نور

گلایه دیگر شهروندان درباره وقت نگذاشتن پزشکان برای بیماران است که در سال های گذشته این موضوع به کرات توسط مردم مطرح شده اما مورد بی تفاوتی مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته بود . یکی از شهروندان چند روز پیش با فرستادن پیامکی در اعتراض به این موضوع نوشت: از یکی از شهرستان های استان برای معالجه مادرم به بیرجند آمدم که دکتر متخصص فقط در حد ۴-۳ دقیقه وضع مادرم را بررسی کرد. ابراهیمی اضافه کرد: متاسفانه با این روش تعداد مراجعات به مطب های پزشکی افزایش و پزشکان منفعت مالی زیادی از این موضوع می برند. به گفته این شهروند با ادامه این روند کیفیت ویزیت قربانی کمیت می شود. شهروند دیگری هم با بیان اینکه برخی از پزشکان حتی اجازه پرسیدن سوال را نمی دهند، گفت: این پزشکان بلافاصله ویزیت بیماران را انجام می دهند و در نهایت منشی بیمار دیگری را به اتاق می فرستد. محمدی اضافه کرد: در رسانه های استان و حتی کشور به این موضوع پرداخته شده که متاسفانه مدیریت ضعیف مسئولان باعث ادامه دار بودن این روند شده است. این گلایه شهروندان در حالی است که بر اساس مصوبه دولت، متوسط زمان ویزیت بیمار برای پزشک عمومی ۱۵دقیقه، پزشک متخصص ۲۰دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰دقیقه است.

کمبود پزشک در مناطق محروم

توزیع نامناسب نیروهای پزشکی یکی دیگر از گلایه های شهروندان می باشد. بسیاری از پزشکان در نقاط خاصی از استان حضور دارند و خبرهایی از رقابت پزشکان برای این مناطق به گوش می رسد.در بسیاری از مناطق محروم استان پزشک مناسبی حضور ندارد و همین مسئله اعتراضات زیادی بین شهروندان مناطق محروم در پی داشته است. یکی از شهروندان نهبندانی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: در مناطق محروم کمبود پزشک متخصص کاملا احساس می شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز تاکنون نتوانسته مدیریت مناسبی در توزیع نیروهای پزشکی داشته باشد. نخعی افزود: ماهی دو بار به خاطر بیماری به مرکز استان می روم؛ درحالی که باید در منطقه خودمان نیز پزشک متخصص حضور داشته باشد.به گفته این شهروند در مناطق محروم استان مانند زیرکوه، نهبندان، سربیشه و مناطق روستایی کمبود خدمات پزشکی مشهود است. یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: متاسفانه برخی از پزشکان مناطق محروم از بار علمی خوبی برخوردار نیستند و پس از آنکه تجربه ای هم کسب می کنند از این مناطق می روند.

برخی از پزشکان پارتی دارند

کمبود پزشک و توزیع نامناسب نیروهای درمانی باعث گلایه پزشکان جدید نیز شده است. یکی از پزشکان هم استانی که نخواست نام وی منتشر شود به خبرنگار آوا گفت : برخی از پزشکان با هر ترفندی همچون توسل به پارتی، ارتباط و… از گذراندن دوره های متعدد در مناطق محروم سر باز می زنند. وی ادامه داد: پزشک متعهد خدمت در یکی از مناطق محروم را با پارتی به مکان های بهتر خراسان جنوبی می فرستند. به گفته وی در برخی از مناطق محروم نیز کمبود پزشک عمومی باعث فشار زیاد بر آنها شده است. این پزشک با اشاره به رقابت بین پزشکان جدید، اضافه کرد: متاسفانه پزشکانی که پارتی ندارند، قربانی این سیستم می شوند. وی اظهار کرد: وضع در برخی از مناطق مرزی به دلیل کمبود پزشک اسفناک است و فشار زیادی را برخی از پزشکان متحمل می شوند. این پزشک با اشاره به توزیع نادرست پزشکان، افزود: این پزشکان پس از پایان طرح محل خدمت را ترک خواهند کرد و مطمئنا برای پیشرفت خانواده خود به پایتخت و یا خارج از کشور نقل مکان می کنند.

بسیاری از مردم برای درمان به شهرهای بزرگ می روند

این گفته پزشک حکایت از مهاجرت پزشکان توانمند استانی به نقاط دیگر کشور است. علاوه بر اینکه بسیاری از مناطق محروم استان با کمبود پزشک مواجه است، خراسان جنوبی با پدیده مهاجرت پزشکان نیز روبرو می باشد. برخی از شهروندان به دلیل نارضایتی از وضع درمان استان بیماران خودشان را به شهرهای بزرگ کشور مانند تهران و مشهد می برند. یکی از شهروندان در این ارتباط گفت: برای درمان ساده ای به شهرهای دیگر می رویم، درحالی که نظارتی بر کیفیت خدمات پزشکی استان نمی شود. وی با اشاره به بیماریش، اضافه کرد: با اینکه چند پزشک متخصص در مرکز استان وجود دارد اما بهبود پیدا نکردم و ناچارا به مشهد برای معالجه رفتم. این شهروند به نکته جالبی اشاره می کند. عباسی با بیان اینکه باید عدالت در توزیع امکانات نیز رعایت شود، بیان کرد: بزرگترین مرجع پذیرش بیماران کرونایی مرکز استان است اما بهترین« آی سی یو» در یکی از شهرستان ها قرار دارد.

خالی شدن جیب با تجویز آزمایش بی مورد

برخی پزشکان نیز با مراجعه بیمار قبل از هر اقدامی آزمایش، سونوگرافی و… تجویز می کنند تا به این ترتیب بتوانند بیماری احتمالی فرد را حدس بزنند. این نوع تجویزها شاید در ظاهر برای بیمار مناسب باشد اما از دیدگاه مراجع درمانی کشور این میزان آزمایش های تجویز شده برای افراد در طول سال اصلا علمی و کارآمد نیست. یکی از شهروندان دراین ارتباط گفت: در مطب یکی از پزشکان با اینکه هنوز در حال صحبت کردن بودم پزشک متخصص نخسه ای برای انجام آزمایش برایم تجویز کرد. وی با اشاره به اینکه حتی آزمایشگاه مورد نظر را نیز معرفی کردند، اضافه کرد: متاسفانه با وجود انجام همه مراحل خوب نشدم و در مشهد به من گفتند اصلا نیازی به این آزمایشات نبود. این شهروند عنوان کرد:نمی دانم این به خاطر بی تجربه بودن پزشک یا کسب درآمد بیشتر بود اما نبود نظارت کافی مسئولان علوم پزشکی در این موضوع قابل توجه است. یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: در برخی از موارد نیز برعکس این موضوع انجام می شود و پزشک باید برای بیمار آزمایشی تجویز کند که این کار را نمی کند. علیزاده با بیان اینکه برخی از پزشکان در این موضوع پورسانت نیز دریافت می کنند، افزود: متاسفانه این پزشکان آزمایشات دیگر آزمایشگاه ها را قبول نمی کنند.

کارتخوان خراب است

خراب بودن کارتخوان برخی از پزشکان یکی از گلایه های همیشگی شهروندان می باشد. حسنی یکی از شهروندان با انتقاد از این وضعیت، بیان کرد: در شرایط فعلی بیشتر شهروندان از عابر بانک استفاده می کنند و کمتر کسی پول نقد زیادی با خود حمل می کند. وی اضافه کرد: با نظر منشی مطب مبنی بر خودداری از استفاده از دستگاه کارخوان، اجبارا به خیابان های شهر رفته تا وجه نقد را برای دریافت ویزیت تهیه کنم. به گفته این شهروند در مطب های پزشکان از این شگردها برای فرار از مالیات استفاده می شود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی باید نظارت ها را بیشتر کنند.

مافیای دارو

گروه های مافیایی در برخی حوزه ها مانند بهداشت و درمان حضور دارند که غصه مردم را دو چندان می کنند و لازم است برخورد جدی با آنها انجام شود. یکی از شهروندان با انتقاد از زیرپاگذاشتن اخلاق حرفه ای توسط تعدادی معدود از پزشکان، گفت: تجویز برخی از داروهای خاص که فقط برخی از داروخانه ها دارند، نشان از زد و بندهایی بین برخی از پزشکان و داروخانه ها می دهد. یکی دیگر از پزشکان که وی هم نخواست نامش مطرح شود با تایید این مسئله گفت: برخی از داروخانه ها با تعداد معدودی از پزشکان قراردادهای پشت و پرده ای دارند که داروهای خاص را تجویز می کنند. وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از فعالیت این افراد و گروه های مافیایی آسیب می بیند و راهکار حل این مشکل این است که قاطعانه، با تدبیر و شجاعت دست این مافیا را قطع کنند. یکی دیگر از شهروندان هم در این ارتباط بیان کرد: گروه های مافیایی در سیستم سلامت حضور دارند که با هر تغییر و تحولی اقدامات خود را انجام می دهند. این پزشک گفت: متاسفانه این افراد برای بقای خودشان هر اقدامی را انجام می دهند که انتظار ازریاست جدید مقابله با این افراد می باشد.

گلایه همیشگی پرستاران

در این روزهای کرونایی پرستاران و کارکنان بیمارستان ها دوره سختی را تجربه می کنند. این افراد با اینکه در خط مقدم جهاد علیه ویروس کرونا هستند، علیرغم این مجاهدت ها هنوز با مشکلات زیادی در محل کار نظیر تامین حداقل امکانات و همچنین دغدغه های مالی از جمله دریافت نکردن حداقل کارانه مواجهند. یکی از پرستاران در این ارتباط با بیان اینکه با وجود کمبود نیرو و خطرات جانی شغلمان ، هنوز پرداخت حقوق جز نگرانی های ما به حساب می آید، گفت: متاسفانه با کوچکترین اعتراض با برخورد تند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مواجه می شویم.گویا پرستاران و نیروهای مدافع سلامت هم منتقد وضع موجودند و از مسئولان دانشگاه به شدت دلگیرند و عملکرد آنها را تایید نمی کنند اما به گفته خودشان جرات انتقاد هم ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت