یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

سهم اقتصاد مناطق مرزی از سبد برنامه‌های دولت

بهروزی فر- شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ بود که در خبری به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بر این نکته تأکید شد که؛ “سهم استان‌ها در ایجاد اشتغال پایدار مناطق مرزی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد”.
در شرح این خبر هم اینگونه قید شده که؛” با عنایت به تأکید دولت سیزدهم بر حمایت همه جانبه از مرزنشینان کشور و کمک به رفع مشکلات معیشتی آنها،با استفاده از ظرفیت های موجود و الگوهای تسهیل­گر اشتغال همچون توسعه زنجیره های ارزش می‌توان معیشت مرزنشینان را متناسب با ظرفیت محلی و بومی آن منطقه، بهبود بخشید”.
به اذعان آقای معاون وزیر در این خبر،” یکی از مهمترین دلایل رخداد قاچاق کالا در مناطق مرزی، وجود مشکلات معیشتی است که در صورت ایجاد اشتغال پایدار می توان به حل این معضل اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی کمک کرد”.
این خبر برای استان هایی همچون خراسان جنوبی که از هم مرزی با کشوری همیشه برآشفته مثل افغانستان، عایدات آن چنانچه ای ندارد، بسیار ارزشمند بود.
مرزنشینان و در حقیقت ساکنان روستاهای واقع در نقطه صفر مرزی در خراسان جنوبی با وجود نقش بسزایی که در پایداری امنیت و مهار مناطق مرزی، استان و بالطبع کشور دارند، اما به جهت سهمی به جرأت می توان گفت؛ هیچ و صفر از مرز، در مرداب مشکلات معیشتی فرومانده اند و علیرغم وعده های فراوانی که در ادوار مختلف به آنها داده شده، درآمدهای اندک از کشاورزی و دامداری که اصلی ترین راه امرار معاش آنهاست، دستمایه ترک دیارشان شده و دلیلی موجه برای نقل مکان آنها به شهر، که بدون تردید این تصمیم دو پیامد بسیار تلخ و ناگوار دارد، یکی توسعه حاشیه نشینی با آن همه تبعات منفی که گاه جمع کردنش، خارج از توان مدیران و اعتبارات است و دوم تخلیه مرزها از نیروی انسانی مستعد و همخوان با شرایط اقلیمی که می تواند زمینه ساز ناامنی و گسترش تحرکات حاشیه ساز باشد.
بنا به خبر معاون اقتصادی وزیر کشور، ” برای سال ۱۴۰۲ با هماهنگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری ها هدف گذاری ایجاد اشتغال بر اساس شاخص های کلیدی بازار کار انجام شده و نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و تعداد بیکاران استان با فرض عدم افزایش تعداد آنها و کاهش نرخ بیکاری، پیش بینی میزان عرضه و تقاضای جدید نیروی کار متناسب با ظرفیت ها و توانمندی استان ها در زمینه های کشاورزی، شیلات، صنعت و تعاون، اولویت های توسعه فعالیت های اقتصادی، در نظر گرفتن عملکرد سال های گذشته از جمله شاخص‌های تعیین شده است”.
خراسان جنوبی در هر کدام از این شاخص ها حرف برای گفتن دارد، لذا لازم است با عنایت به ظرفیت‌ها و نیازهای موجود، و با توجه به اینکه اقتصاد، اشتغال و معیشت مرزنشینان دغدغه دولت سیزدهم است، دستگاه های متولی سفره مطالبه خود را بر روی هر کدام از این بندها پهن کنند و سهمی درخور منطقه و متناسب با آن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترکی که با بی ثبات ترین کشور همسایه داریم را برای استان طلب نمایند.
ادامه خبر معاون وزیر هم به این نکته اشاره دارد که؛” اشتغال پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ به تفکیک دستگاهی- بخشی در استان ها انجام شد و با هماهنگی وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین استانداری‌های سراسرکشور، با هدف کاهش یک دهم درصدی نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۲، تعهد اشتغال برای سال ۱۴۰۲، به تعداد (۱میلیون و ۸۸ هزار و ۷۱۱ نفر) پیش بینی شده، این مسئله در ایام پایانی سال ۱۴۰۱ با امضای مشترک وزیر کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان ها ابلاغ شده که سهم اشتغال مناطق مرزی، ۱۴۵ هزار و ۶۵۲ نفر است”.
حالا به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، میزان تعهد اشتغال استان در سال جاری ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر است”، و قطع به یقین مناطق مرزی هم می بایست در این تعهد جایگاهی داشته باشند و ویژه دیده شوند. (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت