سلطان گرانی ممنوع الخروج شد

افزایش قیمت‌ها در سال جاری مسئله جدیدی نیست. علی رغم اینکه در ایام شیوع کرونا ویروس باید بازار به شرایط نرمالی برسد، افزایش‌ها روز به روز گریبانگیر مردم می‌شود. صنعت مرغداری یکی از صنایع غذایی بوده که خراسان جنوبی در آن رشد چشمگیری داشته است. پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار اولین صنعت درآمد زا در استان بوده که خراسان جنوبی در این امر رتبه سوم کشوری را داشته است. همه ساله تولید انبوه این محصول علاوه بر تأمین نیاز داخلی به عنوان یک کالای صادراتی ارزش افزوده‌ای برای استان به همراه داشته است. اما این روزها به دلیل نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ و افزایش قیمت دانه مانند ذرت و سویا به دلیل تحریم‌ها، این صنعت دچار مشکل شده است. گرانی نهاده‌های دامی باعث شده تا مرغداران در قطب تولید مرغ کشور تا مرز ورشکستگی پیش بروند و سالن‌های جوجه ریزی خالی بماند. این امر باعث شده که امروز شاهد فروش هر کیلو مرغ به نرخ ۳۶ هزار تومان در بازار خراسان جنوبی باشیم. مرغداران خراسان جنوبی عدم اختصاص سهمیه تولیدکنندگان در بازارگاه و اختلاف قیمت دان و نهاده‌های دامی در بازار دولتی و نرخ آزاد را دلیل افزایش این قیمت‌ها می‌دانند و خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی هستند.

وعده مسئولان

کاظم خاوازی عصر یکشنبه ۱۳ مهرماه سال جاری در حاشیه بازدید از مزرعه پرورش شترمرغ بنیاد تعاون زندانیان بیرجند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی مشکلات تولیدکنندگان در زمینه نهاده‌های دام و طیور بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن کنجاله سویا و جو در کف سامانه بازارگاه وجود دارد که تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به این سامانه نهاده‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. این در حالی است که مرغداران خراسان جنوبی می‌گویند هیچ خبری در سامانه بازارگاه نیست و از یک ماه گذشته سامانه برای تخصیص سهمیه نهاده دامی بسته است. در این کش و قوس‌ها تنها مردم ضرر کننده اصلی هستند. هر چند تولیدکنندگان هم چوب عدم مدیریت متولیان را می‌خورند اما نباید از فشار وارده بر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم چشم پوشی کرد.

مردم غافلگیر شدند

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: عصر دیروز برای خرید مرغ به بازار رفته بودم که دیدن قیمت روی تابلو غافلگیر شدم. زهره حاجی زاده ادامه داد: تا شنبه شب قیمت هر کیلو مرغ ۲۸ هزار تومان بود اما در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، قیمت‌ها هشت تا ۹ هزار تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: افزایش این قیمت‌ها ضربه زیادی به مردم به ویژه قشر مستضعف وارد می‌کند چرا که دیگر هیچ توانی برای خرید وجود ندارد. حاجی زاده خواستار مدیریت قیمت‌ها شد و گفت: هرچند دلیل این افزایش‌ها را نمی‌دانیم اما شاید اگر نظارت‌ها افزایش یابد، وضعیت کنونی هم بهتر شود.
یکی از فعالان صنعت طیور در خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: صنعت مرغ و طیور استان خسارت‌های زیادی را در عصر کرونا متحمل شده است. سید حسین خیریه با اشاره به قیمت کنونی مرغ بیان کرد: کمبود نهاده‌های دامی مرغداران را هم به تنگ آورده و زمینه اعتراض این قشر را فراهم کرده است. وی اختصاص نهاده به کارخانه برای تأمین دان را راهکار حل مشکل دانست و افزود: با تأمین دان، قیمت برای تولیدکننده و مصرف کننده به صرفه می‌شود. خیریه با بیان اینکه در حال حاضر دان در بازار آزاد گران است، اظهار کرد: همچنین دان دولتی به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

قیمت‌ها در بازار آزاد
۶ برابر نرخ دولتی

یک مرغدار خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: نرخ نهاده‌های دامی در بازار آزاد ۶ برابر نرخ دولتی است. حمید رضا کمیلی ادامه داد: در حال حاضر نرخ هر کیلو سویا در بازار آزاد ۱۷ هزار تومان و هر کیلو ذرت چهار هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر وضعیت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه بیان کرد: هیچ خبری از نهاده در سامانه بازارگاه نیست. کمیلی بیان کرد: از ابتدای سال جاری سهمیه نهاده‌های دامی هر استان به صورت دستی به جهاد کشاورزی داده می‌شد و بر اساس شهرستان‌ها به تولیدکنندگان اختصاص می‌یافت. وی با بیان اینکه در این شرایط حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد سهمیه‌ها با قیمت مصوب تخصیص داده می‌شد، افزود: از یک ماه گذشته برای هر مرغدار یک سامانه بازارگاه تعریف شده است. این مرغدار فعال در خراسان جنوبی افزود: بر این اساس هر مرغدار باید میزان جوجه ریزی را در سامانه ثبت کند تا سهم نهاده دامی وی اختصاص یابد. وی با بیان اینکه تاکنون میزان جوجه ریزی را ثبت کرده‌ایم اما نهاده‌ای اختصاص نیافته و سامانه بسته است، افزود: شاید در سامانه نهاده موجود باشد اما سهمیه‌ای برای مرغداران اختصاص نیافته است.

برای جوجه ریزی ریسک نمی‌کنیم

کمیلی بیان کرد: در شرایطی که نهاده دامی یافت نمی‌شود و قیمت‌ها گران است، برای جوجه ریزی ریسک نمی‌کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر یک سالن با ظرفیت ۲۰ هزار و یک سالن به ظرفیت هفت هزار خالی دارم و برای جوجه ریزی ریسک نمی‌کنم. کمیلی در پاسخ به راه حل های موجود بیان کرد: اگر سامانه بازارگاه هر مرغدار درست نمی‌شود، به روال قبلی باز گردد. وی خواستار حل مشکل مرغداران شد و افزود: برخی از سو مدیریت‌ها باعث بلاتکلیفی تولیدکنندگان می‌شود که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

مرغ ممنوع الخروج شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این خصوص از ممنوعیت خروج مرغ بدون دریافت مجوز خبر داد و گفت: نیروی انتظامی باید رصدهای لازم را انجام دهند. عباس جرجانی تاکید کرد: طبق مصوبه جلسه فنی روز یکشنبه، از دوم آذرماه خروج مرغ بدون دریافت مجوز دامپزشکی از استان ممنوع شد. وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، سازمان جهاد کشاورزی نظارت بر مراکز عمده فروشی را بر عهده دارند.
رئیس اتحادیه گوشت و مواد پروتئینی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: قیمت هر کیلو مرغ تا نرخ هر کیلو ۳۶ هزار تومان بوده است. زجاجی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه امروز به چه قیمتی به فروش می‌رسد، گفت: امروز را نمی دانم شاید گران شده باشد. بعد از گران شدن مرغ خیلی‌ها با وعده‌های مسئولان برای تأمین نهاده‌ها برای تولیدکنندگان و خبرهای ثبات قیمت در پیش است منتظر بودن تا آرامش به بازار مرغ و تخم مرغ برگردد و قیمتها کمتر شود، اما گویا فعلاً خبری از ارزان شدن مرغ نیست و حتی ممکن است همین قیمتهای امروز افزایش داشته باشد. مدتها بود طبقه متوسط گوشت مرغ را به دلیل ارزان‌تر بودن جایگزین گوشت قرمز کرده بودند اما حالا با گرانی مجدد این محصول قیمت یک مرغ نزدیک به قیمت یک کیلو گوشت قرمز می‌شود. قیمتی که باعث شده مرغ هم کم کم از سبد غذایی مردم قشر متوسط کنار گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت