سرویس مدارس، در امان از حوادث و کرونا ؟!

بهروزی فر

چه خوب، چه بد، چه باب میل، چه خلاف تمایل خانواده ها، چه کارشناسی شده، چه بدون توجه به نظرات متخصصان! سال تحصیلی زودتر از موعد همیشگی شروع شد و اصل را هم بر حضور دانش آموزان گذاشتند، و به این ترتیب روز شنبه ۱۵ شهریورماه، ۱۶۵ هزار دانش‌آموز استان به ۲ هزار و ۷۳۲ واحد آموزشی پا گذاشتند تا در بهار تعلیم و تربیت، شکوفه های دانش شان شکوفا گردد. مدارس در حالی آغوش شان را به روی دانش آموزان باز کردند که به بوی مواد ضدعفونی کننده در اضطراب خانواده ها در هم آمیخته بود. والدین نگران، به ناچار دلبندان شان را به مدرسه بردند تا سال پرتنش تحصیل رسمیت پیدا کند.
اگر چه در خبرهای وزارتخانه و اداره کل آموزش و پرورش استان و حتی در حوزه های شهرستانی، به کرات آمده که حضور دانش آموزان در مدارس الزامی نیست اما از آن جایی که اصل بر حضور بچه ها در کلاس گذاشته شده و برخی از خانواده ها به دلایل مختلف همچون ترجیح بر برخورد چهره به چهره دانش آموز با معلم، عدم اشراف بر اطلاعات درسی و محتوای کتابها، مشغله والدین و… باری به هر جهت ترجیح می دهند فرزندان شان حتی در همان زمان اندک ۳۵ دقیقه و هفته ای دو روز- در مدرسه حضور پیدا کند و همین حضور فیزیکی علاوه بر دغدغه رعایت اصول بهداشتی توسط خود دانش آموز و اولیای مدرسه که بسیار هم مهم است، نگرانی دیگری را هم بر برخی خانواده ها تحمیل نموده است. دغدغه سرویس مدارس!!
در پاسخ به این دغدغه خانواده ها، اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از مدت ها قبل دست به کار شده و به جهت ساماندهی هر چه بهتر امور، طی چندین فراخوان، ثبت نام رانندگان متقاضی فعالیت به عنوان سرویس مدرسه را از ۲۵ مرداد آغاز نموده است و شهرداری‌ها نیز برای ارائه سرویس های مورد نیاز مدارس اعلام آمادگی کرده اند.
طبق این قاعده و با استفاده از ضوابط آمده در سامانه سپند- سامانه پایش ناوگان دانش آموزی- صرفاً ناوگان و رانندگانی در اختیار آموزش‌ و پرورش‌ قرار می گیرند که همه استاندارد های تعریف شده در دستور العمل ها را دارا باشند. بدین ترتیب‌ داشتن گواهینامه پایه دو، برگ سوء پیشینه و عدم اعتیاد، سلامت روح، روان و جسم در کنار سلامت اخلاقی، قابل اعتماد بودن راننده، مورد تأیید بودن وسیله نقلیه از نظر تجهیزات و برگه معاینه فنی و نصب نشان مخصوص سرویس مدارس، ویژگی های یک خودروی سالم و راننده مورد اطمینان است.
علاوه بر این، به گفته متولیان امر، مجموعه اقدامات و تکالیف قانونی حوزه حمل و نقل دانش آموزی که به عهده شهرداری‌ها و آموزش و پرورش است، بر بستر سامانه سپند طراحی شده و عملکرد عوامل اجرایی طرح از این طریق همواره قابل پایش و رصد است به گونه‌ای که در هر مرحله امکان پیگیری و نظارت بر همه فعالیت‌های حمل‌ و نقل دانش آموزی برای کاربران و عوامل مرتبط با طرح فراهم شده است. این همه، به آن معناست که ان شاء الله در سال تحصیلی جدید، حوادث و اتفاقات تلخ سال های گذشته را شاهد نخواهیم بود. سوانحی که بدون تردید نه از حافظه خانواده های بلا دیده حذف می شوند و نه از گنجینه خاطرات تلخ عامه مردم به ویژه آنها که ناچارند فرزندان شان را برای رسیدن به مدرسه به راننده سرویس بسپارند.
با وجود ترددهای فراوان سطح شهر به خصوص شتاب غیرقابل وصف رانندگان در ابتدای صبح برای رسیدن هر چه سریع تر به مقصد که اغلب مدرسه بچه ها و بعد محل کار است، تصادف و تصادم خودروها، امری دور از ذهن نیست و در آمار و اطلاعات پلیس راهور، نمونه های فراوانی از این موارد را می توان یافت اما شنیدن خبرهایی همچون پرتاب شدن دختر ۷ ساله از مینی بوس مدرسه در تقاطع خیابان نارنج آن هم به این علت که راننده، چراغ قرمز را رد کرد و ترمز شدید گرفت (اسفند ۹۸) ، یا واقعه برخورد ۲ دستگاه مینی بوس سرویس مدرسه در خیابان انقلاب که به علت بی احتیاطی یکی از راننده ها، ۸ دانش آموز را که به قصد برگشت به منزل، سوار سرویس شده بودند، راهی بیمارستان کرد (مهر ۹۶)، یا ماجرای برخورد یک دستگاه پیکان با ۷ دانش آموز دختری که در بلوار الهیه به همراه مادران خود راهی مدرسه شده بودند و به جهت کم دقتی راننده، به جای نیمکت کلاس، سر از تخت بیمارستان درآوردند و مادر یک کدام شان نیز برای همیشه دیده بر دنیا فروبست (مهر ۹۳) و… . تکرار خاطرات تلخ گذشته، اگر چه کام مان را نیز تلخ می کند اما تجربه ای است بر ای علاج واقعه، قبل از وقوع! و هشداری است برای متولیان امر که سایه نظارت شان را بر روند اجرای تمهیداتی که اندیشیده اند، گسترده تر نمایند، به ویژه این که علاوه بر سوانح رانندگی، آن چه در این سال تحصیلی مزید بر علت شده و خاطر خانواده ها را بیشتر می خلد، نگرانی از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سرویس های مدرسه است.
اگر چه بر اساس ضوابط تعیین شده؛ پروتکل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در سرویس مدارس همانند پروتکل‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا در حمل و نقل عمومی است و شامل رعایت فاصله اجتماعی مناسب، سوار شدن حداکثر سه نفر در خودرو‌های سواری و ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در خودرو‌ های جمعی، گندزدایی سرویس به ویژه دستگیره درها به طور کامل بعد از هر بار جابه جایی مسافر، استفاده راننده و دانش آموزان از ماسک، عدم حضور راننده و دانش آموزان در سرویس در صورت داشتن تب و سرفه، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف خودرو و همچنین استفاده دانش آموزان و…. می باشد اما تدوین قوانین یک بخش ماجراست و نظارت بر تمکین به آن، بحثی دیگر!
و آن چه خانواده ها از متولیان متعدد سرویس مدارس-آموزش و پرورش، پلیس راهور، شبکه بهداشت، سازمان حمل و نقل درون شهری، ناظران کمیته امنیتی اجتماعی ستاد کرونا، فرمانداران به عنوان رؤسای شورای ترافیک شهرستان و… – انتظار دارند، تحت کنترل قرار دادن هر چه بیشتر شرایط برای به حداقل رساندن حوادث رانندگی و زمینه های بروز و شیوع بیماری کروناست، امید که با تدابیر ارزنده متولیان امر، سال تحصیلی پیش رو، سالی توأم با سلامتی و نیک روزی برای همه عوامل اجرایی مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها باشد. ان شاء الله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

سیل چند روز پیش در استان خسارات های زیاد مالی فراوانی به بار آورد و

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت