شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

سرافرازی جهاد کشاورزی استان در کوران مشکلات

مهدی آبادی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 157 پروژه عمرانی و خدماتی در هفته جهادکشاورزی به بره برداری می رسد، گفت: این پروژه ها با سرمایه‌گذاری 98 میلیارد تومان که از این میزان 39 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، 29 میلیارد تومان از محل خودیاری مردم و 28 میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات بانکی است. غلامرضا قوسی در نشست خبری روز پنجشنبه که برای اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه جمعیت برخوردار این پروژه‌ها را 22 هزار خانوار است، عنوان کرد: با بهره‌برداری این پروژه‌ها زمینه اشتغال 2 هزار و 288 نفر فراهم و منجر به تثبیت اشتغال 6 هزار و 516 نفر خواهد شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان‌های بیرجند با 25 پروژه، زیرکوه 21 و خوسف با 18 پروژه بیشترین میزان پروژه‌های افتتاح شده در هفته جهادکشاورزی را به خود خود اختصاص داده‌اند. این مقام مسئول اضافه کرد: بیشترین فراوانی پروژه‌ها مربوط به حوزه آب و خاک، تولیدات دامی، باغبانی و منابع طبیعی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و گرم و خشک استان پروژه‌های آب و خاک اولویت نخست استان است. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی بیشترین درصد فراوانی را دارد. قوسی با بیان اینکه در حوزه سیستم نوین آبیاری جز استان های برتر کشور هستیم، بیان کرد: سال گذشته چهار هزار و 750هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد و امسال نیز 12 هزار و 750 هکتار پروژه در دست اجرا است.

آمادگی برای مرمت 400 رشته قنات

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه سال گذشته 94رشته قنات به طول 24 کیلومتر مربع مرمت و بازسازی شد، ادامه داد: امسال برای جذب اعتبارات بیشتر پیگیری لازم انجام گرفته و حدود 35 میلیارد تومان در مرحله اول از محل اعتبارات ملی برای استان نهایی شده است. قوسی از آمادگی این سازمان برای مرمت 400 رشته قنات خبر داد و اضافه کرد: با بازسازی و مرمت این قنات ها حدود25 درصد افزایش آبدهی قنوات خواهیم داشت. وی یکی از سیاست های مهم سازمان جهادکشاورزی را توسعه مکانیزاسیون دانست و اظهار داشت: سال گذشته حدود 247 دستگاه تراکتور و 487 دستگاه ادوات کشاورزی از محل تسهیلات ردیف توسعه مکانیزاسیون خریداری و به ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی اضافه شد که افزایش راندمان و ضریب مکانیزاسیون از 1.97درصد به 2.13 درصد در هکتار را در پی داشت. این مقام مسئول با اشاره به تجهیز 17 دستگاه کمباین برداشت غلات و 6 دستگاه برداشت غله گفت: تجهیز یا نوسازی ماشین‌آلات باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری است که باید مدیریت درست از آب و خاک همچنین نیروی انسانی توانمند را در دستور کار داشته باشیم. قوسی افزود: از سال 93 تاکنون با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب به 884 میلیون متر مکعب معادل حدود 400 متر مکعب کاهش یافته است. وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرهای نهبندان، سربیشه، خوسف، سرایان و زیرکوه در حال انجام است، تصریح کرد: مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه 190 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: تاکنون در بحث نهضت گلخانه ای 132 میلیارد تومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شده است. قوسی با اشاره به اینکه مطالعات شهرک‌های دامی نهایی شده اما عملیات اجرایی زیرساخت‌ها هنوز آغاز نشده است، گفت: در زمینه بارگاه‌های زرشک نیز برنامه ریزی شده تا با هزینه کم در بحث زیرساخت ها به زرشک‌کاران واگذار شود. وی از واگذاری بارگاه زرشک در روستای افین زیرکوه همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبر داد و یادآور شد: به زودی در سایر نقاط استان بارگاه ها واگذار و کار خشک کردن زرشک به صورت بهداشتی آغاز خواهد شد.

استمهال 139 میلیارد تومان از تسهیلات کشاورزان استان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی نیز در این نشست خبری گفت: از سال 96 تا پایان اسفند سال گذشته استمهال وام‌های سررسیده شده بخش کشاورزی، 139 میلیارد تومان از جریمه دیرکرد و سود تسهیلات کشاورزان استمهال و پرداخت تسهیلات به مدت سه سال تمدید شد. اکبری افزود: در بودجه سال1400 نیز اعتباری به استان اختصاص یافت که برای تمامی کشاورزانی که از سال 94 تا 1400 تسهیلات دریافت کرده‌اند برای جریمه دیرکرد، پرداخت و یک سال اقساط کشاورزان نیز تمدید خواهد شد. وی گفت: از محل تسهیلات کرونا به واحدهایی که دچار آسیب و خسارت شده‌اند تاکنون 7.5 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی اظهار داشت: برآورد خسارت‌های خشکسالی نیز در استان انجام شده است تا مشکلات کشاورزان به صورت عمده حل و فصل شود.

هیچگونه محدودیتی برای تامین علوفه نداریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری به موضوع تامین نهاده‌های دامی و علوفه مورد نیاز کشاورزان و دامدارن استان اشاره و بیان کرد: در سال گذشته حداکثر میزان نهاده توزیع شده9 هزار تن بود که در فروردین امسال به 14 هزار تن و اردیبهشت ماه به 16 هزار و 500 تن رسیده است. ابراهیمی افزود: در مورد علوفه‌های خشبی که تامین آن برعهده دامدار و تشکل‌های کشاورزی است، با توجه به هماهنگی‌های انجام شده تشکل‌ها پای کار آمدند و در روزهای اخیر بیش از 10 هزار تن خرید انجام شد تا به مصرف واحدهای سنتی دام برسد. وی بیان کرد: با توجه به اهمیت این مساله، قرارگاه تامین علوفه دام در استان توسط استاندار و به دبیری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در استان تشکیل شده که هماهنگی بین دستگاهی، رصد وضعیت و تامین علوفه و دام از جمله اهداف آن است. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در هر شهرستان یک تعاونی دامداران و در مرکز استان اتحادیه دامداران فعال است که علوفه‌های خشبی را خریداری و نسبت به توزیع آن اقدام می‌کند. وی گفت: هیچ محدودیت یا سهمیه‌بندی برای شهرستان‌ها وجود ندارد و براساس نیاز دام شهرستان باید تشکل‌ها نسبت به تامین علوفه اقدام کنند. ابراهیمی افزود: سازمان تعاون روستایی استان نیز در 2 ماه اخیر نسبت به خریداری هزار و 230 تن علوفه خشبی اقدام کرده است. وی گفت: در راستای حمایت از دامداران به ویژه دام سبک، خرید دام مازاد به استان ابلاغ شد به این ترتیب که به ازای هر کیلوگرم دام زنده ترکیبی 45 هزار تومان، بره نر 50 هزار تومان، بز و بزغاله نر 45 هزار تومان، میش 32 هزار تومان، قوچ 42 هزار تومان، بزغاله ماده 45 هزار تومان و بز ماده 32 هزار تومان خریداری و به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو یارانه‌ای به دامدار تعلق می‌گیرد.

کاهش 22 درصدی خرید گندم

مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی هم گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت گندم در استان خرید تضمینی این محصول آغاز شد و تاکنون هزار و 332 تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. وحید ضیائیان احمدی از کاهش 22 درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: کاهش خرید گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش سطح زیر کشت گندم و کاهش 25 درصدی گندم تولیدی در سال جاری است. وی گفت: 15 مرکز خرید تضمینی گندم وجود دارد که این میزان گندم در 11 مرکز تحویل شده است. وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را پنج هزار تومان دانست و اظهار داشت: تاکنون 98 محموله گندم تحویل مراکز شده و 25 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است. مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور در استان ادامه دارد گفت: این مقدار گندم از هشت شهرستان خریداری شده، همچنین بیشترین میزان گندم خریداری شده مربوط به مرکز خرید شهرستان طبس و کمترین میزان مربوط به مرکز درح شهرستان سربیشه بوده است. وی اظهار داشت: تاکنون خرید تضمینی گندم در مراکز بیرجند، درمیان و سرایان انجام نشده است و برداشت گندم در شهرستان درمیان معمولا یک ماه دیرتر از سایر شهرستان‌ها انجام می‌شود. ضیائیان احمدی درباره خرید زرشک از کشاورزان گفت: قیمت زرشک سال گذشته به شدت کاهش داشت لذا برای فروش زرشک کشاورزان از ظرفیت پنج بازار تهران به صورت غرفه مستقیم فروش زرشک استفاده کردیم. وی با بیان اینکه امسال نیز برنامه‌های حمایتی از زرشک‌کاران ادامه دارد اظهار داشت: زرشک طی برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت از کشاورزان خریداری خواهد شد. وی گفت: سال گذشته در این فصل میزان زیادی از زرشک در انبارها موجود بود که امسال موجودی زرشک انبارها بسیار پایین است و امیدواریم با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا و تولید واکسن مشکل خاصی برای زرشک‌کاران وجود نداشته باشد.

پیشرفت 85 درصدی طرح نهضت گلخانه‌ای

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم در این نشست خبری با بیان اینکه تاکنون برای چهار شهرک گلخانه‌ای مجوز حفاری چاه از آب منطقه ای دریافت شده که کار حفاری به اتمام رسیده و تجهیز چاه ها در دستور کار است. سورگی اضافه کرد: در مجموع شاهد پیشرفت فیزیکی 85 درصدی در احداث شهرک‌های گلخانه ای استان هستیم که امیدواریم تا پایان سال به پیشرفت 100 درصدی برسیم. همچنین اکبری معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هم به کمبود محدودیت های منابع آبی برای توسعه سطح زیر کشت اشاره و گفت: اما با اینحال افزایش بهره وری و عملکرد سطح زیر کشت در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت