سد سیاهو افتتاح شد

سد مخزنی سیاهو سربیشه در پنجمین هفته از پویش هر هفته “ الف- ب- ایران” روز گذشته با حضور وزیر نیرو در شهرستان سربیشه افتتاح شد. پویش هر هفته “الف- ب- ایران” در سال ۹۹ پیش از این در استان‌های تهران، ایلام، مرکزی و سیستان و بلوچستان برگزار شد و در پنجمین پویش روز گذشته طرح‌های صنعت آب و برق خراسان جنوبی افتتاح شد. این پویش از نیمه دوم سال گذشته با هدف ایجاد فرصت برای تبیین خدمات گسترده و زیرساختی صنعت آب و برق و استمرار و آبادانی کشور آغاز شد و امسال هم ادامه دارد. رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر یک روزه به خراسان جنوبی سد سیاهو، آبرسانی به شهر درمیان و روستاهای منطقه و طرح‌های آبرسانی به ۱۵ روستای استان را افتتاح کرد، همچنین با حضور وی عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی منطقه سربیشه آغاز شد. گفتنی است ، جمع سرمایه‌گذاری طرح‌های پنجمین هفته از پویش هر هفته “الف- ب- ایران” در خراسان جنوبی هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان اعلام شده است. هشتمین سد استان سد مخزنی سیاهو به عنوان هشتمین سد خراسان جنوبی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بیرجند و ۶۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه بر رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و ۲۸ کیلومتر مربع ساخته شد. این سد با هدف کنترل، تنظیم و ذخیره سازی سالانه ۴.۶ میلیون مترمکعب روان آب احداث شد. وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از سد سیاهو اظهار کرد: در یکی دو سال اخیر بارش رحمت الهی در کل کشور وضعیت مطلوبی است و در این استان شرایط خوب‌تری دارد. تا همین روزها حدود ۳۰۵ میلی‌متر در سطح کشور بارش داشتیم که نسبت به دوره بلندمدت ۵۱ ساله حدود ۳۰ درصد افزایش داشته که این افزایش در خراسان جنوبی ۴۷ درصد می باشد. دکتر اردکانیان اضافه کرد: در سطح کشور نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش بارش داریم که در استان خراسان جنوبی نه تنها کاهشی نداشتیم که حدود ۲۰ درصد هم افزایش داریم. طرح های آبرسانی به استان
وی با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی برای پایداری منابع آب در استان داریم، گفت: از جمله این‌ طرح‌ها استفاده از آب دریاست که تخصیص آن چندی قبل داده شد و امیدواریم با ترتیب‌هایی که دارد در مراحل اجرایی قرار گیرد. اردکانیان گفت: ما در وزارت نیرو بنا را بر این گذاشتیم که طبق تجربه موفق نیم سال گذشته که ۲۲۷ طرح را در ۳۱ استان کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رساندیم، ان‌شاء ا… امسال حدود ۲۵۰ طرح عمده و بزرگ را در نقاط مختلف کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به ثمر برسانیم و این تنها بخشی از دستاوردهای پویش “هر هفته-الف-ب- ایران” است که ناظر بر ساخت و سازهاست و امسال بنا داریم در عرصه ساز و کارها هم دستاوردهای ماندگاری داشته باشیم. اردکانیان گفت: استان خراسان جنوبی نخستین استانی است که طرح سازگاری با کم آبی در این استان تدوین شده و به تصویب کارگروه ملی مرکب از چهار تن از وزرا و دو تن از معاونان رئیس جمهور رسید‌. وزیر نیرو یادآوری کرد: این سند، نقشه راهی برای سال‌های پیش رو و تضمینی برای همکاری نزدیک تمام دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با یکی از زیربنایی‌ترین عرصه‌های مدیریت منابع آب در استان‌های مرزی کشور است. استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: با افتتاح بزرگترین سد خاکی استان می توانیم برای اجرای طرح های توسعه ای در زمینه های کشاورزی، دامپروری و ایجاد شهرک شیلات اقدامات خوبی انجام دهیم. توسعه آبیاری نوین مهندس معتمدیان با اشاره به جذب اعتبارات قابل توجه برای اجرای سیستم های نوین آبیاری تصریح کرد: سال گذشته با هزینه کرد این اعتبارات ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری درآمد و امسال نیز با جذب حداکثری اعتبارات از ردیف های ملی، این برنامه مؤثر همچنان ادامه خواهد یافت. وی یکی از رویکردهای وزارت نیرو را توجه به مدیریت روان آب ها و آب های مرزی عنوان کرد و گفت: در همین زمینه در گذشته مطالعاتی برای ایجاد ۴ سد در شهرستان های مرزی استان صورت گرفته بود که با مطالعات جدید وزارت نیرو این سدها به سدهای تغذیه مصنوعی تبدیل شد.

آبرسانی به ۱۵ روستا
روزگذشته همچنین با حضور دکتر اردکانیان پروژه آبرسانی و تامین آب پایدار ۱۵ روستای استان با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و ۱۰ هزار نفر جمعیت این روستاها از آب شرب پایدار برخوردار شدند. وزیر نیرو در آیین افتتاح این پروژه با بیان اینکه امروز پروژه آبرسانی به ۱۵ روستا به صورت نمادین در روستای درمیان افتتاح می شود، گفت: با افتتاح این پروژه ۱۰ هزار نفر جمعیت ساکن در این روستاها، از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهره مند می شوند. دکتر اردکانیان به نقش بی بدیل برادران اهل سنت در مناطق مرزی کشور به ویژه استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: نقش مهم اهل سنت در مناطق مرزی در راستای تثبیت جمعیت، دلگرم نگه داشتن مردم و ارشاد مسئولان، بی بدیل است.
کاهش آبرسانی سیار با آبرسانی مستقیم به روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در آیین بهره برداری از این پروژه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این شرکت تامین آب پایدار روستاهای استان است، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، پیش بینی می شود یک سوم از ظرفیت آبرسانی سیار روستاهای استان در سال جاری کاهش پیدا کند. مهندس حسین امامی افزود: همچنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا دو سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شوند. مولوی خالقی امام جمعه روستای درمیان نیز در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات انجام شده توسط مسئولان در مناطق روستایی و حضور وزیر در یک روستای دورافتاده اظهار کرد: سال گذشته ۴۰۰ خانوار ساکن در روستای درمیان با تانکر آبرسانی می شدند که با خدمات انجام شده امسال آب پایدار در روستا داریم. لازم به ذکر است، این پروژه ها با حجم عملیاتی شامل حفر و تجهیز دو حلقه چاه عمیق، لوله گذاری خط انتقال و شبکه توزیع به طول ۸۱ کیلومتر، احداث ۲۲۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره و احداث ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ به بهره برداری می رسد. با بهره برداری از این پروژه روستاهای خوشینه علیا، زیراج، کلاته نو و عباس آباد شهرستان بیرجند، روستاهای درمیان، فورگ، اره فورگ و ذکری شهرستان درمیان، روستاهای دهو، آتشکده علیا و سفلی شهرستان بشرویه، شهرک نزومند شهرستان زیرکوه و روستای نیگ شهرستان قاینات از آب شرب پایدار برخوردار شدند.
آغاز عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی
همزمان با بهره بردای از سد سیاهو، در بخش دیگری از شهرستان سربیشه با حضور مدیرعامل سازمان انرژی های نو و بهره وری برق ایران پروژه نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی کلنگ زنی شد. این مقام مسئول گفت: امید است منطقه درح که یکی از کانون های بزرگ بادخیز ایران است به یکی از هسته های مرکزی نیروگاه های بادی در کشور تبدیل شود. مهندس ساتکین ادامه داد: از سال ۸۲ که پتانسیل های بزرگ بادخیز کشور را شناسایی می کردیم سه کانال بزرگ شرق ایران اعم از کانال بادی زابل، خواف و درح را شناسایی کردیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در این مراسم اعلام کرد: در بحث نیروگاه های روفتاپ در خراسان جنوبی تاکنون ۲۹۲ مشترک اقدام به سرمایه گذاری کردند – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت