یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

سبقت افزایش اجاره استان از کشور

خراسان جنوبی باز هم رکورددار شد، اما این بار با هزینه ای که ارتباط مستقیم با سبد خانوار بخش بزرگی از هم استانی ها دارد . بر اساس آخرین آمار منتشر شده در مرکز آمار ایران اجاره بها یک واحد مسکونی در خراسان جنوبی به طور میانگین نسبت به سه ماهه پایان سال گذشته حدود 5.2 درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش، استان رکورددار ما را که از اجاره های نجومی زجر می داد جز 4 استان با بیشترین میزان افزایش قرار داده است.

سرعت اجاره بیشتر از استان های همسایه

حکایت افزایش نرخ ها آنقدر دردآور است که دیگر بیان نرخ تورم سالانه آن شاید برای بسیاری خوشایند نباشد و روی آوردن به آمارهای فصلی و ماهانه بهترین راه برای کاهاش آلام این فرآیند لجام گسیخته است. بر اساس همین آمار منتشر شده علیرغم وجود کرونا و محدود شدن جابه جایی مستاجران ، رقم تورم سالانه در فصل بهار نسبت به سال گذشته عدد بیش از 27 درصد را نشان می دهد و این در حالی است که در استان های همسایه ما نظیر خراسان شمالی و خراسان رضوی این افزایش اجاره بها به 17 و 16 درصد محدود شده است.خراسان جنوبی در حالی با افزایش 5 درصدی اجاره بها در فصل روبرو بوده است که در خراسان رضوی این عدد کمتر از 2 درصد و در خراسان شمالی نزدیک به دو نیم درصد بوده و تفاوت بیش از 2 برابری نرخ تورم فصلی در حالی که در سال های گذشته این تورم هماهنگ با سایر استان ها بوده است حکایت از فعل و انفعالاتی در حوزه مسکن استان می دهد که باید توسط متولیان امر بررسی شود.

مسکن کالای سرمایه ای شده

به نظر بسیاری از کارشناسان ، مقوله مسکن به دلیل ضعف زیرساخت های اقتصادی و توسعه نیافتگی صنعت در خراسان جنوبی به یک حوزه سرمایه گذاری تبدیل شده و واحد های مسکونی استان بیش از آن که یک کالای مصرفی باشند به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده اند . تغییری که در دراز مدت می تواند باعث محدود کردن توسعه اقتصادی استان و ورود سرمایه ها به بازار دلالی گردد.

مالیات بر خانه های خالی به کمک مستاجران می آید ؟

هر چند دولت با ایجاد طرح مالیات بر خانه های خالی سعی بر تعدیل این وضعیت و عرضه خانه های خالی دارد اما سردرگمی مردم و مالکان و بی اطلاعی از وضعیت و نتایح این طرح ، بیم آن را می آورد که این بحث نیز چون سایر سیاست های مسکنی دولت با شکست مواجه شود.یک کارشناس حوزه مسکن در این موضوع می گوید : طرح مالیات بر خانه های خالی اگر چه در ذات طرح خوبی است اما میزان معافیت ها ، راه های در رو و وجود نداشتن افق مشخص برای موفقیت آن خیلی نمی تواند به وضعیت اجاره در استان کمک کند .این فعال حوزه مسکن با طرح این سوال که هم اکنون چقدر شهروندان این استان درباره این طرح اطلاعات دارند تا بخواهند مشارکت کنند افزود : زمان اجرای طرح و مناسبات سیاسی سال آخر دولت اصلااجازه تحقق آن را هم نمی دهد .

تعیین اجاره بها در فضای مجازی

یکی از مشاورین املاک در بیرجند نیز با بیان اینکه قراردادها با رعایت انصاف بسته می شود؛ گفت: متاسفانه وجود برنامه هایی در فضای مجازی و اعلام اجاره بها توسط مالکان ، امکان کارشناسی را کم می کند و بخشی از رشد سرسام آور اجاره بها به همین موضوع مربوط است .به گفته این فعال حوزه مسکن مادامی که قاعده خاصی برای تعیین اجاره املاک وجود نداشته باشد وضعیت نابسامان این حوزه ادامه خواهد داشت.

افزایش بد مسکنی با روند افزایشی اجاره ها

به گفته وی با توجه به رشد اجاره بها و متاسفانه بی انصافی برخی مالکین ، کمتر واحد مناسب برای سکونت در مناطق مختلف شهر پیدا می شود که بتوان با نیمی از حداقل حقوق قانون کار اجاره آن را پرداخت و این زنگ هشداری است برای مسئولانی که رفته رفته و نامحسوس خط فقر مطلق و بد مسکنی را در خراسان جنوبی تغییر خواهند داد . هزنیه مسکن بر اساس اعلام نهادهای آماری بخش بزرگ و قابل توجه ای از سبد هزینه هر خانواده است که باتغییرات و رشد اینچنینی به کالای دست نیافتی تبدیل خواهد شد. دادرس مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت