زنگ خطر در فردوس: سرانه مصرف آب شرب روستایی ۴ برابر استاندارد

سربازی _ مهمترین موضوع و دغدغه ای که در جلسه شورای منابع آب شهرستان مورد بررسی و توجه شخص فرماندار قرار گرفت مصرف زیاد آب شرب روستایی بود.
به گزارش آوا، مدیر امور آب فردوس در این جلسه گفت: سرانه مصرف آب شرب شهری به ازای هر نفر ۲۵۷ لیتر است که مصرف استاندارد ۲۰۰ لیتر می باشد.
حجتی این میزان را برای مصارف روستایی به ازای هر نفر ۵۶۷ لیتر اعلام کرد و افزود: استاندارد روستایی ۱۵۰ لیتر است در حالی که نزدیک به ۴ برابر روستائیان فردوس بیشتر مصرف می کنند و باید هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود.
وی همچنین از ارجاع ۲۱ حلقه چاه کشاورزی در مجموع با تولید ۴ و ۶ دهم میلیون متر مکعب آب در ثانیه به حوزه شهرستان فردوس خبر دادکه قبلا در حوزه یکی از شهرستانهای مجاور بوده است.

هدر رفت ۳۵ درصدی شبکه آب شرب فردوس

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس نیز با ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر ۳۴ و ۷ صدم درصد هدر رفت آب شرب شهرستان است که برای جلوگیری از هر درصد شامل: اصلاح و بازسازی شبکه و اندازه گیری کنتورها نیاز به سه میلیارد تومان اعتبار می باشد.
شریف زاده با بیان اینکه باید این میزان هدر رفت را از مصرف مردم کم کرد تصریح کرد: ۷۰ درصد شبکه آب شهرستان فردوس فرسوده و مستلزم اعتبار هنگفتی برای نوسازی است.
وی با بیان اینکه سرانه استاندار مصرف ۱۵ متر مکعب است گفت: این میزان در شهرستان خوشبختانه ۱۲ متر مکعب و در سطح پایین استان نیز قرار دارد که البته با توجه به کاهش سطح منابع آبی باز هم شهروندان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.
وی خواستار ذخیره سازی آب خاکستری یا همان آب باران توسط شهروندان در منازل شد و خاطرنشان کرد: با این کار ۳۰ درصد در مصرف درختان خانگی صرفه جویی می شود که نیاز به فرهنگ سازی دارد.
به گفته وی سال گذشته در حوزه فرهنگ سازی ۵۵۰ دانش آموز کلاس اولی را آموزش دادیم و مردم را ترغیب به استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب کردیم.
فرماندار فردوس نیز با اشاره به اینکه سند جامع و مسیر مشخصی جهت تامین آب شرب در شهرستان نداریم تاکید کرد: ظرف یکماه آینده با مدیریت امور آب شهرستان با تشکیل جلسات تخصصی با مجموعه های مرتبط باید وظایف تمام دستگاههای اجرایی مشخص و بر مبنای سند جامعی که تهیه خواهد حرکت کنیم.

خطر کم آبی را جدی بگیریم

روشن خطر کم آبی را بسیار جدی دانست و افزود: در بخش مصارف اداری میزان مصرف هر مجموعه کنترل و چنانچه از میزان استاندارد بیشتر باشد قطعا در اعتبارات تملک دارایی آن اداره تاثیرگذار خواهد بود.
وی دستگاههای مسئول را موظف به تبیین الگوی مصرف برای مردم نمود و تاکید کرد: در حوزه روستایی نیز بخشداران با توجه به اختلاف زیاد مصرف با میزان استاندارد فرهنگ سازی و حتی دیدار چهره به چهره را در دستور کار قرار دهند و همه باید برای اختصاص سهم بیشتری از اعتبارات استانی و ملی در حوزه آب تلاش کنیم.

تاکید بر تهیه سند جامع آب فردوس

فرماندار فردوس خاطرنشان کرد: پس از تهیه سند جامع آب که باید در کوتاه ترین زمان تدوین شود هر دستگاه اجرایی موظف خواهد بود وظیفه آن دستگاه و عملکرد خویش را در تحقق این سند در جلسه های شورای منابع آب گزارش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تامین زمین برای ۶۰ هزار و ۹۷۸ واحد

بیشتر

یعقوبی – رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کنترل و برخورد با

بیشتر

غلامی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۳۲ سارق با اجرای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت