زباله های پلاستیکی و ریزگردها دو آلاینده مهم زیست محیطی در تمیزترین شهر ایران!

نسرین کاری – برای کاهش بحران زیست محیطی سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل روز زمین پاک انتخاب شده است.این روز یک فرصت مغتنمی است تا با فرهنگسازی به حفاظت از زیست بوم و کاهش آلودگی زمین بپردازیم. سالهاست که بیرجند به عنوان تمیزترین شهر ایران معرفی شده اما اینکه آیا این عنوان شایسته شهر است، موضوعی است که بسیاری از فعالان محیط زیست به آن نگاه متفاوتی دارند. ورودی های شهر بیرجند خود گواه این به چالش کشیدن عنوان تمیز ترین شهر ایران است. چرا که در ورودی های شهر شاهد سیل عظیمی از زباله ها و پلاستیک های زباله است که نه فقط چهره شهر را زشت می کند بلکه موجب می شود عنوان تمیزترین شهر ایران به چالش کشیده شود.
در این خصوص مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم با اشاره شعار هفته زمین پاک ۱۴۰۳ با عنوان «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین » گفت: مناسبت های زیست محیطی فرصتی است برای تبیین چالشهای زیست محیطی و همچنین آموزش مسائل محیط زیستی برای اقشار مختلف مردم در جامعه تا در حفاظت و حراست از محیط زیست کوشا باشند .
قطعا مصرف پلاستیک و معضل رهاسازی آن در طبیعت از چالشهای عمده زیست محیطی در استان می باشد. این موضوع باید بصورت ویژه در برنامه های این هفته مورد توجه قرار گیرد. نباید فراموش کنیم که آسیب محیط زیستی پلاستیک های زباله چیزی گرانبها تر از دنیای اطرافمان را می‌بلعد که مدت‌ها است چشم‌هایمان را روی این واقعیت بسته‌ایم که پلاستیک قاتل طبیعت است. به گفته مدیرکل محیط زیست استان مشاهده سیل پلاستیک‌های رها شده در هر کجای طبیعت ‌(شهر و روستا )می‌توان فهمید استان در آستانه رقم زدن تهدید بزرگ زیست محیطی است. .چالش زیست محیطی دیگری که باعث آلودگی بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی شده است وجود ریزگردهاست. ریزگردها براثر فقر پوشش گیاهی و افزایش عرصه های بیابانی، باعث آلودگی هوا و مشکل زیست محیطی می شود؛ بخصوص در خراسان جنوبی رو به افزایش است.بنا بر نظر کارشناسان متاسفانه به دلیل خشکسالی های سالیان متمادی وجود ریزگردها افزایش پیدا کرده و روز به روز بر آلودگی محیط زیستی استان افزوده می شود. بنظر می رسد فرهنگسازی برای استفاده نکردن از پلاستیک چندان مثمر ثمر نبوده و توجه بیشتر مسئولان و مردم را می طلبد از سوی دیگر لازم است که با احیای یک محیط زیست سبز و کاشت درخت و گل و گیاه به کاهش ریزگردها کمک کنیم. و برای رسیدن به این مهم یک اتحاد و همت همه جانبه نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت بحران در بخش های پیشگیری و آمادگی

بیشتر

محمدی- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود سامانه جدید بارندگی از اواخر وقت

بیشتر

جم – چند روز پیش خبری از جلسه شورای شهر بیرجند رسانه ای شد که اذهان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت