شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

روستاهای استان یادگاران به‌جا مانده تاریخی

نسرین کاری- در روزهای گرم تابستان یکی از بهترین گزینه ها برای آرامش و استفاده از هوای خنک روستاگردی می باشد. خراسان جنوبی از این جهت بسیاری غنی می باشد و روستاهای زیبایی دارد که می توانند هدف گردشگری باشند. محیط طبیعی منحصر به فرد برخی روستاها گرفته تا نحوه پوشش وآداب و رسوم و آب و هوای مطبوع و بهاری موجب شده گردشگران زیادی جذب این مناطق شوند. همراهی مردم ساکن در روستاها برای تسهیل حضور گردشگران از عوامل موثر در جذب و ماندگاری و سفر دوباره آنان است.در این گزارش تعدادی از این روستاها را معرفی می کنیم:

در روزهای گرم تابستان
به خراشاد سفر کنید
در بازدید از جاهای دیدنی نزدیک بیرجند چنانچه دنبال یک مکان صمیمی و زیبا با آب‌وهوای معتدل و جلوه‌های طبیعی چشمگیر می‌گردید، پیشنهاد می‌کنم به روستای خراشاد سری بزنید. این روستا در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند بر روی رشته کوه باغران یا باقران قرار دارد.به همین دلیل، از آب‌وهوایی کوهستانی و ییلاقی برخوردار است. موقعیت مکانی این روستا موجب شده کوچه‌ها و گذرگاه‌هایی صخره‌ای داشته باشد. این موضوع، رفت‌وآمد در این قسمت‌ها را اندکی دشوار می‌کند. با توجه به آن‌چه گفتیم، خوب است با پوشیدن کفش و لباس راحت در روزهای گرم سال به خراشاد بیرجند سفر کنید و از هوای خنک و دلپذیر آن لذت ببرید.
این روستا از جاهای دیدنی بیرجند یکی از خوش آب‌وهواترین جاذبه‌های گردشگری بیرجند است که دشت‌های زعفران، خانه‌های گلی و باغ‌های سرسبز را در خود جا داده است. کافی است از کنار قنات عمیق و رود پر آبی عبور کنید که درختان این روستا را آبیاری می‌کنند. به این ترتیب، آواز خوش پرندگان، نسیم ملایم و در عین حال خنک ییلاقی و سرسبزی منطقه هوش از سرتان می‌برد.

چشمه ابوالقاسم و چشمه محمدبیک دیدنی در روستای مولید
مولید روستایی است در دهستان القورات از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند است. این روستا می تواند از مهمترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی باشد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری بوده و محصولات کشاورزی عمده مردمان آن غلات است. قالی بافی نیز یکی دیگر از هنرهای مردم روستا می باشد. گله داری و بافتن قالیچه و راهش مالرو از صنایع دستی روستا است . چشمه ابوالقاسم و چشمه محمدبیک جزء این آبادیست، چشم انداز کوهستانی مولید به زیبایی آن افزوده و این منطقه را به یکی از مناطق زیبای گردشگری تبدیل نموده است.پس شما با سفر به این روستا می توانید چندین جاذبه بکر گردشگری که شامل جاذبه های تاریخی و طبیعی است را مشاهده کنید. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران بشمار می آید.برج چشمه مولید، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی خراسان جنوبی است که در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت بنای این برج به دوران صفویه مربوط می شود و نام آن در تاریخ 19 اسفندماه 1380 با شماره 4793 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همه روزه، بسیاری از مسافران و علاقه مندان به جاذبه های تاریخی از این برج دیدن می کنند.قلعه مولید در دل باغ زارهای سرسبز مولید در همسایگی روستاهای جیم آباد و فخر آباد قرار دارد و قدمت این قلعه مشخص نیست اما شواهد نشان می دهد که زمانی مکان سکونتگاه مردم این منطقه بوده است.

روستای چنشت؛ سرزمین رنگ‌ها
روستای چنشت از توابع شهرستان سربیشه در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر بیرجند قرار گرفته است. روستای مذکور که در داخل ارتفاعات جنوب شهرستان بیرجند قرار گرفته است به دلیل مورفولوژی خاص و موقعیت جغرافیایی آن و هم چنین داشتن مردمی با آداب و رسوم ویژه، وجود امامزاده سید حامد علوی و دو غار معروف، کلکسیونی از انواع جاذبه های گردشگری را درخود جای داده که در اغلب ایام سال گردشگران زیادی از استان و خارج از استان را در خود جای می‌دهد. روستای چنشت به علت قرار گرفتن در میان ۴ رودخانه و نیز کوهستانی بودن آن، دارای باغات و مزارع بسیاری است. روستای چنشت یکی از روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی بوده که به دلیل پوشش خاص مردم این منطقه به سرزمین رنگ‌ها معروف است. این روستا به دلیل ویژگی‌های فرهنگی همچون پوشاک سنتی، غذاها، موسیقی سنتی، بازی‌ها، مراسمی همچون ازدواج، تولد و مرگ بسیار شاخص در استان است و از همین رو جزو روستاهای جذاب منطقه به حساب می‌آید.

روستای ماخونیک از هفت روستای شگفت انگیز دنیا
وقتی پای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی بیرجند به‌میان می‌آید، به‌هیچ عنوان نمی‌توان از رفتن به روستای ماخونیک چشم‌پوشی کرد. این مکان که عنوان یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز دنیا را یدک می‌کشد به شهر کوتوله‌ها معروف است.ساکنان این روستا با قد و قامت کوتاه‌شان باورها و آداب‌وسنن عجیبی دارند. فرهنگ و سنت‌های خاص مردمان مهربان و خونگرم ماخونیک با فاصله زیاد این روستا از شهرها و آبادی‌های اطراف دست به دست هم داده و اینجا را به مکانی شگفت‌انگیز تبدیل کرده‌اند. ماخونیک بی‌تردید یکی از دیدنی های بیرجند است که در مکانی دورافتاده در میان کوه پنهان شده است.این روستای استثنایی از جاهای دیدنی بیرجند که در برخی از اسناد تاریخی با نام «مادخنیک» معرفی شده از جاذبه‌های تاریخی زیادی برخوردار است. از آن جمله، می‌توان به سنگ سیاه یا سنگ‌نگاره، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کرد. جالب است بدانید، در بالاترین نقطه این دهکده از جاهای دیدنی بیرجند یک برج دیده‌بانی سنگی وجود دارد که برای محافظت از ساکنان روستا در مقابل حملات احتمالی بیگانگان تعبیه شده است.

روستای نایبند در طبس، ماسوله ای سرسبز در دل کویری ایران
روستای نایبند طبس از نمونه‌های معماری پلکانی در استان است که از آن به‌عنوان ماسوله کویر یاد می‌کنند و چنان شگفت‌انگیز است که به یک جزیره سبز در میان کویر شباهت دارد. زندگی در این جزیره سبز به لطف آب قنات‌هایش برای سال‌ها جریان دارد و منجر به شکل‌گیری بهشتی در دل کویر خشک لوت شده است. روستای نایبند به دلیل داشتن بافت سنتی و خشتی، درختان مرکبات و نخل و چشم‌اندازی دیدنی، برج‌های دیده‌بانی، چشمه‌های آب گرم و سرد، حیوانات خاص نظیر یوزپلنگ آسیایی و بسیاری دیگر همیشه گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

افین؛ روستایی در محاصره باغستان زرشک
آب و هوای افین از نوع خشک سرد بوده که آب و هوایی مناسب برای کشت و پرورش یاقوت سرخ قاینات دارد. بخشی از این طراوت مربوط به وجود کوهستان‌های بلند اطراف روستا و بخش دیگری مربوط به وجود دو رود دائمی در این خطه سرسبز استان است. بدون شک یکی از مناطق زیبا و دلنشین طبیعی از نظر تعدد درختان و سرسبزی، روستای افین است. در بافت قدیمی منازل حالت فشرده و متمرکز دارد که آثار تاریخی را در خود جای داده است . یکی از جنبه‌های دیدنی و سرسبز روستا، باغستان روستا به طول تقریبی 15 کیلومتر است. دیگر اثر باستانی روستا، قلعه افین است که در داخل بافت تاریخی قرار گرفته و خود دارای مسجد و مدرسه به شکل سنتی و با استفاده از مصالحی همچون سنگ و گل ساخته شده است. روستای افین در گذشته پنج آسیاب آبی داشته که آثار یکی از آنها هویداست و بقیه به‌علت کم‌توجهی از بین رفته است.

دهسلم نهبندان؛ روستایی گردشگری با بافتی انحصارگونه
روستای کویری و دیدنی دهسلم نهبندان یکی از هدف‌های مهم گردشگری استان خراسان‌جنوبی به شمار می‌رود. روستای دهسلم نهبندان به دلیل جاذبه‌های طبیعی، تپه‌های ماسه‌ای مرتفع و کویری زیبای آن، یکی از اماکن گردشگری استان خراسان جنوبی است که در تمام ایام سال قابلیت جذب گردشگران کویر نورد و توریستی را دارد. توجه ویژه به ظرفیت‌های این روستا و بهره‌برداری مناسب از آن می‌تواند در توسعه و رشد اقتصادی این منطقه موثر واقع شود. آسبادها، مساجد تاریخی، قلعه شاه‌دژ، مرمت ژاندارمری شوسف، شناسایی و احیاء صنایع دستی، کمپ گردشگری تیرکوه نهبندان و شوسف و کویرنوردی دهسلم، از جمله اماکن تاریخی است که امسال برای احیاء و مرمت آن هزینه خواهد شد.

مصعبی سرایان، عروس کویر خراسان جنوبی
منطقه سرسبز و ییلاقی کریمو-مصعبی سرایان به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده که به عروس خراسان جنوبی معروف شده است. دهستان مصعبی با مساحت 230 کیلومتر مربع در شمال غربی استان خراسان جنوبی و شمال شهرستان سرایان قرارگرفته است. آنچه این روستا را از سایر روستاهای استان خراسان جنوبی متمایز می‌سازد وجود آب و هوای مناسب در فصول گرم سال است، به گونه‌ای که در ایام تعطیلات مهمترین مرکز تفریحی در منطقه به شمار می‌رود. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی وجود مقبره امامزاده “سلطان مصیب” نیز بر رونق گردشگری در این روستا افزوده ‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت