چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

روز سیاه خراسان جنوبی با 18 فوتی و 223 مبتلای جدید به کرونا

ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 18 بیمار مبتلا به کرونا طی 24 ساعت گذشته در استان خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند و 15 بیمار بستری هم بدحال هستند. کامبیز مهدیزاده روز چهارشنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا در بیمارستانهای استان اظهار کرد: از فوتیهای جدید هفت نفر در شهرستان بیرجند، چهار نفر شهرستان قاینات، سه نفر شهرستان طبس و در شهرستانهای فردوس، زیرکوه، سربیشه و سرایان هر کدام یک بیمار بودند. وی گفت: با ثبت 18 مورد فوتی جدید در شبانهروز گذشته مجموع جان باختگان بر اثر کرونا در استان خراسان جنوبی به 422 نفر رسید. وی افزود: 289 آزمایش جدید کرونا در 24 ساعت گذشته انجام شده که از این تعداد نمونه، 223 بیمار مثبت جدید شناسایی شده و شامل 62 بیمار بستری در بیمارستان و 161 مورد نمونهگیری سرپایی بوده است.رییس مرکز بهداشت استان گفت: از این تعداد بیشترین مبتلایان شناسایی شده در شهرستان بیرجند با 114 بیمار است. وی اظهار کرد: در حال حاضر 494 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای استان خراسان جنوبی بستری و از این تعداد 327 نفر به طور قطعی مبتلا به کرونا هستند. مهدیزاده افزود: 49 بیمار کرونایی در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند و وضعیت 15 بیمار بستری هم مناسب نیست.تعداد مبتلایان و فوتیهای کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون همچنان صعودی است.

منابع طبیعی نسبت به مردم روستاهاگذشت کند
کاوش- حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسانجنوبی صبح دیروز در دیدار حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت : در بحث مسائل منابع طبیعی بارها و بهطور مکرر به مسئولین ذیربط گفته شده که نسبت به مردم روستاهای استان گذشت داشته باشند، با این حال به دفتر گزارشاتی میرسد که این سازمان در مناطق دورافتاده استان اگر فردی بخواهد گندمی بکارد، آن فرد را دادگاهی میکنند و باعث آزار و اذیت وی میشوند.جای این سؤال است که چگونه میشود که در رسانه میبینیم در جایی از کشور که زمینهای ارزشمندی هم دارد سر کیسه باز است و یکباره ویلاهایی و روستاهایی ساخته میشود، اما در استان خراسانجنوبی که آن روستایی بیچاره که حتی ممکن است کرایه ماشین نداشته باشد او را به دادگاه میکشانند؟
بارها به مسئولین منابع طبیعی استان گفته شده که اگر فردی میخواهد در زمینهایی که در جایی واقع شده و ارزش افزوده ندارد، کشاورزی بکند با تنظیم قراردادی بین فرد و منابع طبیعی، اجازه کشاورزی را به او بدهید، حتی اگر ممکن است آن زمین درآمد خوبی داشته باشد از او هزینهای هم بگیرید، ولی آن کشاورز را دادگاهی نکنید. برخی میگویند دلالها باعث گرانی هستند، اما اینطور نیست، بلکه لیبرالهایی هستند که هیچ حرامی را حرام نمیدانند و کارشان هم دزدی و اختلاس و احتکار است. در رسانهها مطرح شد که عدهای ارز چهار هزار و 200 تومانی میگیرند تا کالای اساسی وارد کنند، اما میبینیم که خوراک سگ و گربه، عروسک یا سنگپا وارد کردهاند.

وضعیت بحرانی کرونا در استان به علت تجمعات است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وضعیت بحرانی (مشکی) استان به دلیل رعایت نکردن افراد و تجمع در محیطهای بسته است که همکاری دستگاههای دیگر و رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط مردم را میطلبد.به گزارش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مهدی زاده افزود: متخصصان باور دارند که فرد حتی اگر بدون علامت یا دارای علائم بسیار خفیف باشد به نحوی که حتی متوجه آنها و بیمار بودن خود نشود نیز قادر است ویروس را به سایر افراد منتقل کند. مهدی زاده اظهار کرد: فردی که به ویروس آلوده شده و علایم بیماری را نیز از خود نشان میدهد، بشدت قابلیت انتقال بیماری را دارد اما گاهی ممکن است فرد مبتلا، ویروس را حتی قبل از پیدایش علایم بیماری نیز انتقال دهد. وی با بیان اینکه علایم بیماری ممکن است 2 تا 14 روز پس از تماس با ویروس ظاهر شود گفت: میانگین دوران نهفتگی بیماری پنج روز است و در 97 درصد افراد علایم به صورت میانگین 11.5 روز پس از تماس با ویروس ظاهر میشوند. وی تصریح کرد: اجتناب از تماس با ویروس میتواند دشوار باشد به ویژه اگر به ناچار در تماس با افراد مختلف باشید اما چندین مورد وجود دارند که میتوانند به حفاظت از شما در برابر ویروس کمک کنند. وی ادامه داد: عقب بایستید و سعی کنید از افرادی که سرفه یا عطسه میکنند، فاصله بگیرید. وی گفت: دستهای خود را مرتب با آب و صابون به مدت 20 ثانیه شست و شو دهید و اگر به آب یا صابون دسترسی ندارید از محلولهای ضد عفونی کننده الکلی 70 درصد استفاده کنید. مهدی زاده افزود: از تماس با صورت خود پرهیز کنید چرا که این کار میتواند به راحتی و بدون آنکه متوجه شوید باعث انتقال ویروس از دستها به دهان، بینی و چشمها شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باید از ماسک سه لایه استفاده شود البته سایر ماسکها نیز از بدون ماسک بودن بهتر است ولی ماسک خوب و مناسب تا 98 درصد میتواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد. وی گفت: پس حتی الامکان در خانه بمانید زیرا فاصله گرفتن از گروه های مختلف افراد میتواند از تماس با ویروس جلوگیری کند.

مردم از مراجعات غیرضرور به مراکز درمانی و تشخیصی خودداری کنند
تسنیم – متخصص رادیولوژی، فلوشیپ اینترونشن گفت: از مردم تقاضا میشود برای حفظ سلامت خودشان و ارائه خدمات بهتر به بیماران اورژانسـی، از مراجعات غیرضـروری به مراکز درمانی و تشخیصی خـودداری کنند. مـهیار محمدیفرد با تاکید بر اینکه شلوغی در این مراکز ممکن است خود باعث ابتلاء افراد به ویروس کرونا شود افزود: از بیمارانی که نیازهای مبرم و موارد اورژانس ندارند تقاضا میشود در این دو سه هفتهای که در دوران پیک قرار داریم به مراکز درمانی و تشخیصی مراجعه نکنند. وی با بیان اینکه افراد تنها در صورتی که بیماری ضروری و مشکلات مهمی دارند مراجعه کنند بیان کرد: به بیمارانی که بیماری مزمنی مانند کمر درد، زانو درد و یا چکابهای روتین و سالیانه دارند توصیه میشود این سه هفته دست نگه دارند و مراجعه نکنند تا پیک بیماری کم شود. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بیماری کرونا یک بیماری مولتی سیستم است و حتما با علائم ریوی نشان داده نمیشود و ممکن است بیمار درگیری ریوی نداشته باشد اما مبتلا به کرونا باشد. وی خاطرنشان کرد: ممکن است تنها دستگاه تنفسی فوقانی، حلق و حنجره مبتلا باشد و ریه درگیر نباشد و یا با درگیری گوارشی، سردرد و ضعف و بی حالی و درگیری سیستم عصبی همراه باشد. محمدی فر یادآور شد: اینکه افراد به دلیل مواجه شدن با فرد مبتلا به ویروس کرونا مراجعه و درخواست سی تی اسکن میکنند درست نیست و حتما سی تی اسکن باید با تجویز پزشک متخصص باشد و فرد دارای علائم باشد. محمدیفرد با اشاره به اینکه اوج بیماری کرونا از روز هشتم به بعد است اظهار داشت: بنابراین تجویز سی تی اسکن حتما باید با نظر پزشک باشد و اینکه خود بیمار سر خود تصمیم به گرفتن سی تی اسکن کند ممکن است باعث اطلاعات غلطی شود که حتی روند تشخیص بیمار را دچار اختلال کند.

عدم ارائه خدمات حضوری بانک های استان به مدت یک هفته
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان جنوبی از عدم ارائه خدمات حضوری بانک های استان به مدت یک هفته از 24 تا 29 آبان ماه 99 خبر داد. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی، محمدعلی زرنگ با بیان این خبر، عنوان کرد: طبق مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، از شنبه 24 آبان ماه، خدمات حضوری تمام شعب بانکی استان به استثنای باجه مرکزی گمرک ماهیرود، ممنوع بوده و درب بانک ها بسته خواهد بود. وی با تاکید بر این که خدمات بانکی در بستر اینترنت و اپلیکیشن ها برقرار است، اضافه کرد: در این مدت بنا به تشخیص مدیر شعب، تعدادی از پرسنل جهت پشتیبانی خودپردازها و تامین پول، حاضر خواهند بود. دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همچنین خاطرنشان کرد: مشتریانی که مهلت سررسید اقساط آن ها از 24 تا 29 آبان ماه است و یا تسهیلات رأسی دریافت کرده اند و سررسید آن در این بازه زمانی می باشد، مشمول 6 درصد جریمه دیرکرد پرداخت نخواهند شد. زرنگ درخصوص چک هایی که از طریق سامانه چکاوک برای وصول به شعب ارسال می شوند نیز عنوان کرد: چک های دارای موجودی پاس خواهند شد و چک های فاقد موجودی کافی بدون این که گواهینامه عدم پرداخت صادر شود، به سامانه عودت خواهند شد.
وی همچنین از غیر فعال شدن سامانه های استانی ارسال اخطار و هشدار بانکی در این ایام خبر داد و گفت: در حال رایزنی با دبیرخانه شورای هماهنگی بانک های کشور برای لغو پیامک های سامانه کشوری نیز هستیم.دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان به فعالیت 15 دستگاه خود دریافت در شهرستان های بیرجند، قائن، طبس، فردوس، بشرویه، نهبندان، خوسف، درح و حاجی آباد قاین اشاره کرد و گفت: مشتریان می توانند وجوه نقد مورد نیاز خود را از طریق این دستگاه ها به صورت آنلاین به حساب مد نظر واریز کنند.زرنگ در بخش دیگری از سخنانش از مشتریان بانکی تقاضا کرد تا در این مدت از دادن چک های متعدد با علم به این که ممکن است نتوانند جای آن را پر کنند، اکیدا خودداری نمایند. وی با تاکید بر این که در این هفته تمامی بسترهای ارتباطی اینترنتی و موبایلی برای همه فرآهم است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی مردم معتقدی داریم که همواره به ایفای تعهدات بانکی خود عمل کردند، لذا در شرایط پسش آمده نیز امکان انجام پرداخیت ها از طریق شبکه های الکترونیک فرآهم است.

40 طرح عمرانی برای عشایر خراسان جنوبی اجرا شد
ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده 40 طرح عمرانی و خدماتی برای عشایر استان اجرا شده است. مهدی عصمتی پور افزود: این طرحها با اعتبار هفت میلیارد و 834 میلیون ریال اجرا شد و بیش از سه هزار نفر از مزایای آن برخوردار شدند. وی بیان کرد: توزیع پنل خورشیدی، تجهیز چاه مالداری، خرید مخزن ذخیره آب، نصب تلمبه بادی، مرمت و بهسازی قنات، احداث استخره ذخیره آب و احداث بند خاکی از جمله طرحهایی است که اجرا شده و اجرای این طرحها به صورت مستمر تا پایان سال ادامه دارد.مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون 142 میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به عشایر استان اختصاص یافته که در زمینه اجرای طرحهای زیرساختی و تامین آب عشایر هزینه شده است. وی گفت: آب 6 هزار و 500 خانوار عشایر استان را با تانکر تامین میکنیم که سالانه بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه آبرسانی سیار به عشایر است.وی بیان کرد: سالانه 200 هزار متر مکعب آب برای عشایر خراسان جنوبی حمل میشود و سهم هر خانوار عشایر 40 متر مکعب آب در سال است.عصمتی پور ادامه داد: عشایر خراسان جنوبی در 7 ماه سال جاری 17 هزار و 460 تن انواع فراورده دامی را تولید کردند و پیش بینی میشود تا پایان امسال تولیدات عشایر استان 25 درصد افزایش داشته باشد. وی گفت: تولیدات عشایر خراسان جنوبی به استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان صادر میشود. 15 هزار و 676 خانوار عشایر خراسان جنوبی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار رأس دام سبک، 34 درصد فراوردههای دامی استان را تولید میکنند.

ورود به آرامستانهای خراسان جنوبی ممنوع است

ایرنا- براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ورود به آرامستانهای استان در پایان هفته ممنوع است. با توجه به ازدحام بیش از حد جمعیت در آرامستانها و تاثیر نامطلوب این تمرکزهای گروهی بر شیوع بیماری با مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، پنجشنبه و جمعه (22 و 23 آبان ماه) ورود افراد به آرامستانهای استان ممنوع است. استاندار در نشست روز گذشته ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: این تصمیم به جهت کنترل جمعیت در آرامستانها و کاهش آمار مبتلایان اخذ شده است. وی روز یکشنبه 18 آبان هم در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: از همین امروز، فرمانداران مکلفند تمامی شهرداران و دهیاران را بسیج کرده و راههای ورودی آرامستانها را مسدود کنند.

دیدار نماینده بیرجند، درمیان و خوسف با استاندار خراسان جنوبی

خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با استاندار دیدار کرد. این دیدار در دفتر استاندار با هدف تبادل اطلاعات درخصوص موقعیت، ظرفیت ها و کمبودهای شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان صورت گرفت. خسروی در این دیدار به تشریح اقدامات خود در این سه شهرستان پرداخت و از برنامه هایی گفت که در راستای رفع مشکلات مردم استان در دستور کار مجمع نمایندگان استان قرار دارد. ملانوری نیز به طرح و برنامه هایی اشاره کرد که در راستای توسعه استان در دستور کار دارد.

موافقت وزارت کشور با تأسیس شهرداری ماژان

گروه خبر- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: وزیر کشور طی ابلاغیه ای با تأسیس شهرداری در شهر ماژان موافقت کرد. میرجعفریان با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه وزیر کشور، پیرو موافقت صورت گرفته با تبدیل روستای ماژان مرکز بخش جلگه ماژان از توابع شهرستان خوسف به عنوان شهر ماژان و تأسیس شهرداری در شهر ماژان بلامانع می باشد. وی ادامه داد: در ابلاغیه وزارت کشور، تأسیس شهرداری ماژان منوط به تحقق تعهدات موضوع ماده (9) دستورالعمل «نحوه تبدیل شورای اسلامی روستا به شهر و تأسیس شهرداری»، شده است.

قدردانی از اقدامات کویرتایر در پیشبرد برنامههای حوزه ایثار و شهادت

جم- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس استان از تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استان خبر داد وگفت: کویرتایر تاکنون در پیشبرد برنامههای حوزه ایثار و شهادت اقدامات ارزشمندی اجرا کرده است که جای قدردانی دارد. سرهنگ غلامرضا فلاحی در دیدار با مدیرعامل شرکت کویرتایر اظهار کرد: این دایره المعارف باید با توجه به تأثیرگذاری دفاع و فرهنگ غنی دفاع مقدس تدوین شود چراکه ما هرچه داریم از عزت و سربلندی نظام، ایستادگی و مقاومت مردم در دفاع مقدس رقم خورده و ماندگار شده است. درپایان این دیدار تندیس چهلمین سالگرد دفاع مقدس ازسوی ادارهکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان به مهندس زینلی مدیر عامل شرکت کویر تایر اهدا شد.

غیرحضوری شدن تمام خدمات برق از اول آذر

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان گفت: برای پیشگیری هر چه بیشتر از شیوع کرونا، تمامی خدمات این شرکت از اول آذر از طریق اپلیکیشن “برق من” به مشترکان ارائه میشود و مشترکان میتوانند اپلیکیشن “ برق من” را از سایت WWW.SKEDC.ir و همچنین از نرم افزار کافه بازار، دریافت کنند. دادگر گفت: مشترکان با ثبت شناسه 13 رقمی قبض برق خود در اپلیکیشن “ برق من” تمامی خدمات از جمله دریافت و پرداخت صورتحساب برق، استعلام برق امید، اطلاع از خاموشیهای احتمالی محل سکونت، ثبت حوادث و اتفاقات و … دریافت میکنند.

اختصاص یک میلیارد ریال برای تکمیل دیوار ساحلی کانال سجادشهر

گروه خبر – بیش از یک میلیارد ریال برای تکمیل دیوار ساحلی کانال سجادشهر بیرجند اختصاص یافت. شهردار بیرجند با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی دیوار ساحلی در کانال سجادشهر بیرجند، گفت: پیش بینی با ابلاع این اعتبار دیوار ساحلی کانال سجادشهر از بلوار شهید فایده تا تقاطع خیابان محلاتی و سپیده تا 10 روز آینده تکمیل و آماده بهره برداری شود. محمد علی جاوید افزود: با توجه به تکمیل نشدن دیوار ساحلی در قسمت انتهایی کانال سجادشهر، واحد عمران منطقه دو در حال تکمیل این پروژه به ارتفاع حدود 3 متر است.

هزار و 527 نفر در خراسان جنوبی منتظر دریافت تسهیلات کرونا هستند

جم – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: هنوز یک هزار و 527 متقاضی در این استان موفق به دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا نشدهاند که انتظار است دستگاهها و بانکها نسبت به تعیین تکلیف باقیمانده پروندهها اقدام کنند. غلامرضا اشرفی گفت: تاکنون 6 هزار و 843 متقاضی دریافت تسهیلات کرونا در استان ثبتنام کردهاند و سهم خراسان جنوبی از تسهیلات کرونایی یک هزار و 310 میلیارد ریال است که 544 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان استان پرداخت شده است. وی افزود: ابتدا فقط بنگاههای دارای کد بیمهای اجازه ثبتنام در این سامانه را داشتند اما در مرحله بعد مشاغل غیررسمی که کد بیمهای نداشتند هم مشمول دریافت تسهیلات کرونایی شدند و در مجموع 14 رسته اصلی و 850 زیررسته شناسایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدینه – وزارت بهداشت با راه اندازی رشته سلامت در حوادث و بلایا در مقطع

بیشتر

زمانی – ۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی

بیشتر

میرکلانی- رزمایش ملی محله اربعینی در خراسان جنوبی با مشارکت هزار و ۵۷۰ نفر از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت