روزهای کرونا زده حمل و نقل درون شهری

نسرین کاری- ویروس کرونا در این روزهای پایانی سال بسیاری از رانندگان و مسافران را هم با مشکل جدیدی روبرو کرده و سفرهای داخل شهر کاهش یافته است. از طرفی وقتی به آژانس های تاکسی تلفنی تماس
می گیری، به زحمت سرویس می دهندچون برخی رانندگان هم ترجیح می دهند در چنین شرایطی کارنکنند. تاکسی هم نایاب شده و بعد از کلی انتظار وقتی راننده ای از راه می رسد، با نرخ بیشتری نسبت به قبل تورا به مقصد می رساند. مشاغل اداری وغیره همچنان فعال است و گروهی از مردم به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی یا تاکسی تلفنی ها نیاز دارند اما کرونا بر کیفیت وکمیت فعالیت فعالان این مشاغل به ویژه تاکسی تلفنی ها تأثیر گذاشته است طوری که شرایط با نیازموجود همخوانی ندارد.

مقرون به صرفه نیست!
یکی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه اکنون شرایط سخت تر شده است، گفت:علاوه بر افزایش قیمت بنزین که از قبل در گیر آن بودیم حالا موضوع کرونا هم اضافه شده دیگر جابه جایی مسافر هیچ صرفه ای ندارد. حالا در حالی که همه قیمت ها را در مشاغل مختلف بالا برده اند ما حق نداریم رقمی افزایش دهیم. رضوی با اشاره به اینکه هر روز قطعات ماشین بالا می رود، ادامه داد: کافی است یک قسمتی از ماشین خراب بشود برای خریدن آن قطعه باید مبلغ زیادی پول بدهم
راننده یکی از آژانس های هم یاد آور می شود: اعلام شده که به رانندگان سهمیه می دهند اما هنوز از این افزایش سهمیه خبری نیست و از طرفی با این سهمیه، هم بعضی
راننده ها مجبور می شوند که کرایه بیشتری بگیرند که البته کفاف نمی دهد کرونا هم حالا بر مشکلات قبل افزوده و ما ترجیح می دهیم در خانه بنشینیم و دست کم بیمار نشویم. وی گفت: طبق قانون ما افزایش نرخ کرایه نداریم، از طرفی راننده های مسافربر شخصی هم کار ما را با مشکل مواجه کرده اند. در این شرایط نمی توانیم نرخ را بالا ببریم وخطر هم که وجود دارد.
یکی دیگر از رانندگان اظهار کرد: من یک راننده تاکسی هستم تا قبل از سهمیه بندی بنزین به دلیل شرایط اقتصادی هرچه کار می کردم باز هم جوابگو نبود چه برسد به الان که دخل و خرج با هم همخوانی ندارد.اکبری یکی دیگر از شهروندان در این باره گفت: من بواسطه شغلی که دارم مجبورم هر روز با آژانس به محل کار بروم و این افزایش قیمت ها برایم به صرفه نیست. او ادامه داد: نرخ خدمات ما ثابت مانده و بیماری کرونا باعث ایجاد نیاز های دیگری برای سلامتی شده است. خیلی از ما رانندگان ممر درآمدی جز کار کردن با خودرونداریم و در شرایطی که مجبور به ارائه خدمات هستیم و هزینه ها با درآمدمان نمی خواند شاید خانه نشینی انتخاب خوب بعضی از همکاران باشد.

تاکسیرانان در انتظار حمایت
یکی از رانندگان با بیان اینکه همه ساله در روزهای آخر سال، تعداد مسافران و رفت و آمدها در شهر افزایش می‌یافت، افزود: امسال نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا موجب شده از تردد در شهر تا اندازه امکان خودداری کنند که این مسئله روی درآمد تاکسیرانان تاثیر منفی داشته است. او اضافه کرد: این کاهش درآمد درحالی است که درآمدهای ما، روزانه است و وقتی مسافر کم می‌شود، مجبوریم بیشتر کار کنیم تا بخشی از زیانمان جبران شود که این مسئله، احتمال بیمار شدنمان را افزایش می‌دهد.
یک شهروند هم با بیان اینکه نکته عجیب در باره فعالیت برخی رانندگان تاکسی این است که در یک مسیر مشخص هزینه متفاوت گرفته می شود، ادامه داد: حتی یک بار در مسیر میدان امام به سجادشهر به دلیل یک توقف چند دقیقه ای راننده از من طلب ۱۴ هزار تومان کرایه کرد!

بحث با رانندگان بر سر میزان کرایه
همشهری دیگری هم بیان کرد: تقریبا هر روز باید با رانندگان تاکسی بر سر میزان کرایه بحث کنیم که گاهی به دعوا هم منجر
می شود. محمودی با اشاره به اینکه بجز تاکسی های اینترنتی که قیمت از قبل مشخص است، تاکسی های گردشی به صورت کاملا سلیقه ای کرایه تعیین
می کنند، ادامه داد: البته حالابه دلیل شیوع کرونا خدمات کلیه تاکسی ها کاهش یافته و مشکل رفت وامد داریم بخصوص در مسیرهای کوتاه. تاکسی های خطی، مسافر سوار نمی کنند این درحالی است که اگر روزی ماشین نباشد تاکسی های شخصی تا دو هزار تومان هم برای یک مسیر کوتاهکرایه دریافت کرده اند. و اگر اعتراض هم کنیم راننده با دلایل غیر منطقی توجیه می کند. وی یادآور شد: کرونا موجب شد مسیری که قبلا با چهار هزار تومان می رفتم اکنون برای همان مسیر ۶ هزار تومان بپردازم.

ثبت اطلاعات ۹۶۰ خودرو
همان اول از رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری استان در مورد اقداماتی که میتواند شرایط بهتری برای رانندگان ایجاد کند پرسیدیم که او گفت: اطلاعات ۹۶۰ راننده آژانس و ۳۰۵ راننده سرویس مدارس در سامانه اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ثبت وارسال شده است، درمرحله اول یعنی دهم دی ماه برای ۵۰۲ نفر یارانه سوخت واریز شده و اکنون امکان ثبت اطلاعات در سامانه مذکور برای رانندگان جدید میسر می باشد. غلامپور با اشاره به اینکه یارانه سوخت سهمیه بهمن برای بیشتر رانندگان آژانس وسرویس مدارس در چهارم اسفند واریز شده است، افزود: برای آن دسته از رانندگانی که سهمیه آذر ودی ماه واریز نشده یارانه مربوطه به صورت تجمیعی تا ۱۵ اسفند واریز می شود.

تفاوت در رقم سوخت
واریزی رانندگان!
وی ادامه داد: سوخت اعتباری واریز برای ۵۰۲ نفر از ۲۲۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متفاوت است که دلیل تفاوت ارقام مشخص نیست و هیچ جوابی نگرفته ایم. وی با بیان اینکه رانندگان در محل پمپ بنزین از این اعتبار استفاده می کند، یادآور شد: مشخصات سرویس مدرسه برای ۳۰۵ نفر در سامانه سپند ثبت شده است که برای ۱۸۹ نفر سهمیه سوخت تایید شده است. غلام‌پور خاطرنشان کرد: همچنین برای افرادی‌که از ابتدا موفق به ثبت اطلاعات خود نشدند نیز در آینده سامانه باز خواهد شد و امکان ثبت‌نام برای متقاضیان فراهم خواهد بود البته اکنون امکان ثبت‌نام اولیه وجود ندارد. وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورا، ورودی هر مسافر دو هزار و ۲۵۰ تومان و هر یک کیلومتر مسافت طی شده ۳۰۰ تومان است. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: راننده نباید از نرخ مصوب بیشتر کرایه بگیرد اما با توجه به مشکلات رانندگان و هزینه های آن ها انصاف نیست.

سهمیه سوخت، دوگانه
وتک گانه سوز
غلامپور با اشاره به میزان سهمیه‌ها بیان کرد: سهمیه سوخت برای تاکسی‌های پلاک زرد داخل شهری دوگانه سوز ۲۵۰ لیتر و تک گانه سوز ۴۰۰ لیتر است. وی با اشاره به اینکه در بیرجند روزانه حدود ۱۰۰ هزار مسافر جا به جا می شود، افزود: ۷۰۰ تاکسی زرد داریم که ۱۶۰۰ نفر آنها در لیست قرار دارند اما از تاکسی های اینترنتی آمار دقیقی نداریم. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند تأکید کرد: مردم خودشان به عنوان ناظر و بازرس عمل کنند و در صورت دیدن تخلف منعکس کنند.

لزوم نصب نرخ نامه
وی با اشاره به اینکه طی دو سال شفاف سازی انجام داده ایم و در برج ۱۰ با همکاری شورا نرخ مصوب برای آژانس ها و تاکسی ها تصویب می شود و در روی سایت سازمان قرار می گیرد، ‌افزود:‌ هر تاکسی و آژانس موظف است نرخ نامه را در خودرو خود نصب کند و نبود آن در ماشین تلخف محسوب می شود. وی یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد تاکسی ها تاکسیمتر دارند و قصد داریم باقی آنها را هم مجهز کنیم. غلام پور با بیان اینکه در تاکسی های ۱۳۳ ورودی مسافر ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: به ازای هر هر ۱۰۰ متر مسافت ۳۰۰ تومان اضافه می شود و مسافر خودش می تواند هزینه را محاسبه کند. وی ادامه داد: در آژانس ها
نرخ نامه مصوب ورودی ۲ هزار و ۲۲۵ تومان است و هر ۱۰۰ متر مسافت ۳۰۰ تومان است دویست تومانی کمتر است و به ازای هر توقف ۱۲۰ هزار تومان اضافه
می شود. وی تاکید کرد: از ساعت ۲۲ شب تا ۶ صبح ۲۰ درصد به قیمت های اعلام شده افزوده شده و در صورت داشتن بار بیش از ۲۰ کیلوگرم هم ۲۰ درصد بر نرخ تاکسی افزوده می شود. وی ضمن اشاره به
تاکسی های اینترنتی، خاطر نشان کرد: این تاکسی ها از حمل و نقل نو و عامه پسند استفاده می کنند و دسترسی بهتری دارند.

اینترنتی ها زیر چتر شهرداری
وی با اشاره به اینکه با تاکسی های اینترنتی چالش داریم بیان کرد: با اصل کار مخالف نیستیم ولی چون این افراد به خانواده های ما سرویس می دهند باید از یک منبع معتبر مثل شهرداری تعیین صلاحیت شوند و مشخصات فنی و بیمه خودرو چک شوند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه نظارت سوء‌ پیشینه و صلاحیت و معاینه فنی این رانندگان باید تایید شود، خاطر نشان کرد: تفاهم نامه ای با وزارت کشور و وزارت ارتباطات بسته شده که تاکسی های اینترنتی ظرف ۶ ماه زیرنظر شهرداری قرار گیرند . وی تاکید کرد: ما از روش های نو و اینترنتی و به روز حمل و نقل حمایت می کنیم و توصیه می کنم همه رانندگان سیستم های خود را به روز کنند و از این روش استفاده کنند.

اقدامات پیشگیرانه از کرونا
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند یادآور شد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حمل و نقل درون شهری بیرجند به صورت مستمر انجام می شود. غلامپور با اشاره به اینکه این اقدام با توجه به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و موارد مرتبط برای جلوگیری از انتشار این ویروس مانند سایر بخش‌ها در بخش حمل و نقل عمومی انجام شده است، افزود: تلاش می کنیم احتمال انتشار و انتقال ویروس در این مکان‌های شلوغ به کمترین حد برسد. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر از شهروندان خواست تا هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی، اصول بهداشتی را رعایت کنند. هرشب ضدعفونی تمام ناوگان اتوبوسرانی و سالن ترمینال با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده صورت می‌گیرد تا احتمال انتشار و انتقال ویروس در مکان‌های شلوغ به کمترین حد برسد. وی یادآور شد: عملیات ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های تاکسی، گاردریل‌ها، وسایل تندرستی شهر و سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها نیز هرشب انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت