شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

روزهای نارنجی کرونا

رجب زاده – هفته گذشته در میان شنیده ها ، جملاتی در باره شیوع بالای کرونا ، دلهره آور بود. ازآن دست شنیده ها که با ذهن و زبان هر شنونده شاخ و برگ می گیرد و در روزهای بی خبری از کرونا می تواند زمینه رویداد های دیگری شود. اوایل هفته گذشته بود که وزارت بهداشت تکلیف کرد، امار منطقه ای کرونا دیگر اعلام نشود. این بی خبری از آمار اطلاعاتی چون ابتلا 111 نفربه کرونا در یک روز در استان را دهان به دهان می چرخاند. خبری که معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تکذیبش می کند و از وضعیت تعریف شده جدیدی برای کرونا خبر می دهد که خراسان جنوبی هم در برمی گیرد.

«وضعیت نارنجی »
مهدی زاده می گوید: وضعیت نارنجی برای شیوع کرونا تعریف شده و تفاوت آن با وضعیت قرمز درثابت ماندن آمار بالای شیوع است. به این معنی که وقتی آمار شیوع در منطقه ای از حدی مشخص بالاتر می رود و این روند ادامه می یابد وضعیت را قرمز تعریف می کنیم و زمانی که این روند ثابت بماند به وضع نارنجی رسیده ایم. این روزها مناطق مختلف استان در وضعیت قرمز ونارنجی قرار دارد و دیگرهیچ نقطه سفیدی باقی نمانده است.

بیرجند قرمز
این طور که او عنوان می کند ، وضعیت بیرجند همچنان قرمز است و شیوع نارنجی کرونا در دیگر مناطق استان پدیدار است. او با تعریف این وضعیت، ذهن مخاطب را به این واقعیت می رساند که آمار 111 یا 60 نفر ابتلا دریک روز شایعه است . وضعیت استان در شرایطی است که هر چند با اپیدمی جدید کرونا مواجه شده اما از زمان شیوع این ویروس از سال قبل تا امروز هر گز آمارابتلا از 32 نفر در روزبیشتر نشده و در بیرجند هم 14 نفر بیشترین آمار بوده است. این امار مربوط به یک روز است که آن هم دردوره جدید شیوع و طی هفته قبل بدست آمده و دیگرهم تکرار نشده است. او قبول دارد که این شایعه سازی ها از تبعات اطلاع رسانی نشدن است که به هر صورت ما تابع تصمیم وزارت بهداشت هستیم.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می گوید : به تعداد فوتی ها ناشی از ابتلابه کرونا هم در این روزها دو تا سه نفر اضافه شده که با توجه به گفته وی حدود 50 نفر را از زمان آخرین اعلام رسمی از دست داده ایم. مهدی زاده درباره علت تصمیم وزارت بهداشت برای اعلام نشدن آمار منطقه ای مبتلایان چیزی نمی داند. می گوید: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور مستقیم وزارتخانه مقرر شده آمار به صورت تفکیکی اعلام نشود و به صورت متمرکز توسط سخنگوی وزرات بهداشت برای کل کشور اعلام شود.

ویروس کم خطرنشده است
او درباره تصور برخی مردم در باره کم خطرشدن کویید 19 هم با صراحت می گوید: چنین نیست و به این سوال که اگر اینگونه است چرا آمار فوتی ها نسبت به روزهای اول شیوع کمتر است پاسخ می دهد : به این دلیل است که شناسایی مبتلایان و درمان آن ها زودترو با سرعت بیشتری انجام می شود. اینگونه که وقتی فردی از خانواده ای مبتلا می شود، بلافاصله دیگر اعضای خانواده و افرادی که با او مرتبط بودند آزمایش و اگر مبتلا باشند به سرعت روند درمان برای آن ها آغاز می شود.درواقع ما موراد را قبل از اینکه علامت دار شوند کشف می کنیم و بیشتر مورادی که شناسایی می شود همین حالت را دارد و این باعث می شود مردم تصور کنند کرونا چندان هم خطرناک نیست که این اشتباه است.تاکید او باز هم بر این است که مردم توصیه ها و اجرای پروتکل های بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و با رعایت این موراد به کادر درمان برای کنترل این بیماری کمک کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت