روزهای طلایی هفتمین استاندار

ایسنا – معتمدیان به عنوان هفتمین استاندار به خراسان جنوبی آمد، او که از همان روزهای ابتدایی بار سفر بسته بود و اغلب وقت خود را در سرکشی و بازدید سرزده از روستاها و شهرها می‌گذراند، بعد از رصد میدانی شرایط به دنبال راهکاری ترکیبی و در عین حال زودبازده برای رفع مشکلات برآمد. کم توجهی مسئولان بالادستی یا بی تفاوتی مدیران استانی، هر چه که بود، سبب شد تا استان تازه تأسیس خراسان جنوبی در خیلی از شاخص‌های توسعه از میانگین کشوری عقب بماند.

برنامه راهبردی استاندار

این موضوع، همچنان ادامه داشت تا این که معتمدیان به عنوان هفتمین استاندار به خراسان جنوبی آمد، او که از همان روزهای ابتدایی بار سفر بسته بود و اغلب وقت خود را در سرکشی و بازدید سرزده از روستاها و شهرها می‌گذراند، بعد از رصد میدانی شرایط به دنبال راهکاری ترکیبی و در عین حال زودبازده برای رفع این مشکل برآمد. نتیجه بررسی‌های چندین ماهه تیم عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی او در ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ علنی شد. در اقدامی بی نظیر، میزبانی ششمین همایش “روز ملی روستا و عشایر” که تا قبل آن در پایتخت برگزار می‌شد، با پیگیری‌های معتمدیان به استان سپرده شد. در جریان این همایش، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و جمعی از معاونین وزارتخانه ها به همراه رؤسای سازمان‌های حاکمیتی به استان آمدند. یکی از بهترین اتفاقاتی که در جریان حضور این مسئولان عالی رتبه رخ داد، امضای تفاهم‌نامه محرومیت زدایی از شهرستان‌های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه بود. طی این تفاهم‌نامه‌ها چهار نهاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی بسیج به عنوان دستگاه های معین دولت وارد میدان شدند تا عقب ماندگی‌ها را از چهره این شهرستان‌ها بزدایند.

سرمایه گذاری بی نظیر
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

هر چهار دستگاه، حتی کمیته امداد امام خمینی(ره) که تجربه همراهی با پروژه‌های عمرانی را نداشت، با جدیت هر چه تمام تر کارشان را شروع کردند و پیش بردند تا آن جا که طبق آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از شهرستان درمیان تا این لحظه ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در پروژه‌ها و طرح‌های آموزشی، درمانی، ورزشی، عمران شهری، احیای قنوات و سایر پروژه‌های عمرانی، تحولی عظیم در شهرستان درمیان رقم زد و وعده این نهاد درخصوص تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، بسترهای ایجاد اشتغال را فراهم تر کرد. پیگیری‌های شخص استاندار سبب شد، مساعدت‌های بنیاد مستضعفان از مرزهای شهرستان درمیان فراتر رود و این نهاد با اختصاص ۱۰ هکتار زمین در بهترین نقطه شهر بیرجند به پروژه دانشگاه فرهنگیان، برادری خود را ثابت تر کرد. همراهی در تأمین زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی، کمک به تسریع روند اجرای پروژه تفرجگاهی بند دره با اختصاص زمین، پرداخت ۱۶ میلیارد تومان کمک ویژه اقشار آسیب پذیر و …از دیگر اقدامات این نهاد در خراسان جنوبی است و همچنان ادامه دارد.همزمان با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عام‌المنفعه استان وارد گود شد تا در بخش مرزی درح شهرستان سربیشه شق القمر کند. حالا بعد از گذشت مدت کوتاهی از آغاز به کار این نهاد در بخش درح، برون داد مشارکت کمیته امداد بنا به تفاهم ‌نامه ۱۵ مهرماه سال گذشته درحوزه شهری و روستایی کاملاً مشهود است، کمیته امداد به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه محرومیت‌زدایی از درح، در حوزه‌های زیرساختی شامل آموزش، بهداشتی و درمانی، آبرسانی به روستاها و مناطق مرزی، احیای قنوات، توسعه شبکه برق رسانی، احداث ساختمان شبکه بهداشت و اورژانس جاده‌ای، راه‌اندازی ساختمان فرستنده دیجیتال صدا و سیما، افزایش فضاهای تفریحی و ورزشی، توسعه کتابخانه‌ها، احداث ساختمان دارالقرآن و از همه مهم‌تر تحقق پروژه احداث پنج هزار واحد مسکونی روستایی، اقدامات مؤثری انجام داده و تا این لحظه به منظور مشارکت در پروژه‌های عمرانی سربیشه ۲۳۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است. علاوه بر این، مبلغ قابل توجه ۱۳۷۴ میلیارد ریال برای اشتغالزایی در این منطقه در نظر گرفته که با استقبال خانواده‌های ساکن در بخش درح، تحولی اساسی در اقتصاد این منطقه محروم در حال رقم خوردن است و همچنین کمک ۸۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریالی در راستای تأمین اقلام بهداشتی و کمک به معیشت خانواده‌های تحت پوشش این نهاد و غیر تحت پوشش در استان در ایام شیوع کرونا، صدور مجوز حمایتی از خانواده‌های نیازمند آسیب دیده از کرونا، افزایش چشمگیر و چند برابری وام‌های کارگشایی، افزایش ۵۰ درصدی وام‌های اشتغال، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال در راستای حمایت از صندوق ضمانت وام کمیته امداد استان، کمک به توسعه زیرساخت‌های شمال شهر بیرجند و … از اقدامات مهم این نهاد در خراسان جنوبی است.سند محرومیت‌زدایی از زیرکوه هم به قرارگاه سازندگی سپرده شد و این حوزه هم اقدامات درخوری را در زمینه‌های مختلف در این منطقه مرزی کم برخوردار رقم زد. در این زمینه مهم‌ترین گام بسیج در همراهی با دستگاه‌های اجرایی ایجاد و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی بود که روح زندگی را به روستاهای مرزی منطقه دمید. توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی، احیای قنوات، ایجاد فرصت‌های شغلی، احداث زمین های ورزشی، بنای ساختمان‌های ویژه بهداشت و درمان و …از مهم‌ترین گام‌های این نهاد در زمینه تحقق مفاد توفاهم نامه محرومیت زدایی از زیرکوه است که توانسته نقش مهمی در ماندگاری جمعیت در مناطق مرزی ایفا کند.

هاب منطقه‌ای شتر

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز با اجرای چند برنامه کلیدی در نهبندان به تحقق اهداف تفاهم نامه‌ای که به امضا رسانده بود، کمک کرد.مهم‌ترین اقدام، ایجاد زیرساخت‌های اجرای پروژه هاب منطقه‌ای شتر بود. در این پروژه قرار است زنجیره پرورش شتر تا از تربیت نسلی مولد و پربازده تا فرآوری محصولات مرتبط همچون شیر، گوشت، پوست و کرک کامل شود. توسعه مزارع کاشت خارشتر از جمله گام‌هایی است که در این زمینه برداشته شده و این تجربه موفق به دیگر مناطق استان نیز تسری یافته است. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز اقداماتش را در نهبندان خلاصه نکرد و با پیگیری‌های معتمدیان، هر روز برای حضور و مشارکت در طرحی نو، اعلام همکاری کرد تا آن جا که ردپای فعالیت‌هایش در اقصی نقاط از مرکز استان گرفته تا دورترین نقاط مرزی، چشم‌نوازی می‌کند. عزم استان بر محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقشار نیازمند همچنان جزم است و برنامه‌ها همچنان ادامه دارد. نهادهای حاکمیتی، تعهدات شان در تفاهم نامه‌ها را عملیاتی می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز توسعه زیرساخت‌ها را در برنامه دارند تا نتایج مطلوب مدل ترکیبی محرومیت‌زدایی به فقرزدایی و توسعه مناطق کمتر برخوردار بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت