یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

روزهای سخت مهد کودک ها

مهدهای کودک که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا تعطیل شدند اگرچه به خاطر هزینه‌های سنگین از ورشکسته شدن بیم دارند اما امید به بخشش اجاره بها به عنوان بخش مهمی از هزینه‌ها، آنها را به ادامه کار امیدوار کرده است. همان روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیلی مهدهای کودک را به همراه داشت و اکنون بعد از گذشت حدود سه ماه همچنان این مراکز با آسیب‌های ناشی از تعطیلی مهدهای کودک دست و پنجه نرم می‌کنند. از بین‌ رفتن کامل درآمد مراکز مهد کودک از اسفند ماه تا زمان بازگشایی مجدد و از دست دادن مشتریان منجر به ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای صاحبان امتیاز شده است که به کمک‌های دولتی و مردمی چشم امید دوخته‌اند. مدیر یکی از مهدهای کودک در استان گفت: بیش از ۱۰ سال شده ملکی را برای مهدکودک اجاره کرده‌ام و الان ماهانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم در صورتی که از سه ماه پیش درآمد مهدکودک صفر بوده است.سیده شیما خاتمی در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از صاحبان ملک مهدهای کودک با وجود درآمد بالا باز هم حاضر به بخشیدن اجاره بها نشده‌اند و این موضوع واقعا جای تامل دارد حتی در بعضی مواقع تهدید به خالی کردن ملک هم کرده‌اند.وی که در تلاش است با کمک وام بانکی اجاره‌های معوق خود را پرداخت کند، اظهار کرد: والدین هم علیرغم قراردادی که امضا کرده‌اند شهریه اسفندماه را پرداخت نمی‌کنند که همین موضوع برای مهدهای کودک مشکل ایجاد کرده است. این مدیر مهد کودک در خراسان جنوبی تصریح کرد: در شرایط فعلی هم معلوم نیست چه زمانی مهدهای کودک بازگشایی شود ولی تا آن زمان همچنان باید اجاره بها را پرداخت کنیم درحالی که شهریه‌ای دریافت نمی‌شود.خاتمی عنوان کرد: تا زمانی که وضعیت سفید شود هیچ کدام از والدین کودکان خود را به مهد نخواهند سپرد لذا معلوم نیست تا چه موقعی این وضعیت ادامه داشته باشد.

تسهیلات ۱۲ درصدی متقاضی ندارد

مسئول کانون توسعه مهدهای کودک خراسان جنوبی گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا پیگیری‌های زیادی برای حمایت از مهدهای کودک در استان انجام شد. افسانه حقیقت افزود: رایزنی با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و بهزیستی به صورت مکرر انجام می‌گرفت تا راهکارهای حمایتی از مهدهای کودک انجام شود اما همه برنامه‌ها باید از سطح کلان کشور ابلاغ می‌شد.وی استفاده از بیمه بیکاری برای مربیان مهد کودک را یکی از راهکارهای حمایتی در این زمینه عنوان کرد و گفت: اسامی تمامی مربیان مهد کودک در استان جمع‌آوری و در سامانه‌ای متمرکز بارگذاری شد اما باز هم به دلیل اینکه استان منتظر تصمیم کشوری بود به‌طور عملی کاری تاکنون انجام نشده است. مسئول کانون توسعه مهدهای کودک خراسان جنوبی اظهار کرد: بعد از گذشت چند ماه هنوز مربیان مهد کودک نتوانسته‌اند از بیمه بیکاری استفاده کنند. وی با اشاره به مشکلی که مدیران مهدکودک با مالکان بر سر پرداخت اجاره بها دارند نیز گفت: تمامی شماره‌های مالکین مهدهای کودک استان را جمع‌آوری و با آنها صحبت کردیم اما صاحبان ملک فقط مهلت پرداخت دادند و کمتر کسی پیدا شده که اجاره بها را ببخشد.حقیقت عنوان کرد: حرف آنها این است که چرا همیشه باید مردم به مردم کمک کنند یک بار هم دولت به مردم کمک کند.

۶۰ درصد مهدهای کودک مستاجرند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مهدهای کودک استان مستاجر هستند، گفت: اجاره بها در شهرهای بزرگ به شدت سنگین و کمرشکن است لذا مهدهای کودک با هزینه‌های زیادی مواجه هستند که امکان ورشکسته شدن آنها وجود دارد. علی عرب نژاد افزود: بهزیستی برای کمک و نجات مهدهای کودک از این مشکل با نگاه حمایت از کودک پویش همدلی به منظور بخشش اجاره بهای مهدهای کودک راه‌اندازی کرده است. وی تصریح کرد: این پویش از ۲۰ فروردین امسال آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد که در این مدت مالکان مهدهای کودک تشویق شدند که بخشی از اجاره بهای خود را ببخشند و قرار شده بعد از دوران کرونا در مراسمی از این افراد به عنوان دوستدار کودک تقدیر به عمل آید. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: ۱۸ مالک مهدکودک در فروردین ماه حاضر شدند که اجاره بهای خود را ببخشند و در سطح استان ۲۵۲ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال مشارکت این افراد بوده است. وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه نیز ۱۵ مالک دیگر اجاره بهای خود را بخشیدند که به میزان ۵۲ میلیون و ۶۸۵ هزار ریال تاکنون بخشش اجاره بوده است.
عرب نژاد با بیان اینکه ۲۰ مهدکودک در استان مالک آن آموزش و پرورش است، گفت: قرار شده این اجاره هم با توجه به مصوبه دولت بخشیده شود.وی ادامه داد: حدود هشت مهدکودک هم بهزیستی مالک آن است که بیشتر مهدهای روستایی هستند و سه ماه اجاره این مهدها بخشیده شده است. عرب نژاد از فعالیت ۱۳۱ روستامهد در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ۱۵۲ مهد شهری هم در استان فعالیت دارند که اگر ضربه بخورند قطعا جبران‌ناپذیر خواهد بود. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تسهیلات ۱۲ درصدی را از دیگر حمایت‌های دولتی برای بخش خصوصی در مهدهای کودک عنوان کرد و افزود: گلایه مدیران مهدکودک در خصوص دریافت این تسهیلات نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی خوبی نشده زیرا این تسهیلات هشت درصد یارانه دولتی دارد و به‌طور عملی فرد وام گیرنده چهار درصد سود پرداخت خواهد کرد. وی گفت: برای مربیان یا مدیرانی که سرپرست خانوار هستند نیز پیگیری شده که با پرداخت مبلغی به میزان یک تا ۲ میلیون تومان حمایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت