روزهای سخت مستأجران شهرداری

بیشتر از یک ماه از درگیری کسبه با مسئله کرونا می گذرد و شهرداری و شورای شهر بیرجند هنوز تصمیم قطعی برای حمایت از کسبه نگرفته اند. شیوع کرونا ، بسیاری از مشاغل را دچار چالش و رکود کرده است. مشاغلی که به قول معروف شب عید، «وضع شان سکه بود» و حالا در پرداخت اجاره بهای واحد صنفی خود مانده اند. نارضایتی کسبه از وضع کنونی و ناچاری شان در تامین هزینه های زندگی، راهکاری فوری می طلبد. کسبه ای که طرف حساب شان شهرداری است هم درخواست کمک و بخشش برخی هزینه ها دارند شاید این اقدام بتواند بقای کارشان را در این شرایط تضمین کند.

زیر فشار کرونا

احمدی که شغلش اغذیه فروشی است درباره این وضع می گوید: اوضاع کاری بد نبود، اما با شیوع کرونا خیلی مشتری کم شده و همه از ترس اینکه ممکن است به کرونا مبتلا شوند، بیرون غذا نمی‌خورند. وی اضافه می کند: همین علت باعث شده فروش مان کم شود و حتی پول اجاره مغازه هم در نمی آید دیگه عوارض و مالیات جای خود دارد. یک فروشنده پوشاک که چند وقتی است به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی مغازه‌اش شده نیز می گوید: نزدیک به ۲ ماه است به خاطر سلامتی مردم مغازه را بستیم و در خانه قرنطینه شدیم و از پس اندازمان استفاده می کنیم. وی ادامه می دهد: چند روز پیش مالک مغازه تقاضای مبلغ اجاره ملک را داشت، برایم تعجب آور بود که در این شرایط درخواست پرداخت اجاره را می کند. برخی مالکان با انصاف اجاره را بخشیده اند یا نصف دریافت کرده اند اما برخی درکی از شرایط ندارند. این کاسب با بیان اینکه عوارض و مالیات نیز باید پرداخت کنیم، می افزاید: مسئولان استان شرایط کسبه را می دانند و باید برای کاستن از فشارها تصمیمات جدی بگیرند تا بیش از پیش به ما فشار وارد نشود.

دود کرونا در چشمان کسبه

با وجود اینکه بسیاری از مشاغل به دلیل کرونا مجبور به تعطیلی شدند، سوپرمارکت ها به دلیل نقشی که در تامین مایحتاج ضروری شهروندان داشتند، فعال بودند. عباسی یکی از فروشندگان سوپر مارکت در بازار روز پاسداران به خبرنگار آوا می گوید: فروش محصولات بسیار کم شده با اینکه ما تعطیل نکردیم و هر روز سرکار حاضر می شویم. وی اضافه می کند: این روزها مردم کمتر به فروشگاه ها برای تهیه لوازم خانه مراجعه می کنند و درآمدهای ما بسیار کم شده است. این فروشنده با بیان اینکه دو ماه است اجاره مغازه اش را پرداخت نکرده ، عنوان می کند: این ملک در اختیار شهرداری است و از مسئولان درخواست می کنم این وضع را ببینند و فکری به حال ما بکنند. فروشنده دیگری نیز می گوید: اجاره ملک به دلیل چکی که داده بودیم پرداخت شده اما توقع داشتیم که شهرداری مراعات حال ما را در این شرایط بکند. وی اضافه کرد: درآمدها به نصف کاهش پیدا کرده و شیوع ویروس کرونا در این ایام، بازار را با رکود جدی مواجه کرد. امیدواریم مدیران شهرداری این موضوع را لحاظ کنند. این شخص با بیان اینکه بازار چند ماه است رو به کسادی است، اظهار می کند: یکی از اقوام همین چند وقت پیش گفت از شهرداری برایش تذکر آمده تا اقساط باقی مانده را بپردازدکه مجبور شد آن را پرداخت کند. مقری یکی دیگر از مستاجران شهرداری می گوید: وضعیت بازار اصلا خوب نیست، آنقدر اوضاع کساد است که قادر به وصف آن نیستم. وی می گوید: به دلیل شیوع کرونا مجبور شدم مغازه را تعطیل کنم و الان شهرداری طلب اقساط را کرده است. ما باید کار کنیم تا بتوانیم قسط های خودمان را بدهیم. مقری با بیان اینکه برخی دیگر از مغازه هایی که طرف قرارداد با شهرداری هستند نیز مجبور شدند در این ایام اقساط گذشته را پرداخت کنند، عنوان می کند: ما مشکلی با پرداخت حق شهرداری نداریم اما انتظار داشتیم آنها شرایط ما را درک کرده و کمی به فکر ما باشند الان دود کرونا در چشم ما رفته و اوضاع سخت است. یکی دیگر از کسبه با بیان اینکه ملک برای شهرداری است، می گوید: چند روز پیش شهرداری ۳ میلیون تومان از اقساط گذشته را از ما گرفت و هر چی توضیح دادیم که در این شرایط درآمدی نداشتیم فایده نداشت. حسنی اضافه می کند: شهرداری در بسیاری از شهرها به خاطر کرونا طرح بخشودگی و تخفیف اجاره بها گذاشته است، اما اینجا انگار نه انگار

روی دیگر این روزها

بسیاری از مالکان هم البته مهربانی خود را از مستاجران دریغ نکردند و اجازه ندادند که در این روزهای فشار بیشتری بر مستاجران وارد شود، حتی برخی مالکان اجاره بها را بخشیدند تا نشان دهند که اگرچه کرونا آمده، اما انسانیت نمی میرد. حسینی یکی از افرادی است که اجاره فروردین به او بخشیده شده است. وی با بیان اینکه مغازه لوازم یدکی دارد، می گوید: چند روز پیش مالک تماس گرفت و گفت با توجه به شرایط این روزها برای ماه فروردین اجاره ای پرداخت نکنید و برای اسفند ماه نیز عجله ای نیست. وی اضافه کرد: این فرد چند مغازه دیگر نیز دارد که به همه آنها گفته فروردین نیازی به پرداخت اجاره نیست. در تماس با یکی دیگر از فروشندگان این مالک از صحت این ادعا مطمئن شدم. این کاسب می گوید: قبلا هم وقتی با مشکلاتی مواجه می شدم ، مالک با من همراهی می کرد و امسال نیز اجاره فروردین را بخشید.

حمایت به شرط تصویب شورا

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری با بیان اینکه تغییرات در اجاره بها منوط به تصویب در شورای شهر اسلامی است،می گوید: در صورتی که شورای شهر تصمیمی برای بخشش یا تخفیف داشته باشد این سازمان موظف به اجرای آن است. احمد لطایفی با بیان اینکه پیشنهادی در این باره به شورای شهر ارسال شده، عنوان کرد: در این ایام فشاری از سوی این سازمان روی کسبه وارد نشده، هر چند بسیاری از کسبه اجاره خود را پرداخت کردند. وی اضافه کرد: برخی به این سازمان مراجعه کردند اما تا زمانی که شورای شهر تصویب نکند ما اجازه دریافت نکردن اجاره را نداریم. لطایفی به آن دسته از کاسبانی که اجاره بهای خود را پرداخت کردند قول داد اگر در شورای شهر تخفیف یا بخشش اجاره ها تصویب شود حتما برای آنها نیز لحاظ می شود. وی درباره گلایه برخی از مستاجران درباره پرداخت اقساط گذشته نیز تصریح می کند: برخی چند ماه معوقه داشتند و شایسته نیست این زمان را بهانه کنند و معوقه خود را پرداخت نکنند اگر تذکری نیز داده شده در راستای بدهی شان بود.

شهرداری پیشنهاد بدهد

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز می گوید: شهرداری باید پیشنهادش را داده و مدت، میزان و درصد آن را مشخص کند. تقی زاده می افزاید: اگر چنین پیشنهادی از سوی شهرداری داده شود در جلسه شورا بررسی و هر تصمیمی که گرفته شود اطلاع رسانی می شود – مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نسرین کاری – روز گذشته مراسم اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور به

بیشتر

میرکلانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین

بیشتر

نصرآبادی – گروه دوچرخه سواری همرکاب شهرستان طبس سفر پنج روزه خود را با ورود

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت