روایت مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری از ابر بحران پیشرو کشور

در صورت استنکاف از قانون جوانی جمعیت با دستگاه های متخلف استان برخورد خواهد شد
مهدی آبادی- حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ عنوان قانونی است که براساس اصل ۸۵ قانون اساسی پس از موافقت مجلس به تائید مجلس رسید. این قانون ۷۳ ماده‌ای به ابعاد مختلفی از جمله اعطای زمین و واحد مسکونی، تسهیلات ویژه به خانواده‌های دارای فرزند، دانشجویان متأهل، اهدای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران، ارائه تسهیلات بانک‌ها به خانواده‌ها، اهدای مرخصی زایمان برای بانوان شاغل پرداخته است. این قانون پس از کاهش نرخ رشد جمعیت به تصویب رسید که ادامه دار بودن آن می‌تواند تبعات اجتماعی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد. هفته گذشته با دعوت از مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده به بررسی تبعات کاهش نرخ جمعیت و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداختیم.

شاگردهای اول اطلاعت پذیری هستیم

مدیرکل دفتر امور امور زنان و خانواده استانداری در این گفتگو که به طور زنده از شبکه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد، با اشاره به سیاست های کاهش جمعیت در دهه ۷۰ ، گفت: ما ایرانی ها شاگردهای اول اطلاعت پذیری هستیم که همیشه قوانین صادر شده را اجرا می کنیم. اسدزاده افزود: حتی در زمانی که سیاست های کنترل جمعیت در کشور اجرا شد، این گمان نمی رفت که جمعیت کشور به این شکل کاهش پیدا کند و در سال های آینده ایران با مشکل جمعیتی مواجه شود. وی با بیان اینکه اکنون پیشی بینی ابر بحران برای کشور شده است که بسیار دردآور است، بیان کرد: این شعار ( فرزند کمتر، زندگی بهتر) در بلند مدت باعث کاهش نرخ جمعیت در جامعه شد که تبعات آن را امروز میتوانیم ببینیم.

خطر در کمین است!

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه اکنون با خطر کمبود نیروی انسانی در کشور روبه رو هستیم، عنوان کرد: قشر تحصیلکرده و مرفع کشور به این شعار بسیار توجه کردند و اکنون نیز این رویه ادامه دارد که باید در قانون جدید خانواده برای تغییر این نگاه ( فرزندان کمتر) تلاش کنیم. وی با بیان اینکه متاسفانه نوعی نگاه منفی در جامعه برای خانواده های پرجمعیت ایجاد شده است، گفت: شخصا خودم تحت تاثیر این شعار قرار نگرفتم و اکنون دنیای بسیار شیرینی با حضور فرزندان و نوه ها در حال تجربه هستیم. اسدزاده اضافه کرد: والدین شاید تربیت فرزندان را سخت می دانستند اما به نظرم تربیت فرزند اول سخت می باشد و تربیت بقیه فرزندان به طور محسوسی آسان خواهد بود. این مقام مسئول با بیان اینکه تربیت فرزندان دوم و سوم به مراتب آسان تر از فرزند اول می باشد، اضافه کرد: فرزندان بزرگ تر نیز در این امر به والدین خود برای تربیت فرزندان کوچکتر کمک می کنند.

تربیت فرزندان کار سختی نیست

اسدزاده با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور، تصریح کرد: اکنون شاید تربیت فرزندان نگران کننده شده باشد اما فضای امن خانه برای تربیت فرزندان بسیار مهم می باشد. وی اضافه کرد: در این فضا باید باورها، الگوی های ارتباطی و رسانه ای مناسبی برای فرزندان فراهم باشد که اگر اینگونه باشد همه فرزندان به طور مناسبی تربیت می شوند. به گفته وی اما اگر این الگوها و باورها در این فضا نامناسب باشد، در تربیت فرزندان اثر معکوس خواهد داشت. مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه مخالف تاثیرگزاری تعداد فرزندان در تربیت آنها هستم، خاطرنشان کرد: اگر فرزند اول به طور مناسب تربیت شود، سایرین نیز طبق اصول و الگوی موفق اولیه تربیت خواهند شد. وی در این گفتگو با هشدار به کاهش نرخ جمعیت گفت: اکنون کشور با ابر بحران جمعیتی روبه رو است که باید همه کسانی ک ایران را دوست دارد ، نگران این وضعیت باشند. وی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی در بلند مدت به مشکل جدی در کشور تبدیل خواهد شد که در بسیاری از حوزه ها مانند پزشکی، مهندسی و… با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه می شویم.

نباید بی تفاوت از این موضوع عبور کنیم

این مقام مسئول ضمن اشاره به ضعف های کمبود جمعیت در آینده، گفت: کبود فرزند در چند سال اینده مشکلاتی عدیده ای در ساختار جمعیت و انسانی ایران خواهد داشت که باید از هم اکنون برای رفع آن تلاش کنیم. به گفته اسدزاده مشکلات زیادی در آن زمان باعث آسیب زا بودن خانواده های ایرانی از نظر عاطفی می شود که خلا جبران ناپذیری دارد. وی با بیان اینکه وضعیت عجیبی خواهیم داشت، افزود: کبود معلم، پزشک پرستار، کارگر متخصص و… را تجربه خواهیم کرد در ان زمان اکثر جمعیت کشورهای منطه جوان خواهند داشت اما ایران اسلامی درگیر میانسالی غجیبی خواهد شد. مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری افزود: نباید بی تفاوت از این موضوع عبور کنیم و باید همه افراد جامعه نسبت به افزایش نرخ جمعیت حساسیتی داشته باشد.

از افراط و تفریط اجتناب کنیم

اسدزاده با بیان اینکه منکر سختی معیشت در خانواده ها نیستیم، بیان کرد: متاسفانه برخی از رفتارها در مدیریت خانواده رواج یافته است که باید تغییر کند، خیلی از کارها با تربیت درست و تغییر رویه های کنونی در زندگی درست خواهد شد که باید به این سمت حرکت کنیم. وی با اشاره به وجود خانواده ای ک با هزینه وام به سفر خارجی رفتند، گفت: باید از افراط وتفریط و همچنین چشم وهم چشمی در زندگی اجتناب کنیم که متاسفانه مثل موریانه باعث فروپاشی خانواده شدند. به گفته این مقام مسئول خداوند روزی رسان است و خانواده ها با این قاعده الهی و مذهبی پیش بروند. مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه کسانی که توان فرزندآوری دارند از این کار دریغ نکنند، عنوان کرد: واقعا هزینه های فرزند آنقدر زیاد نیست که بسیاری از این مشکل را بهانه می کنند.
وی در این گفتگو به همیاری مردم در دوران کرونا اشاره و بیان کرد: برای سلامت خودمان این محدودیت ها اولویت همه ایرانی ها قرار گرفت و اکنون نیز با این شرایط پیشرو در حوزه جمعیت باید همه به خاطر آینده کشور در افزایش نرخ جمعیت مشارکت کنیم. اسدزاده افزود: اکنون در حال آگاه سازی مردم از این خطرپیشرو هستیم و ایران سربلند با جمعیت جوان و پویا آرزوی ماست. به گفته این مقام مسئول این قانون به مدت هفت سال به طور آزمایشی در حال اجراست که در این مدت نواقص این قانون گرفته خواهد شد. وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور واقعا شرایط خاصی است، گفت: برخی از موارد این قانون شاید مورد نقد افراد باشد که به طور مثال نحوه تسهیلات در برخی از استان ها به دلیل شرایط خاص دولت بود که به قطعا کاستی های آن برطرف خواهد شد.

با دستگاه های متخلف برخورد خواهد شد

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گفت: به عنوان دبیر قرارگاه جمعیت استان هر یک از مدیران ما در دستگاه های اجرایی از این قانون استنکاف داشته باشد، برخورد جدی خواهد شد. به گفته اسدزاده هرکسی که برای جوان سازی ایران مانعی را ایجاد کند، مطمئنا باهاش برخورد خواهد شد. وی درمورد قانون عائله مندی بازنشستگان نیز گفت: اصراری در این روند نبوده است و بسیاری از افرد در سن های کم مشغول به کار شدند و سن بازنشستگی های ان پایین است. اسدزاده افزود: این افراد در سن های ۴۰-۵۰ سالگی بازنشست می شوند که شاید اختلاف سنی با همسرخودشان داشته باشند که توانایی زایمان در آن خانم وجود داشته باشد. وی دربحث محدودیت های غربالگری ایشان افزود: این محدودیت ها به معنی ۱۰۰ درصد نیست و با نامه پزشک متخصص این کار فراهم خواهد شد. وی در پایان با بیان اینکه برای داشتن ایران بهتر نگاه زیباتری داشته باشیم، گفت: اگر هر یک از خانواده های هم استانی که نیاز به حمایت در این مورد را داشتند، حتما به دفتر امور زنان و خانواده استانداری مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت