روایت آبی که از سر «حسن آباد» گذشت

کاری – لاشه های دام ها کمی بوی تعفن می دهد، برخی از دیوار ها طوری فروریخته که امکان بازسازی آن نیست، روی زمین های باغ ها انگار باران عناب باریده است، قنات دیگر جوشش ندارد و به هر طرف که چشم می اندازی گل و آب است،سیل آبادی را از حسن آباد برده است.
سامانه بارشی از روز یکشنبه هفته گذشته در استان فعال شد که اوج فعالیت آن روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود و تا صبح پنجشنبه ادامه داشت. بیشترین مشکلات و خسارات ناشی از بارش‌های رگباری اخیر در شهرستان‌های بیرجند و خوسف و سربیشه به ویژه مناطق روستایی گزارش شده است. یکی از روستاهایی که بیشترین خسارت را از این بارش ها داشت روستای حسن آباد خوسف بود که همراه با تگرگ شدید و دانه درشت بود و اکنون نیازمند حمایت و یاری مسئولان است.

بارش شدید همراه با تگرگ

عضو شورای اسلامی روستای حسن آباد در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: در چهارم شهریور باران شدید همراه با تگرگ در ساعت ۲ عصر حدود ۱۸ دقیقه شروع به باریدن کرد و سیل تمام روستا را فرا گرفت. محمد حسین طهماسبی با اشاره به اینکه چون ساعت استراحت بود خسارت جانی در برنداشت اما خسارت مالی، فراوانی به همراه داشت. وی یادآور شد:‌ تعداد ۴ خانه کاملا تخریب شده و بیشتر منازل دچار آبگرفتگی شده ،۵ خودرو را سیل با خود برد. ریش سفیدان روستا همچنین سیلی در ۵۰ سال اخیر حتی در فصل زمستان و بارندگی و این حجم بارندگی و تگرگ های درشت را در خاطر ندارند.

تخریب ۶ قنات روستا

وی با تاکید بر اینکه خسارات وارد شده به روستا بسیار شدید بود، ادامه داد: چشمه ها و ۶ قنات روستا تخریب شده یا وضعیت بحرانی دارند. طهماسبی با بیان اینکه تقریبا بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی روستا از بین رفت، خاطر نشان کرد:
می توان گفت حاصل زحمت یکسال مردم که چشم امیدشان به همین تابستان و محصولات کشاورزی است نابود شده است. تنها از یک دامدار ۲۹ راس دام در این سیل تلف و حتی خانه مسکونی او نیز ویران شد. وی ادامه داد: لازم و شایسته است بنیاد مسکن، کمیته امداد و سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادها همه جوره مردم روستا را حمایت کنند. یکی از نیازهای این روزهای روستائیان ذخیره علوفه زمستان برای دام است که جهاد کشاورزی در این خصوص باید اقدام موثر انجام دهد.

قول هایی که داده شد

عضو دیگر شورای اسلامی روستا نیز عنوان کرد: در ساعات ابتدایی حادثه نیروهای هلال احمر، راهداری و شهرسازی، معاون استاندار و مدیر آب و فاضلاب از روستا بازدید کردند و قول هایی داده شد که بخاطر تعطیلی چند روزه عملی نشده و امیدواریم پس از این قول ها قول بی عمل نباشد.علیرضا کاووسی با اشاره به اینکه متاسفانه خسارت وارده به روستا به حدی است که می توان گفت کاملا نابود شده است، افزود: حتی کمیته امداد و نماینده مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از روستا به این موضوع اذعان داشتند که امیدواریم وعده هایشان در حد قول نباشد و کمک های اساسی انجام شود.
وی یادآور شد: لایروبی قنات و شستن فرش های مسجد و رهایی دام توسط نیروهای پدافند هوایی ارتش از همان روز اول آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

احیای قنات

وی با اشاره به اینکه درآمد یکسال مردم تباه شده است، خاطر نشان کرد: برای بازسازی کشاورزی روستا باید قنوات احیا شود و لوله کشی، کانال کشی جوی و زهکشی با اسلوب صحیح انجام شود. وی افزود: کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای مردم روستا کمک خیلی خوبی است چون این اقشار کم درآمد هستند و باید بتوانند گلیم خود را از آب بکشند. کاووسی عنوان کرد: باید تسهیلات متعارف و ادوات کشاورزی به همراه لودر و بیل مکانیکی در اختیار مردم قرار گیرد تا دیوار ساحلی ایجاد و از حوادث بعدی پیشگیری شود.

ناهماهنگی بین دستگاههای نظارتی

مسئول هیئت امنای مسجد روستای حسن آباد با بیان اینکه قابل توجه است که تمام نهادهای نظارتی قبل از حادثه پیشگیری کنند، ادامه داد: مشکل مهم این اتفاقات ناهماهنگی بین دستگاههای خدمات رسانی است به عنوان مثال دو روز است که لودر به روستا آمده اما گازوئیل ندارد و عملا بلااستفاده مانده است.وی تاکید کرد: کارشناسان آبخیزداری باید از تجربیات مردم بومی بهره بگیرند و به نظرم سیل بندهایی که در مسیر رودخانه ساخته شده از دلایل دیگر این حادثه بود.

پروژه آبرسانی خوابیده

یک مطلع محلی نیز درباره ی این حادثه گفت: حادثه سیل شدید چهارم شهریور تخریب مزارع و راهها و محصولات کشاورزی و دامی برخی از روستاها را در پی داشت. رضا حسنی صفت که عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز هست با بیان اینکه نکته مهم این است که با یک برنامه ریزی اصولی و اساسی مسئولان می شد خسارات کمتری داشت، افزود: به عنوان مثال باغ ها و منازل مسکونی در بستر رودخانه درست شده اند و هیچ گونه کارشناسی در این خصوص انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه بارندگی و سیل یک امر طبیعی است و اگر نباشد مخازن زیر زمینی پر آب نمی شود، افزود: بهتر است در حریم رودخانه دیوار ساحلی ساخته شود یقینا خسارات وارده خیلی کمتر می شود. حسنی صفت با اشاره به خسارت هایی که به روستای حسن آباد وارد شده با بیان اینکه عملیات لوله کشی این روستا از سال ۷۶ شروع شده و تا سال ۹۷ به طول انجامیده، ابراز تاسف کرد: این پروژه حدود ۱۵ میلیارد ریال هزینه داشته اما دو سال است که عملیات آبرسانی خوابیده است و کاری نشده و برای روستائیان خرج این هزینه سنگین ناراحت کننده است ، هنوز این روستا با تانکر آبرسانی می شود.

برقراری شریان های حیاتی ۹۳ روستای متاثر از سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: شریان‌های حیاتی آب، برق، گاز و همچنین تلفن ۹۳ روستای استان که از سیلاب متاثر شده یا به صورت کامل قطع شده بود، به صورت پایدار برقرار شده است.سید ابوالحسن میرجلیلی درباره آخرین اقدامات برای جبران سیل اخیر در خراسان جنوبی گفت: بلافاصله بعد از بارندگی‌های بی‌سابقه اوایل شهریور امسال در استان، عملیات امداد و نجات با موفقیت و بدون تلفات جانی در استان انجام شد.وی افزود: با دستور استاندار مبنی بر بسیج تمامی امکانات و تجهیزات برای بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده، خوشبختانه در ساعات اولیه تمامی محورهای مواصلاتی استان که در برخی نقاط کاملا مسدوده شده بود، بازگشایی شد. وی گفت: اکیپ‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای از روز چهارشنبه هفته گذشته در روستاها مستقر شدند تا برای اولین بار در تاریخ خراسان جنوبی علاوه بر تسهیلات و کمک بلاعوض که بنیاد مسکن می‌دهد، با تدبیر استاندار در بیمه کردن ۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی، شرکت‌های بیمه‌ای جبران خسارت واحدهای مسکونی را انجام دهند.

کمک معیشتی به ۱۹ خانوار

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز گفت: به دنبال بارندگی های اخیر به ۸۲۳ نفر در ۳۶ روستای سیل زده استان امدادرسانی شد. محمد رضا رضایی با بیان اینکه در مرحله اول به ۱۹ خانوار روستای حسن آباد کمک معیشتی ارائه شده است، ادامه داد: همچنین ۵ منزل از آب تخلیه شد و بهینه سازی شد.
وی افزود: همچنین ۷۰ بسته حمایتی ۷۲ ساعته برای معاش سه روزه روستائیان توزیع شد و با همکاری شرکت نفت ۷۰ سیلندر گاز بین آسیب دیدگان توزیع شده است. وی از بازدید مرحله بعدی از روستا خبر داد و گفت روستائیان نیازمند تحت حمایت قرار خواهند گرفت و هلال احمر نیازهای آن ها را تا حد امکان مرتفع می کند. وی بیان کرد: با توجه به صعب العبور بودن برخی از مناطق سیل زده، کمک رسانی به افراد حادثه دیده ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت